Jump to content
Annons

Hur/var förbättrar jag min insp.kedja?


perlin

Recommended Posts

Så här ser min kedja ut just nu:

Röde Nt2A - Vintagedesign m81dmkII micpre - Presonus firepod ljudkort - Imac / Cubase 5.

Lyssning genom Tannoy reveal active(de gamla blågröna) eller lurar AKG 240 Studio.

Allt rullar jättebra.

Spelar in allt utom trummor såhär och tycker att det blir bra men nu börjar det kännas som jag inte kommer längre, nånting saknas...

Vad tycker ni att det är läge att uppdatera nånstans??

Målet kanske är att få till en riktigt bra mix som efter proffsmastering låter riktigt,riktigt bra (kan ges ut på cd tex).

Här är lite låtar inspelade enl.ovan, en del snabbjobb, andra mer genomarbetade

www.myspace.com/thelandstroms

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Har du bra akustik?

Jomen det tycker jag nog. Inte optimalt förstås.

Fyrkantigt rum ca 18 m2, 295 takhöjd med lockpanel i tak. Kakelugn i ena hörnet, högt hörnskåp i ett annat hörn. Tjocka gardiner, tjock mjukmatta på golvet..

Link to comment
Dela på andra sajter

Hejsan

Det som gör mig fundersam i ditt inlägg är att du säger att allt du redan har låter bra, men ändå vill du uppgradera. Vad är det du känner du idag saknar för att nå dit du vill? Det kanske helt enkelt är verkyg för att underlätta arbetet med det du redan har som du kanske behöver, exempelvis om du har en trumplugg så kanske ett digitaltrumset skulle vara en rolig investering. Men beskriv gärna mer detaljerat vad det är du idag saknar i din signalkedja så är det nog lättare att komma med förslag på uppgradering.

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker det är läge att uppdatera i kunskap för grejerna du har räcker gott och väl för att få till en välljudande produktion.

Ring runt till studios och fråga om du får komma och sitta med under mixning/mastering eller produktion för en summa pengar.

Det kommer förmodligen göra mycket mer skillnad för dig än om du uppgraderar din tekniska arsenal.

Det är iaf mitt tips

Link to comment
Dela på andra sajter

Hejsan

Det som gör mig fundersam i ditt inlägg är att du säger att allt du redan har låter bra, men ändå vill du uppgradera. Vad är det du känner du idag saknar för att nå dit du vill? Det kanske helt enkelt är verkyg för att underlätta arbetet med det du redan har som du kanske behöver, exempelvis om du har en trumplugg så kanske ett digitaltrumset skulle vara en rolig investering. Men beskriv gärna mer detaljerat vad det är du idag saknar i din signalkedja så är det nog lättare att komma med förslag på uppgradering.

MVH

Anders

Ja det är ju svårt att sätta fingret på´t.

Har svårt att få till riktigt bra definition/separation instrumenten/sången emellan, tycker inte att mixarna "skimrar" riktigt...

Man jämför ju iofs med färdigmastrade proffsinspelningar, kanske är orättvist mot grejorna man har?

Trummor lägger en kompis akustiskt från sin studio så det funkar bra.

Hur stor inverkan på den inspelade ljudkvaliten har ljudkortet egentligen? Jag tänker på det här med ad/da-omvandling... känner mig rätt grön på sånt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker det är läge att uppdatera i kunskap för grejerna du har räcker gott och väl för att få till en välljudande produktion.

Ring runt till studios och fråga om du får komma och sitta med under mixning/mastering eller produktion för en summa pengar.

Det kommer förmodligen göra mycket mer skillnad för dig än om du uppgraderar din tekniska arsenal.

Det är iaf mitt tips

Jomen det kanske är så.

Skönt att veta isådana fall, jobba vidare med mixningen kanske är det som gör skillnaden till slut.

Ibland blir man så osäker bara.

Man vill ju att ens egna,skrivna låtar ska få så bra chans att låta så bra som möjligt om du förstår.

Använder aldrig midi utan spelar in allt akustiskt s.a.s, tror nog att man ska skaffa sig ett par mickar till så att man har lite att laborera med.

Vad har du för uppfattning om ljudkortets inverkan på ljudkvaliten? Dramatiska skillnader eller små skillnader på ljudkort under 20.000 :- ?

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)

Kvalitén mellan olika ljudkort är inte så stor. Hur bra en mix blir i slutändan handlar mer om dina kunskaper än om vilka grejer du använder dig av. Det magiska finns inom dig och inte i redskapen du använder. Det går att få till riktigt bra mix med även gratispluggar så stirra dig inte blind på vad du använder. Lär dig först och främst det du nu har innan och utan. När du kan dem kan det ju alltid vara läge införskaffa än bättre saker. Proffsmixar är gjorda av proffs som har arbetat sig fram under många år till att bli de proffs de är. Att sträva dit är ett bra mål men inga redskap i världen kan ta en dit utan de rätta kunskaperna. Lär dig mer om vad du behöver lära dig för att ta dig dit istället. Gå en utbildning, läs, kolla på mixvideos etc. Mycket bättre lägga slantar på det än nytt kort, pluggar etc. En medelmåttig mixare med proffsgrejer kommer bara att sluta med en medelmåttig mix.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja det är ju svårt att sätta fingret på´t.

Har svårt att få till riktigt bra definition/separation instrumenten/sången emellan, tycker inte att mixarna "skimrar" riktigt...

Man jämför ju iofs med färdigmastrade proffsinspelningar, kanske är orättvist mot grejorna man har?

Trummor lägger en kompis akustiskt från sin studio så det funkar bra.

Hur stor inverkan på den inspelade ljudkvaliten har ljudkortet egentligen? Jag tänker på det här med ad/da-omvandling... känner mig rätt grön på sånt.

Hejsan

Jag tror inte det är orättvist att jämföra dina prylar med proffsinspelningar, dock så har du troligtvis inte de kunskaper än som ett proffs har som redan sagts. En grej du skulle kunna testa är att börja med att samarbeta med andra. Det finns alltid folk här på forumet som vill ha material att mixa. Så mitt förslag är att du 110% koncentrerar dig på att göra en grym inspelning. Se sedan om några fler ställer upp och mixar ditt material och så mixar du det även själv. Om det är något hos en annans mix du gillar så fråga hur han/hon gjorde just där och testa själv. Sedan vet jag inte hur pass bra din lyssning är så det får någon annan gärna kommentera, för det man inte hör kan man inte heller göra något åt.

Gilbert tog upp i tidigare inlägg angående din akustik, och du svara att du tycker den är ok. Dubbelkolla den gärna för den är ofta boven till många dåliga inspelningar.

Att man får definition i ett instrument handlar för mig om att man lyckas ge det sin plats och roll i ljudbilden. Detta är en ren träningssak. Men om inte inspelingen är kanon, så kommer inte mixen att bli det. Så ha inte för brottom utan ha tålamod och jobba hårt!

Jag förstår att man i en sån här fråga gärna vill ha ett enkelt svar i stil med, ja köp den prylen så låter det proffs. Men sanningen är tyvärr inte så. Något jag reagerat på i senare dag är explosionen av hemstudioprylar som släpps på marknaden. Många musiker köper detta för att spela in sig själva utan att ha en tanke på att det krävs lika mycket engagemang för att bli duktig på att spela in/mixa som att bli duktig på sitt instrument. Om någon sa att det krävs övning och hårt arbetet för att bli duktig på gitarr så ser ingen något konstigt i det, men när det gäller inspelning så verkar det som folk vill det ska gå så fort. Förlåt, nu blev det lite off topic.

För att återgå till ämnet så rekommenderar jag alltså att du samarbetar med andra och har tålamod. När det gäller mixning så rekommenderar jag dig att inte gå på för stora saker direkt, utan börja träna på enkla saker. Exempelvis gitarr/pinao + sång för att sedan lägga på mer och mer. Det är inte så enkelt som vissa tror att få till en enkel gitarr + sång att låta riktigt bra. Bygg sedan på detta hela tiden.

Lycka till!

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Instämmer förstås med övriga om att kunskap är den bästa uppgradering man kan göra. Så är det ju alltid och är nästan onödigt att säga...

I övrigt är det lyssningen jag skulle satsa på - och lyssningen omfattar både monitorer och akustikbehandling. Med bättre lyssning kan du få den detaljupplösning som du behöver för att göra bättre mixar.

Beroende på hur akustiken fungerar, så kan ibland akustikbehandling göra större nytta än att skaffa bättre monitorer - det beror helt enkelt på hur utgångsläget är vilket som är önskvärt att ge sig på först. En liten varning dock; Bättre monitorer kan göra att brister i rummet blir tydligare, så att du efter ett byte kanske måste förbättra akustikbehandlingen också för att få bästa nytta av monitor-investeringen... Det är en eeeevighetsmaskin... 😮

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
Jag förstår att man i en sån här fråga gärna vill ha ett enkelt svar i stil med, ja köp den prylen så låter det proffs.

Och vad ska en nybörjare tro annat än att det räcker med att köpa deras pluggar så blir det en bättre mix. De vill ju såklart sälja så mycket de kan så det är inte konstigt heller att de bidrar till myten att bättre pluggar ger automatiskt bättre mixar.

Om någon sa att det krävs övning och hårt arbetet för att bli duktig på gitarr så ser ingen något konstigt i det, men när det gäller inspelning så verkar det som folk vill det ska gå så fort.

Jäpp det är lite märkligt att folk har mindre tålamod med det. Själv tycker jag att det är inspelningen och mixandet som är allra roligast nu för tiden. Antar att det är lite av en ålderfråga där yngre har mindre tålamod med att låta allt ta sin tid att utvecklas. Men det här gäller ju inte enbart musik. Alla vill ju vara proffs och expert idag vad det än gäller. Det säger mycket om samtiden. Finns gott om exempel. Vara amatör är ju ett skällsord idag.

Förlåt, nu blev det lite off topic.

Inte alls, inte alls.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för alla svar, och det var väl som jag misstänkte.

Har haft en period nu när jag tyckt att det mesta man gjort låter sisådär.

Detta kan ju svänga fort och om en vecka gillar man det mesta man gör. Svårt att alltid vara objektiv med sig själv...

Min tanke är väl att förbättra lyssningen i alla fall, samt skaffa ett par mickar till. Akustiken ska jag också kolla upp, gillar dock lite rummigt sound sådär.

Fast lära sig mer i mixläget är förstås prio ett.

Dock får man ju en kick av att ibland införskaffa nån ny pryl till verksamheten, mycket psykologi......

landstrom på myspace

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för alla svar, och det var väl som jag misstänkte.

Har haft en period nu när jag tyckt att det mesta man gjort låter sisådär.

Detta kan ju svänga fort och om en vecka gillar man det mesta man gör. Svårt att alltid vara objektiv med sig själv...

Min tanke är väl att förbättra lyssningen i alla fall, samt skaffa ett par mickar till. Akustiken ska jag också kolla upp, gillar dock lite rummigt sound sådär.

Jag menar främst akustiken i kontrollrummet - och inte i liverummet. I liverummet kan man ofta ha det lite mindre strukturerat med eventuell behandling och där är det egentligen viktigast att man tycker det känns bra att spela där, så länge inte akustiken ställer till med problem för inspelningen. Använder du samma rum till båda funktionerna, så tycker jag att det är lämpligast att köra med behandling som om det var enbart kontrollrum, eftersom det ju är där du sitter och jobbar med materialet efter att inspelningarna är klara - och därför ska ta alla mixningsbeslut i rummet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...