Jump to content
Annons

Stereoinspelnings firma funderingar


Hermholtz

Recommended Posts

Hej allihopa :],

Jag har funderat på senare dar att starta en egen firma i form av enskild firma.

Detta är framför allt för att kunna ta ljud jobb och betala skatt osv.

Förtillfället är jag förtjust i stereo inspelning och funderar på hur man skulle kunna jobba med det, och min idée är att annonsera lättare stereoinspelningar för alla som vill spela in något enkelt utan att betala mycket.

Min fråga är egentligen om ni tror att det finns intresse från musikskolor, unga musiker och företag m.m. att göra lättare stereoinspelningar för en inte allt för stor summa.

Tanken är tex att om någon har några piano stycken som man gjort och vill få dom bandade för en billig slant så finns jag där för det. :rolleyes:

Jag tror kostnaden för utrustningen för en sån här firma skulle hamna på runt 20-50k

tänkte mig några bra cond mickar akg c414 neumann k184 osv och studiemonitorer samt mixer och DAT + lite annat.

Tanken är också att jag isf skulle jobba ihop pengar till allt jag behöver och sen börja ta jobb när jag har allt.

Det enda som jag ser skulle kunna konkurrera med en firma av det här slaget skulle vara Zoom h4 :>

Säg vad ni tror och tycker 😉

Tack på förhand

post-23477-1257179630.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Hej allihopa :],

Jag har funderat på senare dar att starta en egen firma i form av enskild firma.

Detta är framför allt för att kunna ta ljud jobb och betala skatt osv.

Förtillfället är jag förtjust i stereo inspelning och funderar på hur man skulle kunna jobba med det, och min idée är att annonsera lättare stereoinspelningar för alla som vill spela in något enkelt utan att betala mycket.

Min fråga är egentligen om ni tror att det finns intresse från musikskolor, unga musiker och företag m.m. att göra lättare stereoinspelningar för en inte allt för stor summa.

Tanken är tex att om någon har några piano stycken som man gjort och vill få dom bandade för en billig slant så finns jag där för det. 🙂

Jag tror kostnaden för utrustningen för en sån här firma skulle hamna på runt 20-50k

tänkte mig några bra cond mickar akg c414 neumann k184 osv och studiemonitorer samt mixer och DAT + lite annat.

Tanken är också att jag isf skulle jobba ihop pengar till allt jag behöver och sen börja ta jobb när jag har allt.

Det enda som jag ser skulle kunna konkurrera med en firma av det här slaget skulle vara Zoom h4 :>

Säg vad ni tror och tycker 🙂

Tack på förhand

Osäker marknad, eftersom många kan spela in själva hemma. (Musik)skolor har väl ganska ofta egen utrustning?

Link to comment
Dela på andra sajter

GO AB istället för enskild firma.

Bättre avkastning, kan ta större del utdelning och bara betala skatt på avkastning kapital och företagets vinstskatt istället för att ta lön och sen behöva betala arbetsgivaravgifter sen inkomstskatt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det enda som jag ser skulle kunna konkurrera med en firma av det här slaget skulle vara Zoom h4 :>

Jag tror du är ute 25-30 år försent! Det visar inte minst det faktum att du antyder ordet DAT i din utrustningslista! ... idag har kineserna demokratiserat allt vad ljudinspelning heter, så det finns inget behov av firmor med det enkla stereokittet! Vilket på gott och på ont lett till en påtaglig kvalitetssänkning i branchen .. dessutom finns det redan en påtaglig överetablering på marknaden! .. dessutom tror jag att studioforum.se är en ytterst dålig plats för att göra marknadsundersökningar om stereoljudinspleningsfirmor, åk ut på din lokala musikmarknad och fråga folk som lirar vad dom har för behov av att bli inspelade och hur mycket dom är villiga att ppynta för en inspelning... (dom flesta musikgymnasier och folkhögskolor och musikhögskolor har ju som redan nämnts någon form av ljudteknikutbildning, så där tror jag att marknanden är liten..)

Men om du tror att du har en lokal marknad att spela på så är det det kuligaste jobb man kan ha, jag skulle inte vilja byta för allt i världen även om jag är tvungen att jobba vid sidan om för att finansiera det hela!

/ptr (en aning synisk till aftontaffeln..)

Redigerat av ptr
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror definitivt att det finns en marknad för detta.

Men precis som du säger, det krävs nog lite mer än en enkel Zoom att spela in med.

Dyker du upp med Earthworks i 5.1 så blir du ju plötsligt ganska ensam på marknaden.

Jag tror, att om du ska köra på detta, så måste du verkligen sikta högt och investera i så extrema prylar att ingen kan röra dig.

Fast det är klart....

...det krävs en del akustisk kunskap för att kunna utmärka sig vid inspelningar likaså!

Jag förutsätter att du har detta.

Sen skrev någon att det var bättre att starta ett aktiebolag!?

Ja visst fasen, men tänk på att det kostar 100 lakan att regga den firman som du skulle kunna lägga på ren utrustning i stället!!!!

Bara mina få tankar i detta...

Take care!

/Cruncharn'

Link to comment
Dela på andra sajter

GO AB istället för enskild firma.

Bättre avkastning, kan ta större del utdelning och bara betala skatt på avkastning kapital och företagets vinstskatt istället för att ta lön och sen behöva betala arbetsgivaravgifter sen inkomstskatt.

En liten rättelse: med Enskild Firma betalar man bara egenavgifter - inte arbetsgivaravgifter och inkomstskatt.

Egenavgifterna som betalas på firmans vinst, är satt till 29.71% för 2009.

Link to comment
Dela på andra sajter

Man betalar väl skatt efter egenavgifter??

Egenavgiften är den skatt man betalar på vinsten i firman. Eftersom den som driver firman är samma juridiska person som firman, så räknas vinsten i firman som "lön" och man betalar alltså egenavgift på det.

Det fugerar likadant i handelsbolag, som i princip fungerar som "enskild firma" med flera ägare.

http://www.skatteverket.se/fordigsomar/arb...bc80005862.html

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

Ja visst fasen, men tänk på att det kostar 100 lakan att regga den firman som du skulle kunna lägga på ren utrustning i stället!!!!

Njae, när jag läste företagsekonomi, som förvisso var ett par år sedan, så behövde man bara stoppa in pengar/utrustning motsvarande 100 000 i firman, registreringen i sig däremot kostar bara ett par tusenlappar eller så.

Link to comment
Dela på andra sajter

Njae, när jag läste företagsekonomi, som förvisso var ett par år sedan, så behövde man bara stoppa in pengar/utrustning motsvarande 100 000 i firman, registreringen i sig däremot kostar bara ett par tusenlappar eller så.

Ja - men om utrustningen man stoppar in som "aktiekapital" tappar i värde (som utrustning alltid gör), så måste du ju ständigt fylla på, så att värdet av utrustningen aldrig är mindre än dessa 100000:-. Aktiekapitalet är ju till för att garantera att dina affärskontakter ska kunna vara rimligt säkra på att få betalt, så värdet av ditt aktiekapital (i form av prylar eller kontanter) får aldrig understiga 100000:-.

Link to comment
Dela på andra sajter

Egenavgiften är den skatt man betalar på vinsten i firman. Eftersom den som driver firman är samma juridiska person som firman, så räknas vinsten i firman som "lön" och man betalar alltså egenavgift på det.

Det fugerar likadant i handelsbolag, som i princip fungerar som "enskild firma" med flera ägare.

http://www.skatteverket.se/fordigsomar/arb...bc80005862.html

Jo, men man måste ändå betala inkomstskatt tillsammans med egenavgift vad jag vet även om man kan göra flera fördelaktiga avdrag och fördelningar för att minska detta.

(Schablonavdrag 25% på vinsten för egenavgift och sen dras egenavgift och inkomstskatt på det; med överslag räknat ca 55% av vinsten går att plocka ut som "lön")

Redigerat av cborg
Link to comment
Dela på andra sajter

Ja - men om utrustningen man stoppar in som "aktiekapital" tappar i värde (som utrustning alltid gör), så måste du ju ständigt fylla på, så att värdet av utrustningen aldrig är mindre än dessa 100000:-. Aktiekapitalet är ju till för att garantera att dina affärskontakter ska kunna vara rimligt säkra på att få betalt, så värdet av ditt aktiekapital (i form av prylar eller kontanter) får aldrig understiga 100000:-.

I och för sig, det bygger lite på att man fortsätter att stoppa in en del av vinsten i företaget och växa och få större vinst osv. Gör man inte det är det kanske inte så lönt - såvida man inte satsar på utrustning med så liten värdeminskning som möjligt, vilket antagligen skulle bli ett par dyra mikrofoner och preamps. Plus monitorer och övrigt, men det förutsätter att man har det startkapitalet och/eller grejerna för att komma upp i de summorna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Öhhh boys!

Vi ska inte försöka hjälpa Hermholz här nu då i hans/hennes allra första inlägg?

Det var nåt om en marknad för tvåkanalsinspelning...

Lämnar över ordet!

Täjk käär!

/Cruncharn'

Tycker det är ganska relevant ändå, eftersom om marknaden finns kan det vara värt att tänka över aktiebolag som bolagstyp för att säkra en större procentuell vinst och därmed ha större chans att kunna leva på det/hålla firman vid liv.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo, men man måste ändå betala inkomstskatt tillsammans med egenavgift vad jag vet även om man kan göra flera fördelaktiga avdrag och fördelningar för att minska detta.

(Schablonavdrag 25% på vinsten för egenavgift och sen dras egenavgift och inkomstskatt på det; med överslag räknat ca 55% av vinsten går att plocka ut som "lön")

Sorry - jag tänkte ett steg för kort. 😕 Egenavgiften är motsvarighet till arbetsgivaravgiften, men sedan betalar man förstås vanlig inkomstskatt också. Du har helt rätt.

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker det verkar som en bra idé, har själv egen firma och tjänar en slant på lite småinspelningar och mixjobb här och där.

Enskild firma är väl alldeles utmärk, har haft det själv ett tag nu och det är billigare och enklare än att kliva upp och starta ett AB på direkten med alla krångligheter och redovisningar det medför.

Införskaffa ett par schyssta kondingmickar i stereopar en schysst preamp och nån form av inspelningsmedium till en början.

Jag skulle föreslå ett matchat par DPA 4006 eller 4011 om du vill ha cardioid. C414 är också bra att ha som komplement.

En RME Octamic eller Summit Audio-preamp kanske är nåt att satsa på tillsammans med en Sound Devices 702 inspelare, spelar in på minneskort och de är extremt stabila, driftsäkra och flexibla.

Vet själv att kyrkor och körer ofta söker tekniker som kan spela in

Lycka till!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker också att du ska satsa på bättre utrustning för att på så sätt

ha chans att ro hem jobb som folk annars kan klara själva med enkel och billig utrustning.

DPA, Schoeps, Sennheiser, Earthworks har fina mikrofoner för ändamålet.

Vill du starta lite billigare så lyssna på Oktava mc-012. Har du råd så skaffa Joly-modifierade. Låter JÄTTEBRA!

Själv kör jag mest omni-upptagningar och får klart bättre resultat än med cardio (men ibland är det tvärtom 😕 ).

Sen är det dumt att snåla i resten av signalkedjan.

Du behöver en bra mikrofonförstärkare. Earthworks ZDT till exempel. En helt fantastisk apparat.

Och en bra AD-omvandlare. Apogee, Lavry, Lynx, Benchmark, Mytek osv.

Du behöver en BIL! Måste ju också ha stativ, kablar, lurar osv.

Zoom H4 skulle i alla fall jag hoppa över.

Hälsningar Tomas Henriksson

Link to comment
Dela på andra sajter

Utan bra kontakter i marknaden med tex Skolor , Artister , Skivbolag , Förlag i din ort så

tror jag att chansen att försörja sig på " stereoinspelning " är mikroskopiskt liten.

Det enda som jag ser skulle kunna konkurrera med en firma av det här slaget skulle vara Zoom h4 :>

Vilken studio , Hemma eller proffs har inte möjligheten med en stereoinspelning i dagens läge ? Vissa har även möjlighet att göta portabla inspelninar.

Det jag tror att du måste i såfall erbjuda utöver " stereoinspelning " är ett eller flera rum med karaktär och bra akustik och då kommer nog inga 20-30-40 tusen kronor att räcka. Priset på en stereoinspelning måste bli så lågt att du inte kommer att kunna tjäna en rimig timpenning då du konkurerar mot etablerade studios som med dagens transportmöjligheter inte ligger långt borta.

Och artister eller band som tex skulle vilja spela in piano tror jag hellre betalar lite extra för att tex få spela på ett Yamaha C7 eller liknande.

Det är väl möjligtvis singer/songwriters som vill spela in gitarr i stereo somkanske skulle kunna vara potentiella kunder.

Och som sagt innan du börjar investera pengar i denna ide borde du kolla av din marknad och se om det finns intresse och möjligheter att tjäna mer än vad det kommer att kosta i tid och investeringar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Gör en marknadsundersökning för det första!

För det andra är jag tveksam till denna kuliga idé, förstår inte hur du ska kunna få in dessa pengar som krävs för att leva på det.

Tror det är ytterst sällan någon har behovet, antingen anlitar de i så fall en riktig studio eller så fixar de det själva, om så bara med en enkel stereobandare med inbyggd mik. Vad jag förstår vill du plocka marknadssegmentet däremellan? Hmm... de sitter ofta med dator och mik nuförtiden, antar jag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror definitivt att det finns en marknad för detta.

Men precis som du säger, det krävs nog lite mer än en enkel Zoom att spela in med.

Dyker du upp med Earthworks i 5.1 så blir du ju plötsligt ganska ensam på marknaden.

Jag tror, att om du ska köra på detta, så måste du verkligen sikta högt och investera i så extrema prylar att ingen kan röra dig.

Fast det är klart....

...det krävs en del akustisk kunskap för att kunna utmärka sig vid inspelningar likaså!

Jag förutsätter att du har detta.

Sen skrev någon att det var bättre att starta ett aktiebolag!?

Ja visst fasen, men tänk på att det kostar 100 lakan att regga den firman som du skulle kunna lägga på ren utrustning i stället!!!!

Bara mina få tankar i detta...

Take care!

/Cruncharn'

Jo jag läser till ljudtekniker här uppe i norr så jag har kunskapen som behövs. Just nu kan jag ju låna allt jag behöver från skolan när jag vill och det är ju bra för då kan man ju träna sig själv.

Tack för tippsen alla, jag bör tillägga att jag egentligen bara vill veta vad andra från musikbranschen / ljud branschen osv tror om detta.

För Jag kommer troligtvis investera i lite roliga stereo grejer ändå, och mest för att de e kul å ha och för att jag gillar stereoinspelning.

Firman kommer jag också starta tillslut när jag tagit examen.

Jag förstår tanken med att hemma studios, och enklare inspelnings teknik från Kina skulle vara starkt konkurrens kraftiga.

Fast jag ser det som att det skulle kunna finnas framför allt ungdomar som vill spela in det dom gör hemma på riktigt.

Man kan ju köpa egen inspelnings utrustning fast då kan man ju behöva lägga ut allt från 3000-10000 beroende på hur mycket man redan har av det som behövs (tex dator i vissa fall). Och isf skulle ju min tjänst för 200-300 kr per gång 100 kr per låt vara ett billigare alternativ.

Plus att alla inte har intresset för teknik som behövs för att kunna spela in sig själv.

Och när det gäller skolor så tänkte jag även på grundskolor och gymnasie skolor där alla läser obligatoriskt musik och kanske vill spela in Jultraditions avslutningen i kyrkan eller något.

Att jobba på heltid med detta förstår jag är en omöjlighet, men det skulle kunna vara en kul tjänst att erbjuda som extra knäck. Tanken är att jag skall ta alla typer av ljudjobb på firman som jag får tag på.

MD421-II Potatisen på bild :]

post-23477-1257253636.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker det verkar som en bra idé, har själv egen firma och tjänar en slant på lite småinspelningar och mixjobb här och där.

Enskild firma är väl alldeles utmärk, har haft det själv ett tag nu och det är billigare och enklare än att kliva upp och starta ett AB på direkten med alla krångligheter och redovisningar det medför.

Införskaffa ett par schyssta kondingmickar i stereopar en schysst preamp och nån form av inspelningsmedium till en början.

Jag skulle föreslå ett matchat par DPA 4006 eller 4011 om du vill ha cardioid. C414 är också bra att ha som komplement.

En RME Octamic eller Summit Audio-preamp kanske är nåt att satsa på tillsammans med en Sound Devices 702 inspelare, spelar in på minneskort och de är extremt stabila, driftsäkra och flexibla.

Vet själv att kyrkor och körer ofta söker tekniker som kan spela in

Lycka till!

Tack för hjälpen,

Jag håller med dig om att DPA är fina grejer, och 3x DPA 4003 är ju ett måste iaf med decka träd :] C414 är min favorit, gillar den skarpt till flygel också + att den är ju så himmla flexibel 😳.

Att spela in det direkt digitalt på minnes kort är ju bra, mindre klumpigt och förmodligen så skall ju det inspelade ändå spridas vidare som fil eller på CD, så det låter som ett bra alternativ. DAT är mig nära hjärtat bara, hårt att slita sig. :]

Du har helt rätt i att kyrkor och körer oftast söker tekniker, jag vet själv att alla jobb som kommer in i inspelnings väg på skolan är från kyrkor / körer / folkhögskola musik utbildningar. Fast det funkar mer som ett byte här uppe, dom hjälper oss och vi hjälper dom, fast om jag efter skolan flyttar till Göteborg igen så skulle ju det finnas massor med körer osv som skulle kunna tänka sig vara intresserade av inspelning säkert.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker också att du ska satsa på bättre utrustning för att på så sätt

ha chans att ro hem jobb som folk annars kan klara själva med enkel och billig utrustning.

DPA, Schoeps, Sennheiser, Earthworks har fina mikrofoner för ändamålet.

Vill du starta lite billigare så lyssna på Oktava mc-012. Har du råd så skaffa Joly-modifierade. Låter JÄTTEBRA!

Själv kör jag mest omni-upptagningar och får klart bättre resultat än med cardio (men ibland är det tvärtom 😳 ).

Sen är det dumt att snåla i resten av signalkedjan.

Du behöver en bra mikrofonförstärkare. Earthworks ZDT till exempel. En helt fantastisk apparat.

Och en bra AD-omvandlare. Apogee, Lavry, Lynx, Benchmark, Mytek osv.

Du behöver en BIL! Måste ju också ha stativ, kablar, lurar osv.

Zoom H4 skulle i alla fall jag hoppa över.

Hälsningar Tomas Henriksson

Okej tack för tipsen, låter som att du har bra koll på vad som behövs 🙂.

Jo om man skall göra det riktigt proffsigt och verkligen gå in för att bli inspelningstekniker på heltid och bara jobba med att spela in symfoniorkestrar, orglar och andra mer avancerade ting så är det ju ett måste att investera fram riktig utrustning.

Idéen är väll att testa på lite med ett billigare system först, och sedan om det börjar gå vägen så kan jag ju sälja / köpa investera osv.

Bil är helt klart ett måste det har du rätt i. Kanske till och med en skyddad lager plats för den dyra utrustningen.

Själv tycker jag Zoom h4 inte är proffsigt bra, men helt klart värd att nämnas då dessa nya inspelnings enheter bara blir bättre och bättre. Tur är att stereoinspelnings tekniken förutsätter akustisk kunskap :].

Link to comment
Dela på andra sajter

Och isf skulle ju min tjänst för 200-300 kr per gång 100 kr per låt vara ett billigare alternativ.

100 kr per låt - arbetsgivaravgifter och skatt = mindre lön än en bärplockare.M.ao för 100 kr per låt så kommer du att tjäna ca 40 kr i timmen och jag kan garantera att det kommer att ta längre än en timme vilket betyder att lönen minskar till 20 kanske även 10 kr / timme.

Inte ens skattemyndigheten skulle tro på att du tar så lite för ditt arbete.

Link to comment
Dela på andra sajter

Säg vad ni tror och tycker 😳

att du def bör kolla upp marknaden å stämma av behov kontra möjligheter som var å varannan själv redan har

du erbjuder inget som inte är tillräckligt lätt för vem som helst att göra själv - är min slutsats

Link to comment
Dela på andra sajter

Utan bra kontakter i marknaden med tex Skolor , Artister , Skivbolag , Förlag i din ort så

tror jag att chansen att försörja sig på " stereoinspelning " är mikroskopiskt liten.

Vilken studio , Hemma eller proffs har inte möjligheten med en stereoinspelning i dagens läge ? Vissa har även möjlighet att göta portabla inspelninar.

Det jag tror att du måste i såfall erbjuda utöver " stereoinspelning " är ett eller flera rum med karaktär och bra akustik och då kommer nog inga 20-30-40 tusen kronor att räcka. Priset på en stereoinspelning måste bli så lågt att du inte kommer att kunna tjäna en rimig timpenning då du konkurerar mot etablerade studios som med dagens transportmöjligheter inte ligger långt borta.

Och artister eller band som tex skulle vilja spela in piano tror jag hellre betalar lite extra för att tex få spela på ett Yamaha C7 eller liknande.

Det är väl möjligtvis singer/songwriters som vill spela in gitarr i stereo somkanske skulle kunna vara potentiella kunder.

Och som sagt innan du börjar investera pengar i denna ide borde du kolla av din marknad och se om det finns intresse och möjligheter att tjäna mer än vad det kommer att kosta i tid och investeringar.

Tack för tipsen 😳

Jo du har helt rätt i att det är svårt att med en låg investering och låga mål samt utan kontakter slå sig in i en sträng marknad och börja gå in på bara stereoinspelning. Folk som gör dessa typer av inspelningar som levebröd kan jag tänka mig är runt 40-50 och har 20-30 års erfarenhet av inspelning i olika former och typer, och de har ju redan gjort sina namn stora och har kontakterna som behövs.

Dock som jag skrev nyligen som svar till en annan var ju att jag mer ser det som ett skoj extra knäck att leta upp folk att spela in för en liten slant bara för att komma igång och börja någonstanns.

I nuläget skulle jag aldrig våga investera över 100k på inspelnings utrustning och firma / bil osv för att knö mig in mellan folk med lång erfarenhet.

Men jag förstår din tanke och du har rätt i att det är svårt att få idéen att funka som nisch på firman. Tanken är som sagt att jag skall ta alla jobb som går att få inom ljudteknik när jag väl börjar leta jobb på riktigt.

Link to comment
Dela på andra sajter

startkablar kanske? 😳

Investerade i simpla lurar igår, inget jätte proffsigt kanske men helt okej. AKG K240 orginal. Så mycket som studentkassan tillåter.

Måste ju ha ett par aktiva studiohögtalare också, men det får vänta :]

Link to comment
Dela på andra sajter

Visst finns det möjlighet att göra sånt här. Men det går inte att leva på de första 10 åren.

Det handlar som vanligt om saker som erfarenhet och kontakter mer än om utrustning. Alla med lite pengar på kontot kan köpa utrustning. Även billiga saker är numera hyfsat bra. Många tror att det är enkelt att spela in, bara hänga upp grejerna och trycka på record. Det är en orsak till att det är svårt att få betalt för såna här jobb. De enda som vill betala är de som uppskattar skillnaden, och då vill de att du har erfarenhet och kan visa referenser.

Så först det här med erfarenhet. Antag att den lokala kören vill göra en jul-CD i tusen ex att sälja på konserter o sånt. Svara snabbt -- hur många såna jobb har du redan gjort, och vad kostar det och när kan den vara klar och kan vi spela in i min källare? Det finns de som redan gjort sånt här och ser till att det blir ett bra resultat. Redan vet vilken kyrka som låter bra och är billig att hyra för inspelningen. Kostnaden för inspelningsteknikerna med utrustning är kanske en tredjedel eller mindre av totalen så även om du är gratis så är det ingen stor konkurrensfördel. För att få ett bra ljud på inspelningen behöver du anpassa mikrofoner, lokal och uppställningen till varandra. Det krävs att man gjort en hel del inspelningar för att det skall bli bra med säkerhet. Det är där erfarenheten vid inspelning räknas. Sedan är det allt annat med att skapa omslag, NCB-anmälningar, pressa skivor med mera som är rätt pyssligt och tar tid att lära sig.

Sen är det kontakter. Även de måste byggas upp efter hand. En typisk kör kanske gör en skiva vart 5:e år, så du måste känna många personer som tänker på dig högt upp på listan när det är dags. Det brukar finnas ett gäng gråhåriga personer som gjort sånt här många gånger som hamnar först på listan.

Men låt inte det avskräcka dig. Det är bara att starta. Gör många inspelningar. Ta betalt om det går, men räkna inte med att det lönar sig till en början. Tycker du det är tillräckligt kul så kommer du efterhand att bygga upp en bas av erfarenhet och kontakter. Och om du ser det som en hobby så är ju syftet med hobbies att göra åt pengar och tid. Risken är förstås att det blir tråkigt när du börjar betrakta det som ett jobb, men den dagen den sorgen.

Registrera enskild firma skall du göra vilket fall som helst. Det kostar inte många hundralappar till en början men det är ju ett visst pyssel med bokföring och lite mer arbete när det är dags för deklaration. Å andra sidan kan du vara laglig med dina intäkter. Det lär gå med förlust de första åren så nån skatt blir det inte alls. Blir det stor omsättning och stor vinst så kan det vara dags att byta till aktiebolag, men avvakta så länge.

Lämpligt pris beror ju på många saker. Ett bra riktmärke kan vara 300 kronor per timme plus moms. Det är ungefär vad en okvalificerad person kostar hos manpower eller en okvalificerad hantverkare. Räkna då all tid, som planering, restid, inspelning, mixning, fixande av omslag, kontakter med CD-pressare med mera. Du bör inte gå under det priset om det skall gå att leva på, men det krävs rätt många jobb varje vecka om det skall betala hyran. Som ny i branschen lär du väl göra en hel del jobb gratis eller mot lite fika eller en öl. Mitt tips är dock att du alltid skriver ett kontrakt med uppdragsgivaren. Skriv ner hur många timmar du max kommer att lägga på klippande och mixande, det är inte ovanligt att kunden har massor av åsikter som gör att det kan ta veckor av arbete att mixa ihop alstren. Undvik det genom att sätta upp gränser för vad som är din insats redan från början.

// Gunnar

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...