Jump to content
Annons

Spela in klassisk sång och flygel


ONSatan

Recommended Posts

Hej,

Skulle vilja ha lite råd om hur och med vad man skulle kunna spela in klassisk sång och flygel (typ Schubert och Brahms). De vill absolut spela in allt på en gång.

Målet med inspelningen är att användas som ”demo” för att ragga spelningar (kyrkor och dylikt).

GÅR det över huvudtaget att lösa detta med mina mickar; B1, B3 samt två SM57?

Hur skulle ni sätta upp mickarna?

Kommer spela in med laptop, E-MU 0404 USB samt Cubase SX3.

OM annat behöver lånas in, vad?

Cheers!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
pme (oregistrerad)

Jag kan i alla fall tänka mig två olika strategier. Den ena är att acceptera att båda källorna hörs och spelas i alla mickar. Den andra är

att försöka dämpa läckaget mellan de båda. Tex genom att använda mikrofonernas dämpning åt sidorna/bakåt och ha ett dämpat rum och skärmväggar. Jag skulle nog prova köra M-S med B1/B3 och försöka få med båda i samma upptagning direkt och sedan labba med SM57 som när mik på pianot eller se om man inte kan få lite rumsakustik med dessa. Men det kräver bra akustik i inspelingsrumet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag var med lite när en alldeles utmärkt professionell CD med körmusik spelades in. Då kördes det live i kyrka, inga dämpningar eller så. Ett fåtal mickar.

Så jag skulle nog satsa på strategi ett, live i kyrka då det ska vara kyrkosound. En sångmick och en stereomick till flygeln. Kanske en overheadmick kan behövas dessutom. (Heter det så?)

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag var med lite när en alldeles utmärkt professionell CD med körmusik spelades in. Då kördes det live i kyrka, inga dämpningar eller så. Ett fåtal mickar.

Så jag skulle nog satsa på strategi ett, live i kyrka då det ska vara kyrkosound. En sångmick och en stereomick till flygeln. Kanske en overheadmick kan behövas dessutom. (Heter det så?)

Hm,

Jag är ju väldigt begränsad med mina få mickar samt att E-MU 004 USB bara har två ingångar... 😏

Det är väldigt bra akustik i lokalen och flygeln är en nystämd Steinway. Sångerskan är klassiskt skolad och har sjungit både internationellt och på svenska operor. Pianisten är väl skolad (både internationellt och i Sverige) med bra rutin. I.e. det kommer sannolikt låta bra på plats men hur få det bra på inspelningen?

De har andra uppdrag normalt men vill göra lite kyrkspelningar som "hobbygrej" och behöver då en CD som demo för att visa deras känsla och teknik mer än inspelningsteknik... Kyrkjobben ger bara några tusenlappar och då detta blir en hobby så vill de inte lägga ut pengar på "riktig" inspelning.

Så, vad tror ni om följande (kan det ens ge ett "hyfsat" resultat);

B1 (njure) för sång, lite längre avstånd än "vanligt", leta upp ett ställe där sången hörs mest men även lite akustik och lite flygel...

B3 (som åtta) för flygel (öppet lock och några meter ifrån, gärna något som skärmar bort sång... pianisten tycker inte om flygel som är närmickad).

Kan man då sen kopiera flygelspåret och fasvända kopian samt panorera ut dem 100% L / R? Borde ge lite mer luft/stereokänsla för flygeln??

Sången kan sen ligga i mitten och även då ha med sitt flygel-läck??

ELLER, ska man satsa på B3 omni-upptagande för flygel och strunta i "stereokänsla" ELLER ska jag ställa upp båda mickarna som njure och satsa på stereobild (men då ej kunna justera nivåer mm i mix)?

Tips?

EDIT:

Kommer kanske bara ha någon timme på oss i lokalen så vi hinner inte testa runt så mycket...

Känner mer och mer att en mick njure 3m framför flygeln med ganska mycket sångläck och en mick njure 3m framför sångerskan med ganska mycket flygel-läck känns "säkrast"(vid fasproblem fasvänder jag en av kanalerna). Detta borde kunna ge hyfsat med stereokänsla (flygel mest i vänster, sångerska mest i höger) samt bra med rumsljud?? Ger klart begränsat med mixmöjligheter men där suger jag i alla fall ... 😉 bara hopaps att volymerna känns rätt redan på plats. Jag vet att pianisten på sina tidigare inspelningar grämt sig över att dynamiken försvinner från "live" till inspelning.

Redigerat av ONSatan
Link to comment
Dela på andra sajter

Eftersom du inte har ett stereopar, så skulle jag satt B1/B3 som PME skriver som ett M/S par!

Kan man fasvända kanaler i Cubase? För att M/S skall funka behöver man klona ljudet från 8-micken på en tredje kanal och fasvända den. (Annars finns det gratis VST pluggar att hitta på nätet som avkodar M/S!) .. M/S info kan du hitta här

Dom skriver :

Cubase also has a built in M-S decoder in the ToolsOne plug in but even if you aren't running Cubase you can get a great free M-S decoder, the Voxengo MSED. The Voxengo site has some great software plugins and the MSED is really good and it's free!

Du behöver inte tänka på att närmicka något, utan låt sångerskan och pianisten placera sig i rummet där dom känner sig bekväma (Är dom så skickliga som du skriver, så balanserar som sig själva i rummet!), sedan sätter du upp dina mickar inte närmre än två meter ifrån och kanske två och en halv meter upp i luften (jag brukar försöka att rikta Njuren ungefär mitt på sångerskan så att hon hamnar i mitten av stereoprepektivet!), och sedan lyssnar du på resultaten när dom övar. Låter det bra, låt grejjorna stå och börja spela in, har du gott om tid, flytta runt mickarna och se om du kan få en bättre träffbild.

Att spela in "Akustsik" musik handlar väldigt mycket om att balancera mickarna mellan ljudkällan och rummet. När man gjort det några gånger så lär man sig ganska snart lyssna fram en bra grundplacering genom att lyssna på rummet! .. Men det sagt, även den mest erfarne ljudtekniker måste flytta runt sina mickar för att får den prefekta ljudet!

Posta gärna ett ljudprov när du gjort inspelningen!!

/ptr

Redigerat av ptr
Link to comment
Dela på andra sajter

Eftersom du inte har ett stereopar, så skulle jag satt B1/B3 som PME skriver som ett M/S par!

Kan man fasvända kanaler i Cubase? För att M/S skall funka behöver man klona ljudet från 8-micken på en tredje kanal och fasvända den. (Annars finns det gratis VST pluggar att hitta på nätet som avkodar M/S!) .. M/S info kan du hitta här

Dom skriver :

Du behöver inte tänka på att närmicka något, utan låt sångerskan och pianisten placera sig i rummet där dom känner sig bekväma (Är dom så skickliga som du skriver, så balanserar som sig själva i rummet!), sedan sätter du upp dina mickar inte närmre än två meter ifrån och kanske två och en halv meter upp i luften (jag brukar försöka att rikta Njuren ungefär mitt på sångerskan så att hon hamnar i mitten av stereoprepektivet!), och sedan lyssnar du på resultaten när dom övar. Låter det bra, låt grejjorna stå och börja spela in, har du gott om tid, flytta runt mickarna och se om du kan få en bättre träffbild.

Att spela in "Akustsik" musik handlar väldigt mycket om att balancera mickarna mellan ljudkällan och rummet. När man gjort det några gånger så lär man sig ganska snart lyssna fram en bra grundplacering genom att lyssna på rummet! .. Men det sagt, även den mest erfarne ljudtekniker måste flytta runt sina mickar för att får den prefekta ljudet!

Posta gärna ett ljudprov när du gjort inspelningen!!

/ptr

Ah, tack! Precis vad jag behövde läsa!

Jepp, Cubase kan enkelt fasvända.

Jag har tidigare mickat en kyrkorgel M/S (samma sak som X/Y?) efter tips här på forumet. Blev nöjd med det resultatet (även om det var för en punklåt där den dränktes av reverb).

Tack till er som tipsat!

Lägger upp en snutt sen (inte minst för att få lite EQ tips mm... Används fler effekter till klassiskt, de verkar inte gilla kompressor... ?)

Cheers!

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)

XY är inte alls samma sak som MS. För MS behöver man en figure-8 mic (B3) och cardioid (B1). Du ska naturligtvis även prova XY och AB beroende på tid. XY tror jag mer på än AB. Men prova, det kan inte bli värre än att du lär det en massa...

Link to comment
Dela på andra sajter

XY är inte alls samma sak som MS. För MS behöver man en figure-8 mic (B3) och cardioid (B1). Du ska naturligtvis även prova XY och AB beroende på tid. XY tror jag mer på än AB. Men prova, det kan inte bli värre än att du lär det en massa...

OK, kollade följande länk och det var MS jag testade tidigare. My bad!

Link to comment
Dela på andra sajter

morgonte (oregistrerad)
Lägger upp en snutt sen (inte minst för att få lite EQ tips mm... Används fler effekter till klassiskt, de verkar inte gilla kompressor... ?)

Nej, helst inga effekter - de används mest för att fixa till sånt som gått snett i inspelningen. Målet är ju att det ska låta naturligt, så med rätt mikplacering ska det inte behövas effekter, möjligen lite EQ, som du skriver.

Link to comment
Dela på andra sajter

Lägger upp en snutt sen (inte minst för att få lite EQ tips mm... Används fler effekter till klassiskt, de verkar inte gilla kompressor... ?)

Inte mycket effekter, aldrig kompression (en liten lögn 😏 ), mycket sällan Eq och då för att skära längst ner (under 40Hz) om man fått AC eller motervägsbuller med. Om rummet är väldigt "Torrt" så händer det ju att man adderar en aning efterklang (Jag använder oftast impulserna som ingår i Sequoia/Samplitude)..

/ptr

Redigerat av ptr
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Flera bra råd redan.

Klassisk musik (nästan det enda jag spelar in) gör man gärna med två mikrofoner och inget mer. Bra musiker, bra instrument, bra lokal. Sen behövs det inte nåt annat än att fånga ljudet precis som det låter.

Allra först -- lyssna igenom ett gäng skivor med samma repertoar och sättning. Du vill antagligen sikta mot ett ljud som låter som de skivorna, inte som en pop-inspelning.

MS är en lösning. Kör du PC finns det en utmärkt gratis VST-plugg hos Voxengo för att dela upp till stereo.

Jag skulle föreslå att du provar med ORTF. B1 och B3 är väl rätt nära varandra i ljud, så de borde kunna fungera som ett stereopar. Bägge i kardioid. Klassisk ORTF är 17 cm mellan mikrofonerna och 110 grader vinkel. Det är inte så alldeles blodigt med måtten men bra som något att sikta mot. Mät avståndet mellan de främre membranen, där ljudet tas emot. 110 grader är lite mer än 90 grader som är en rät vinkel (om bägge pekar rakt framåt så är det noll grader). Eller klipp ut en pappersmall. För ett ovant öga ser mikrofonuppställningen helskum ut. Använd gärna en stereoskena så att bägge mikrofonerna kan vara på samma stativ, mycket lättare att flytt runt då. Panorera fullt höger/full vänster.

Var beredd att flytta lite på musikerna och mikrofonerna för att få bästa balans. Du vill antagligen helst ha sångaren i mitten av stereobilden och pianot lite bakom, kanske lite åt ena sidan. Halv pinne brukar vara lagom på flygeln, ibland hel pinne, aldrig stängd. Ställ sångaren i "bukten" på pianot som om han/hon tittar på publiken. Det är ett bra ställe för där ser pianisten vad som händer och kan anpassa spelet. Mikrofonerna 2 till 4 meter framför sångaren, i huvudhöjd eller något högre. För att balansera kan du höja eller sänka mikrofonen, flytta fram eller bak mikrofonstativet, flytta sångaren närmare eller längre bort från pianot. Börja med att lyssna utan mikrofon var det låter bra och balanserat. Jag brukar stoppa pekfingret i ena örat och bara lyssna med det andra, konstigt nog hör jag skillnaderna bättre då. Där det låter bäst är det ställe mikrofonen får börja på. Sen får man lyssna så gott det går, tyvärr är inte hörlurar helt perfekta för lyssning men är det det som finns så får det väl duga. Sikta noga så sångaren är precis i mitten.

Sen är det bara att ställa volymen så att det aldrig klipper. Sikta på sådär -10dB i topparna så finns det marginal. Spela in med 24 bitar, 44.1 kHz. I mastring sedan är det bara att höja nivåerna. Med moderna ljudkort är avståndet till bruset så stort så att det är bättre att ha marginal. Det är ingen finess vanligen att gå över 44.1 kHz.

Mastring sedan är bara att klippa upp i sånger. Höj nivåerna lika mycket på alla sångerna så topparna hamnar under -1dB, det är inte poplåter på radion som skall komprimeras skiten ur, behåll hela dynamiken. Troligen har du fått lite obalans (några decibel) mellan de två mikronerna. Justera det så sångaren är i mitten.

Du kan kanske välja att dra ner diskanten lite. B1/B3 är ganska typiska "pop"-mikrofoner som har en diskanthöjning från nånstans kring 5 kHz och uppåt. Det gör att ljudet kan bli lite "kallt" och "vasst". En försiktig minskning i diskanten kan då värma upp ljudet lite grann. Eventuellt kan du vilja ha lite extra efterklang. Att få det rätt är mycket känsligt och kräver att du har bra högtalare och ett någorlunda rum för att lyssningen skall fungera. Hörlurar funkar inte alls enligt min erfarenhet. Så kanske är det bättre att låta bli det helt och hållet.

B1/B3 är kanske inte förstahandsvalet om man skall spela in klassiskt men kan ge riktigt bra resultat. SM58 kan du lämna hemma.

// gunnar

Link to comment
Dela på andra sajter

Klassisk musik (nästan det enda jag spelar in) gör man gärna med två mikrofoner och inget mer. Bra musiker, bra instrument, bra lokal. Sen behövs det inte nåt annat än att fånga ljudet precis som det låter.

+1 på det. Man vill fånga (stereo-) ljudet på en punkt där ljudbild och balans är bra. Båda mickarna på samma ställe alltså, ingen närmickning av vare sig piano eller sång. X/Y (eller ORTF) funkar alltid. M/S är kanske teoretiskt bättre eftersom du har två olika mickar. M/S ger dessutom viss flexibilitet för stereobilden i efterhand.

/D

Link to comment
Dela på andra sajter

Bra råd från Gunnar! M/S kan som tidigare nämnts fungera bra. Nu kan du inte göra det med din mic, men jag tycker det kan bli bra med omni som mittsignal. Om jag var du skulle jag köra på det eftersom du kan lägga upp material, få respons, och kanske justera stereobredden i efterhand.

Ta med dig referensinspelningar på plats som du kan lyssna på; annars är det lätt att man kommer hem med ett för klangligt ljud eller för torrt.

Sm58 är bra för att kasta i huvudet på folk som kommer in under inspelningen, så ta med dig den!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ludde46 (oregistrerad)

Tjabba..varför inte hyra en mixer med en del mic-ingångar och köra in ljudet, som då e hyffast, förhopningsvis till din dator

om du nu bara har två spår in ??

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...