Jump to content
Annons

Vilket kabelmärke kör ni med?


debatt

Recommended Posts

Annons
drloop (oregistrerad)

Jag har kört Peavey´s kablar, både instrument och XLR.

Jag tror inte att en enda av dessa kablar gått sönder under alla år jag kört med Peavey kablar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har lite blandat, men just nu har jag en proel framför mig. Brukar ta det som dom har i affären. Dock inte det billigaste, men det beror inte på ljudet utan att jag märkt att lödningen släpper lite väl lätt ibland när de hänger med ut på gig och man inte är så försiktig som man borde vara.

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Gitarr: Klotz

Monitorer: Sommer

Båda beställda från Tüskland. Fråga mig igen om ett par år så är det förmodligen ett par andra märken...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är så tråkig att jag brukar löda ihop mina egna kablar (så jag vet vad jag får).. När det gäller mick eller instrumentkablar brukar jag använda mig av kabel från Gotham Audio Cables (samma som Batman kör med 😉 ).. Kontakter köper jag så gott som alltid Neutrik.

Redigerat av hegobald
Link to comment
Dela på andra sajter

Använder genomgående Supra MBS, löder kontakter själv, oftast Neutrik eller Supra till mickar och multikablar!

Digital och korta lågnivåkablar har jag en del Supra DAC.

Alla nätkablar är Supra LoRad..

Har dessutom att par mickar som kommer med sina egna kablar (med andra kontaktdon än XLR) och där använder jag den kabel som micktillverkaren (läs Neumann och DPA) valt att leverera med micken!

Har dessutom testat Klotz, Hosa, Proel och Cordial och jag upplever inte att någon av dessa är bättre (eller sämre) eller dyrare/billigare än Supra, fördelen med att löda själv är att man kan få dom längder man behöver och att man har full kontroll på kvaliteén på lödningarna! Jag har helt enkelt bara valt att köpa Svenskt! ..

Varför gå över ån efter vatten?! Om det kan tillverkas i Ljungskile så vet jag att kvaliteten är Tops! 😉🙂

/ptr

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är så tråkig att jag brukar löda ihop mina egna kablar (så jag vet vad jag får).. När det gäller mick eller instrumentkablar brukar jag använda mig av kabel från Gotham Audio Cables (samma som Batman kör med 😉 ).. Kontakter köper jag så gott som alltid Neutrik.

+1 på den!

Jag brukar köpa på mig på löskabel och kontaktdon på ELFAs årliga rea, sen är det bara löda till ett par när man behöver.

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)
Köpte Neutrik kontaktdon från Farnell förra gången. Väldigt bra leverans och så...

Farnell och logistik är inte roligt. Jag gjorde en beställning av lite komponenter för runt 1500.

De blev tre besök av lastbilar för en beställning. En del gick direkt med flyg, spray får de inte flyga med då det gick

med bil, och en tredje med en restnoterad komponent 2 dagar senare. Alternativet hämta ut på posten finns inte.

Det blir onödigt kostsamt i både pengar och för miljön. Kablar är blandat sommer och cordial plus lite noname.

Redigerat av pme
Link to comment
Dela på andra sajter

Farnell och logistik är inte roligt. Jag gjorde en beställning av lite komponenter för runt 1500.

De blev tre besök av lastbilar för en beställning. En del gick direkt med flyg, spray får de inte flyga med då det gick

med bil, och en tredje med en restnoterad komponent 2 dagar senare. Alternativet hämta ut på posten finns inte.

Det blir onödigt kostsamt i både pengar och för miljön. Kablar är blandat sommer och cordial plus lite noname.

Hmm... okej. Ja det är ju ett stort företag med mycket pengar, så de skiter väl i vad fraktsätten kostar. Tyckte bara själv att det är en ganska intressant "affär" med sjukt stort sortiment.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för all info. Ett par stycken körde ju med Cordial iaf. Ska tänka på det som ptr skrev, detta om Supra. Har ju kontakter från dem som ska vara mumma till hifikablarna. Ska kolla upp var de finns, men tänkte dock slå samman en beställning hos Thomann och det kan ju vara bra att beställa "allt på en gång.

När det gällde instrumentkablar funderar jag på Planet Waves.

Link to comment
Dela på andra sajter

Proel med Neutrik kontakter till det mesta.

Som signalkabel mellan t.ex. ljudkällor som har med monitorerna att göra använder jag Van Den Hul.

Redigerat av Alexho
Link to comment
Dela på andra sajter

Cordial mikrofonkabel - Studio och live. De är riktigt slittåliga. Btw neutrikkontakter is the shit 😄

Planet Waves - gitarr

Redigerat av Apep
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag brukar köpa på mig på löskabel och kontaktdon på ELFAs årliga rea, sen är det bara löda till ett par när man behöver.

var själv på Elfas årliga rea förra året tror jag, fick tag på massor av Neutrik XLR kontaktdon.

Tyvärr var det lite dålig könsfördelning.. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Förut minns jag att det fanns ett märke på kablar som hette Horizon (eller något liknande). Då fick man livstidsgaranti, så det var bara att gå in och byta om det blev något glapp. Finns det något liknande kanske?

Jag har nog bara köpt random-sladdar den senaste tiden. Tar det jag hittar först 😄

Redigerat av Freddy
Link to comment
Dela på andra sajter

Kollar på en gitarrsladd nu med vitt hölje...på den står det "LifeLines by ProCo Sound". Det är en sån där sladd som gavs 10 års garanti. Har säkert haft den i 20 (eller 12?) år nu och den funkar bra än. 😛 Följt med både på spelningar å hemma. Men har även andra såna som gått sönder 😄

Annars inga speciella märken.

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
Förut minns jag att det fanns ett märke på kablar som hette Horizon (eller något liknande). Då fick man livstidsgaranti, så det var bara att gå in och byta om det blev något glapp.

Men det fanns ingen livstidsgaranti att företaget skulle finnas kvar. 🙂 Själv kör jag med planet waves.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...