Jump to content
Annons

Studiofestival #29 - Bidra med temaförslag!


Memphis

Recommended Posts

Annons
  • Svar 91
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Dessa två tycker jag är utmärkta förslag, sätt igång och rösta nu så vi kan kliva igång, hehe!

Debatt:

Skräckmusik, musik man blir rädd av

laxlaxlax:

Cover i egen stil på en låt som redan finns gjord på Studioforum demosida

/aROCKER

Redigerat av aROCKER
Link to comment
Dela på andra sajter

Det där med cover stöter på problem med upphovsrätt och forumregler. (Såtillvida det inte är en riktigt gamla låtar, typ Bellman kanske? 😳 )

Edit: stavfel, ursäkta

Redigerat av oioioi
Link to comment
Dela på andra sajter

Det där med cover stöter på problem med upphovsrätt och forumregler. (Såtillvida det inte är en riktigt gamla låtar, typ Bellman kanske? 😄 )

Edit: stavfel, ursäkta

Fast mina låtar får ni gärna göra covers på, så står jag över och är istället enväldig festivaldomare 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Nog med förslag, kör! 😉

Ser helst att utmaningen är lite konkretare än bildassociation eller framtidensmusik...anything goes, liksom!

På kontrollrummet hade dom 80-talstävling där folk delade ut högsta poäng till låtar som dom själva sa att dom inte hörde nån direkt 80-talsvibb/anknytning i!?

Vad är då syftet?

För mig är det att ta produktionen eller genren så nära målet som möjligt.

/aROCKER

Redigerat av aROCKER
Link to comment
Dela på andra sajter

Japp! Men man ska kunna bevisa att man använt en jävla massa spår och inte bara fasat ut vartannat spår mot sin fasvända kopia. Det är sport det!

sport möjligen men här sysslar vi (mest) med musik.

förra festival vinnaren får väl antingen bestämma nått eller välja några förslag som vi får rösta på.

gärna nått med ramar och inte bara vad som helst.

ska det bli en forum cover så kan man väl länka till några låtar som är ok:ade av upphovsmannen eller så får man själv kontakta den man vill göra en låt av för godkännande.

Redigerat av sixties
Link to comment
Dela på andra sajter

Det tycker jag är klockrent. Gör en låt som handlar om svininfluensan. Mycket bra förslag.

Och vilka ramar ska man ha inom det!?

Ska det låta svin-dåligt?

Måste ordet gris finnas med, på svenska eller engelska?

Ska man grymta minst en gång i låten eller/nysa/Hosta?

Får man bara använda en lunga?

...äh, kom igen lite mera konkret tävlingsuppgift denna gång va!? 😏

/aROCKER

Link to comment
Dela på andra sajter

Och vilka ramar ska man ha inom det!?

Ska det låta svin-dåligt?

Måste ordet gris finnas med, på svenska eller engelska?

Ska man grymta minst en gång i låten eller/nysa/Hosta?

Får man bara använda en lunga?

...äh, kom igen lite mera konkret tävlingsuppgift denna gång va!? ☺️

/aROCKER

Jag ser det så här:

Antingen kan man ha ramar på själva musiken exempelvis försöka låta 70, 80 eller 90-tal. Då kan ju låtarna vara helt instrumentala eller ha text som handlar om i princip vad som helst.

Man kan annars göra på det andra sättet. Sätta ett tema för texten och låta det vara fritt hur musiken ska vara. Det tycker jag är det är det absolut bästa. Då kan alla genrer konkurrera med varandra och det blir förmodligen roligare låtar med.

Om man kör tävlingen 70-tals rock så känns det ju bara kul för de som har gitarrer och "riktiga" instrument. Och kör man trancetävling så gynnar det personer som gör elektronisk musik.

Dessutom är det så att det vinnande bidraget i tävlingen (låt oss nu säga att det blir svininfluensa) kommer förmodligen vara en av de bästa i hela världen på temat svininfluensa. Men om man tävlar om att göra 70-talsrock så kommer vinnaren i tävlingen troligen vara en mycket medioker låt bland alla de 70-talsrocklåtar som finns.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag ser det så här:

Antingen kan man ha ramar på själva musiken exempelvis försöka låta 70, 80 eller 90-tal. Då kan ju låtarna vara helt instrumentala eller ha text som handlar om i princip vad som helst.

Man kan annars göra på det andra sättet. Sätta ett tema för texten och låta det vara fritt hur musiken ska vara. Det tycker jag är det är det absolut bästa. Då kan alla genrer konkurrera med varandra och det blir förmodligen roligare låtar med.

Om man kör tävlingen 70-tals rock så känns det ju bara kul för de som har gitarrer och "riktiga" instrument. Och kör man trancetävling så gynnar det personer som gör elektronisk musik.

Dessutom är det så att det vinnande bidraget i tävlingen (låt oss nu säga att det blir svininfluensa) kommer förmodligen vara en av de bästa i hela världen på temat svininfluensa. Men om man tävlar om att göra 70-talsrock så kommer vinnaren i tävlingen troligen vara en mycket medioker låt bland alla de 70-talsrocklåtar som finns. ☺️!? Är jag inte helt med på, är det inte att sätta dom etablerade på en väldigt hög pedestahl?

Visst, inget vi gör här håller klass det får vi ju höra hela tiden av varann.

Men som musiker/lekproducent så känns det väsentligare för mig att fånga ljudbilden/känslan från en viss genre.

Vi kan ju skriva en låt om hockeypuckar och så ramlar det in en massa bidrag utan inriktning förutom ordet hockeypuckar.

Njae, känns sådär...klarar man inte av TRANCE hoppa över denna tävling då!?

Jag fick ont i magen av tanken på att vara med i dödsmetallfestivalen...ändå var det jag min dumma fan som kastade ur mig idén, hehe!! 😄

/aROCKER

Link to comment
Dela på andra sajter

Visst, inget vi gör här håller klass det får vi ju höra hela tiden av varann.

Men som musiker/lekproducent så känns det väsentligare för mig att fånga ljudbilden/känslan från en viss genre.

Vi kan ju skriva en låt om hockeypuckar och så ramlar det in en massa bidrag utan inriktning förutom ordet hockeypuckar.

Njae, känns sådär...klarar man inte av TRANCE hoppa över denna tävling då!?

Jag fick ont i magen av tanken på att vara med i dödsmetallfestivalen...ändå var det jag min dumma fan som kastade ur mig idén, hehe!! 😛

/aROCKER

Det där med medioker låt bland 70-talslåtarna var på intet sätt en bedömning av skickligheten bland låtskrivarna här utan snarare statistisk sannolikhet.

Det finns redan väldigt många låtar från 70-talet eller som låter 70-tal. Det finns ytterst få om exempelvis svininfluensa. Om det kommer 10st nya låtar om svininfluensa så är det ju betydligt mer sannolikt att någon av dem skulle vara den bästa i sin genre. Och även troligare att låten skulle kunna bli spridd även utanför detta forum vilket ju hade varit riktigt kul.

Sedan så är det klart att det beror på vad man så att säga vill "tävla" i.

Man kan ju tävla i produktionsteknik dvs få exakt rätt ljudbild.

Jag tycker det är roligare att fokusera på själva låtskriveriet. Vilket snarare handlar om att få till melodi och text i en låt. (beror såklart lite på genre också)

Redigerat av CharlesNonsens
Link to comment
Dela på andra sajter

Bra funderingar gott folk. Skall ta mig en funderare kring detta.

Jag tycker själv att det är roligast när det är blandat så att vissa festivaler är bunda till regler men inte till genre medans andra är det, som tex dödsmetal- eller dansbandsfestivalen.

De som är bundna till en viss genre gör att folk som inte grejat med det innan får sig en utmaning att testa något nytt, däremot lite orättvist eftersom andra har den som specialitet.

Festivaler som har regler och som inte är bundna till en viss genre gör att fler deltar och alla gör vad de är bäst på, men å andra sidan så handlar det inte egentligen om att vinna utan att skriva musik och ha roligt under tiden.

Här finns inga priser vilket innebär att folk gör det för skojs skull. Förra festivalen var inte bunden till någon genre så jag kan på ett sätt tycka att denna festivalen skulle kunna vara det, men inte nödvändigtvis.

Just idén om Cover på en låt som är gjord av någon på forumet är ganska kul men jag såg att det redan varit som tema tidigare där man skulle göra cover eller remix på något av de 4 senaste vinnande bidragen av tidigare festivaler.

Redigerat av Memphis
Link to comment
Dela på andra sajter

Sitter här och lyssnar på artister som påminner om Norah Jones, som har så underbar musik. Och tanken slog mig, jazz har vi ju inte haft! Eller jazzpop.

Vad sägs om en Jazz-festival?? 😄

Med krav på sång. Kanske begränsning på instrument. Bara piano, bas och vispar tillåtna. 😛 Alla stilar välkomna, galen modaljazz, popjazz osv. Bara ett förslag.

Redigerat av Memphis
Link to comment
Dela på andra sajter

Sitter här och lyssnar på artister som påminner om Norah Jones, som har så underbar musik. Och tanken slog mig, jazz har vi ju inte haft! Eller jazzpop.

Vad sägs om en Jazz-festival?? 😕

Med krav på sån. Kanske begränsning på instrument. Bara piano, bas och vispar tillåtna. 😛 Alla stilar välkomna, galen modaljazz, popjazz osv. Bara ett förslag.

ska det vara jazz så måste man väl få göra all sorts jazz! Glenn Miller skulle jag kunna tänka mig.

Huvudsaken att det är nått kul tema, svininfluensa låter inte särsilt kul på nått vis.

Att några är bättre på vissa teman får man ta. Det är roligast när man får klara regler, att man vet vad som gäller eller kan lyssna in sig på det man ska försöka efterlikna.

annars kunde ett färdigt miditrumspår som man måste använda men får välja ljud och tempo på själv vara en kul utmaning. Så man blir tvungen att anpassa verser, refränger, intron och mellanspel så det funkar med trummorna, kan bli en utmaning.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det där med medioker låt bland 70-talslåtarna var på intet sätt en bedömning av skickligheten bland låtskrivarna här utan snarare statistisk sannolikhet.

Det finns redan väldigt många låtar från 70-talet eller som låter 70-tal. Det finns ytterst få om exempelvis svininfluensa. Om det kommer 10st nya låtar om svininfluensa så är det ju betydligt mer sannolikt att någon av dem skulle vara den bästa i sin genre. Och även troligare att låten skulle kunna bli spridd även utanför detta forum vilket ju hade varit riktigt kul.

Sedan så är det klart att det beror på vad man så att säga vill "tävla" i.

Man kan ju tävla i produktionsteknik dvs få exakt rätt ljudbild.

Jag tycker det är roligare att fokusera på själva låtskriveriet. Vilket snarare handlar om att få till melodi och text i en låt. (beror såklart lite på genre också)

ABSOLUT! Vi ser vad det blir,gillar man det inte så får man bryta ihop och ta en öl till sedan kanske man vänjer sig vill vara med ändå, hehe!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...