Jump to content
Annons

Mixa / Producera i MONO?


Disobedient

Recommended Posts

Tjabba!

Har läst så många böcker nu där många gamla skolan rävar säger att dom får bäst mixar när de gör det i mono. En hel del som producerar eller mixar klubbmusik gör det också i mono.

Fördelen med true mono (två högtalare, L + R, är inte "riktig" mono, ljudet studsar runt och krockar på ett helt annat sätt än true mono, dvs en enda monitor) är att man hör om element i mixen fasar ur lättare, ställa nivåer, FX och att EQa ska också vara mycket lättare att kompressa.

Är det nån som gör det här? Vad tycker ni? Jag funderar på att köpa en "dyr" monitor och stoppa i mitten och mixa på, och ja, kanske tom att prodda dunka dunka med från scratch. ☺️

Många spår man får som som mixare är ju mono ändå. Vill man höra stereo kan man väl stoppa på sig lurarna? 😛

Kram

Redigerat av Disobedient
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Har också läst en del om det, att en del gör hela mixen i mono och i slutfasen kör de det i stereo för panoreringar och sista touchen. Men har du ett par monitorer redan är det väl bara att prova och slänga upp en i mitten och se vad du får för resultat!

Edit: Vet att jag läste om någon för ett par månader sen som pratade om trummix i mono, där han sa att han märkte direkt var panoreringarna skulle sitta när han pannade i mono, när alla fasfel försvann. Tänkte inte på det så mycket då, men när ämnet kom upp nu blippade det upp i tankarna igen, hur fungerar det? Förskjuts fasen iom panorering? Hjälp en vilsen kille..!

Redigerat av Fertan
Link to comment
Dela på andra sajter

rankey (oregistrerad)

Tycker en stor del av mixandet är just panorering och placering i ljudfältet, göra plats på rätt ställe för instrument och även för reverbs och delays.

Att jobba i mono tillför inget till processen tycker jag. Ett steg vari man känner sig helt handikappad och inte kan göra mycket i. 😮

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjabba!

Har läst så många böcker nu där många gamla skolan rävar säger att dom får bäst mixar när de gör det i mono. En hel del som producerar eller mixar klubbmusik gör det också i mono.

Fördelen med true mono (två högtalare, L + R, är inte "riktig" mono, ljudet studsar runt och krockar på ett helt annat sätt än true mono, dvs en enda monitor) är att man hör om element i mixen fasar ur lättare, ställa nivåer, FX och att EQa ska också vara mycket lättare att kompressa.

Är det nån som gör det här? Vad tycker ni? Jag funderar på att köpa en "dyr" monitor och stoppa i mitten och mixa på, och ja, kanske tom att prodda dunka dunka med från scratch. 😑

Många spår man får som som mixare är ju mono ändå. Vill man höra stereo kan man väl stoppa på sig lurarna? 😄

Kram

Lyssna på ett antal låtar på beatport eller nåt, kolla om nån är i mono. Nehej inte det?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har aldrig testat att mixa i mono, utan tycker att det känns bäst att ha hela stereobilden genom hela mixen - men jag har snackat med flera som tycker att det är lättare att ställa nivåerna rätt i mono, så det är kanske inte fel att testa det. Mono avslöjar dessutom obarmhärtigt alla fasfel, så även om man inte mixar i mono, så kan det vara bra att då och då lyssna i mono (det gör jag däremot, men inte ofta...) för att kolla att det inte är något som försvinner eller förstärks extremt då...

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

För att kontrollyssna är det vettigt att gå ut ur rummet och lyssna. Mixrummet med dess ev defekter kastar ut en naturlig monomix och det är oftast där man märker självklara nivåskillnader man glömt bort efter tre timmars "mindre-250hz-på-puka-2"-trixande.

ett bra tips

Link to comment
Dela på andra sajter

Många spår man får som som mixare är ju mono ändå. Vill man höra stereo kan man väl stoppa på sig lurarna?

hur tänkte du nu?

det blir inte nåt annat än mono för att du sätter på dig lurar

en monomix är en monomix

ang ditt resonemang så kan jag väl säga att du mycket väl kan ställa ljudkrakatärer å i viss mån nivåer i en monomonitor å sen ev panorera ut i stereo efteråt

du får nog iofs förmodligen justera nivåerna igen beroende på vilken pan law du har

om du tjänar nåt på det är väl däremot tveksamt förutom att du som du säger har koll på monokompatibiliteten

Link to comment
Dela på andra sajter

Edit: Vet att jag läste om någon för ett par månader sen som pratade om trummix i mono, där han sa att han märkte direkt var panoreringarna skulle sitta när han pannade i mono, när alla fasfel försvann. Tänkte inte på det så mycket då, men när ämnet kom upp nu blippade det upp i tankarna igen, hur fungerar det? Förskjuts fasen iom panorering? Hjälp en vilsen kille..!

det är nog så här att man hör fasfelen väldigt tydlkigt i mono å kan kompensera dom

fasfel i stereo fasar inte ut frekvenser utan skapar mer en "förvirrad" stereobild just var saker å ting egentligen befinner sig mellan L & R

justerar man fasproblemen i mono - vilket är lättare att höra - å sen lyssnar i stereo blir hanteringen när man panorerar lättare eftersom stereobilden inte blir "förvirrad" utan mer fokuserad

placerar man en puka 33% höger så ligger den där - inte att den flyttar sig beroende på att man vrider på huvet lite vilket man kan uppleva om det finns fasproblem

mindre vilsen?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Hejsan hoppsan.

Har nu handlat en Adam A7 som jag tycker låter helt gudomligt. Har haft en hel del olika monitorer i alla möjliga prisklasser under åren och den här lille rackaren låter bäst (NS10 på andra plats, grilla mig inte tack 😉 )

Jo jag sitter nu o proddar dunka dunka o tycker det går rätt så bra faktiskt, Man har ju suttit i stereo så många ggr o placerat ljuden så man vet ju på ett ungefär hur det kommer att låta även fast allt kommer rakt framifrån i mitten. Plusen hittils är att det går mkt lättare att ställa alla nivåer på både torra och blöta ljud och man hör direkt när man sitter o panorerar runt vart ljudet trivs bäst i stereobilden. Guld att man hör när skit fasar ur 😉

Tycker allt går mkt lättare och proddandet går mkt fortare. Blir mer att man fokuserar på det nu. Sen bouncar jag en liten snutt och lyssnar på Sennheiser HD 25 på ipoden. Har blivit positivt överaskad hittils faktiskt.

Vet inte vad jag har för panoreringslag, tror det är -3dB som standard va? Har ingen aning om vad jag ska ha för nåt, eller om det blir galet??

Tacksam för input.

Kram.

Redigerat av Disobedient
Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker att det låter intressant att använda en högtalare då mono i högtalare L + R ändå inte ger en ljudet på ett likartat sätt.

Min fråga är då, högst idiotisk antar jag, hur kopplar man 2 out till en högtalare?

Det enklaste är om du bara använder pannern på masterkanalen i din DAW och lägger både vänster och höger kanal i mitten. Sen kan du använda vilken högtalare du vill. Eller hörlurar.

Redigerat av desvaenger
Link to comment
Dela på andra sajter

Då har man ju snarare en stereolyssning, och inte monolyssning!

öh... nu är det ju så att monolyssningen avslöjar saker som du inte hör i stereo ... man ska ju självklart lyssna i stereo också

men för att hitta fas fel och instrument som bråkar om plats så är ju mono att föredra

Redigerat av Rawbert
Link to comment
Dela på andra sajter

öh... nu är det ju så att monolyssningen avslöjar saker som du inte hör i stereo ... man ska ju självklart lyssna i stereo också

men för att hitta fas fel och instrument som bråkar om plats så är ju mono att föredra

'

Jo, men nu poängterade jag att man inte kan panorera ljudet i en monolyssning, och inget annat.

Link to comment
Dela på andra sajter

'

Jo, men nu poängterade jag att man inte kan panorera ljudet i en monolyssning, och inget annat.

😄 hehe.. ok ljudet flyttas ju självklart inte, det har du ju rätt i

men ljudet kan ändras, flyttas fram eller bak i mixen... och detta kan man ju höra när man mixar i mono

Redigerat av Rawbert
Link to comment
Dela på andra sajter

Trode att en av poängerna med monolyssningen var att just avstämma saker som var fasfel jobbar emot en i en mix. Dvs att man även justerar panoreringar fast än det är mono på masterkanalen.

På så sätt borde man även kunna göra antaganden om panoreringar fast än man inte hör stereo. Att dessa antaganden är felaktiga borde man faktiskt tydligare höra i mono och på så sätt justera panoreringarna så att dom fungerar.

Givetvis måste man lyssna i stereo också då hela poängen med panoreringar är att man faktiskt har tillgång till stereo också.

Redigerat av DivineCo
Link to comment
Dela på andra sajter

Fan va jobbigt att mixa i mono om man har två gitarrspår (nästan dubbat) dvs att dom mestadels spelar likadant

fast ibland avviker från varandra tex att den ena gitarren kör snabba down strokes och den ena slår ut, låter ju gröt som fan i

mono... yscha nä jag mixar i stäräo. 🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

Trode även att det var en av poängerna med mono. Att i.o.m att det lätt låter gröt så blir det desto svårare.

Så lyckas man få det bra i mono har man ännu bättre förutsättningar att få det bra i stereo sedan. Att skapa plats genom att panorera saker höger och vänster är alldeles för enkelt. Det blir lätt ett förstahands val då man istället skulle ha jobbat med EQ och eller Delay/Reverb.

Jag har själv ingen större erfarenhet av att mixa i Riktig MONO men i mina öron låter det som en mycket användbar teknik.

Redigerat av DivineCo
Link to comment
Dela på andra sajter

Fan va jobbigt att mixa i mono om man har två gitarrspår (nästan dubbat) dvs att dom mestadels spelar likadant

fast ibland avviker från varandra tex att den ena gitarren kör snabba down strokes och den ena slår ut, låter ju gröt som fan i

mono... yscha nä jag mixar i stäräo. 🙁

Men det är ju det som är grejen... får du det att låta bra i mono så kommer det bli perfekt i stereo

Tänk om du blir spelad i radio eller tv och de som lyssnar hör det i mono

Link to comment
Dela på andra sajter

Men det är ju det som är grejen... får du det att låta bra i mono så kommer det bli perfekt i stereo

Tänk om du blir spelad i radio eller tv och de som lyssnar hör det i mono

Bara för att det låter bra i mono, så är det ingen garanti för att get låter bra i stereo.

Visst, fasutsläckningar träder fram markant i monolyssning, men att panorera är en kost i sig.

För övrigt så sänds radio och TV i stereo, och det är väldigt sällsynt med monolyssning numera, om man inte åker och hälsar på farmor och lyssnar på P3 i en radio ala 70-tal.

Monolyssning är nästan ett minne blått, i dessa sammanhang.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bara för att det låter bra i mono, så är det ingen garanti för att get låter bra i stereo.

Visst, fasutsläckningar träder fram markant i monolyssning, men att panorera är en kost i sig.

För övrigt så sänds radio och TV i stereo, och det är väldigt sällsynt med monolyssning numera, om man inte åker och hälsar på farmor och lyssnar på P3 i en radio ala 70-tal.

Monolyssning är nästan ett minne blått, i dessa sammanhang.

Många klubbar kör mono... händer faktiskt också att jag kör mono på radion om det är dålig mottagning

Link to comment
Dela på andra sajter

men ljudet kan ändras, flyttas fram eller bak i mixen... och detta kan man ju höra när man mixar i mono

Jag brukar kolla mixen i mono. Det jag lyssnar på är balansen mellan mitt och sida och efter eventuella fasfel.

Att du hör ljud som flyttas framåt och bakåt i mixen kan ha att göra med panoreringslagar att göra.

Eventuellt handlar det om pluggar (främst dynamiska) som jobbar i stereo på bussar/grupper eller på master.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...