Jump to content
Annons

Väl fungerande studiodator.


Daniel

Recommended Posts

Efter tips härifrån och från gearslutz så byggde vi en studiodator.

Har kört lite tester och testet 1m i super PI gick på ca 11 sek.

Super-PI -> http://files.extremeoverclocking.com/file.php?f=36

Datorn ligger stabilt (runt 30us) i DPC-latency checker utan några som helst spikar.

DPC latency checker -> www.thesycon.de/deu/latency_check.shtml

Kör Windows 7 64bit, cubase 5 32 bit samt ett UAD-1 kort. Alla pluggar jag testat hittills fungerar som de ska, har dock inte kört systemet tillräckligt mycket för att lita på det till 100%. Ska mixa 12 låtar i helgen så efter det bör jag iaf ha en känsla.

De delar vi kört på är:

Chassi: Antec P182

moderkort: Gigabyte EX58-UD4

Processor: I7 920 (2.66 dock överklockad lite, till 3.4 om jag minns rätt)

Processorfläkt:Noctua NH-U12P m två fläktar

Minne: 6 GB corsair dominator 1600mhz

hårddisk: 2x samsung 1Tb 32 Mb cache

Grafikkort: ATI HD4350 512MB PCI-E (passivt kylt)

Nätagg: Corsair 650W

Ljudkort: 2x Echo audiofire12

Har stressat processor med diverse program och temperaturerna ligger bra och datorn är stabil. För er som spelar in i samma rum som dator rekommenderar jag dock att byta ut standard fläktarna i chassit mot något tystare. Datorn låter inte alls mycket men för mycket för de som är känsliga.

Vår förra dator dog efter ca 4 gitarrförstärkarpluggar, testade idag bara snabbt att slänga upp 6-7 stärkare och några tunga reverb. Processorn jobbade knappt alls och det funkade klockrent att jobba i lägsta latency (32 samples, ca 3-3,5 ms latency).

Skriver om något skulle strula, men än så länge rekommenderas verkligen denna setup.

Redigerat av Daniel
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag köpte det från en dutik som ligger i malmö (de här även en nätbutik). www.net2world.se

Bra service och snabb leverans och håller ungefär samma priser som övriga billigare nätbutiker. Datorn kostade ca 12 500 kr.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

max 24 gb minne, vanlig ATX. Vissa moderkort har bara tre minnes platser, detta har tre vilket är att föredra om man vill uppdatera i framtiden. Tänk på att köra på tre identiska minnen för att få ut mesta möjliga utav datorn då det är tre kanaler

Redigerat av Daniel
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

har suttit hela dagen och mixat idag utan ett enda problem, så än så länge flyter det på fint.

inte så stort projekt dock, 12 kanaler trummor, 6 kanaler gitarr som mest, ca 10 kanaler sång som mest (inkl. kör), 1 bas, nåt enstaka percussion och enda VST-i är några percussion slag från hypersonic.

Har kompressor och Eq på i stort sett alla spår, ett par delayer, tre reverb, två gitarrsimulatorer, plus lite blandade effekter som dist etc. Vissa kompressorerna och EQ:na är från UAD-kortet.

Mixar i 256 samples och projektet drar alltid under 10%, mixar jag i 64 samples (4 millisekunders latency) så hoppar den någon enstaka gång upp till 20%. Helt övertygad om att vår gamla dator inte klarat detta utan att behöva bounca, inte ens på högsta latency. Känns bra. Fortsätter att mixa hela dagen imorgon och jag kommer att skriva om något skulle strula.

Redigerat av Daniel
Link to comment
Dela på andra sajter

anarkisten1 (oregistrerad)

Ja just ja det var ju det kortet det hade jag ju sett redan, tack för tipset ändå. Det är så mycket beteckningar så man blir lite blind i bland. Folk rapporterar jäkla bra benchmarkscores i Logic med det där och i7.

Link to comment
Dela på andra sajter

idag fick datorn ett tolvtimmars pass mixning, fortfarande inget strul. närmre hundra plugins i projektet (alla används inte samtidigt dock) och inte över 10% de gånger jag kikade. Inga felmeddelande eller sådant. Har inte använt mer VST-I än det jag skrev tidigare så angående det kan jag inte uttala mig.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 år senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...