Jump to content
Annons

Laptop till externt ljudkort?


0sk4rb

Recommended Posts

Jag köpte för cirka sex månader sen ett externt ljudkort, Tascam US-122L. Jag tänkte att jag skulle använda ljudkortet till bärbara dator. Detta fungerade tyvärr inte, datorn ville aldrig riktigt samarbeta med ljudkortet. Nu ska min bror köpa en ny dator, en bärbar den här gången också, och denna gång vill vi vara säkra på att ljudkortet kommer fungera tillsammans med datorn. Undrar därför ifall ni har några förslag på laptops som ni vet fungerar enkelt och bra tillsammans med externa ljudkort. Datorn ska helst inte kosta mer än typ 8 000.

Tacksam för svar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Verkligen skumt. Har du många andra USB-prylar inkopplade samtidigt, så delar de förstås på bandbredden - och på strömförsörjningen. Finns det möjlighet att köra med separat nätdel till ljudkortet, så testa med det och se om det blir bättre.

Det kan också handla om någon konflikt - om något olämpligt, som t ex grafikkortet eller nätverkskortet delar IRQ med den USB-port du använder. Har du testat olika USB-portar? Vissa trådlösa nätverkskort (kanske vanliga nätverkskort också...?) ställer till jätteproblem för musiker, så om det finns, så prova att avaktivera det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Verkligen skumt. Har du många andra USB-prylar inkopplade samtidigt, så delar de förstås på bandbredden - och på strömförsörjningen. Finns det möjlighet att köra med separat nätdel till ljudkortet, så testa med det och se om det blir bättre.

Det kan också handla om någon konflikt - om något olämpligt, som t ex grafikkortet eller nätverkskortet delar IRQ med den USB-port du använder. Har du testat olika USB-portar? Vissa trådlösa nätverkskort (kanske vanliga nätverkskort också...?) ställer till jätteproblem för musiker, så om det finns, så prova att avaktivera det.

Har testat olika USB-portar, ja. Vet dock inte vad jag ska göra åt problem som har med t ex grafikkortet att göra:P

Ingen jag har frågat har nämnt det där med nätverkskort, ska jag nog ta och testa också!😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är inte helt ovanligt att vissa datorer inte funkar (ibland inte alls) med musikljudkort. Vad detta beror på varierar men vanliga orsaker är konflikter mellan hårdvara, t ex chipset - GPU - nätverkskort o s v. I vissa fall beror det på att t ex chipsetet på moderkortet hel enkelt inte fungerar med ljudkort (t ex nForce4). Har du tur så beror dina problem på att du har för många onödiga processer igång (som t ex virusprogram etc.) och kanske inte gjort de tweaks i Windows som rekommenderas för att göra musik med dator.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har testat olika USB-portar, ja. Vet dock inte vad jag ska göra åt problem som har med t ex grafikkortet att göra:P

Ingen jag har frågat har nämnt det där med nätverkskort, ska jag nog ta och testa också!😛

Det verkar som att laptops ofta är ett gissel. Här är några saker du kan pröva för att göra den mer sammarbetsvillig.

*Om du kör Windows Vista så uppgradera till Windows 7.

*Säkerställ att du har "Hög Prestanda" som power plan och ha alltid sladden i.

*Kontrollpanelen > Justera utseende och prestanda > Avancerat > Kryssa i "Bakgrundstjänster".

*Inaktivera Nätverkskortet.

*Inaktivera WLANet. Om du har Broadcom 802.11 nätverksadapter finns det nya drivrutiner att hämta som fungerar på Microsoft Update Catalog.

*Inaktivera "Microsoft ACPI-Compilant Mehtod Battery".

*Inaktivera det inbyggda ljudkortet.

*Vissa av Nvidias drivrutiner har problem med de dynamiska klockfrekvenser grafikkort i laptops utnyttjar för att sparar ström och minska värdeutvecklingen. Sitter du på kassa drivrutiner uppstår en DPC Latency spike när den byter klockfrekvens. Har du ett Nvidia kort så använder du ett program som heter Rivatuner för att köra med en fix klockfrekvens. Detta behöver du dock inte tänka på om du kör Win XP, utan bara i Vista/7.

*Updatera BIOS.

*Inaktivera alla andra onödiga enheter du inte använder, Webcam, IR, Bluetooth osv..

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är inte helt ovanligt att vissa datorer inte funkar (ibland inte alls) med musikljudkort. Vad detta beror på varierar men vanliga orsaker är konflikter mellan hårdvara, t ex chipset - GPU - nätverkskort o s v. I vissa fall beror det på att t ex chipsetet på moderkortet hel enkelt inte fungerar med ljudkort (t ex nForce4). Har du tur så beror dina problem på att du har för många onödiga processer igång (som t ex virusprogram etc.) och kanske inte gjort de tweaks i Windows som rekommenderas för att göra musik med dator.

Okej, ska testa skära ner ganska rejält på processerna, då 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har 256 bakgrundstjänster igång...

men jag har ett usb 2-ljudkort och det fungerar utan problem med min Toshiba P300-1EC.

En laptop jag tror jag kan rekommendera även till ett Tascam-ljudkort.

I veckan som gick provade jag att spela in på fem audiospår samtidigt med fem mikar utan konstigheter.

Men det bästa är att fråga som du gjorde här och även att söka internationellt på Nätet om det finns sådana som har ett dylikt ljudkort och en laptop som trivs ihop.

Antivirusprogrammet kan inverka en hel del.

Eftersom det är ett usb 2-ljudkort så borde det finnas någon port som är störningsfri gentemot andra enheter.

För det var väl inte ett usb 1.1-ljudkort?

Tweaks är inställningar.

😛

//:debatt

Redigerat av debatt
Link to comment
Dela på andra sajter

Det verkar som att laptops ofta är ett gissel. Här är några saker du kan pröva för att göra den mer sammarbetsvillig.

*Om du kör Windows Vista så uppgradera till Windows 7.

*Säkerställ att du har "Hög Prestanda" som power plan och ha alltid sladden i.

*Kontrollpanelen > Justera utseende och prestanda > Avancerat > Kryssa i "Bakgrundstjänster".

*Inaktivera Nätverkskortet.

*Inaktivera WLANet. Om du har Broadcom 802.11 nätverksadapter finns det nya drivrutiner att hämta som fungerar på Microsoft Update Catalog.

*Inaktivera "Microsoft ACPI-Compilant Mehtod Battery".

*Inaktivera det inbyggda ljudkortet.

*Vissa av Nvidias drivrutiner har problem med de dynamiska klockfrekvenser grafikkort i laptops utnyttjar för att sparar ström och minska värdeutvecklingen. Sitter du på kassa drivrutiner uppstår en DPC Latency spike när den byter klockfrekvens. Har du ett Nvidia kort så använder du ett program som heter Rivatuner för att köra med en fix klockfrekvens. Detta behöver du dock inte tänka på om du kör Win XP, utan bara i Vista/7.

*Updatera BIOS.

*Inaktivera alla andra onödiga enheter du inte använder, Webcam, IR, Bluetooth osv..

Tack för alla tipsen, blir till att testa idag!

* Jag är osäker på om jag faktiskt kan ändra operativsystem i datorn (har Vista), har frågat en gång tidigare ifall det går att fixa xp på den, svaret blev nej, vet inte varför... Dessutom så ska ljudkortet fungera med Vista om det är det du syftar på.

* Hög prestanda vet jag att jag har inställt på.

* Ska pröva.

* Ska pröva.

* Är inte själva WLANet och nätverkskortet bundet till varandra? Jag vet att jag har någon knapp för att inaktivera trådlös LAN, men inaktiverar det nätverkskortet..?

* Vad innebär "Microsoft ACPI-Compilant Mehtod Battery"? Vill gärna veta innan jag testar! 😛

* När jag inaktiverar du interna ljudkortet så vet jag att jag inte kan få något ljud ur högtalarna, fattar inte riktigt varför, hjälp mig gärna här...

* Har inte ett Nvidia-kort.

* Vart och hur uppdaterar jag BIOS?

* Det kan nog vara något också, har en del onödiga saker...

Tack så mycket för tipsen och tack för eventuella svar! 🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har 256 bakgrundstjänster igång...

men jag har ett usb 2-ljudkort och det fungerar utan problem med min Toshiba P300-1EC.

En laptop jag tror jag kan rekommendera även till ett Tascam-ljudkort.

I veckan som gick provade jag att spela in på fem audiospår samtidigt med fem mikar utan konstigheter.

Men det bästa är att fråga som du gjorde här och även att söka internationellt på Nätet om det finns sådana som har ett dylikt ljudkort och en laptop som trivs ihop.

Antivirusprogrammet kan inverka en hel del.

Eftersom det är ett usb 2-ljudkort så borde det finnas någon port som är störningsfri gentemot andra enheter.

För det var väl inte ett usb 1.1-ljudkort?

Tweaks är inställningar.

😉

//:debatt

Avis jag blir nu, vill också kunna göra det ju! 🙁

Har sökt en del på nätet, men inte funnit något riktigt svar, svårt att ha ett bra sökord.

Ska testa det där med virusprogrammet och ja, det är ett 2.0-kort.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för alla tipsen, blir till att testa idag!

* Jag är osäker på om jag faktiskt kan ändra operativsystem i datorn (har Vista), har frågat en gång tidigare ifall det går att fixa xp på den, svaret blev nej, vet inte varför... Dessutom så ska ljudkortet fungera med Vista om det är det du syftar på.

* Hög prestanda vet jag att jag har inställt på.

* Ska pröva.

* Ska pröva.

* Är inte själva WLANet och nätverkskortet bundet till varandra? Jag vet att jag har någon knapp för att inaktivera trådlös LAN, men inaktiverar det nätverkskortet..?

* Vad innebär "Microsoft ACPI-Compilant Mehtod Battery"? Vill gärna veta innan jag testar! 😉

* När jag inaktiverar du interna ljudkortet så vet jag att jag inte kan få något ljud ur högtalarna, fattar inte riktigt varför, hjälp mig gärna här...

* Har inte ett Nvidia-kort.

* Vart och hur uppdaterar jag BIOS?

* Det kan nog vara något också, har en del onödiga saker...

Tack så mycket för tipsen och tack för eventuella svar! 🙁

BIOS ska du inte peta med själv. Lämna hellre in till en tekniker och betala dyrt. Men det ska inte behövas.

Att det inte kommer ljud ur högtalarna när det interna ljudkortet inte är aktivt beror på att det inte är aktivt.

Många gånger kan man inte "nedgradera" till Win XP, och det beror på att viss hårdvara är gjord för Vista i maskinen.

Att uppgradera till Windows 7 kan vara aktuellt om det finns stabila drivrutiner till Tascam-ljudkortet för Windows 7.

Finns det bra drivrutiner för Vista till detta ljudkort - vilket jag tror - så håll dig till Vista.

Jag tror inte att ditt ljudkort hittas av datorn nu? Gör det det?

Har du ställt in rätt i ljudkortets mjukvarumixer?

Tänker på detta att inget ljud hörs i högtaleriet.

Ha inte några nätverkskort aktiverade ALLS i din dator om du ska göra musik utan avinstallera dem till och med, sa man till mig då jag hade problem att få mitt förra ljudkort att fungera med denna dator. Men det gjorde ingen skillnad alls. Så jag bytte ljudkort till ett usb 2-ljudkort (M-Audio FTU), och när det gäller de nätverkskort jag inte använder (kör trådlöst Internet), så är de inaktiverade. Men jag tror inte det gör någon skillnad. I MITT fall ska sägas.

Kör aldrig Internet eller Antivirusprogram när du ska spela in. Defragmentera också regelbundet. T.o.m. om det inte behövs.

//:debatt

Redigerat av debatt
Link to comment
Dela på andra sajter

BIOS ska du inte peta med själv. Lämna hellre in till en tekniker och betala dyrt. Men det ska inte behövas.

Att det inte kommer ljud ur högtalarna när det interna ljudkortet inte är aktivt beror på att det inte är aktivt.

Många gånger kan man inte "nedgradera" till Win XP, och det beror på att viss hårdvara är gjord för Vista i maskinen.

Att uppgradera till Windows 7 kan vara aktuellt om det finns stabila drivrutiner till Tascam-ljudkortet för Windows 7.

Finns det bra drivrutiner för Vista till detta ljudkort - vilket jag tror - så håll dig till Vista.

Jag tror inte att ditt ljudkort hittas av datorn nu? Gör det det?

Har du ställt in rätt i ljudkortets mjukvarumixer?

Tänker på detta att inget ljud hörs i högtaleriet.

Ha inte några nätverkskort aktiverade ALLS i din dator om du ska göra musik utan avinstallera dem till och med, sa man till mig då jag hade problem att få mitt förra ljudkort att fungera med denna dator. Men det gjorde ingen skillnad alls. Så jag bytte ljudkort till ett usb 2-ljudkort (M-Audio FTU), och när det gäller de nätverkskort jag inte använder (kör trådlöst Internet), så är de inaktiverade. Men jag tror inte det gör någon skillnad. I MITT fall ska sägas.

Kör aldrig Internet eller Antivirusprogram när du ska spela in. Defragmentera också regelbundet. T.o.m. om det inte behövs.

//:debatt

Jag testade att bara enkelt ominstallera drivrutinerna till ljudkortet nu. Datorn hittar ljudkortet, men jag har samma problem som jag hade från början: Det blir små "hack" i inspelningarna och jag kan inte lyssna på ljudet jag spelat in med det externa ljudkortet utan att byta ASIO-drivern till det interna ljudkortet igen. Vi har en stationär dator här hemma också som jag testat att använda ljudkortet på. Där funkar det bara bra. Då undviker jag ASIO-krånglet genom att köra det externa ljudkortets line-out till det interna ljudkortets line-in och kan därmed höra inspelningarna. Finns säkert ett enklare sätt, säg gärna till 🙁

Mjukvarumixern till ljudkortet erbjuder inte många fler inställningar än "Lowest Latency" till "Highest Latency".

Men du! Nu när jag tittar på ljudkortets mjukvara via kontrollpanelen så hittar den inte ljudkortet! 😉 Den hittade det alldeles nyss, men nu har den försvunnit..!?

Ska testa inaktivera WLAN i alla fal. Även virusskydd och allt annat ni tipsat om, återkommer om en stund.

Link to comment
Dela på andra sajter

Att uppdatera BIOS är inga svårigheter, förutsatt att tillverkaren av din dator inte är helt bakom flötet... Segla in på deras hemsida och sök på drivrutiner för din modell så bör det bl a finnas uppdaterat BIOS. Bara att dra ner och installera, starta om datorn och så ska det vara klart!

Eller ja, så fungerar det för min Toshiba Satellite Pro A300 åtminstone.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag testade att bara enkelt ominstallera drivrutinerna till ljudkortet nu. Datorn hittar ljudkortet, men jag har samma problem som jag hade från början: Det blir små "hack" i inspelningarna och jag kan inte lyssna på ljudet jag spelat in med det externa ljudkortet utan att byta ASIO-drivern till det interna ljudkortet igen. Vi har en stationär dator här hemma också som jag testat att använda ljudkortet på. Där funkar det bara bra. Då undviker jag ASIO-krånglet genom att köra det externa ljudkortets line-out till det interna ljudkortets line-in och kan därmed höra inspelningarna. Finns säkert ett enklare sätt, säg gärna till 😱

Switcha till det externa kortets ASIO-driver och se till att alla in- och utgångar kommer från det externa ljudkortet istället för det interna. Sen förutsätter det att du har dina högtalare/monitorer/lurar kopplade till det externa ljudkortet och inte det interna - ska du spela in via det externa och spela upp på det interna så brukar det genast bli mycket krångligare att få det att fungera. Kanske är det du har gjort?

Och sen kolla vad du har för latency inställd, kan vara så att du ställt den lägre än av grejerna klarar av, och då kommer det garanterat börja spraka, hacka och bli segt rätt fort...

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för alla tipsen, blir till att testa idag!

* Jag är osäker på om jag faktiskt kan ändra operativsystem i datorn (har Vista), har frågat en gång tidigare ifall det går att fixa xp på den, svaret blev nej, vet inte varför... Dessutom så ska ljudkortet fungera med Vista om det är det du syftar på.

* Hög prestanda vet jag att jag har inställt på.

* Ska pröva.

* Ska pröva.

* Är inte själva WLANet och nätverkskortet bundet till varandra? Jag vet att jag har någon knapp för att inaktivera trådlös LAN, men inaktiverar det nätverkskortet..?

* Vad innebär "Microsoft ACPI-Compilant Mehtod Battery"? Vill gärna veta innan jag testar! 😱

* När jag inaktiverar du interna ljudkortet så vet jag att jag inte kan få något ljud ur högtalarna, fattar inte riktigt varför, hjälp mig gärna här...

* Har inte ett Nvidia-kort.

* Vart och hur uppdaterar jag BIOS?

* Det kan nog vara något också, har en del onödiga saker...

Tack så mycket för tipsen och tack för eventuella svar! 😮

Jag kan nästan lova dig att dina problem har att göra med något som heter DPC Latency. Ladda ner ett program som heter DPC Latency checker (googla så hittar du det), och berätta vad du får för värden. Det här är inte att förväxlas med den latency som uppstår när du spelar in utan det är nåt helt annat.

Windows 7 kan du alltid uppgradera till.

Nätverkskortet och WLANet är två av varanadra oberoende nätverkskort och ska sålledes inaktiveras båda två.

"Microsoft ACPI-Compilant Mehtod Battery" är den enheten i datorn som håller koll på hur mycket ström det finns kvar i batteriet. Den kollar med batteriet var 15 sekund hur läget ligger och när den gör detta kan det uppstå en DPC Latency spike. Det här är en enhet du klarar dig alldeles utmärkt utan, den enda skilnaden är att batterimätaren nere vid klockan försvinner, och den behövs ändå inte om man har sladden i.

Att du inte får nåt ljud ur dina högtalara när du inaktiverar det inbyggda ljudkortet kan bero på att du valt fel enhet för uppspelning av ljud. Gå till kontrollpanelen ->ljud och se vilken som är din standardenhet för uppspelning av ljud.

Svajiga BIOS kan ha stor påverkan på din DPC Latency, så att uppdatera detta kan vara den enskilda saken som gör störst skillnad. Det är jättelätt och jag förstår inte varför man inte kan göra det själv. Jag vet inte var du hittar en uppdatering för just din dator men ett hett tips är att kika på din datortillverkares hemsida, alternativt kontakta din support.

edit: Tänkte bara förtydliga att WLANet ska inaktiveras i enhetehanteraren som allt annat och inte med knappen du förmodligen kan trycka på på datorn.

Redigerat av henk2055
Link to comment
Dela på andra sajter

Att uppdatera BIOS är inga svårigheter, förutsatt att tillverkaren av din dator inte är helt bakom flötet... Segla in på deras hemsida och sök på drivrutiner för din modell så bör det bl a finnas uppdaterat BIOS. Bara att dra ner och installera, starta om datorn och så ska det vara klart!

Eller ja, så fungerar det för min Toshiba Satellite Pro A300 åtminstone.

Okej, ska segla in på Acer's hemsida och kolla upp det.

Switcha till det externa kortets ASIO-driver och se till att alla in- och utgångar kommer från det externa ljudkortet istället för det interna. Sen förutsätter det att du har dina högtalare/monitorer/lurar kopplade till det externa ljudkortet och inte det interna - ska du spela in via det externa och spela upp på det interna så brukar det genast bli mycket krångligare att få det att fungera. Kanske är det du har gjort?

Och sen kolla vad du har för latency inställd, kan vara så att du ställt den lägre än av grejerna klarar av, och då kommer det garanterat börja spraka, hacka och bli segt rätt fort...

Jo, det är väl så jag har gjort, men det har ju som sagt fungerat på den stationära datorn... Men du kanske har rätt, borde nog testa att koppla ett par externa högtalare också kanske.

Latencyn tycks inte göra någon skillnad alls, tyvärr.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kan nästan lova dig att dina problem har att göra med något som heter DPC Latency. Ladda ner ett program som heter DPC Latency checker (googla så hittar du det), och berätta vad du får för värden. Det här är inte att förväxlas med den latency som uppstår när du spelar in utan det är nåt helt annat.

Windows 7 kan du alltid uppgradera till.

Nätverkskortet och WLANet är två av varanadra oberoende nätverkskort och ska sålledes inaktiveras båda två.

"Microsoft ACPI-Compilant Mehtod Battery" är den enheten i datorn som håller koll på hur mycket ström det finns kvar i batteriet. Den kollar med batteriet var 15 sekund hur läget ligger och när den gör detta kan det uppstå en DPC Latency spike. Det här är en enhet du klarar dig alldeles utmärkt utan, den enda skilnaden är att batterimätaren nere vid klockan försvinner, och den behövs ändå inte om man har sladden i.

Att du inte får nåt ljud ur dina högtalara när du inaktiverar det inbyggda ljudkortet kan bero på att du valt fel enhet för uppspelning av ljud. Gå till kontrollpanelen ->ljud och se vilken som är din standardenhet för uppspelning av ljud.

Svajiga BIOS kan ha stor påverkan på din DPC Latency, så att uppdatera detta kan vara den enskilda saken som gör störst skillnad. Det är jättelätt och jag förstår inte varför man inte kan göra det själv. Jag vet inte var du hittar en uppdatering för just din dator men ett hett tips är att kika på din datortillverkares hemsida, alternativt kontakta din support.

edit: Tänkte bara förtydliga att WLANet ska inaktiveras i enhetehanteraren som allt annat och inte med knappen du förmodligen kan trycka på på datorn.

Ska ladda ner det, då.

Min dator tycks inte använda sig inte av Microsoft ACPI-Compilant Mehtod Battery, utan av Acers egna verision av det. "Acer ePower Management" heter det.

Ska kolla upp BIOS på Acers hemsida, då. OCH stänga av WLAN via enhetshanteraren. 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Ska ladda ner det, då.

Min dator tycks inte använda sig inte av Microsoft ACPI-Compilant Mehtod Battery, utan av Acers egna verision av det. "Acer ePower Management" heter det.

Ska kolla upp BIOS på Acers hemsida, då. OCH stänga av WLAN via enhetshanteraren. 😛

Jag kan tänka mig att "Acer ePower Management" fungerar på samma sätt så det kan vara värt att prova och döda den 😏

Vore intressant att veta vad du får för värden av DPC Latency checker! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Har testat nu! När jag inte hade det externa ljudkortet inkopplat låg mätaren på en ganska jämn nivå hela tiden, på säg runt 100-150 μs. När jag kopplade in det blev värdet detta:

Test Interval: 1000 μs

Absolute Maximum: 3003 μs

Mätarens medelvärde höjdes en del och cirka var tredje till femte sekund så gick en eller flera av staplarna väldigt högt upp. Också ungefär så ofta jag får störningar om jag försöker spela in något. Help me!

Link to comment
Dela på andra sajter

Du har ju i alla fall lyckats isolera de felande drivrutinerna. Antingen är det drivrutinerna till ljudkortet, eller drivrutinerna till USB-porten som krånglar. Det tråkiga är att har man problem med DPC Latency så finns det tyvärr inte så mycket att göra. Jag kan radda upp det jag kommer på, fungerar inte något av det så är det bara för dig att bita i det sura äpplet å ta att det är som det är.

*Updatera BIOS

*Säkerställ att du använder de senaste drivrutinerna till ditt ljudkort.

*Inaktivera de USB-portar du inte använder i enhetshanteraren.

*Uppgradera till Windows 7.

Som sagt, blir det inte bättre efter du gjort dessa (samt de punkter jag skrivit tidigare i tråden) finns inte så mycket att göra åt saken tyvärr.

Link to comment
Dela på andra sajter

Se till att inbyggt ljudkort är helt inaktiverat när du använder det externa!

Är din PC gammal?

Har du sett några andra forum som tar upp ditt ljudkort och problem med det?

🥰

Jag inaktiverade det interna vid användning.

Datorn är inte mycket mer än ett år gammalt.

Och ja, jag har sett andra ställen där man pratat om problem med kortet, ingen tycks dock ha riktigt samma problem.

Se till att ha de senaste drivrutinerna till ditt ljudkort och att de är dom som hör till det operativsystem du kör!

Drivrutinerna ska stämma, det är jag säker på.

Du har ju i alla fall lyckats isolera de felande drivrutinerna. Antingen är det drivrutinerna till ljudkortet, eller drivrutinerna till USB-porten som krånglar. Det tråkiga är att har man problem med DPC Latency så finns det tyvärr inte så mycket att göra. Jag kan radda upp det jag kommer på, fungerar inte något av det så är det bara för dig att bita i det sura äpplet å ta att det är som det är.

*Updatera BIOS

*Säkerställ att du använder de senaste drivrutinerna till ditt ljudkort.

*Inaktivera de USB-portar du inte använder i enhetshanteraren.

*Uppgradera till Windows 7.

Som sagt, blir det inte bättre efter du gjort dessa (samt de punkter jag skrivit tidigare i tråden) finns inte så mycket att göra åt saken tyvärr.

Uppdatera BIOS gick att göra, men det var en jävla massa krångel med det om jag ska vara ärlig 🥰 De skrev dessutom på hemsidan att man inte var rekommenderad att göra det om man inte blivit rådd till det av någon som jobbar för Acer.

Drivrutinerna är som sagt rätt.

Under fliken "USB-styrenheter" vid enhetshanteraren finns ett helt gäng olika enheter, men eftersom jag har fyra portar så antar jag att det är de som det bara finns fyra av - Standard OpenHCD USB Host Controller.

Ska se hur jag ska göra för att uppdatera till Windows 7.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...