Jump to content
Annons

Dags för nya hörlurar


Dots

Recommended Posts

Hejsan!

nu är det dags att införskaffa sig nya hörlurar och kasta bort de "Dj" lurar jag har nu. Valet står mellan tre olika Beyerdynamic-lurar.

1. Beyerdynamic DT-770 PRO / 80 OHM 5Hz-30KHz (Closed back 'Slutna'?)

2. Beyerdynamic DT-770 PRO 250 OHM, 5-30.000 Hz (Slutna)

3. Beyerdynamic DT-990 PRO 250 OHM, står inte vad dom klarar för Hz.. (Open back 'öppna'?)

Jag producerar elektronisk musik. Abstrakt, minimalistisk, ambient osv så det är viktigt med detaljer! men att de ändå ger en schysst och bra ljudbild "over all". Lite influenser av Jazz förekommer ibland också! 🙂 jag sitter mestadels i lurar och gör musik, mixar & mastrar.

Lyssna lite på exempel här ..

Alla lurar ligger i samma prisklass.

Hoppas ni kan hjälpa mig!

Tack!

Redigerat av Dots
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Och just ja ..

Nu kommer ni säkerligen att be mig dra ner till musikaffären och prova lurarna - men jag kan säga att de inte var intresserade av att beställa hem dessa tre modeller för att jag ska "testa" .. så uppfattade jag det som iallafall. Tråkigt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du inte redan hört dem så skulle jag även starkt rekommendera dig att lyssna på andra modeller också. K601 och ATH-M50 är personliga favoriter i respektive klass (öppna och slutna). Det finns massor med trådar i forumet där detta diskuteras flitigt.

EDIT: Byt musikaffär...

Redigerat av Gilbert
Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Jag har lyssnat på DT770 för jag spanar också på nya lurar.

Helt ok.

Jag föll däremot pladask för Audio Technica ATH-50M. Riktigt trevliga. Kanske lite för mycket bas för min smak men en mycket distinkt bas.

Innan jag köper ATH-50M skall jag också prova Shures 840, skall tydligen låta nåt åt ATH-50M men med lite svagare bas.

Link to comment
Dela på andra sajter

EDIT: Byt musikaffär...

Ja faktiskt. Antar att de inte kommer få lurarna sålt om dom beställer hem det. Det var tidigare 4-Sound men nu heter det något annat, tror de kommer lägga ner inom kort faktiskt.

Men denna beställningen kommer att göras via Thomann 🙂 alla mina senaste köp är där ifrån och jag är riktigt riktigt nöjd med dom! jättebra kundservice och allt som hör till!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ska du bara ha dem att producera och lyssna i så brukar väl folk rekommendera öppna modeller. Slutna lurar är ju bra om man inte vill ha läckage, som vid sånginspelning.

Precis det svar jag väntade på! 🙂

Öppna eller ej.

Hörde nog för ett tag sedan också att öppna/halvöppna ska vara betydligt mycket bättre att mixa & mastra med också?

Link to comment
Dela på andra sajter

Öppna lurar är generellt neutralare än slutna (men det finns givetvis en massa undantag beroende på vilka modeller som jämförs mot varandra) och dessutom (enligt mig) ett måste om man ska ha dem på sig en längre period då slutna lurar blir svettigt och obekvämt. Slutna är för mig bara till för inspelning eller DJ.

Link to comment
Dela på andra sajter

Då verkar det som om det blir ett par Beyerdynamic DT-990 PRO.

Technical Specifications:

Transducer type Dynamic

Operating principle -> Open

Weight without cable -> 250 g

Frequency response -> 5 - 35,000 Hz. där fick vi reda på det!

Nominal impedance acc. to IEC 60268-7 -> 250 Ω /System

Nominal SPL acc. to IEC 60268-7 > -> 96 dB

Nominal THD acc. to IEC 60268-7 -> < 0.2%

Power handling capacity acc. to IEC 60268-7 -> 100 mW

Sound coupling to the ear -> Circumaural

Average pressure on ear acc. to IEC 60268-7 -> 3.5 N

PRIS: 1523:- (19% billigare på Thomann)

Då tackar jag för mig! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jäpp! Öppna ska det helst vara till mixning, tycker jag - om man måste mixa i lurar.

Härligt!

Jag måste oftast mixa i lurar eftersom kidsen lägger sig vid 19:30 och då kan jag börja med musiken 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför har du fastnat med Beyerdynamics lurar? Claes (t.ex) säljer fantastiskt bra lurar av märket Ultrasone PRO2500 (öppna) på http://www.holmerup.biz/ ! Lite billigare och definitivt mer välljudande än Beyerdynamic (enl min personliga smak, i alla fall för mixning) är t.ex Audio Technica ATH-50M, hittas t.ex på http://www.thomann.de/se/audio_technica_athm50.htm (fast dom är slutna förstås)..

Om inte pengar är avgörande, utan ljudkvalitet, skulle jag i alla fall definitivt välja Ultrasone PRO2500 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför har du fastnat med Beyerdynamics lurar? Claes (t.ex) säljer fantastiskt bra lurar av märket Ultrasone PRO2500 (öppna) på http://www.holmerup.biz/ ! Lite billigare och definitivt mer välljudande än Beyerdynamic (enl min personliga smak, i alla fall för mixning) är t.ex Audio Technica ATH-50M, hittas t.ex på http://www.thomann.de/se/audio_technica_athm50.htm (fast dom är slutna förstås)..

Om inte pengar är avgörande, utan ljudkvalitet, skulle jag i alla fall definitivt välja Ultrasone PRO2500 😉

Nah. 3 250:- för ett par lurar..

Jag skulle möjligtvis kunna spendera så mycket pengar på ett par riktigt bra hörlurar, men inte just nu - ekonomin säger ifrån!

Jo jag har hört mycket bra om just Beyer. Och inom den genre jag pysslar med är detta märke kändast 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...