Jump to content
Annons

Multieffekt till gitarr


ZeroX

Recommended Posts

Hej,

Nu är det dax att uppgradera/byta effekt för att spela live med. Har idag en gammal Boss GX700 som jag har en del skit påkopplat på, men nu känner jag att det inte fungerar riktigt längre så en ny och helst i rack vill jag ha.

Har en Line6 Pod XT live , men tycker inte att ljuden håller hela vägen. Disten är bra, men räcker inte hela vägen. Effekterna är klena och har varken djup eller bredd dock finns det ljusglimtar när man la till de övriga förstärkardelarna så att möjligheterna blev större. Använder den mycket när jag ska spela in saker då jag tycker den fungerar bra. Tyvärr är nästan alla orginalljud kassa.

Mycket av orsaken att jag köpte den var att många pratade så varmt om POD och att man kunde uppdatera patchar via nätet.

Har även tittat på Boss GT-8 och GT-10 ,men tycker inte att jag hittar något nytt där. Testade dock den i butik och fick ingen känsla för den. Jag kan ha fel här, men vissa distljud lät likadana som dem jag har i min gx700. Går kanske att ratta till bättre, men orginalljuden var hemska.

Innan jag köpte POD för 3-4år sedan så testade jag en VOX tonelab och gillade den varma disten som den hade, men tyvärr hade den inte så mycket möjligheter då 🙂

Har i dagarna testat TC Electronics Nova System och nu börjar det likna något. Rätt nära det jag är ute efter. Tyvärr så hänger den sig när den har blivit varm. Antingen beror det på något fel eller så är det mjukvaran som heter 1.11 (finns en 1.13).

Nackdelen med denna är att den ligger på golvet och en cider eller red bull/vodka i detta är ju godnatt så jag ser helst att mina effekter är rackade 🙂

Fördelen är ju att den låter jäkligt bra. Bredd och djup i ljuden och ett bra häng i disten. Tonen behålls hela vägen och försvinner inte onormalt.

Andra nackdelar är att det inte finns någon hörlursutgång eller usb koppling. Klart trevlig maskin i vilket fall.

TC har ju andra saker som G major 2 ,men då måste man ha en dist å pre amp till denna. Även kompressor! Då pratar vi om mer pengar. 5500 + 3500 typ, men låter det bra så visst. Man måste ju även ha ett pedalbord till detta.

Jag tror dock att Nova system har mycket av detta redan i sig. Dock ingen wahwah!

En annan kandidat är ju Digitech GSP 1101. Denna har jag inte testat ,men läst och lyssnat på. Denna har ju allt man vill ha och den skall ha riktigt bra ljud även om dem är digitala. Huvudsaken att det låter rätt!

Med detta inlägg så vill jag ha åsikter och kommentarer om vad du anser är bra eller om du har någon av dessa och kör med den hårt. Hjälp mig att välja rätt 🙂

/Mvh Micke

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Kan hålla med att det kanske är det mest flexibla å sedan ha allt i en väska, men det brukar kunna ta plats. Det skall väl även sägas att jag helst inte vill släpa på en förstärkare som väger utan vill ha en bra preamp. Har ett Allen & Heath mixerbord och det går att få rätt bra ljud i detta.

Som coverduo så har man ju rätt mycket att släpa på och man försöker alltid att göra det enkelt för sig även om man får göra vissa avkall på andra saker.

En anna sak är ju att ljuden låter hyffsat bra och viktigast av allt är ju att man själv är nöjd. När man spelar på klubbar och andra krogar live så är det inte alltid nödvändigt att ljudet är av toppkvalitet utan det viktigaste är man är trygg i grejorna och känner sig bekväm att lira med dem.

Självklart får det ju inte låta skit, men jag tror ni vet vad jag menar utan att skriva en uppsats om detta 🙂

/Mvh Micke

jag har alltid förespråkat: ett ljud=en dosa

dyrt men flexibelt !

Link to comment
Dela på andra sajter

Den hade jag missat. Grymt sound 😄

I denna verkar allt finnas som preamp, dist, kompressor och wahwah.

G major har ju ingen dist/comp/preamp i sig eller har jag fattat fel. G major är väl bara en äldre variant och även den utan dessa effekter?

Jag kan ha fel här så rätta mig...

Sedan har de ju den här Nova System som är en bantad variant av G-force antar jag. Den saknar dock wahwah.

/Mvh Micke

TC-Electronics G-Force! Är den för dyr så gå ner till G-Major.
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag förstår inte varför du vill ha en multieffekt, det låter ju som att du bara vill ha ett skönt cleant och distat ljud? köper du multieffekt betalar du ju för massa saker du aldrig kommer använda, köp en ordentlig distpedal istället, ännu hellre en bra combostärkare!

en rördist, en analog delay och en wahwah kommer man långt med! fast du kanske spelar tool-covers som kräver alla effekter i världen på samma gång? 😉

håller inte med tordA, en kedja av effekter är mycket mer flexibel då du kan koppla hur du vill med vad du vill!

lycka till!

Link to comment
Dela på andra sajter

Behöver lite fler saker än så än bara en dist. Kan hålla med att en del multieffekter har en massa olika effekter utan någon kvalite. Jag vill ha möjligheten att kunna kombinera med ivf dist, chorus/flanger, reverb och delay. Sedan en noicegate och kompressor är ju trevligt.

Skall dessa köpas lösa så lär det kosta en slant samt att det kommer ta lite plats på scengolvet. Plats är fanimej en bristvara tycker jag oftast.

Jag tycker att TC har klart de bästa effekterna hittils, men då har jag inte testat Digitech än.

Min idé nu är isf att börja med en G major 2 och sedan se om jag kan köra med någon befintlig preamp/dist innan jag ev köper TC disten.

Skall man köpa lösa delar av TC så kostar ju varje del cirka 3000kr. Lär ju hamna på 10000 ivf som helst.

/Micke

Jag förstår inte varför du vill ha en multieffekt, det låter ju som att du bara vill ha ett skönt cleant och distat ljud? köper du multieffekt betalar du ju för massa saker du aldrig kommer använda, köp en ordentlig distpedal istället, ännu hellre en bra combostärkare!

en rördist, en analog delay och en wahwah kommer man långt med! fast du kanske spelar tool-covers som kräver alla effekter i världen på samma gång? 😉

håller inte med tordA, en kedja av effekter är mycket mer flexibel då du kan koppla hur du vill med vad du vill!

lycka till!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 8 månader senare...

Har bara grymma erfarenheter av TC's prylar. Deras multis verkar vara riktigt grymma.

Säger dock nej till boss och Vox prylar. Har inte lyckats få dem låta bra. 1+ till line6 som har blivit mycket bättre på senare tid men TC piskar fortfarande.

Novan är ju egentligen alla deras novapedal i en.

Link to comment
Dela på andra sajter

Lyssnade på G-force på hemsidan, låter ju apa?

edit// Fanns lite vettigare audioklipp längre ner.

Antar att det går att ratta till bättre grejer själv?

Redigerat av Freddy
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...