Jump to content
Annons

En fråga angående kassettband och deras längder


Dingbats

Recommended Posts

På 70-talet fanns en variant av större kassettband. (Jag kommer inte ihåg vad de kallades.) Blev dock ingen succé och försvann därmed rätt fort.

Menar du 8 tracks ?

Slösurfade på Tradera en gång och kikade nyfiket in i den avdelningen.. fick då för mig att söka upp lite mer information om det...

http://www.tradera.com/8-tracks-c3_210202

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Sony_Metal_Master_Super_Audio_Cassette_Tape_web2.jpg

En sån här goding (Super Metal Master Type IV), fast 60 minuter lång, har jag liggande här hemma. Alldeles ny (förutom ett par kortare inspelningar jag gjort på den...)! Men jag har ingen kassettbandspelare alls för tillfället :rolleyes: ..

Sparar den till något trevligt tillfälle..

Har en rullbandare i källarn med ett antal rullband dock, men den är för klumpig för att ha i min lilla hemstudio just nu..

Redigerat av D Vibe
Link to comment
Dela på andra sajter

Menar du 8 tracks ?

Nej, mer som vanliga kassettband (fast större) med två kanaler i respektive riktning. Jag snubblade på annons i en tidining från 70-talet som jag hittade då jag rotade i en gammal sommarstuga.

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)
Ja - Betamax var ju egentligen den videon som hade bäst ljud, men den försvann eftersom VHS fick bättre genomslag bland videouthyrarna. Video2000 hade bättre bild än VHS, men konkurrerades också ut av samma orsak.

Men jag menade Beta inom Broadcast där den användes under väldigt lång period innan den ersattes av Digibeta. :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Men jag menade Beta inom Broadcast där den användes under väldigt lång period innan den ersattes av Digibeta. 😄

😄

Skit när de använder (nästan) samma namn på olika prylar - perfekt läge för missförstånd... 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Man får lite bättre frekvensomfång med högre hastighet, men inte så mycket bättre - och 8 spår tror jag inte får plats på kassettbandet, utan det blir antagligen för tätt för att få en vettig kanalseparation.

Jo Tascam hade faktiskt en maskin som klämde in 8 spår på kassett.

Tascam 238

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...