Jump to content
Annons

Nytt studiobygge 100-200kvm. Tips?


KristianA

Recommended Posts

Hej där!

Har efter en mängd turer nu fått klartecken från hyresvärd om att flytta in i ny lokal. Jag får själv bestämma ytan då dom ska bygga om fastigheten. Maximalt tror jag det kan röra sig om 180kvm. Minimum runt 100. Hyresvärd är beredd att bygga väggar efter mina önskemål.

Så till mina konkreta frågor. När jag nu har yta till förfogan...

Hur stort bör kontrollrummet vara samt dess utformning? (vill minnas en viss kvm krävs för att alla frekvenser ska kunna bre ut sig)

Hur stort bör inspelningsrum vara samt dess utformning?

Kanske bygga ett mindre dämpat inspelningsrum också.. yta och utformning på det?

Tacksam för länkar läsa in sig på också eller akustiker/arkitekter som kan anlitas. Har ingen större budget för detta dock.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 86
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Kul med stora ytor!

Jag har inga exakta mått att ge dig. Spånar lite...

Jag har hört/läst olika akustiker och självlärda säga olika saker om rumstorlekar och dimensioner.

Det är hursomhelst bra med ett kontrollrum på 15 kvm eller mer, efter att akustikbehandlingen är monterad.

Undvik liksidiga rumsdimensioner. Se helt enkelt till att långsidan är beydligt längre än kortsidan. Men inte dubbelt så lång. Då kommer samma stående-våg-problematik tillbaka igen. Se också till att takhöjden är en annan än någon av väggarnas längd.

Det finns flera sidor på nätet för att beräkna ståendevågor. Sök upp en sån och laborera med dimensionerna. Om du inte är insatt i noder (stående vågor) finns det även sidor som tar upp grunderna kring detta.

Googlade och hittade en kurs om akustik från Malmö högskola. Längst ned på sidan hittad du antecknignar på pdf för de olika föreläsningarna. De kan fungera som en introduktion i ämnet, om så behövs.

Eftersom du har så stora ytor att jobba med kan du låta inspelningsrummet bli 30 kvm, efter isolering och akustikbehandling. Här gäller samma sak för dimensionerna som med kontrollrummet. Men eftersom det är så pass stort kommer de stående vågorna vara lika uppenbara. (De flyttas längre ned i frekvensspektrummet ju större volym rummet har).

Tycker också du redan nu ska räkna på biytorna. Kök, fikautrymme/relaxrum, isobås, lager/förvaring/verkstad, toalett/dusch, ev b-studio att hyra ut.

Om du tänker att det går åt 20 kvm för att bygga ett kontrollrum (inkl isolering och akustikbehandling), 40 kvm för inspelningsrummet, 10 kvm för ett isobås (där man kan få in etttrumset om man så vill), då har du 30 kvm kvar för övriga utrymmen (om det nu hela lokalen hamnar på runt 100 kvm).

7 kvm för kök, ytterligare 7 för fikautrymme (med öppet in till köksdelen), 4 kvm för wc/dusch och 8 kvm för lager/verkstad. Då är det 4 kvm kvar. En tambur kanske! 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

tack så mycket! ska läsa in mig över helgen.

Då jag får ett väldigt förmånligt kvardratmeter-pris funderar jag på att ta en större yta i anspråk och låta stora inspelningsrummet vara STORT. Eventuellt ha möjligheten hyra ut det för andra ändamål, teater-repetitioner, vernissager m.m. Lokalen har fönster i taket, är ljus och fräsch m.m.

Finns det något yttre mått på ett inspelningsrum där efterklangen/ljudet blir för stort/grumligt?

Takhöjden kommer vara ca 3,5m. Golvet är i trä.

Link to comment
Dela på andra sajter

Finns det något yttre mått på ett inspelningsrum där efterklangen/ljudet blir för stort/grumligt?

Balansen mellan direktljud (det som kommer direkt från ljudkållan och diffusljud (det som reflekterats mot en eller flera ytor) kontrolleras med akustikbehandling. Med mycket reflekterande ytor blir efterklangen längre.

I ett litet rum blir efterklangen generellt kortare, men starkare i förhållande till direktljudet eftersom det färdas så kort väg. Ofta upplever man det som mer störande än den generellt längre efterklangen i ett större rum (som ju fördröjs mera och tappar även energi, blir ljudsvagare).

RT60 är ett mått på den tid det tar för efterklangen att sjunka 60 decibel under den ursprungliga ljudkällan. I en inspelningsstudio brukar man eftersträva att RT60 ligger någonstans kring 300 millisekunder. För att nå de efterklangstiderna i ett stort inspelningsrum krävs mycket absorberande material.

Edit: När jag tänker efter är det kanske onödigt att eftersträva så kort tid som 300 ms på ett rum större än 30 kvm. 500 ms kanske är rimligare. Eftersom ståendevågor i basen inte är ett lika stort problem i större rum är det relativt enkelt att "torra ned" en ljudkälla med flyttbara bredbandsabsorbenter, när man behöver.

Redigerat av joachime
Link to comment
Dela på andra sajter

ok. Tack igen. Får titta på varianter av absorberande material som samtidigt ser någorlunda estetiskt ut.

Det här med att väggar inte får vara parallella har man ju stött på här och där. Det kommer ju dock bli omöjligt att motivera för hyresvärd att bygga assymetriskt då det drabbar intilliggande hyresgäst (lager i det här fallet)...

Gäller detta både kontrollrum samt inspelningsrum oavsett storlek på rum?

Link to comment
Dela på andra sajter

ok. Tack igen. Får titta på varianter av absorberande material som samtidigt ser någorlunda estetiskt ut.

Det här med att väggar inte får vara parallella har man ju stött på här och där. Det kommer ju dock bli omöjligt att motivera för hyresvärd att bygga assymetriskt då det drabbar intilliggande hyresgäst (lager i det här fallet)...

Gäller detta både kontrollrum samt inspelningsrum oavsett storlek på rum?

Jag tycker du kan utgå från rum med parallella väggar. Jag utgår från att du kommer att ljudisolera inspelningsrummet.

Då har du möjlighet att bygga asymmetriskt om du vill. Har sett angivelser på 12 grader mellan två väggar (för att minimera flutter). Kontrollrummet kanske du kan göra lätt asymmetriskt med hjälp av panelabsorbent.

Angående estetiskt tycker jag attjust panelabsorbent ger stora möjligheter. På ytan består den av panel med visst mellanrum emellan. Panelen kan man ju måla som vilken vägg som helst. Och bakom panelen kan man sätta ett tyg som kompletterar väggens färg.

I taket funkar det mesta. Man kan till exempel bygga ett ramverk, stoppa någon typ av mineral- eller stenull ovanför och sedan täcka med tyg.

Eller använda sån där akustikpanel som ofta sitter i kontorstak.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bredbandsabsorbenter

http://www.gearslutz.com/board/attachment....mp;d=1159620567

Är det nåt liknande? Suger även upp bas antar jag?

Räcker det med ett antal mobila sådana istället för att dämpa upp alla väggar i det stora inspelningsrummet? Ex. omringa trumset med dessa?

Vidare har jag ju funderingar kring ytmaterial och dess inverkan på klangen hos ljud...

Taket kommer sannolikt vara av någon sorts plåt. Väggar till övervägande del gipsskivor samt betong och golv är som tidigare nämnt i trä. Finns det anledning klä väggar i annat material? Många av de mer fashionabla studios man varit i har ju haft trä på väggarna...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bredbandsabsorbenter

http://www.gearslutz.com/board/attachment....mp;d=1159620567

Är det nåt liknande? Suger även upp bas antar jag?

Rätt konstruerade (vilket inte är så svårt) absorberar de bra från högsta diskant ner till ungefär 100 Hz. Sedan sjunker absorbtionsgraden rätt snabbt.

Räcker det med ett antal mobila sådana istället för att dämpa upp alla väggar i det stora inspelningsrummet? Ex. omringa trumset med dessa?

Som en temporär lösning, i ett större rum. Men det blir ju rätt knöligt att springa omkring med hela tiden. Och om man bara dämpar ned vissa ytor i rummet kommer man kanske inte vilja utnyttja distansmickar. Och då förlorar man en del av poängen med stora inspelningsytor.

Vidare har jag ju funderingar kring ytmaterial och dess inverkan på klangen hos ljud...

Taket kommer sannolikt vara av någon sorts plåt. Väggar till övervägande del gipsskivor samt betong och golv är som tidigare nämnt i trä. Finns det anledning klä väggar i annat material? Många av de mer fashionabla studios man varit i har ju haft trä på väggarna...

Plåttak? Är lokalen inte värmeisolerad?

Olika ytmaterial ger olika reflektioner. Men det är mycket en smaksak. Även estetiskt är det ju stor skillnad på en tegel- och en betongvägg, en gips- eller en trävägg.

Link to comment
Dela på andra sajter

I min nuvarande studio där jag tog råd av akustiker så är två av fyra väggar i inspelningsrummet helt dämpade med glasfiberull. Två intilliggande väggar. Detta för att då motverka att frekvenser studsar fram och tillbaks förstod jag då. Är detta något att applicera på ett större inspelningsrum eller tycker du/ni att man ganska symmetriskt skall placera ut det absorberingsmaterial man nu använder sig av?

Joachime, du skrev "I ett litet rum blir efterklangen generellt kortare, men starkare i förhållande till direktljudet eftersom det färdas så kort väg. Ofta upplever man det som mer störande än den generellt längre efterklangen i ett större rum (som ju fördröjs mera och tappar även energi, blir ljudsvagare)."

Låt säga man placerar trummis i ett hörn av inspelningsrummet. Är det då önskvärt att placera antingen bredbandsabsorbenter eller fasta absorbenter som suger upp alla eventuella reflektioner från de närmast liggande väggarna i hörnet? dvs bygga ett tyst hörn i inspelningsrummet?

Link to comment
Dela på andra sajter

Kul att få välja mått!

Kör då på Gyllene Snittet/ Golden Ratio.

Jag är inte helt hundra, men jag tror att det är x 0,6 och 1,6 ( 😎 Är nog ute och cyklar )

Om en mått är 6 meter och är då 1, så ska dom andra måtten multipliceras med 0.6 resp 1.6

Alltså, 6 x 3.6 x 9.6 meter. Och då spelar det ingen roll vad som är vägg eller tak. Men det är ju att föredra att lägsta måttet är takhöjd!

Nu är jag inte helt hundra på mitt inlägg. Var tio årsen jag höll på med detta och har säkert glömt en massa. Men det finns säkert en hel del att googla på!

EDIT: Jag är nog så fan ute och cyklar. Måste kolla upp måtten, men orka gå upp på vinden och rota igenom läroböcker? ...Nja!!

För det här är fel. Återkommer!

Nån som vet mer så hojta till!

Redigerat av KillwithSkill
Link to comment
Dela på andra sajter

jag tycket ändå du ska anlita akustiker, lär ju va betydligt billigare än det kostar att bygga studion. bygga fel är aldrig kul.

Håller helt och hållet med. Jag planerar också att bygga nytt ock större och kommer definitivt att anlita en välrenomerad ljudarkitekt. ca 40 000 ink moms, för ritningar till studiorum, kontrollrum, rubbet. Kanske 1/10 av materielkostnaden? Dela 40 000 med antalet månader du kommer att begagna studion, och lägg på det i månadskostnaden. troligtvis försumbart.

Link to comment
Dela på andra sajter

Problemet med stora investeringar är att man aldrig kan garanteras få sitta kvar i sin lokal. Jag har gjort stora investeringar i både tid och pengar i min nuvarande lokal som jag måste lämna för att den ska renoveras och byggas om. Merparten av det jag byggt kan jag ju inte få med mig.

Studion kommer drivas semi-professionellt och jag vill behålla det på den nivån inom överskådlig tid.

Frågan är...

Kan man anlita en akustiker till att för en billig peng skissa upp hur man bör fördela ytorna lämpligast för att sedan med tiden (och när ekonomin tillåter) göra ytterligare akustiska förbättringar... ?

40.000 + moms utöver materialkostnader känns orimligt i nuvarande läge.

Redigerat av KristianA
Link to comment
Dela på andra sajter

Frågan är...

Kan man anlita en akustiker till att för en billig peng skissa upp hur man bör fördela ytorna lämpligast för att sedan med tiden (och när ekonomin tillåter) göra ytterligare akustiska förbättringar... ?

självklart

allting behöver inte vara perfekt - det räcker med "bra nog" för att funka

du har ju redan byggt en gång, nåt har du väl lärt dig vad som funkar å vad som ställer till problem

lös problemen - komplettera med ytterligare förbättringar när möjligheten finns

utgå från en basnivå i din akustik, komplettera med det som fortfarande ställer till ev problem, ta finputsningen när du har möjlighet

ibland känns det minst sagt lite udda när folk här basunerar ut stora penningsummor å "kräver" gigantiska projekt av minsta bygge när man sen ser att deras egen "studio" är ett taskigt behandlat hörn i sovrummet med en mick å en dator

väldigt många miljöer funkar bra utan att för den delen vara 100% perfekta

Link to comment
Dela på andra sajter

Har efter en mängd turer nu fått klartecken från hyresvärd om att flytta in i ny lokal. Jag får själv bestämma ytan då dom ska bygga om fastigheten. Maximalt tror jag det kan röra sig om 180kvm. Minimum runt 100. Hyresvärd är beredd att bygga väggar efter mina önskemål.

Hoppas hyrevärden är beredd att betala dom extra kostnaderna som det blir att bygga en studio.

Det är inte några enkla dubbelgips väggar som krävs , utan helst flytande rum som är tätade i alla skarvar och att rummet/rummen isolerade mot ljud och inte värme.

För att sedan behandlas akustikst inuti rummet/rummen vilked är ytterligare kostander i material och arbete.

Mellan tummen och pekfingret så tror jag att en lokal på 100 kvm säkerligen går på runt 100 000 med material och arbete om inte mer.

ibland känns det minst sagt lite udda när folk här basunerar ut stora penningsummor å "kräver" gigantiska projekt av minsta bygge när man sen ser att deras egen "studio" är ett taskigt behandlat hörn i sovrummet med en mick å en dator

väldigt många miljöer funkar bra utan att för den delen vara 100% perfekta

Med lite DIY sparar man otroligt med pengar , leta upp dörrar , fönster m.m m. begagnat sparar man oxå in på MEN Isoleringen och gipsen m.m m.m kostar och i stora ytor dra summorna iväg snabbt.Det är mycket material som behövs för att bygga om i en lokal på 100 kvm som är 3,5 meter högt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Med lite DIY sparar man otroligt med pengar , leta upp dörrar , fönster m.m m. begagnat sparar man oxå in på MEN Isoleringen och gipsen m.m m.m kostar och i stora ytor dra summorna iväg snabbt.Det är mycket material som behövs för att bygga om i en lokal på 100 kvm som är 3,5 meter högt.

det låter kanske som jag inte tycker det är så noga med akustiken - men det är alltså inte alls fallet

det jag vill peka på är att det finns väldigt dyra material/lösningar å det finns betydligt billigare motsvarande - å skillnaden däremellan i resultat är mycket mindre än skillnaden i stålar

Link to comment
Dela på andra sajter

"Det är inte några enkla dubbelgips väggar som krävs , utan helst flytande rum som är tätade i alla skarvar och att rummet/rummen isolerade mot ljud och inte värme."

Varför ska man ha flytande rum? Dom enda studios jag känner till som byggt på det viset har varit tvingade till följd av att underliggande grannar klagat. Det kommer det inte vara tal om i det här fallet...

Link to comment
Dela på andra sajter

"Det är inte några enkla dubbelgips väggar som krävs , utan helst flytande rum som är tätade i alla skarvar och att rummet/rummen isolerade mot ljud och inte värme."

Varför ska man ha flytande rum? Dom enda studios jag känner till som byggt på det viset har varit tvingade till följd av att underliggande grannar klagat. Det kommer det inte vara tal om i det här fallet...

Vad pratar du om? Flytande rum är ju just att man isolerar golvet...

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad jag undrar är varför jag ska ha flytande rum om jag inte har några grannar som kan störas eller kan störa mig?

Rum-i-rummet ger ordentlig ljudisolering.

Dels slipper du störa grannarna, men de stör inte heller dig lika mycket.

Sen är det väldigt praktiskt med separation mellan kontrollrum och inspelningsrum. Det gör att du faktiskt kan höra hur det egentligen låter redan när det spelas in (eller till och med under soundcheck).

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad jag undrar är varför jag ska ha flytande rum om jag inte har några grannar som kan störas eller kan störa mig?

För att det inte räcker med en isolerande mellanvägg. Om ljudet kan gå via golvet spelar det ingen roll om andra väggar dämpar någorlunda eller mycket...

Link to comment
Dela på andra sajter

För att det inte räcker med en isolerande mellanvägg. Om ljudet kan gå via golvet spelar det ingen roll om andra väggar dämpar någorlunda eller mycket...

ta inte i så du gör på dig nu

"räcker" är ett väldigt subjektivt begrepp

man måste inte ha 0dB överhörning för att det ska funka

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...