Jump to content
Annons

Erfarenheter och tips på långlivade gitarrsträngar


Jannes

Recommended Posts

Annons

Strängar som håller diskanten vid liv länge är ju Elixir om du gillar det. Känns som nya jättelänge. Men jag gillar lite när vanliga Dáddario suttit på ett tag för att nå den där "brottarmatta" effekten...alltså att diskanten klingat bort ett uns. Tjocka strängar som börjar på 0.11 på elstrata Fender å 0.12 på stålsträngad akustisk Simon&Patrick kör jag 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag rekommenderar skeptikerna att testa Elixirsträngarna. De låter som nya 2 veckor, efter det låter de fortfarande mycket bra. Jag lirar bluesrock och svettas kopiöst när jag lirar live, men Elixir har inget emot det. Har t.o.m sett att de varit lite bruna på anslagsytorna men de har låtit lika bra för det. Fantastiska strängar, jag använder inget annat sedan jag testade dem för första gången. Elixir på en strata genom en lite crunchig rörstärkare, herregud... heaven!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag rekommenderar skeptikerna att testa Elixirsträngarna. De låter som nya 2 veckor, efter det låter de fortfarande mycket bra. Jag lirar bluesrock och svettas kopiöst när jag lirar live, men Elixir har inget emot det. Har t.o.m sett att de varit lite bruna på anslagsytorna men de har låtit lika bra för det. Fantastiska strängar, jag använder inget annat sedan jag testade dem för första gången. Elixir på en strata genom en lite crunchig rörstärkare, herregud... heaven!

Håller med. Ruskigt bra strängar. Det jobbiga är bara när nanoweb-ytan börjar fransa sig om man lirar med plektrum, men det brukar låta bra ett tag till från och med att det börjat hända. En annan härlig sak dock är att fingrarna glider lätt över strängarna och det inte bildas så mycket "byta-ackord-ljud". Kanon.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tänkte testa två olika till el resp ak. Elixir och D'Ad EXP till akustiska. Något tips förutom elixir till el (hittade bara EXP till ak)?

Om du vill testa något annorlunda måste du prova Dean Markley Blue Steel. STOR klang i dom strängarna. Sen är det ju en smaksak, det passar kanske inte i alla lägen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag gått igenom nästan alla strängar som säljs på stringsandbeyond(el, ak och violin), har varit kund där hos dem i 3-4 år nu.

Kan rekommendera Dean Markley's Blue Steel till el och deras Alchemy Gold Phos till akustisk.

Ett par andra utmärkta är Thomastik-Infeld's Spectrum Bronze, men priset på dem är rätt högt och har också gått upp lite grann på sista tiden.

På tal om Elixir.

Stringsandbeyond skeppar inte Elixir utanför Staterna heller.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...