Jump to content
Annons

Spela Jump på Nord Stage


johabert

Recommended Posts

Annons

Jag ägde faktiskt en Nord Stage en gång i tiden, men sålde den! Jag kan tyvärr inte svara på din fråga, men däremot påpeka och upplysa dig och andra keyboardister om att en Nord Stage inte är det ultimata verktyget för den som är ute efter en bred (bra) synth-del, utan rekommenderar den mer till pianister/organister.

Det fanns dock ett ljud som kan funka ganska bra till det om jag inte minns fel, du hittar det säkert om du letar lite och editerar det!

Lycka till! /Robin

Link to comment
Dela på andra sajter

har lekt lite med rattarna, men mina nybörjarkunskaper i syntprogrammering är ett litet hinder.. vad bygger t ex jump-soundet på för vågformer?

Testa 2 st oscillatorer, båda på sawtooth. Snedstäm dem litegrann (bara så att det blir lite "bredare" ljud) filtret helt öppet, volym-envelopen ställd med snabb attack, ingen decay, full sustain och snabb release. Eventuellt lite dist (inte så det låter "distat" utan bara för att arga till övertonerna litegrann). Reverbet ska vara ett tydligt, ganska diskantrikt reverb (kanske någon plate?), dock inte speciellt lång reverbtid.

Ös på.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nord Stage! Underbaraste synthen på jorden! Grymt bra ljud till jump, det lär sticka igenom. Tror inte du behöver fläska till så mycket reverb/delay, lätt att det kommer att gröta sig då live. Men klart lite delay skulle det vara ☺️ Bra jobbat! Ångrar mig att jag aldrig köpte 88:an jag provade...

Link to comment
Dela på andra sajter

tack för kommentarer!

har lite delay och reverb på, men vill inte gröta ner det för mycket, iom att det ska spelas live. jämförde med originalet och det fick mig att höja diskanten ganska mycket. bra eq i nord stage! originalet är fylligare men jag tänkte återigen att lite mindre bas lönar sig live.

Link to comment
Dela på andra sajter

jo det är ex-varianten. har fått den nyligen, man kan alltså spara egna patcher på datorn?

Är det Stage EX du använder? Om det är det, skulle man kunna få patchen om man ber snällt 😛 Tyckte det lät riktigt bra och kommer absolut funka!

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

jo det är ex-varianten. har fått den nyligen, man kan alltså spara egna patcher på datorn?

Ja, jag är nästan säker på det. koppla in den till datorn så kommer du nog se din patch där. Har för mig att du tankar hem mjukvaran från clavias hemsida, jag har bara gjort den en gång och det va för att uppgradera pianoljuden. Jag tror man kan spara egna patcher på datorn. Bra att ha som backup också 😛 Skulle man kunna få denna underbara patch du gjort? *ler*

MVH

Anders

Redigerat av Gizmozis
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...