Jump to content
Annons

Favoritackord


Carl Löfgren

Recommended Posts

Jo, klart jag förstår hur du tänker, och visst kan det vara kul att veta hur upphovsmannen hade tänkt sig licksens tonalitet, men själva sus-ackordet i sig är och förblir "könlöst" (hur gärna man än vill sätta moll- eller dur-egenskaper på det). Så ska man följa den konventionella ackordsnomenklaturen så får man acceptera att det är så det är... Och i annat fall får man väl hitta på ett eget system, såsom dina lärare har gjort. 😛

Detta skrivsätt vore ju som sagt mer pedagogiskt på ett sätt men samtidigt helt opedagogiskt på ett annat sätt, eftersom ingen annan anänder dessa beteckningar, vilket med största säkerhet kommer resultera i förvirring, tumult och så småningom i att alla band splittras. 😉

Men den här diskussionen handlar ju inte om hur terminologin borde vara, utan hur den råkar vara. Sen får man väl tycka vad man vill om det... 🙂

Vad kallar du sus-ackord som kan ha både dur- och mollfunktion då? Ska man vara konsekvent så betyder ju isåfall Amsus2 moll och Asus2 dur... Och då försvinner ju hela poängen med sus-beteckningen...

Redigerat av Henke
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 110
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Litar mer på fullutbildad pedagog på ackis och en av dom bätre jazzgitarristerna i sverige om jag får säga. Och det kan ju inte vara så dåligt resonerat som 3 st håller till samma teori. Har dikuterat detta med dom förr nämnligen.

Men som sagt har jag inte påstått att det är någon skildnad praktiskt. Men teoretiskt så

är det viktigare att inte iförvirra. Det kan lätt bli ett missförstånd om vilken tonart och vilken moll/dur klang man kan jobba med i ackordet om man ska fylla ut med licks.

😉 Skulle va kul o veta vem denne elit-gitarrist är?

Ackis släpper ut en kull med GG-folk varje år och deras musikaliska kunskaper skulle man då och då lätt kunna ifrågsätta.

Redigerat av VacUm
Link to comment
Dela på andra sajter

1

2

3

4

Ska jag fortsätta?

Edit: Hur ska solisten veta vilka toner han ska arbeta med om det är moll och det inte visas? Detta är förmodligen anledning till varför det står AmSus2.

Hur ska gitarristen veta om det är dorisk-, frygisk-, lokrisk- eller eolisk moll han ska spela?

Trots att du lyckats googla dig till lite låtar där det står msus2 så är det fel att skriva så.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hehe ja vad ska jag göra mer än att säga att min teori håller. Åsikter är alltid svårt att ändra på.

Om man solar i en mixolydisk eller dorisk skala så får man ju tänka på att man töjer på reglerna. Det finns inget "så ska det va" som det ofta kan vara när man spelar grundläggande melodier, solon och ackompanjemang.

Link to comment
Dela på andra sajter

Skulle va kul o veta vem denne elit-gitarrist är?

tror du kanske att jag inte talas sanning? Om det är det som det hänger på så kan du ju säga det redan nu för då går det ju absolut inte dikutera något med dig.

Trots att du lyckats googla dig till lite låtar där det står msus2 så är det fel att skriva så.

Du bad mig hitta en som skriver på detta viset. Done.

Nu har jag bevisat att det går att skriva Amsus2 vare sig folk är bekväma med det eller inte. Nu är det bara kvar för dig att bevisa motsatsen. Tills dess står jag kvar här.

Redigerat av addic59
Link to comment
Dela på andra sajter

1

2

3

4

Ska jag fortsätta?

Edit: Hur ska solisten veta vilka toner han ska arbeta med om det är moll och det inte visas? Detta är förmodligen anledning till varför det står AmSus2.

Om jag skrivit en låt där någon ska spela solo på ett Asus2 och jag vill ha en specifik skala, är det inte enklare för alla att skriva tex: Asus2 (dorian)

Amsus2 tror jag är förvirrande för de flesta

Link to comment
Dela på andra sajter

Skulle va kul o veta vem denne elit-gitarrist är?

tror du kanske att jag inte talas sanning? Om det är det som det hänger på så kan du ju säga det redan nu för då går det ju absolut inte dikutera något med dig.

Trots att du lyckats googla dig till lite låtar där det står msus2 så är det fel att skriva så.

Du bad mig hitta en som skriver på detta viset. Done.

Nu har jag bevisat att det går att skriva Amsus2 vare sig folk är bekväma med det eller inte. Nu är det bara kvar för dig att bevisa motsatsen. Tills dess står jag kvar här.

Jag behöver väl inte bevisa nåt. Jag frågade efter en tryckt notbild. Varför står det inte Am sus (t ex) i vispop nånstans? Nån jävla sopa som lägger upp sina plankningar på internet klarar jag mig utan.

Att snacka hit och dit om att din teori håller eller inte är mest tjafs. Det handlar inte om teorier nu utan hur man betecknar akord, och eftersom ett sus-akord betyder att tersen är flyttad kan du överhuvudtaget inte ha med den i ditt tänk. Egentligen ska tersen ses som en avoid-note och inte pillas på alls. Ska akordet ha en sån funktion som du är ute efter borde du kalla det "Am add9 no3". Där har du precis den funktionen som du verkar propagera för hela tiden. Avoidnoten blir 4e tonen och du kan spela på molltersen tills du storknar utan att det kommer nån harmonilärapolis och tar gitarren ifrån dig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Okej då tjafsar jag väl lite till då.

Jag kan säga som sologitarrist så underlättar det som faan om jag ser ett AmSus2 istället för ett Asus2 pga att jag då lätt kan avgöra vilka toner jag kan jobba med. För du måste fåstå att det kanske finns fler instrument som kanske lägger molltersen en oktav under eller över. Det påverkar musiken väldigt mycket.

Jag kan sluta skriva nu om det är så att du är obekväm med mina inlägg. Står för vad jag har sagt pga att jag har lärt mig det under min utbildning och att många andra källor tyder på att det stämmer. Och jag kan meddela att det vore väldigt jävla konstigt om 3 lärare ljuger för eleverna.

Tack för mig puss i wöwa

Link to comment
Dela på andra sajter

Okej då tjafsar jag väl lite till då.

Jag kan säga som sologitarrist så underlättar det som faan om jag ser ett AmSus2 istället för ett Asus2 pga att jag då lätt kan avgöra vilka toner jag kan jobba med. För du måste fåstå att det kanske finns fler instrument som kanske lägger molltersen en oktav under eller över. Det påverkar musiken väldigt mycket.

Jag kan sluta skriva nu om det är så att du är obekväm med mina inlägg. Står för vad jag har sagt pga att jag har lärt mig det under min utbildning och att många andra källor tyder på att det stämmer. Och jag kan meddela att det vore väldigt jävla konstigt om 3 lärare ljuger för eleverna.

Tack för mig puss i wöwa

Eftersom det finns en otroligt massa olika molltonarter så säger det väl inte så himla mycket mer egentligen?

.. men visst.. färdigtjatat.. skriv du Am sus2.. Världen går inte under för det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Just det, tänkte inte på det... Står det så på internet så är det ju självklart så! 😄

Äh, skit samma. Vi kommer ju ändå ingen vart... 🙂

Kenny, du får gärna skriva Amsus2 för min del och om vi någon gång gör ett forumsamarbete så kan vi ju skippa sus-ackorden helt och hållet (för säkerhets skull). 😄

Med önskan om frid och fred.

/ Henke

Redigerat av Henke
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kan säga som sologitarrist så underlättar det som faan om jag ser ett AmSus2 istället för ett Asus2 pga att jag då lätt kan avgöra vilka toner jag kan jobba med. För du måste fåstå att det kanske finns fler instrument som kanske lägger molltersen en oktav under eller över. Det påverkar musiken väldigt mycket.

Som Vacuum redan skrivit är meningen med att skriva ett sus-ackord att man _inte_ skall ha med vare sig dur- eller mollters. Vill man ha med den så skriver man det som ett add9-ackord. Simple as that. Om du ska spela ett improviserat solo över ett sus-ackord ska du ge fan i tersen ändå om du vill vara notskribenten till lags, annars kan du ju såklart vara fri att hitta på vad som helst.

Det finns ingen anledning att skriva ut nonsens som är tvetydigt och fel. Jag får hörselskador i ögonen av att se Amsus2! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Att beropå knasiga ackord betekningar så finns det ackordböcker som skriver

(På gitarr) tonerna G# F ,H. och D (ta ackordet från 6e sträng 4de band)

Som ett G7b9. I teorin korrekt då tonerna är samma men lyssnar man hör man ju att det är snarare ett G# dim än ett dominant ackord med sänkt nia..

Hämtat ur en av alla dessa böcker med "4300 ackord" eller vad dom nu heter.

Så köp inte allt som står eller sägs i teoriböcker eller av lärare.

Som Heltids jobbande gitarrlärare med inriktning Jazz så berättar jag alltid för mina elever om det finns flera (vanligt förekomande) sätt att betrakta ett visst ackord. Allt för att undvika framtida förvirring.

Henrik :rolleyes:

Redigerat av Duende
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...