Jump to content
Annons

Favoritackord


Carl Löfgren

Recommended Posts

Annons
  • Svar 110
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Vad babblar ni om egentligen? haha jag har inte en aning om nåt av dessa nämnda ackord, men det utesluter inte att jag har nåra favo tangenter att trycka på.. hehe

som det är just nu så letar jag mig fram till harmoniserande toner, visst det kan vara tids krävande ibland, men men 😉

jag håller faktiskt på och läser lite om musikteori och framförallt är ackord nåt som jag känner kan vara nödvändigt att lära sig.

ska köpa en sån där "poster" med massa olika ackord så jag har det framför ögona, känns som en bra idé faktiskt, sen så har jag hittat massa bra sidor som jag pluggar 😛

man borde nog ta och ringa på hos grannen, hon ska visst va en hejjare på piano.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag måste så ett slag för Bb5add9 dvs ett power/rock/kvint acord med en add9 testa och stäm ner låga E till D på en gitarr med mycket dist och spela lite kvint acord med add9.

Annars låter 13 acord väldigt bra på just gitarr.

Link to comment
Dela på andra sajter

WhatGoesOn (oregistrerad)

Hmm, någon som kan ge tips på en bra webbsida eller ett program som kan hjälpa mig spela alla dessa förslag på gitarr eller piano?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är typ sämst på ackordnamn, tyvärr. Jag kan typ 7:or, 9:or och allt vanligt bara. Men från om vi säger öhh... Cmaj7 - D nånting (DAC#E) (D9majd7?))är en snygg ackordföljd. +13 är också väldigt snyggt. Men väldigt ofta är ett moll det absolut snyggaste. Vanliga dur är ett av de värsta ackorden, i min åsikt...

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 9 månader senare...

Börjar i stort sett alltid på A-moll, men det känns lite trist, så jag har försökt starta låtarna med nåt annat på sistone...

Annars tycker jag att dim-ackord är riktigt snygga, men har inte lyckats få med det i nån låt än så länge. Gillar även H7 eftersom det känns så bra att slå ner det ackordet... 🙂

Tonarter har jag aldrig lyckats inse varför man ska lära sig... Det blir ju vad det blir ändå. 🙁

Redigerat av android
Link to comment
Dela på andra sajter

Stinkey (oregistrerad)

"Doh yo ekschpekt me to tåkk?"

"No, Mr Bond. I expect you to die!"

E------------ 0 -----------------------

B------------ 7 -----------------------

G------------ 8 -----------------------

D------------ 9 -----------------------

A-------------10----------------------

E------------- 0 ----------------------

Anslå strängarna en i taget, lite för mycket reverb för att var smakfullt, kanske lite svajarm. Gärna en gitarr i Fender familjen.

Men namnet på ackordet kommer jag inte ihåg. Det är nå'n variation på Em.

Link to comment
Dela på andra sajter

"Doh yo ekschpekt me to tåkk?"

"No, Mr Bond. I expect you to die!"

E------------ 0 -----------------------

B------------ 7 -----------------------

G------------ 8 -----------------------

D------------ 9 -----------------------

A-------------10----------------------

E------------- 0 ----------------------

Anslå strängarna en i taget, lite för mycket reverb för att var smakfullt, kanske lite svajarm. Gärna en gitarr i Fender familjen.

Men namnet på ackordet kommer jag inte ihåg. Det är nå'n variation på Em.

Emmaj9 (e-mollmajnio) 😠

Väldigt Bondigt!

Nåt liknande ackord i slutet på "Sex and the city"-jingeln.. tror jag...

Redigerat av MusicNixon
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...