Jump to content
Annons

Förstärkarpluggen Eleven blir rackenhet


Nyhetsroboten

Recommended Posts

Annons
maart (oregistrerad)
Intressant men för oss som inte har PT vi kan väl glömma den?

Den verkar vara tänkt både som DSP till PT och som fristående effektenhet.

Det viktigaste är dock såklart att det blir mer praktiskt att använda Eleven live. Eleven Rack går nämligen dessutom att köra fristående och fungerar då ungefär som Line-6 Pod eller vilken annan hårdvaruförstärkarsimulator som helst.
Link to comment
Dela på andra sajter

maart (oregistrerad)
så om jag fattat detta rätt kan jag använda precis som en pod. Det går lika bra line:a den som vilken modelingstärkare som helst och spela in i Cubase? Men om man kör PT så kan man använda som en plugg så att man spelar in "rena" gitarrsignaler?

precis, så har jag också förstått det.

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)

Får väl se vad den kommer att kosta. Lär inte bli billig i alla fall. Med tanke på att bara mjukvaran Eleven går på över 3000:-. Lär väl hamna närmare mot 10 000:- säkert.

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)

Då gissade jag ganska bra då :rolleyes: Men den lät riktigt bra så är mycket troligt jag satsar på den i framtiden när jag hittar nåt jobb nån gång. Vore skönt att ha nåt bra och bara köra istället för att behöva hålla på och strula med impulser. Visserligen låter bra vissa av dem men nackdelen är ju det statiska. Nåt du kommer att införskaffa så småningom Anders?

Link to comment
Dela på andra sajter

Då gissade jag ganska bra då 😆 Men den lät riktigt bra så är mycket troligt jag satsar på den i framtiden när jag hittar nåt jobb nån gång. Vore skönt att ha nåt bra och bara köra istället för att behöva hålla på och strula med impulser. Visserligen låter bra vissa av dem men nackdelen är ju det statiska. Nåt du kommer att införskaffa så småningom Anders?

Jag har redan pluggen i TDM-format och enda nyheten verkar vara effekterna i själva ljudet. Så för mig blir det inget köp, om det inte är något annat jag missat med den. Känns som den riktar sig mest till LE användarna eller till de som vill ta med sig ljudet på Scen. För HD användarna så räcker nog pluggen 😑

Ang ljudet så tycker jag att det är en av de bästa jag testat i pluggformat, men på distat ljud så tycker jag det ändå blir bättre med impulser.

Tänk om man kunde använda impulser i enheten också, shit då hade den varit ännu bättre ju.

MEn för min egen del så funderar jag mer på att införskaffa en äkta Mesa rectifier eller diezel herbert, men vi får se när det blir. Kanske behöver lite fler pre amps först i år. Så jag är i valet och kvalet med antingen tvåkanalig pre amp till eller uppgradera gitarrbiten.

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)

Ja du Anders, har läst runt lite och det är många som kritiserar Eleven för att vara sämre än andra ampsims. Vissa säger även att den är dålig när det kommer till tyngre ljud också.Lite roligt eftersom de som kritiserar den inte heller ens har testat den.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja du Anders, har läst runt lite och det är många som kritiserar Eleven för att vara sämre än andra ampsims. Vissa säger även att den är dålig när det kommer till tyngre ljud också.Lite roligt eftersom de som kritiserar den inte heller ens har testat den.

Jag kan hålla med om distljuden, men om man kör impuls på dem så låter de helt ok. Men distljuden låter inte roliga rakt från pluggen, så där håller jag med till 100%

Konstigt att folk kritiserar något de inte testat.

Dock så tycker jag den har en spelglädje och känsla i sig som jag saknat i de andra jag testat vilket är guitar rig 2, pod XT och amplitude 2. Så det är mot dessa tre jag jämför.

MVH

Anders

EDIT: Men handen på hjärtat så tycker jag 10 500 låter lite väl mycket för att få den här pluggen, och enda skillnaden att den är i rack. Ett dsp chip gör nog inte allt för stor skillnad idag med tanke på datorernas kapacitet. Hade nog tagit en laptop i så fall med mig på scen hellre om jag inte vill köra med riktig amp.

Men vem vet, man får kanske vänta och se hur den blir bemött 😄

Redigerat av Gizmozis
Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)

Jo precis. Och om den säljer bra kommer ju priset att sjunka en del också(troligtvis). Bara ta liquid mix som gick på 9000:- som ny och nu ligger på 4000:-. Guitar Rig tycker jag också är dålig när det kommer till distade ljud. Blev besviken på den när jag testade den och många som använder den säger själva att det är svårt få till något bra tyngre ljud med den. När det gäller Amplitube Metal tycker jag däremot är lättare få till bra distljud med. Använder den själv. Och inte skulle jag vilja klaga allt för mycket på den eftersom jag fick den gratis genom köp en och få en gratiskampanj. 😄 Ja den enda som jag skulle klaga på då är mesan som har för lite distljud i sig. Men däremot med Amplitube är att den inte har tunt ljud som många andra ampsims har. Och med impulser så låter det bra.

Redigerat av DieHard
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag måste säga att det var ett riktigt fattigt urval av stärkare de simulerat. Jag saknar någon sent 80- början av 90tals-dist.

JCM 800 2203 är för mycket gubbarock/AC/DC-dist och Soldano är amerikansk surr-fräs-dist.

Har dem glömt stärkarna med den snygga mid-fokuserade 90talstonen? JMP-1, JCM 900, JCM 800 2205, Kitty Hawk etc...

Boggie tilltalar mig inte alls. Amerikansk hängmatta-dist som man blir trött i öronen av efter 10 min redan på låg volym. Lonestar är ju iofs trevliga men det är ju ett annat sound.

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)
nä hörni,

Den är säkert supertrevlig om man är PT-användare men rent ljudmässigt är den inte i närheten av Axe fx - av det jag hört. Den låter inte bättre än en POD i mina öron.

Den funkar säkert bra för att göra "Guitarrig-låtar"

Link to comment
Dela på andra sajter

nä hörni,

Den är säkert supertrevlig om man är PT-användare men rent ljudmässigt är den inte i närheten av Axe fx - av det jag hört. Den låter inte bättre än en POD i mina öron.

Nä, som PT användare så vill JAG hellre ha pluggen med cabimpulser. Men det får man ju i och för sig med racket också, men det kostar väldigt mycket mer än bara pluggen. IMO så har digidesign lyckats mycket väl med topparna men inte med cabinetterna. Så mina fem öre hamnar ändå på att ha pluggen, med cabimpulser och ha med sig datorn på gigget. (sen finns det ju en anledning till att jag har planer till att införskaffa en mesa boogie rectifier eller diexel herbert, ingen simulering slår den äkta varan fullt ut ännu)

AF: vad är en "guitarrig-låt" ?

För att få en vinnare IMO så skulle racket ha haft en dsp chip för eleven-pluggen. Andra dsp-chipet skulle gått till TL-space. Sedan skulle de skickat med högkvalitativa impulser. Skippat effekterna utom reverb!

MVH

Anders

Redigerat av Gizmozis
Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)

Jag undrar också vad en guitarrig låt är... 🙂

Jag menade förstås att den duger till att göra Guitarhero-låtar med.

Se här flickor:

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...