Jump to content
Annons

Skicka in musik för mastring


Paste

Recommended Posts

Hej!

Jag har funderat på att låta någon annan sköta mastringen av mina låtar då jag själv är riktigt dålig på det. Får aldrig ljudnivån att bli som den ska.

Men det jag tänkte fråga då är:

1. Vad behöver personen som ska mastra låtarna? (förutom låten då vill säga)

2. ska man spara ner varje slinga för sig och låta denne person lägga ihop slingorna i sitt eget DAW och sen mastra?

3. Vilken/vilka är det vanligaste filändelserna för detta? (mp3, Wav, aif etc.)

4. 16-bitars/24-bitars eller annat?

Tack!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
1. Vad behöver personen som ska mastra låtarna? (förutom låten då vill säga)

Ska det bli digitalt komprimerat format (typ mp3) eller audio-CD är det praktiskt med ISRC-koder (fixar man via IFPI). EAN-kod (siffermotsvarigheten till streck-koden) om den ska säljas i butik.

Låtarnas fullständiga namn och låtordning.

2. ska man spara ner varje slinga för sig och låta denne person lägga ihop slingorna i sitt eget DAW och sen mastra?

Nej, då kallas det mixa. Att mastra är, kortfattat, att sätta flera låtar i en ordning, justera och nivåanpassa mot det format det ska presenteras i.

3. Vilken/vilka är det vanligaste filändelserna för detta? (mp3, Wav, aif etc.)

Wav eller Aiff i okomprimerat format.

4. 16-bitars/24-bitars eller annat?

Du arbetar antagligen i 32-bitars upplösning. Exportera i rimliga nivåer (gärna snittnivåer kring -18 dBFS eller så) och inga toppar ovanför den digitala nollan. Välj 24 bitar.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...
Ska det bli digitalt komprimerat format (typ mp3) eller audio-CD är det praktiskt med ISRC-koder (fixar man via IFPI). EAN-kod (siffermotsvarigheten till streck-koden) om den ska säljas i butik.

Låtarnas fullständiga namn och låtordning.

Nej, då kallas det mixa. Att mastra är, kortfattat, att sätta flera låtar i en ordning, justera och nivåanpassa mot det format det ska presenteras i.

Wav eller Aiff i okomprimerat format.

Du arbetar antagligen i 32-bitars upplösning. Exportera i rimliga nivåer (gärna snittnivåer kring -18 dBFS eller så) och inga toppar ovanför den digitala nollan. Välj 24 bitar.

Låt alla slut för de filer som ska mastras vara orörda. Alla fades och liknande förs i masteringen för bästa resultat. Det du kan göra är att skicka med referenser i form av fades av ditt material, ljudexempel på sådant du siktar på att det ska låta som osv.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...