Jump to content
Annons

Hjälp mig att utvecklas!


Ihzon

Recommended Posts

Hej alla!

Har spelat gitarr i ungefär 7 år. Det har varit mycket roligt och det har alltid gått uppåt. Men nu känns det som allt står stilla! Jag vill utvecklas mer och då handlar det om solo. Jag kan sola ifall jag får tabs men jag måste ju kunna improvisera till en låt också! Allt detta med teorin jag kan inge om det!

Frågan lyder:

Finns det någon bra bok,DVD eller hemsida som lär en att sola med all den teori som vilken tonart låten går i och vilka boxar. Ja ni vet allt det där.

Skule vara jätte kul om ni ville hjälpa!

Hare!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

För att bli riktigt bra på solo, som så mycket annat: öva som ett svin på att sola. Inse att snabbast inte är målet. Öva lite till. Ha kul medan du gör det. Spela in lite olika bakgrunder, blues, metal etc som du kan solo till. Spela in dina övningssessioner och lyssna på dem efteråt. Analysera, vad funkade? Vad funkade inte? Varför funkade det? Varför funkade det inte?

Link to comment
Dela på andra sajter

Neutrik (oregistrerad)

Jag brukar köra intervallträning. Utgå från en grundton och lär dig hitta sekunden, lilla-, stora tersen, kvarten, kvinten, sexten, lilla sjuan osv.

Sen kan du utveckla det ännu mer genom att hitta lilla nian, överstigande nia, förminskad kvint och överstigande kvint... stora sjuan.

Det är jättebra träning för gehöret. Jag tränar sånt med bara rösten för det ger mer eftersom jag då bara har mitt gehör att gå på och inga givna tangenter som på tex ett piano. 😏

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...