Jump to content
Annons

Radio-breakdown. "aoooow"


niclashbg

Recommended Posts

Tja ! någon som vet hur man gör för att få ett breakdown som man hör på många tv och radiokanaler? Så det låter typ "aooooow", att allt strechas neråt. Hittar inget direkt exempel för tillfället, de enda exemplet jag har är hur musiken stretchas ner när man pausar på EA Skate på xbox, hehe.. hoppas på svar !!! Använder förresten logic men pricipen är väl den samma oavsett vad för program man använder.. ett exempel kan ju vara när man stoppar en vinylskiva i ngn battle eller vad som !

Redigerat av niclashbg
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Tja ! någon som vet hur man gör för att få ett breakdown som man hör på många tv och radiokanaler? Så det låter typ "aooooow", att allt strechas neråt. Hittar inget direkt exempel för tillfället, de enda exemplet jag har är hur musiken stretchas ner när man pausar på EA Skate på xbox, hehe.. hoppas på svar !!! Använder förresten logic men pricipen är väl den samma oavsett vad för program man använder.. ett exempel kan ju vara när man stoppar en vinylskiva i ngn battle eller vad som !

Rolig frågeställning. 😄 Du är född på 80-talet eller senare?

Det handlar, gissar jag, om en band- eller vinylinbromsningseffekt. Effekten härmas överallt, och när du ska beskriva den är det ett dataspel du i första hand refererar till. Ursprunget är borglömt, eller i allafall nästan.

Digital panik, som Magnum Bonum sa.

Link to comment
Dela på andra sajter

Använder förresten logic men pricipen är väl den samma oavsett vad för program man använder.. ett exempel kan ju vara när man stoppar en vinylskiva i ngn battle eller vad som !

Så här gör du det i logic : ( Tapestop , vinylstop effekten ) :

1. Bounca ut ljudet du vill ska sakta ned.

2. I logic öppna EXS Sampler

3. Importera ljudet du vill sakta ned

4. Gör sedan en automation på Tune i Exs så saktas samplingen ned.

Link to comment
Dela på andra sajter

Rolig frågeställning. 🙂 Du är född på 80-talet eller senare?

Det handlar, gissar jag, om en band- eller vinylinbromsningseffekt. Effekten härmas överallt, och när du ska beskriva den är det ett dataspel du i första hand refererar till. Ursprunget är borglömt, eller i allafall nästan.

Digital panik, som Magnum Bonum sa.

tjena ! japp, född 1989 så är väl inte en "original-80talist" om man säger så, men dock ! 🙂

Gillar effekten, det är såna små underverk som kan göra en stor del i en produktion !

Link to comment
Dela på andra sajter

Rolig frågeställning. 🙂 Du är född på 80-talet eller senare?

Det handlar, gissar jag, om en band- eller vinylinbromsningseffekt. Effekten härmas överallt, och när du ska beskriva den är det ett dataspel du i första hand refererar till. Ursprunget är borglömt, eller i allafall nästan.

Digital panik, som Magnum Bonum sa.

🙂

Halvt OT:

I dagens SvD finns en notis om "utrotningshotade ljud", såsom knattret från en skrivmaskin eller slutaren på en analogkamera. Det senare används ju även i digitalkameror, men då digitalt framställt. Undrar hur många ungar det är idag som fattar vad det är för ljud som låter i deras digitalkamera när de tar en bild ...

Link to comment
Dela på andra sajter

😛

Halvt OT:

I dagens SvD finns en notis om "utrotningshotade ljud", såsom knattret från en skrivmaskin eller slutaren på en analogkamera. Det senare används ju även i digitalkameror, men då digitalt framställt. Undrar hur många ungar det är idag som fattar vad det är för ljud som låter i deras digitalkamera när de tar en bild ...

Uppföljande OT:

Detta påminner mig om julen för två år sedan, när jag frågade min 7-åriga kusin varför det lät som det gjorde när Kalle Anka och Musse äter majskolvar. Hans svar var att de åt så fort att tänderna klappade mot varandra. När jag sedan frågade varför det plingade när de kommit till slutet av majskolven insåg han att det var något i hans ursprungliga hypotes som inte stämde, vilket ledde till att jag fick förklara för honom hur gamla skrivmaskiner funkade. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...