Jump to content
Annons

Ljudkortsanvändning vid mjukvara


YippieKaey

Recommended Posts

Tjena tjena, har en fråga angående produktion/mixning.

Jag kör på Fruity Loops och använder i rpincip enbart mujukvara(gör elektronisk musik uteslutande), men det känns som att väldigt ofta låter grejerna jag gör väldigt väldigt plastiga, har hört att Fruity Loops plastar till saker och ting lite grann, men undrar även hur viktigt det är med ett bra ljudkort om man bara kör på mjukvara, spelar det någon roll och i så fall hur stor??

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
drloop (oregistrerad)

FL låter inte plastigt.

Nej ljudkortet har inte med mjukvarusyntarnas ljudkvalité att göra.

Däremot så kan ett bra ljudkort låta bättre i lyssningen och ge dig lägre fördröjning när du spelar dina syntar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Okej, där ser man, men jag tänkte inte bara på syntharna, utan hela ljudbilden, som exempel så om jag drar på mycket bas i både kicken och nån basgång så låter det skit(skorrar och distar)...beror detta på ljudkrotet eller är jag bara så pass olärd vad det gäller kompression osv att jag inte fixar det??

Link to comment
Dela på andra sajter

Det beror nog helt enkelt på att det blir överdos så att säga. Bas innehåller mycket ljudenergi som snabbt äter upp det utrymme man har att jobba med innan det slår över och börjar låta illa. För att lösa just det problemet används EQ. Man ser till att forma ljuden så att de inte krockar i frekvenserna. Om du tex gillar din kick så kan du ta reda på var dess ljud är som starkast och EQ:a ner på motsvarande frekvens på basgången. Jag vet inte om FL har en frekvensanalysator, men det finns gratisvarianter att ladda hem.

Det finns en hel del info om det, inte minst här på forumet. Sök på 'frekvensanalysator' så hittar du nog en hel del att studera, samt förhoppningsvis en länk till nedladdning. Förresten kan du söka på 'sidechain' när du ändå håller på. Det är en annan teknik, bla för att lösa samma problem.

Link to comment
Dela på andra sajter

Börja med att skruva ner volymen i ljudprogrammet och skruva upp volymen på högtalarna. Lägg nivån i programmet på sådär -12dB när du spelar in och mixar så blir det inte dist där. Du kommer skruva upp volymen senare när du mastrar, men det kommer mycket senare.

Det underlättar tycker jag om man ser det som tre helt separata steg (men vi är alla olika).

1 - skapa musiken. Fundera inte så mycket på ljudet utan på hur musiken skall vara, hur låten utvecklar sig över tiden ( intro- vers- refräng- stick-breakdown - outro används som ord för popmusik ). En låt byggs nästan aldrig med häftiga ljud utan av bra melodier (undantag finns självklart)

2 - mixa. Låten är skitbra, nu skall det låta bra också. Nu är det dags att "flytta" runt saker så de inte krockar med varandra. Nu är ljuden viktiga - låten är ju redan bra. Bas och kick ger man plats för genom brutal EQ och / eller sidechain i kompresor. Men obs -- målet är fortfarande inte att komma upp till CD i ljudvolym utan att få det att låta riktigt bra. Tycker du det är svagt, skruva upp volymen på högtalarna.

3 - mastring. Sista steget. Låten är skitbra, det låter skitbra om mixen. Nu är det dags att tänka på att det skall låta bra överallt, inte bara hemma i dina högtalare. Vad som låter bra är lite olika -- radio är annorlunda från mp3 som skiljer sig från CD. En riktigt bra mastring gör att det låter bra i alla medier. Svårt och kräver erfarenhet och riktigt bra lyssningsutrustning. Mycket annorlunda från att mixa.

Nå, mina 50 öre.

// Gunnar

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett annat fungerande alternativ är att leta rätt på bättre ljud om de du använder låter skit och försök komma så nära slutresultatet som möjligt innan du börjar processa ljudet.

Med rätt pluggar kan hård processing göra så ljudet får en personlig karaktär.

Vad som sen är rätt är ju en väldigt personlig bedömning, men det är inte alla pluggar som klarar att processa ett ljud hårt utan att det låter grått o tråkigt... och / eller trasigt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...