Jump to content
Annons

Frågor om Helmholtz-resonator


iGnu

Recommended Posts

Hej! Jag har lite funderingar om helmholtzare inför pågående studiobygge.. Har läst igenom det mesta här på forumet, på diverse hemsidor och bläddrar dagligen i Master Handbook of Acoustics... men nu till lite praktiska funderingar:

-Att ha en soffa framför en helmholt-zabsorbent. Är det att lägga ner helt? går det att lösa om man flyttar ut soffan lite? Alltså om det påverkar resonatorns effekt?

-Är två små (med mellanrum emellan) bättre än en stor?

-Vissa källor säger att man bör ha dem bakom monitorerna och vissa säger att man bör ha dem i rummets bakre hörn. Spelar det någon roll?

-För min del blir det endast möjligt att ha dem/den på rummets bakre vägg. Dörren in till rummet står i ena hörnet så jag undrar om det går bra att ha en i det andra hörnet och en i mitten? bra eller dåligt?

-Är det någon ide att ha resonatorer längs med hela bakre väggen?

-Bör man ha dem liggandes eller ståendes? om vi tänker oss lågor med måtten 200x100x20cm?

-Ofta läser man att man bör behandla alla väggar med olika sorters akustikbehandling så som diffusorer, porösa absorbenter.. kan det gälla Helmholtz med?

-Stora absorbenter blir ju tunga, är det någon vits att försöka montera dem på väggen upp mot taket?

-Vad är rekommenderat att ha som minsta storlek? har läst om 100x100x10cm.. Tänkte att man kunde komplettera med sådana mindre på väggen framför monitorerna då det inte finns möjlighet att ha en stor där.

Jag förstår att man såklart måste mäta rummet först (mätmick påväg från tysken) och testa sig fram. Men skulle mest vilja ha tips för att kunna planera det hela.

Vad säger proffsen?😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Hej! Jag har lite funderingar om helmholtzare inför pågående studiobygge.. Har läst igenom det mesta här på forumet, på diverse hemsidor och bläddrar dagligen i Master Handbook of Acoustics... men nu till lite praktiska funderingar:

Gaaah vad mycket frågor ..... 😄

-Att ha en soffa framför en helmholt-zabsorbent. Är det att lägga ner helt? går det att lösa om man flyttar ut soffan lite? Alltså om det påverkar resonatorns effekt?

Nej. Ja. Trolivgtvis. Mät!

-Är två små (med mellanrum emellan) bättre än en stor?

Om de två mindre tillsammans är lika stora som den stora så skulle jag föredra de två.

-Vissa källor säger att man bör ha dem bakom monitorerna och vissa säger att man bör ha dem i rummets bakre hörn. Spelar det någon roll?

Jag har inte svaret på din direkta fråga men som Gilbert brukar säga, det är väldigt viktigt exakt hur/var de placeras för att fungera korrekt.

-För min del blir det endast möjligt att ha dem/den på rummets bakre vägg. Dörren in till rummet står i ena hörnet så jag undrar om det går bra att ha en i det andra hörnet och en i mitten? bra eller dåligt?

-Är det någon ide att ha resonatorer längs med hela bakre väggen?

-Bör man ha dem liggandes eller ståendes? om vi tänker oss lågor med måtten 200x100x20cm?

Jag har tyvärr ingen generell åsikt om detta.

-Ofta läser man att man bör behandla alla väggar med olika sorters akustikbehandling så som diffusorer, porösa absorbenter.. kan det gälla Helmholtz med?

Det skulle jag vilja säga iallafall.

-Stora absorbenter blir ju tunga, är det någon vits att försöka montera dem på väggen upp mot taket?

Ja.

-Vad är rekommenderat att ha som minsta storlek? har läst om 100x100x10cm.. Tänkte att man kunde komplettera med sådana mindre på väggen framför monitorerna då det inte finns möjlighet att ha en stor där.

Beror på vilken effekt och frekvens du vill åt.

Jag förstår att man såklart måste mäta rummet först (mätmick påväg från tysken) och testa sig fram. Men skulle mest vilja ha tips för att kunna planera det hela.

Vad säger proffsen?😛

Är det ok att svara om man är glad entusiast?? 🙂)

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack så mycket för dina svar cborg!! 😄

vet du vad som är fördelen med att ha lådorna uppe mot taket istället för mot golvet?

är det helt otänkbart att en helmholtz ska fungera om den står mitt mot en bakvägg utan att nå något hörn?

Link to comment
Dela på andra sajter

vet du vad som är fördelen med att ha lådorna uppe mot taket istället för mot golvet?

Frigöra utrymme?

är det helt otänkbart att en helmholtz ska fungera om den står mitt mot en bakvägg utan att nå något hörn?

Inte alls.

Jag är nästan säker på att Helmholtz och perforerad panel har behandlats tillräckligt väl i Crunchers tråd för att du finna en hel del svar där.

Link to comment
Dela på andra sajter

att ha lådorna uppe vid taket är ändast om dom SKA vara där, altså om det är problem där.

och det drukar va lite olika i olika rum var problemfrekenserna är, men oftast främre hörnen och hela bare delen av rummet.

bygger man low/mid resonator så dör den placeras i centrum på bakre väggen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Frigöra utrymme?

Ok ingen så direkt akustisk anledning? att försöka få upp dem på en gips/regel-vägg är inte värt arbetet mot att frigöra utrymmet.

Inte alls.

Jag är nästan säker på att Helmholtz och perforerad panel har behandlats tillräckligt väl i Crunchers tråd för att du finna en hel del svar där.

Jepp har full koll på den tråden:)

Link to comment
Dela på andra sajter

att ha lådorna uppe vid taket är ändast om dom SKA vara där, altså om det är problem där.

och det drukar va lite olika i olika rum var problemfrekenserna är, men oftast främre hörnen och hela bare delen av rummet.

bygger man low/mid resonator så dör den placeras i centrum på bakre väggen.

Tack för dina svar!

Såklart så måste jag ju mäta, räkna och testa mig fram vart jag ska ha dem någonstans.. det jag söker är "tum-regler" (så som din sista mening) så man vet var man ska börja!

hur kommer det sig att en low/mid-resonator bör placeras där? finns det fler sådanna "tum-regler"?

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för dina svar!

Såklart så måste jag ju mäta, räkna och testa mig fram vart jag ska ha dem någonstans.. det jag söker är "tum-regler" (så som din sista mening) så man vet var man ska börja!

hur kommer det sig att en low/mid-resonator bör placeras där? finns det fler sådanna "tum-regler"?

Eftersom en perforerad panel ofta är till för att lösa specifika problem så blir lösningarna även de specifika. Hur olika stående vågor utbreder sig i rummet beror av rummets form och hur reflektiva de ytor man anser vara rummets yttre begränsning är.

Därför är mäta det du får göra först.

(En tumregel, om någon, är då att testa att mäta utmed dessa ytor för att avgöra placering och konstruktion.)

Link to comment
Dela på andra sajter

hur kommer det sig att en low/mid-resonator bör placeras där? finns det fler sådanna "tum-regler"?

det är sånna här jag menar och anledningen är hur dom sprider ljudet i olika riktning, som diffusorer. man kan även ha en plan resonator där man har olika brädd på planken eller eller olika glip mått tex om man bygger med diffusor plank. eller hål i olika torlek.

helmholtz.jpg

rounded_slats.jpg

Redigerat av adrumdrum
Link to comment
Dela på andra sajter

De ser bra ut! och kan bli riktigt snyggt att täcka hela bakre väggen med:P men de verkar lite för omständiga att bygga själv.. så det blir nog ett par liknande den Crunchern byggde!

Ingen annan som har lust att ta sig an mina frågor? :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...