Jump to content
Annons

Sång under täcke effekt.


EmKay

Recommended Posts

Försöker få till en effekt på ett sång spår som låter som de sjunger under ett täcke för att sedan "täckas av".

Typexempel är introt på

(fö en av de bättre låtarna jag hört på länge). Har provat med gate och olika filter men får inte till det.

Någon som vet hur man ska ratta för att få till det (använder FL8).

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Försöker få till en effekt på ett sång spår som låter som de sjunger under ett täcke för att sedan "täckas av".

Typexempel är introt på

(fö en av de bättre låtarna jag hört på länge). Har provat med gate och olika filter men får inte till det.

Någon som vet hur man ska ratta för att få till det (använder FL8).

Prova att lägga ett täcke framför mikrofonen... eller nä det kanske inte funkar 🙂, hmm

Link to comment
Dela på andra sajter

Gör en så kallad "filteröppning"

dvs du skär bort all diskant med ett lågpassfilter, sen öppnar du filtret gradvis eller med automation tills

alla frekvenserna hörs igen

Simple as that 🙂

Mvh

Björn

(hoppsan, hann inte se ditt svar "Tophe"

Redigerat av Burnie
Link to comment
Dela på andra sajter

Prova att lägga ett täcke framför mikrofonen... eller nä det kanske inte funkar 😳, hmm

Hade provat det om inte sången redan va inspelad :-)

Ja jag provade faktist med ett lågpass filter men tyckte inte jag fick till det någorlunda lika dant så jag undrar om de applicerat någon mer effekt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hade provat det om inte sången redan va inspelad :-)

Ja jag provade faktist med ett lågpass filter men tyckte inte jag fick till det någorlunda lika dant så jag undrar om de applicerat någon mer effekt.

Låter som att det är en del resonans i filtret, samt att det ligger flera andra effekter på. Jag hade nog lekt runt med lite chorus och phaser.

EDIT: ...och nån hårdinställd autotuner 😳

Redigerat av jarlo
Link to comment
Dela på andra sajter

Hehe, tack Jarlo. Autotunern håller jag nog mig ifrån men ska lajja lite med chorus och phaser.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hehe, tack Jarlo. Autotunern håller jag nog mig ifrån[...]

Säkert? Om du dränker det partiet i andra effekter också så behöver det inte bli nån uppenbar cher/basshunter-grej av det 😱

Link to comment
Dela på andra sajter

Säkert? Om du dränker det partiet i andra effekter också så behöver det inte bli nån uppenbar cher/basshunter-grej av det 😄

hehe, nä det är iofs sant. Men hmmm...det kanske kan bli någon skön EmKay-grej av det hela.

Ska fläska på med bitcrusher och phaser mm. tills processorn brinner upp ;-)

Link to comment
Dela på andra sajter

hehe, nä det är iofs sant. Men hmmm...det kanske kan bli någon skön EmKay-grej av det hela.

Ska fläska på med bitcrusher och phaser mm. tills processorn brinner upp ;-)

Jao, trasa skiten ur det med bitcrusher. Det kan inte gå fel 😛

Har du förresten provat att automatisera Downsampling i bitcrushern nån gång? Det kan bli rätt ballt om man går från oprocessat till toktrasigt, eller tvärtom.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jao, trasa skiten ur det med bitcrusher. Det kan inte gå fel 😱

Har du förresten provat att automatisera Downsampling i bitcrushern nån gång? Det kan bli rätt ballt om man går från oprocessat till toktrasigt, eller tvärtom.

Nä har inte jobbat så mycket med bitkrossarn faktiskt. Vilken plugg kör du med, glitch?

Link to comment
Dela på andra sajter

Nä har inte jobbat så mycket med bitkrossarn faktiskt. Vilken plugg kör du med, glitch?

Framförallt kör jag bitcrusher-pluggen som följer med Logic. Den är grym! Har lekt runt lite med Glitch också, men eftersom den inte finns i AU-format så blir det att jag drar igenom lite olika loopar genom den på PC:n, bouncar ut och importerar audiofilerna på macen. Osmidigt, men ibland är det värt det 😱

Link to comment
Dela på andra sajter

Framförallt kör jag bitcrusher-pluggen som följer med Logic. Den är grym! Har lekt runt lite med Glitch också, men eftersom den inte finns i AU-format så blir det att jag drar igenom lite olika loopar genom den på PC:n, bouncar ut och importerar audiofilerna på macen. Osmidigt, men ibland är det värt det 😱

Så går det när man kör Mac ;-)

Link to comment
Dela på andra sajter

kan rekommendera nomad factory. dom har bra filter för det du är ute efter

driver heter pluggen

Link to comment
Dela på andra sajter

kan rekommendera nomad factory. dom har bra filter för det du är ute efter

driver heter pluggen

Får ladda ner demo å prova. Annars kostade ju hela paketet som man måste köpa för att få pluggen. Tack för tipset.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...