Jump to content
Annons

Akustisk analys


Piccazzo

Recommended Posts

Är det någon som vet om det finns något program där man spelar in en sinusvåg eller liknande för att mäta upp akustiken i rummet som man sedan kan kompensera för med EQ.

Eller blir jag tvunget att anlita proffs med referens mickar och dylikt.

Resultate behöver liksom inte vara 100 % bara kanske 95 % ...

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Är det någon som vet om det finns något program där man spelar in en sinusvåg eller liknande för att mäta upp akustiken i rummet som man sedan kan kompensera för med EQ.

Eller blir jag tvunget att anlita proffs med referens mickar och dylikt.

Resultate behöver liksom inte vara 100 % bara kanske 95 % ...

Ackustiska reflektioner kan du tyvärr inte eq:a bort. Däremot tex stående frekvenser efter inspelning kan du ju mäta upp med en vanlig eq och minimera i efterhand eller så? Eller så köper du speciell studioinredning som dämpar önskade frekvenser.

äh fan det brukar hjälpa att ställa in en soffa i studion. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är mer för att Opta lyssningen som jag skulle vilja göra en Analys av rummet , så att man lite hum om hur högtalarna färgar ljudet.

Man vill ju ha så neutral lyssning som möjligt så att man inte krämar på för mycket Bas eller diskant.

Live Inspelning sker i ett annat rum som är heldämpat så det är inga problem , Men som sagt skulle vilja kunna analysera min lyssning så att man kan mixa rätt i det rummet jag sitter i ....

Link to comment
Dela på andra sajter

Ackustiska reflektioner kan du tyvärr inte eq:a bort. Däremot tex stående frekvenser efter inspelning kan du ju mäta upp med en vanlig eq och minimera i efterhand eller så?

Stående vågor är akustiska reflektioner. Men visst är det svårt att göra nått åt efterklangen med en EQ.

Om du vill ha reda på vilka frekvenser som förstärks/försvagas kan du antingen köra ett långsamt sinussvep och spela in från en mikrofon där du brukar sitta. Sen kollar du på amplituden och ser vilka frekvenser som skall EQ:as.

Är du lite mer Hardcore kan du skruva upp högtalarna lite och spela upp bandbegränsat brus som slutar abrupt. Sen analyserar du utklingningen. De frekvenser som finns där är rummets egenfrekvenser där stående vågor bildas. Simple as that. Eller?

Tänk om man var så ambitiös själv så man orkade grejja med sånt här 😉

Redigerat av MusicGene
Link to comment
Dela på andra sajter

Om du vill ha reda på vilka frekvenser som förstärks/försvagas kan du antingen köra ett långsamt sinussvep och spela in från en mikrofon där du brukar sitta. Sen kollar du på amplituden och ser vilka frekvenser som skall EQ:as.

Detta gjorde jag men blev inte riktigt klok på det , får försöka igen..Så vitt jag förstår skall väl kurva vara något sånär rak förutom liten Peak vid 60-120 hz och en svag skärning efter 16 000 khz.

bandbegränsat brus

Det där lät interessant , Vart kan man göra/Ladda ned ett sånt ?

Om man ska göra själv White eller Pink Noise ?

Vilka Frekvenser osv. ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ackustiska reflektioner kan du tyvärr inte eq:a bort. Däremot tex stående frekvenser efter inspelning kan du ju mäta upp med en vanlig eq och minimera i efterhand eller så?

Stående vågor är akustiska reflektioner.

Du har rätt, fel av mig 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Lambda (stående vågen) = ljudets hastighet/frekvens (l=c/f)

Rummets dimension = 2m*2m*2m(L*B*H)

Lambda = Längden (på rummet) * 2 = 4m

Ljudets hastighet (i luft) = 340 m/s

f = c/l ger f=340/4

f = 85 Hz

I detta rum bildas alltså den första stående vågen på frekvensen 85Hz, men även på dess multiplar (ex: 170Hz, 255Hz, 340Hz osv). Stående vågor påverkar alltså amplituden hos vissa frekvenser, vilket kan innebära allt från utfasning till förstärkning av frekvensen.

Hoppas det kan vara till någon hjälp i alla fall!

Link to comment
Dela på andra sajter

Lambda (stående vågen) = ljudets hastighet/frekvens (l=c/f)

Rummets dimension = 2m*2m*2m(L*B*H)

Lambda = Längden (på rummet) * 2 = 4m

Ljudets hastighet (i luft) = 340 m/s

f = c/l ger f=340/4

f = 85 Hz

I detta rum bildas alltså den första stående vågen på frekvensen 85Hz, men även på dess multiplar (ex: 170Hz, 255Hz, 340Hz osv). Stående vågor påverkar alltså amplituden hos vissa frekvenser, vilket kan innebära allt från utfasning till förstärkning av frekvensen.

Hoppas det kan vara till någon hjälp i alla fall!

Det kommer också att bli stående vågor mellan hörnen i rummet i golvplanet och mellan hörnen i taket och hörnen i golvet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Lambda (stående vågen) = ljudets hastighet/frekvens (l=c/f)

Rummets dimension = 2m*2m*2m(L*B*H)

Lambda = Längden (på rummet) * 2 = 4m

Ljudets hastighet (i luft) = 340 m/s

f = c/l ger f=340/4

f = 85 Hz

I detta rum bildas alltså den första stående vågen på frekvensen 85Hz, men även på dess multiplar (ex: 170Hz, 255Hz, 340Hz osv). Stående vågor påverkar alltså amplituden hos vissa frekvenser, vilket kan innebära allt från utfasning till förstärkning av frekvensen.

Hoppas det kan vara till någon hjälp i alla fall!

Rättning: Lambda är inte "stående vågen" utan är ett mått på våglängden i m, cm, mm osv.

Tex. Vad är våglängden för 20 Hz?

340 / 20 = 17

Lambda = 17 meter!

Ett enklare sätt att räkna ut en stående våg är att ta tex bredden på rummet ggr 2. Om rummet är 4 meter så kommer den första stående vågen ha en våglängd på 8 meter, dvs ungfär vid 40-50 Hz nånting.

Detta måste givetvis göras för längd, bredd och höjd.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...