Jump to content
Annons

Pod xt live


the-great-decay

Recommended Posts

Annons
jag ska använda den till repning och live...

i repan har jag tillgång till ett mkt bra pa system

och live brukar det va bra monitor system....

så det ska nog lösa sig...

men funkar det ljudmässigt låter det bra även i ett pa på hög volym?

/Daniel

Vi har kört med både Pod 2.0 och xt live...(kör xt nuförtiden, funkar skitbra)

Sitt inte hemma och pula ljud i hörlurar och vänta dig att det skall låta bra i ett pa/monitorsystem bara.

Gör en snabb grund och finjustera sedan ljudet på "hög" volym... (har med mänskliga örats uppfattning av olika frekvenser vid olika ljudtryck att göra)

har för mig att tipset "ratta högt" varit på tal tidigare här på forumen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Finns det några av Line6's produkter som inte låter bra?

Ganska många av POD 1 och 2 ljuden är väll ändå sådär... Jag tycker disten en bra. En till runa ljud tycker jag den funkar rätt dåligt.

stavning? 😆

Redigerat av brojd
Link to comment
Dela på andra sajter

Att köra med en högtalarsimulerande preamp live är kanon, om man nu vet att det finns bra monitorsystem. Annars är ju en förstärkare sista livlinan så att säga, om man hamnar på ett mindre bra ställe.

Annars funkar det som sagt kanon med den typen av lösningar. Min kollega i bandet kör ibland på en vanlig POD (+pedalbord), det funkar alldeles utmärkt. Själv brukar jag oftast också propsa på att istället för att micka upp min förstärkare skicka signalen via en Hughes&Kettner Redbox, så slipper man oroa sig för att stöta till micken. Själva signalvägen blir ju då precis samma som du är ute efter, försteg->högtalarsimulering->PA.

Men vilken modell man ska välja är ju mer individuellt. Själv är jag oerhört förtjust i Vox-prylarna, medans andra säkert föredrar Line6. En smaksak helt enkelt. Finns ju även andra märken som gör liknande prylar, Behringer, Yamaha, Digitech, Johnson o s v. Man får helt enkelt prova sig fram. Som jag brukar påpeka, det går att få bra ljud ur de flesta grejor, bara man tar sig lite tid att verkligen ställa in ljuden.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har testat både POD XT och lite VOX. OBS att jag inte provat POD XT Live! Dessa bägge har jag testa i inspelningssituationer och de låter kanon, bägge två. Inse bara att det inte är någon höjdare att köra på fabrikljuden rakt av. Låt det ta ett par, tre dagar då Du bekantar Dig med grejorna. Sök mer på Rockfords inlägg, han har skrivit mycket och kunnigt i dessa frågor tidigare. Vad jag förstår så har bägge alternativen de funktioner Du efterlyser.

Ett varningens finger för Behringer V-amp. Vi röjde som sjutton med den under en hel dag i inspelningsstudion. Vi kunde i alla fall inte få till något distat ljud som lät naturligt och bra. Det lät...... "konstgjort" på något sätt. Men det var ju vi. Någon anna kan ha lyckats bättre.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett varningens finger för Behringer V-amp. Vi röjde som sjutton med den under en hel dag i inspelningsstudion. Vi kunde i alla fall inte få till något distat ljud som lät naturligt och bra. Det lät...... "konstgjort" på något sätt. Men det var ju vi. Någon anna kan ha lyckats bättre.

Jo jag vet...har själv en dammig V-amp här hemma som jag tänkte att jag skulle ha och leka med,, men den duger inte till mycket ..tycker inte jag iallafall...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...