Jump to content
Annons

Preamp för gitarr


Boxcutter

Recommended Posts

Hej.

Jag köpte en Jackson-gitarr för typ 4 år sedan och har fram till nu kopplat den direkt till mixerbordet som går till datorn där jag kört signalen genom Guitar Rig 2. Det blir rätt okej ljud, men jag märker att det inte är så powerful som jag hade velat. Om jag slår an en ton och försöker hålla den så dör ljudet ut väldigt fort, även om jag kört en hårt distad solometalinställning.

En kompis sa att jag borde köpa en preamp som jag ska dra signalen igenom innan den kommer till mixerbordet, då undrar jag:

Vilken preamp ska man ha? Räcker det med någon 500 - 700 kronors på musikbörsen?

Alla "preamps" verkar vara för mikrofoner, vad är jag ute efter?

/Daniel

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Hej.

Jag köpte en Jackson-gitarr för typ 4 år sedan och har fram till nu kopplat den direkt till mixerbordet som går till datorn där jag kört signalen genom Guitar Rig 2. Det blir rätt okej ljud, men jag märker att det inte är så powerful som jag hade velat. Om jag slår an en ton och försöker hålla den så dör ljudet ut väldigt fort, även om jag kört en hårt distad solometalinställning.

En kompis sa att jag borde köpa en preamp som jag ska dra signalen igenom innan den kommer till mixerbordet, då undrar jag:

Vilken preamp ska man ha? Räcker det med någon 500 - 700 kronors på musikbörsen?

Alla "preamps" verkar vara för mikrofoner, vad är jag ute efter?

/Daniel

Du kopplar den alltså direkt in i en lineingång på ett mixerbord?

I så fall är det kanske inte främst en preamp du är ute efter, utan snarare en DI-box (läs lite mer om det i länken), som du kopplar in i en mikrofoningång i stället.

Om du ska ha en micpreamp till det så ska du välja en som har en högohmig instrumentingång, men i så fall kopplas preampens utgång till lineingången.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om man bara spelar in direkt via line och lyssnar i lurar kan man aldrig få lika oändligt långa toner som på tex äldre Santanaskivor. Man måste ha ett ljud från en högtalare som får strängarna att självsvänga. Det går ju med kompressor också men det blir inte samma sak. Och man behöver absolut inte spela skithögt för att få den där långa sustainen. Varför inte skaffa en liten Vox med en massa olika ljud? 10 watt på en kvarts volym räcker långt.

Och det är oxå så att om man har skithögt, som genom enstor marshallstapel på fullt, då blir det för mycket sustain och svårare att ha koll på tonerna, de rusar på som en crosshoj som gasen hängt sig på. Man ska spela på svag volym. Hur man sitter med gitarren i förhållande till högtalaren spelar också väldigt stor roll. Jag vägrar att ställa combon i ett rum och stå och spela i ett annat rum med dörren stängd, never in my foot! Då dör mycket av soundet.

Linad bas är bra, men inte gitarr som är enbart linad. Många tycker nog annorlunda förstås.

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

...men om man tänker köra med en ampsimulatorplugg i DAW-programmet, så är det ändå lämpligast med en så ren linad signal som möjligt, även om det som regel blir bäst med en uppmickad stärkare.

Link to comment
Dela på andra sajter

...men om man tänker köra med en ampsimulatorplugg i DAW-programmet, så är det ändå lämpligast med en så ren linad signal som möjligt, även om det som regel blir bäst med en uppmickad stärkare.

Ok. Men om man ändå har nån sorts lyssning direkt så hänger tonerna kvar, med enbart lur-lyssning stannar strängen ofelbart. Jag tycker skillnaden är enorm. Minns även att jag sett BB King prata om samma sak ang sound, hur han står/sitter i förhållande till combon påverkar ljudet lika mycket som valet av gitarr sa han.

På de små voxarna finns ju line oxå. Eller också kan man ju ta ut ljudet genom monitorerna, men nja, det gillar jag inte riktigt heller.

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
Hej.

Jag köpte en Jackson-gitarr för typ 4 år sedan och har fram till nu kopplat den direkt till mixerbordet som går till datorn där jag kört signalen genom Guitar Rig 2. Det blir rätt okej ljud, men jag märker att det inte är så powerful som jag hade velat. Om jag slår an en ton och försöker hålla den så dör ljudet ut väldigt fort, även om jag kört en hårt distad solometalinställning.

Du får givetvis inte till det där kraftfulla ljudet med en amspim som med en riktig stärkare. Antar du även tänker på dynamiken också. Den försvinner i och med ampsims som är statiska. Men hur som helst, kolla din gateinställning så att det inte är den som orsakar att det blir allt för korta toner. Självklart är det som Nilsson säger att det inte går få lika lång sustain som med en riktig stärkare. Men tillräckligt och acceptabelt brukar det gå med ampsims.

Redigerat av DieHard
Link to comment
Dela på andra sajter

Tror du verkligen det. Tänk dig en förstärkare vilken som helst. Den är uppdelat i två delar. Den ena förstärker ljudet till en nivå så att ett slutsteg kan förstärka den i sin tur så att det orkar driva en högtalare. Det där innebär att det händer massor med den elektriska signalen i kedjan, detta missar du om du kör en DI box direkt in i mixerbordet. Testa en preamp samtidigt med en DI box o lyssna på skillnaden.

kolin

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, en förstärkare förstärker signalen, det kan datorn också göra. Dock blir väl SNR'et jäkligt lågt om man drar in signalen rätt i mixerbordet pga den låga ingångsimpedansen, så då blir det bara brusigt och dåligt om man försöker förstärka mycket. DI-box fixar ju det problemet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...