Jump to content
Annons

Favoritackord


Carl Löfgren

Recommended Posts

Att höra om folks favoritsyntar är alltid lika kul, men tror inte att jag har läst något om folks favoritackord.

Ganska kul det där... så fort jag testar ett nytt ljud eller så hamnar mina händer automatiskt på d-moll eller dm7. För typ tio år sedan var det c-moll, så en viss utveckling har uppenbarligen skett... :-)

Om tio år kanske jag kommer till fmoll... vem vet :-)

Men allvarligt... det vore kul att höra vilka ackordföljder andra automatiskt hänfaller åt.

Carl Löfgren

Studio

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 110
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

På gitarr drar jag gärna åt Cadd9, på klaviatur blir ofta c-moll det första ackord jag lägger, så jag ligger nog tio år efter dig då, Carl. 😕

Inte var det du som sålde orchestra expansionskortet till jv/xp-serien till mig b.t.w.?

Haha... Cadd? Uj... har ingen aning om gitarrer. Låter snarare som något datorbaserat konstruktionsprogram :-)

Jo, det var nog jag som sålde orchestral kortet. Inte så himla dumt allt det där kortet.

Link to comment
Dela på andra sajter

😕 trodde bara det va jag som tog ett Cmoll av automatik lol

undra varför de e så .. jag ska också utvecklas då och ta Dmoll nu istället

På gitarr e min favoriter C, G och G7 haha för de e dom jag kan 😮

(håller på med gitarr-kurs ... har kommit till lektion 2)

Märkligt det där med cmoll, eller moll i huvudtaget... har uppenbara svårigheter att göra något i dur. Kommer väl om en 20 år eller så antar jag...

Lyssnar just nu väldigt noga på en del av mina favoriplattor och försöker lista ut vilka ackord de använder. Men det är lögn i h-vete. Får verkligen inte till det... knepigt det där.

Link to comment
Dela på andra sajter

Haha... Cadd? Uj... har ingen aning om gitarrer. Låter snarare som något datorbaserat konstruktionsprogram :-)

Jo, det var nog jag som sålde orchestral kortet. Inte så himla dumt allt det där kortet.

Cadd9 är ett väldigt bekvämt grepp, och jag gillar klangen, i synnerhet på min stålsträngade gitarr. 😮

Kortet har kommit till bra användning, det innehåller många användbara patchar! Tror bestämt jag glömde skriva och tacka för ett bra köp, men bättre sent än aldig. Tack! 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

C13-5 upphöjt till 2 är ett väldigt spännande ackord...

...annars bliré mest C add9 för mig med och en hel drös med moll ackord. Maj ackord och dim ackord kan det bli ibland oxå. 7 och 6 ackord är ganska vanlig förekommade när jag blusar till det på guran.

😕

Link to comment
Dela på andra sajter

C13-5 upphöjt till 2 är ett väldigt spännande ackord...

...annars bliré mest C add9 för mig med och en hel drös med moll ackord. Maj ackord och dim ackord kan det bli ibland oxå. 7 och 6 ackord är ganska vanlig förekommade när jag blusar till det på guran.

😕

Hahaha nu ser det ut som att jag är proffs nästan...

...men det är jag verkligen inte.

Link to comment
Dela på andra sajter

För min del sitter det gött med ett Ebmaj7. Maj7 är överlag en favorit, då det innehåller både ett dur och mollackord 😎

Annars kan jag ju rekommendera Ab6/9 (stavas nerifrån och upp: Ab, F, Bb, Eb) på gitarr !!! Trevligt värre trots att det egentligen är ett terslöst ackord.

Men varför begränsa sig till att tala om ackord? Vilka favorit-TONARTER har ni där ute? Är personligen svag för Eb-dur/c-moll.

/Fredrik

Link to comment
Dela på andra sajter

Det blir för tillfället mycket komponerande i C, D och G med tillhörande mollparalleller, eftersom dessa tonarter täcks in av mina munspel. Dessutom har jag relativt lätt att improvisera i tonarterna D och G på min gitarr jag använder för slide, som är stämt i öppet D. Har ännu inte fått kläm på den nya stämningen helt och hållet, men de två tonarterna klarar jag av att hantera hyggligt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men varför begränsa sig till att tala om ackord? Vilka favorit-TONARTER har ni där ute?

Än så länge har jag inte kommit på meningen med en tonart, någon som kan upplysa mig om denna?

Kanske i och för sig beror på att jag gör mest house, break osv där det mest kretsar kring ett eller två ackord... 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

maxmaxmax (oregistrerad)

jag blir nykär av Amaj7.

men precis som kärlek så försvinner den berusingen.

Så nu får jag lov att säga F#. Slentrianmässigt och man vet var man har henne, inga överraskningar och ingen mystik.

Jag har en vän som kommer på besök ibland, då blir jag så glad och viftar på svansen och sänker sjuan i alla durskalor. Så det är min favoritskala, vad som helst med myxolodi.

Link to comment
Dela på andra sajter

henrik.isacsson (oregistrerad)

Får hålla med om Cadd9, Em7 funkar också i alla väder.

Bortsett från det så blir det en del mysko ackord man får fram som låter rysligt snyggt men som knappt kan skrivas ner på grund av alla olika toner som finns med. Håller på med en låt nu med två underbara ackord, har dock inte en susning om vad de heter... Blir till att räkna ut det någon dag.. 😲

H

Redigerat av henrik.isacsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Cloud (oregistrerad)

mitt absoluta favoritackord är ett som ja råkade snubbla över när ja satt å spelade gitarr för nåt år sen.

är inte ett fmaj7 med extra e som ja först skrev. det är ett f me tilllagt e. va fan hetr de för nåt??

E C F A C E

jättevackert ackord. låter rätt ledset, typ.

Redigerat av Cloud
Link to comment
Dela på andra sajter

ECFACE är ett Fmaj7 med 7an som grundton 😄

Håller mig personligen mest till maj7/maj9, moll7/moll9, 13- och 11ackord... Lärde mig en massa ackord och skalor när jag läste musikteori. Har dock inte spelat de tillräckligt mycket för att de ska 'sitta i ryggmärgen' vilket är synd för det skulle tillföra en hel del. Det blir lätt att man sitter och spelar samma saker hela tiden..

/Anders M

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...