Jump to content
Annons

Hjälp med synthköp


base10

Recommended Posts

Jag har haft turen att komma över ett sommarjobb och stipendium från skolan och drar nu blickarna åt det musikaliska hållet.

Problemet är att jag har svårt att hitta en synth som lämpar sig efter mina behov.

Jag har kikat på dessa synthar: Access Virus, JP 8000, Nordlead 2. Men de har inte det soundet jag söker.

Någon som vet någon bra synth förutom de jag nämnde ovan som passar åt elektronisk musik?

Jag behöver en mycket mångsidig synth som kan ersätta hela min arsenal med. En 8000/8080 duger i stort sätt bara till supersaw leads.

Det jag tycker är viktigt är att filtren håller mycket hög kvalité och att det finns olika typer av filter (ex. lp, hp, bp 12/24/36).

Inbyggda effekter är nästan ett måste och jag föredrar ett mycket stort och fylligt ljud 😄

Är det några som har några tipps på synth att dela med sig?

Förövrigt så producerar jag klassisk melodisk trance.

Edit: Skrivbords synth eller rack är det jag letar efter. Klaviatur har jag redan.

Redigerat av base10
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Stora artister inom trance och och övrig elektronisk musik har oftast fler än en synth till förfogan när det skapar sin musik. Om du kollar på någon av dina favoritartister inom trancemusik och googlar vad artisten har för utrustning så kanske du kan få mycket bra vägledning vad du ska köpa.

Redigerat av Uozon
Link to comment
Dela på andra sajter

Stora artister inom trance och och övrig elektronisk musik har oftast fler än en synth till förfogan när det skapar sin musik. Om du kollar på någon av dina favoritartister inom trancemusik och googlar vad artisten har för utrustning så kanske du kan få mycket bra vägledning vad du ska köpa.

Jag har funderat lite på en alesis a6 andromeda. Den är så otroligt stor bara, och jag kan inte hitta så många ljudexempel på den.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vet ingenting om den men arturia origin kanske kan vara värd att kika på?

Hört att den drar på datorns processor kraft, vilket gör den till vilken vst som helst i mina ögon. :/

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har kikat på dessa synthar: Access Virus, JP 8000, Nordlead 2. Men de har inte det soundet jag söker.

ok, HUR skiljer de sig i sound undrar jag?

En 8000/8080 duger i stort sätt bara till supersaw leads.

Jaså? nja, KANSKE om man bara bläddrar presets.. Men då kan man ju lika gärna köpa en korg triton 😲 (dock så känner man igen många av JP-presetsen från stora låtar..)

En Access Virus Ti är vad jag hade köpt, för den kan du (hyffsat) enkelt jobba med i ett musikprogram och har mest kraftfulla ljudmotor av VA-syntarna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Virus! Minimoog!

Dels finns det ollika varianter av virus. A,B,C,Ti,Ti2 och dessa finns i Rack(desktop), KB, Indigo, Snow, Polar. Säkert någon jag har glömt.

Det är bra om du anger ditt budget också . Virusar finns från 3000 till 30.000.

Har du kollat på mjukvaru biten också?

Där finns det Sylenth, Rob Papen, Arturia, Gforce Minimonsta, NI (såklart) och lite flera grejer.

Lycka till!

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
Virus! Minimoog!

Dels finns det ollika varianter av virus. A,B,C,Ti,Ti2 och dessa finns i Rack(desktop), KB, Indigo, Snow, Polar. Säkert någon jag har glömt.

Det är bra om du anger ditt budget också . Virusar finns från 3000 till 30.000.

Har du kollat på mjukvaru biten också?

Där finns det Sylenth, Rob Papen, Arturia, Gforce Minimonsta, NI (såklart) och lite flera grejer.

Lycka till!

Synth för 3000 låter ju toppen! 🙁 bara det inte är skräp så 😮

Edit: Ja mjukvara har jag tittat på, men jag vill hellre ha hårdvara. Jag får gudomligt ljud ur mina mjukvarusynthar, haken är att de belastar datorn. 😮

Redigerat av base10
Link to comment
Dela på andra sajter

Synth för 3000 låter ju toppen! 😉 bara det inte är skräp så 🙂

Edit: Ja mjukvara har jag tittat på, men jag vill hellre ha hårdvara. Jag får gudomligt ljud ur mina mjukvarusynthar, haken är att de belastar datorn. 😉

Waldorf Blofeld ligger väl på 3500 eller något sådan och låter riktigt bra 🙂

Reason belastar ju inte datorn så mycket, antar att du har det redan?

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Om jag skulle köpa hårdvara hade jag nog försökt köpa några med olika karaktär.

Bröd och smör ljud kan man ha i datorn.

Du har redan fått bra tips tycker jag.

Eftersom jag är ett Reason fanboy så får jag nog trots allt slå ett slag för Reason.

Det finns hur mycket patchar som helst till Reason, speciellt om du har en laglig kopia...

Exodes gigantiska refill är ett lysande exempel på gratis refills.

Och Reason drar ruggigt lite datorkraft och låter snorbra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...