Jump to content
Annons

Pitch Shift genom CC?


Friberg

Recommended Posts

Finns det nåt MIDI-CC-kommando som kan styra pitchen?

Det jag tänker mig är att kunna ändra tonhöjden på en sequencerslinga genom att trycka ner ett keyboards tangenter. Säg att jag i min Electribe-burk har programmerat en slinga i "A". Nu vill jag kunna realtidsstyra den och byta tonart genom ett tillkopplat MIDI-keyboard.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Fullt så enkelt är det inte. Om du pitchar, så pitchar du alla toner lika mycket - och då följer du inte med i tonartsbyten, utan det blir bara transponerat...

Link to comment
Dela på andra sajter

Hm ... är inte riktigt med... Transponerat är ju det jag vill åt (kanske var fel att använda uttrycket "pitch shift"). Alltså, om jag har en slinga som hamrar 8-delar i "a"-"e" så vill jag via ett MIDI-keyboard kunna slå t ex "c" så att slingan istället går "c"-"g" ... Är det möjligt att åstadkomma detta via exemplevis ett cc-kommando?

Redigerat av Friberg
Link to comment
Dela på andra sajter

Det du är ute efter, tolkar jag mer som autokomp och det är nog värre med att fixa det på det sättet...

I så fall är det nog smidigare att använda arpeggio (om det finns en arpeggio-funktion i synten) och helt enkelt ta andra toner när du vill ha bytet?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det du är ute efter, tolkar jag mer som autokomp och det är nog värre med att fixa det på det sättet...

I så fall är det nog smidigare att använda arpeggio (om det finns en arpeggio-funktion i synten) och helt enkelt ta andra toner när du vill ha bytet?

Arpeggio-funktionen är det man är ute efter, men i arpeggion kan man väl inte programmera in pauser (rest/tie)?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...