Jump to content
Annons

Arbetsstolar


Linus

Recommended Posts

Annons
Är det inte en fara i att sitta bekvämt och att sitta likadant jämt? Jag märker att ju mer jag sitter still ju ondare får jag.

Tänk på att hålla isär sitta bekvämt och sitta still.

De HÅG-stolar jag testat har känts bekväma. Men försök sitta still på en HÅG Capisco. :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

1002.jpg

Kontorsstolen Boris från Jysk. Kostade bara 300 pix i höstas när jag köpte den, nu har de höjt till 450. Kriterierna var, i prioordning: billig, ej karmar (gitarrist), plats för min feta röv, bekväm. Den här uppfyllde alla - jag är riktigt nöjd med den. De blå vingarna gör mer än man tror för komforten, och så viker sig ryggstödet skönt bakåt en bit när jag behöver sträcka ut mig i helt oergonomisk halvliggande ställning och fundera en stund.

Edit: bilden

Redigerat av Strummindude
Link to comment
Dela på andra sajter

Den här från IKEA har jag, kostade 699 kr. Av nån anledning den skönaste stolen på IKEA. Jag testade ALLA stolar när jag skulle köpa och denna var den enda jag tyckte var skön att sitta i.. Tyvärr har luta-sig-tillbaka-funktionen pajat nu efter ett år så kvalitén är väl inte den bästa. Mer plast än metall. Men skön är den iaf!

22307_PE103490_S4.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
Såå, bidde det en capish?

Visst blev det så. 😉

Dock inte den begagnade då det var en gammal stol med kontorstols-sits.

Sadelsitsen är en stor del av sittkomforten, och den som inte jobbat på en sådan sits borde prova det genast.

Så det blev alltså en ny stol. Jag väntar på leveransen...

Redigerat av Linus
Link to comment
Dela på andra sajter

Stanna upp, motionera mera. Inom och utomhus varje dag, MINST en (1) timme.

Om du bara visste vad jag kutar varje dag så... men tack ändå! 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/60049739

Denna stolen har jag när jag spelar gitarr, perfekt höjd (63cm) och det är superbra att sätta fötterna på fotstödet nedanför, man får ett perfekt "gitarr-i-famnen" grepp.

Arbetsstolen vid skrivbordet som jag har nu är för närvarande Joakim från IKEA, men gasfjädern har gått sönder. Den kostade runt 1500:- och jag tror faktiskt att det är rätt så bra kvalitet i den prisklassen och uppåt från IKEA. Min stol har hållt bra och är stabil än, inte speciellt ginglig heller. Minns att min far hade en kinnarps förr, och den började ju gnissla nått så hiskeligt och var helt kass efter 3-4 år. Min IKEA-stol har jag haft i ca 4-5 år nu och den är i bättre skick än vad kinnarps-stolen var.

Nästa stol-inköp blir nog en Markus arbetsstol från IKEA då den är mycket mycket bekvämare än Joakim: http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/40103100

Redigerat av Limpan
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag fantiserar om ett höj-/sänkbart bord och en stol/pall liknande den där.

Frågan är hur man ska lösa det med lyssningen bara. Vill helst inte ha monitorerna stående på bordet, utan en bit bakom.

Towersonic har höj/sänkbara monitorstativ. Både små för närfältare på bordet, och fristående stativ för att stå en bit bakom.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 år senare...

jag letar också efter en ny arbetsstol.Men det e inte lätt med tanke på de krav jag har.

Höj och sänkbar e ett krav liksom att kunna ställa in lutning bakåt o framåt. Armstöd likaså om man vill undvika nackproblem.Och bekväma så man inte får blodstoppning om man luar armrna på dem.

Hög rygg är också ett måste då jag är lång 188cm och man ska kunna villa huvudet och nacken vid tillfällen av lyssning. ANtingen går hela ryggstödet upp eller så finns ställbart nackskydd, men nackskyddet kan inte vara böjt liksom runt huvudet för då tar hörlurarna i och det skrapar och låter när man lutar sig bakåt.

Dessutom kan det inte vara läder eller material som e tätt för då har man snart blivit våt i byxor o rygg då det blir kondens av hudens avdunstning och dessutom e man så varm att svetten rinner. Så det måste vara ett beklädnadstyg som "andas". Och en stabil konstruktion så det inte går sönder efter bara några år. Måste kunna snurra förstås. Och med hjul så man kan "åka".Och svart(grå).

Priset kommer naturligtvis bli därefter, säkerligen mer än 4000 men det får man betala för kvalitet. Problemet är att jag inte hittat nån stol eller snarare fåtölj som uppfyller dessa krav.

Hjälp....och tips...behövs...

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)

Jag har en kinnarps 9000. Vilket plats skräp. Kostar runt 8000 SEK nya. Knirrar och pajar fort. IKEA som jag har hemma är bättre men har inte 100 olika inställningsmöjligheter.

Vem säljer Aeron Chair (Miller) i sverige?

Link to comment
Dela på andra sajter

markus-arbetsstol-svart__69659_PE184857_S4.jpg

Köpte den här för ett halvår sedan, ca 1800 SEK (mest bara för att den hade "nätryggstöd"). Ett riktigt jävla stolpskott. Mest obekväma "arbets"-stol jag någonsin haft.

Edit: Glömde visst att tala om att det är en IKEA-stol ("Markus")

Redigerat av Valle
Link to comment
Dela på andra sajter

Vad som räddade min rygg var att skaffa en stol där man kan tilta sitsen framåt, så att den lutar svagt år "fel" håll, dvs mot knävecken och inte mot ryggstödet. Det tillsammans med att flytta gitarren från höger till vänster ben gjorde att jag kunde fortsätta spela flera timmar i sträck. Svanken höll på att mörda mig innan jag på allvar såg över min arbetsställning.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Kinnarps stolar är inte så dyra som man tror.

En av deras bästa kostar runt 7000:- inkl moms med nack- och armstöd.

Köpte dock en precis från svanströms. Sverigestolen 817 för 3500:- inkl moms. Riktigt skön 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

min soffa har ungefär samma höjd som en gitarrstol(INTE trubadurstol)utan en sådan där rund litetn pall..

perfa-och så har jag datorn och mixerbordet på vardagsrummsbordet.

har funderat på att akustikbehandla vardagsrummet till hösten men vi får se vad plånboken tilllåter.

tillbaka till tråden-jo-jag har funderat på att köpa en sådan där gitarrstol som det står Gibson på

ifrån Thomann och kanske en sådan där bänk/databord för datorn och mixern och en anatomiskt rikitg fåtålj som man kan sitta rakt i.

men som sagt-jag har inga ryggproblem-soffan är bekväm och det hela blir en kostnadsfårga efter sommaren.

rolleyes.gif

Link to comment
Dela på andra sajter

post-2600-0-64271000-1305391089_thumb.jpg

Lite äldre bild. Men kinnarps från f.d. skatteverket =)

[edit] Har 2st btw... [/edit]

Redigerat av Polder
Link to comment
Dela på andra sajter

Waltzberger (oregistrerad)

Jag får väl joina in i Ikea ALLAK-klubben då 🙂

Jag kan däremot varmt rekommendera Kinnarps stolar vad gäller bekvämlighet och ergonomi.

Har jobbat på Kinnarps ett par år och även satt ihop deras stolar och det är kvalité och genomtänkta stolar. Iaf dem jag har provsuttit.

Har själv haft ett par genom åren som farsan köpt med sig hem. (Jobbar också där).

Jag vet inte var du bor men på fabriken i Kinnarp utanför Falköping har dem en "andrahandssortering" där man kan fynda knappt suttna stolar för en bråkdel av nypriset.

Kan ju vara värt att ringa o fråga. Osäker på om dem skickar iväg dem osv.

Men ring och fråga vettja.

Lycka till i sökandet!

EDIT: Snyggade till ett stavfel 🙂

EDIT No 2: Såg att ursprungsinlägget var rötgammelt 😄

Redigerat av babylondays
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har en billig från Jysk, tycker den är fullt godkänd, jag skulle absolut hellre köpa en kvalitetsmick för 8000 kr än en stol.

Har ett tips på trubardur eller arbetspall... Hade först en från Jysk med en sits formpressad efter röven ungf som en gammal traktorsits i plåt. Helt värdelöst, pallen snurrade när man reste sig och sen gick det inte att sätta sig utan att strula med att snurra den rätt. Och med fötterna på fotstödet så självsnurrade både fotstöd och sits, ruskigt irriterande, man måste ha en fot i golvet för att få stopp. Själva foten är en rund kluns till platta som mördar gitarrkablar mm om man försöker flytta den på scen. Urk skrek han,

Min nya favorit är en sk Garagepall från Biltema. Stadig som fan, det går inte att ändra nåt på den, men är helt perfekt som den är för mig som är 182 cm. Fyra ben, kablarna löper galant o fritt emellan. En så ruggigt bra grej för pengarna, använder den att sitta på i studjon oxå.

http://www.biltema.s...ing/Garagepall/

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...