Jump to content
Annons

Ljudkortets utgångar/Studiomonitorer


Akatsuki

Recommended Posts

Hej allihopa!

Jag kommer i stor sett att jobba hela sommaren och kommer därmed att tjäna en jävla massa pengar. Just nu planerar jag att byta ut mina Logitech Z-2300(2.1 system med 8" bas) och ha dom som vanliga datorhögtalare istället, mot ett par Genelec och möjligtvis en sub från samma märke.

Kanske en dum fråga, men var borde jag satsa på?

Ska jag köpa två st Genelec 8040 (http://www.thomann.de/se/genelec_8040apm_aktiver_studiomonitor.htm)?

Eller två st 8020 (http://www.thomann.de/se/genelec_8020apm_anthrazit.htm) med en 5040 sub (http://www.thomann.de/se/genelec_5040_apm.htm)?

Jag vet inte vilken inverkan storleken på ett par monitorer ämnade för närfältslyssning, men jag antar i alla fall att 8020 och 5040 tillsammans nog skulle vara bättre pga bredare frekvensomfång?

Dessutom så äger jag ett budgetkort ifrån CME. (http://www.thomann.de/se/cme_matrix_kfw.htm) Den har två st tele monoutgångar, och som jag förstår så kopplar man högtalarna till dom? Men hur blir det som om jag skulle köpa med basen? Hur kopplar man som då?

Sista frågan är lite relaterad till föregående fråga... jag funderar även på att uppgradera mig till ett lite lyxigare ljudkort med i alla fall en till XLR ingång. Några tips? Kollar för tillfället på M-audios kort, men vet ju som sagt inte hur många utgångar som behövs eller hur man kopplar.

Tack på förhand!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Häpp

För nybörjare är det lättare med ett par större närfältare än 2 monitorer med en separat bas. Det är lite svårare att få dem arbeta ihop bra.

Ljudkort får du nog vara mer specifik på, vad dina preferenser är.

Och för dem som säger sök, så är det skillnad från person till person.

Hur många ingångar har du tänkt dig, vad för anslutning till datorn, behövs inbyggd preamp?

Redigerat av Zyan
Link to comment
Dela på andra sajter

Häpp

För nybörjare är det lättare med ett par större närfältare än 2 monitorer med en separat bas. Det är lite svårare att få dem arbeta ihop bra.

Ljudkort får du nog vara mer specifik på, vad dina preferenser är.

Och för dem som säger sök, så är det skillnad från person till person.

Hur många ingångar har du tänkt dig, vad för anslutning till datorn, behövs inbyggd preamp?

Jikes! Då blev det helt plötsligt svindyrt om jag skulle satsa på dom större. Möjligtvis så blir det mindre jobb för mig, men det svider rent ekonomiskt haha.

Hur menar du med att det är svårare att få dem att jobba ihop?

Firewire självklart, preamp är ett plus, 2-4 ingångar hade jag tänkt mig. Men har jag fattat rätt med utgångarna? Att det är till dem ett par monitorer kopplas?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jikes! Då blev det helt plötsligt svindyrt om jag skulle satsa på dom större. Möjligtvis så blir det mindre jobb för mig, men det svider rent ekonomiskt haha.

Hur menar du med att det är svårare att få dem att jobba ihop?

Firewire självklart, preamp är ett plus, 2-4 ingångar hade jag tänkt mig. Men har jag fattat rätt med utgångarna? Att det är till dem ett par monitorer kopplas?

Output 1 och 2 brukar ibland heta main och kopplas till monitorer. Oftast ser ut som en gitarrsladdskontakt, men kör med TRS istället för att kunna köra balanserat. Så det är en kontakt till vardera högtalare.

Med jobba ihop menar jag att det är knökigt att få basen bra i ett sånt system. Ställa in hur mycket som ska släppas igenom till monitorerna, och vilken volym suben ska ha mot varandra. Kräver lite mer känsla för trimning, jobbigt för nybörjare.

Firewire med 2-4 ingångar. Det första jag tänker på är Focusrite Saffire, små smidiga ljudkort med gryma preamps. Endast om du är ute efter ett cleant ljud, men ändå inte sterilt. Vill du ha lite färgning så är det inte rätt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Output 1 och 2 brukar ibland heta main och kopplas till monitorer. Oftast ser ut som en gitarrsladdskontakt, men kör med TRS istället för att kunna köra balanserat. Så det är en kontakt till vardera högtalare.

Med jobba ihop menar jag att det är knökigt att få basen bra i ett sånt system. Ställa in hur mycket som ska släppas igenom till monitorerna, och vilken volym suben ska ha mot varandra. Kräver lite mer känsla för trimning, jobbigt för nybörjare.

Firewire med 2-4 ingångar. Det första jag tänker på är Focusrite Saffire, små smidiga ljudkort med gryma preamps. Endast om du är ute efter ett cleant ljud, men ändå inte sterilt. Vill du ha lite färgning så är det inte rätt.

Om jag nu mot förmodan skulle köpa en sub, hur kopplar man då som? Samma princip igenom outputs(ex. output nr 3 för sub) och inget fancy pancy?

Ok! Ja, monitorer är jag ganska färsk på, vet i alla fall att Genelec är jävligt bra. Om jag ska köpa ett par lite större aktiva monitorer som fortfarande är väldigt bra, men inte hiskeligt dyra, vad ska jag satsa på då måntro?

Var faktiskt ett av dom första korten jag kollade på då jag skulle köpa studio, men börsen hade det inte inne då jag skulle köpa det. 😏

Funderar även på att köpa den där preampen som recenserades i studio för något nummer sedan. Den kan få sköta färgningar av ljudet om jag skulle köpa den, för den var ju riktigt billig! 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur stort är rummet? Om det är mindre än ca 4,5 meter långt så kommer nog 8030 räcka till basmässigt. Jag skulle personligen göra allt för att slippa sub.

Mitt rum just nu är kanske 2,5x5-6m. Kan även hända att jag får flytta in i en studentbostad till hösten, och jag har ingen aning om hur stora dom rummen är.

Link to comment
Dela på andra sajter

Mitt rum just nu är kanske 2,5x5-6m. Kan även hända att jag får flytta in i en studentbostad till hösten, och jag har ingen aning om hur stora dom rummen är.

Oftast typ 3 x 4 m. Ska monitorerna vara endast för mixning då du sitter vid datorn, eller tänkte du även ha dem som party-stereo?

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Kolla in Blue Sky Mediadesk eller Blue Sky Exo.

Brukar finnas begagnade för ca 3-4000.

Länk till Exo:

http://www.abluesky.com/asp/catalogue/prod...;prodcode=00062

Exo har en liten fjärrkontroll som gör livet lättare när man har en hemmastudio.

Systemen är med satelit och sub. Låter mycket bra speciellt för pengarna.

Och hittar du begagnade så för 3-4000 så är det oslagbar pris/prestanda.

Bra tryck i botten och läser man manualen hur man ställer in grejerna så är det inga problem med att få systemet att lira snyggt!

Har själv Mediadesk och kan inte tänka mig att byta, jag hör vad som händer i botten och behöver inte sitta och gissa... 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Oftast typ 3 x 4 m. Ska monitorerna vara endast för mixning då du sitter vid datorn, eller tänkte du även ha dem som party-stereo?

Monitorerna skall vara till för mixning endast. Mina Logitech får funktionera som partystereo! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Tänkte på en annan sak. Jag vill gärna ha ett så brett frekvensregister som möjligt, helst från 40Hz och uppåt.

Priset får även vara någonstans runt genelecmonitorernas prisklass, om vi nu pratar vad som är mest prisvärt.

Ge mig lite opinions på vad ni tycker jag ska köpa om jag bara ska köpa ett par monitorer utan sub.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om jag nu mot förmodan skulle köpa en sub, hur kopplar man då som? Samma princip igenom outputs(ex. output nr 3 för sub) och inget fancy pancy?

Ok! Ja, monitorer är jag ganska färsk på, vet i alla fall att Genelec är jävligt bra. Om jag ska köpa ett par lite större aktiva monitorer som fortfarande är väldigt bra, men inte hiskeligt dyra, vad ska jag satsa på då måntro?

Var faktiskt ett av dom första korten jag kollade på då jag skulle köpa studio, men börsen hade det inte inne då jag skulle köpa det. 😉

Funderar även på att köpa den där preampen som recenserades i studio för något nummer sedan. Den kan få sköta färgningar av ljudet om jag skulle köpa den, för den var ju riktigt billig! 😆

Svarar generellt.

Du kör fortfarande utgång 1och2, fast allt går genom basen. Basen spelar upp den lägsta på båda kanalerna (beroende på vad du har för inställningar, ett thresholdvärde) sen går det som inte basen har tagit vidare till monitorerna. Varför vill du ha bas så gärna? Det är bara bra för nybörjare om man har små högtalare som behöver kompletteras. Köp istället ett par med minst 8" basar.

Redigerat av Zyan
Link to comment
Dela på andra sajter

Musikbörsen har en bra deal på Event ASP8 just nu. Jag köpte själv ett par som jag är jäkligt nöjd med - om du har en MB-butik närheten så kila in o kolla/lyssna på dem.

Link to comment
Dela på andra sajter

maart (oregistrerad)

jag tycker du ska lyssna på olika monitorer innan du bestämmer dig. Själv blev jag inte så jätteimponerad av Genelec (8030) när jag skulle köpa så det blev ett par Adam A7 isället.

Link to comment
Dela på andra sajter

Svarar generellt.

Du kör fortfarande utgång 1och2, fast allt går genom basen. Basen spelar upp den lägsta på båda kanalerna (beroende på vad du har för inställningar, ett thresholdvärde) sen går det som inte basen har tagit vidare till monitorerna. Varför vill du ha bas så gärna? Det är bara bra för nybörjare om man har små högtalare som behöver kompletteras. Köp istället ett par med minst 8" basar.

I see.

Alltså jag vet inte, jag har väl för mig att det skulle påverka ljudbilden på ett positivt sätt om man har en sub. Som sagt. Monitorer är ej min starka sida.

Då är någon av dessa ett bättre och kanske ett mer ekonomiskt alternativ för mig?

http://www.thomann.de/se/yamaha_hs80m.htm

http://www.thomann.de/se/behringer_b3031a_truth.htm

http://www.thomann.de/se/krk_rp8_rokit_g2.htm

http://www.thomann.de/se/adam_a7.htm

Link to comment
Dela på andra sajter

Musikbörsen har en bra deal på Event ASP8 just nu. Jag köpte själv ett par som jag är jäkligt nöjd med - om du har en MB-butik närheten så kila in o kolla/lyssna på dem.

Fast det är just nu... 😉

Kommer ju inte ha pengar för än på sensommaren.

Link to comment
Dela på andra sajter

I see.

Alltså jag vet inte, jag har väl för mig att det skulle påverka ljudbilden på ett positivt sätt om man har en sub. Som sagt. Monitorer är ej min starka sida.

Då är någon av dessa ett bättre och kanske ett mer ekonomiskt alternativ för mig?

http://www.thomann.de/se/yamaha_hs80m.htm

http://www.thomann.de/se/behringer_b3031a_truth.htm

http://www.thomann.de/se/krk_rp8_rokit_g2.htm

http://www.thomann.de/se/adam_a7.htm

Någon som har erfarenhet av ovan nämnda monitorer?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har lyssnat på HS80, och de låter rätt så bra. De är lite "brighta" eller ljusa, vilket man eventuellt får tänka på vid mixning, om man är så jättenoga. Jag tycker detta bara var positivt eftersom det låter lite mer detaljrikt.

Adam A7 har jag hört mycket gott om, och jag har lyssnat på dem också. De låter klart mer annorlunda än hs80, men jag kan inte bestämma mig om de lät bättre eller sämre. De lät dock förmodligen mer rakare.

Jag lyssnade även på Mackie MR8, men jag tyckte de hade lite för mycket hängmatta, det vill säga lite mycket utsuget mellanregister. De lät bra dock!

Kan tyvärr dock inte säga så mycket om de lägre frekvensspektrumet på monitorerna då akustiken i rummet jag lyssnade på dem i var hemsk.

MVH Daniel

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har lyssnat på HS80, och de låter rätt så bra. De är lite "brighta" eller ljusa, vilket man eventuellt får tänka på vid mixning, om man är så jättenoga. Jag tycker detta bara var positivt eftersom det låter lite mer detaljrikt.

Adam A7 har jag hört mycket gott om, och jag har lyssnat på dem också. De låter klart mer annorlunda än hs80, men jag kan inte bestämma mig om de lät bättre eller sämre. De lät dock förmodligen mer rakare.

Jag lyssnade även på Mackie MR8, men jag tyckte de hade lite för mycket hängmatta, det vill säga lite mycket utsuget mellanregister. De lät bra dock!

Kan tyvärr dock inte säga så mycket om de lägre frekvensspektrumet på monitorerna då akustiken i rummet jag lyssnade på dem i var hemsk.

MVH Daniel

Efter att jag har kollat runt på forument så funderar jag ganska starkt på att skaffa ett par Adam A7. Som sagt är det inte mycket illa som sägs om dom.

HS80 var billiga och hade ett brett frekvensspektrum, så jag tog med dom som exempel. Känns som att man kommer tjäna lite mer pengar om man köper ett par A7or istället för Genelec 8030/8040.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)
Svarar generellt.

Du kör fortfarande utgång 1och2, fast allt går genom basen. Basen spelar upp den lägsta på båda kanalerna (beroende på vad du har för inställningar, ett thresholdvärde) sen går det som inte basen har tagit vidare till monitorerna. Varför vill du ha bas så gärna? Det är bara bra för nybörjare om man har små högtalare som behöver kompletteras. Köp istället ett par med minst 8" basar.

Allvarligt talat, varför skall man inte höra vad som händer i botten?

Idag köper de flesta någon form av subbas till hemmen med satelliter.

Dom hör vad du har missat eller gjort i basen men du själv gör det inte bara för man väljer att lyssna som vi har lyssnat i studios sedan hedenhös.

Nej, jag skulle aldrig mer återvända till små monitorer utan djupbas.

Basen är speciellt viktig om man jobbar med mjukvarusyntar som har en botten som inte är att leka med.

Tycker det är lika korkat att inte höra botten som om man inte skulle höra över 6khz.

Om man nu vill kontrolllyssna hur det låter i smålådor, köp då en microstereo för 1000 spänn och använd den som alternativ lyssning.

Om du vill testa en högtalare hur den svarar i botten ta tex Madonnas låt Push.

Hör man inte basen jämt och fint utan de lägsta tonerna försvinner, ja då saknas det djupbas.

Dessutom tar mer tid att komponera låten än att mixa och då vill jag ha ett gott ljud med drag och inte nåt fjösande utan botten. Jag vill ryckas med!

Nej tack till gamla konventioner, det är nya tider nu!

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Allvarligt talat, varför skall man inte höra vad som händer i botten?

Idag köper de flesta någon form av subbas till hemmen med satelliter.

Dom hör vad du har missat eller gjort i basen men du själv gör det inte bara för man väljer att lyssna som vi har lyssnat i studios sedan hedenhös.

Nej, jag skulle aldrig mer återvända till små monitorer utan djupbas.

Basen är speciellt viktig om man jobbar med mjukvarusyntar som har en botten som inte är att leka med.

Tycker det är lika korkat att inte höra botten som om man inte skulle höra över 6khz.

Om man nu vill kontrolllyssna hur det låter i smålådor, köp då en microstereo för 1000 spänn och använd den som alternativ lyssning.

Om du vill testa en högtalare hur den svarar i botten ta tex Madonnas låt Push.

Hör man inte basen jämt och fint utan de lägsta tonerna försvinner, ja då saknas det djupbas.

Dessutom tar mer tid att komponera låten än att mixa och då vill jag ha ett gott ljud med drag och inte nåt fjösande utan botten. Jag vill ryckas med!

Nej tack till gamla konventioner, det är nya tider nu!

+1

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
Allvarligt talat, varför skall man inte höra vad som händer i botten?

Idag köper de flesta någon form av subbas till hemmen med satelliter.

Dom hör vad du har missat eller gjort i basen men du själv gör det inte bara för man väljer att lyssna som vi har lyssnat i studios sedan hedenhös.

Nej, jag skulle aldrig mer återvända till små monitorer utan djupbas.

Basen är speciellt viktig om man jobbar med mjukvarusyntar som har en botten som inte är att leka med.

Tycker det är lika korkat att inte höra botten som om man inte skulle höra över 6khz.

Om man nu vill kontrolllyssna hur det låter i smålådor, köp då en microstereo för 1000 spänn och använd den som alternativ lyssning.

Om du vill testa en högtalare hur den svarar i botten ta tex Madonnas låt Push.

Hör man inte basen jämt och fint utan de lägsta tonerna försvinner, ja då saknas det djupbas.

Dessutom tar mer tid att komponera låten än att mixa och då vill jag ha ett gott ljud med drag och inte nåt fjösande utan botten. Jag vill ryckas med!

Nej tack till gamla konventioner, det är nya tider nu!

Jag tycker också att det är konstigt att folk bara predikar två högtalare. Men sedan så får jag även anpassa mig efter min ekonomi då det gäller köp av utrustning.

Jag köpte mina z2300or en gång i tiden för att dom fick jävligt bra recensioner och hade ganska djup bas. Men nu frågar jag mig hur mycket man egentligen missar om jag skulle köpa ett par Adam A7or (46hz och uppåt)? Tycker man får ett par av dom till ett riktigt bra pris. Om jag vill köpa en sub av samma märke(Adam sub7) så är jag helt plötsligt uppe i 13.000kr, och är nere i 31hz. Men som det känns nu så känns det som att man kommer att sakna det lägre registret ärligt talat.

edit: tror att z2300 basen går ned till 35hz

Redigerat av Akatsuki
Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Dina datorhögtalare saknar mid, du får inte med viktiga delar av mellanregistret. Funkar som partylyssning men inte till mix.

I ett bra designat sub/sat system så är det nästan ingen hörbar gräns mellan sub/sat.

Jag har tidigare rekommenderat att ta en titt på Blue Sky som designar färdiga sub/sat system och dessa kostar inte mycket pengar.

Kör som sagt själv med Mediadesk och är mycket nöjd.

Jag har jobbat och är fortfarande akitv i studios och jag tycker inte Blue Sky Mediadesk skämmer ut sig mot dyrare monitorer.

Blue Sky mediadesk kostar 6100:- hos tysken och deras billigaste system går loss på 3200:-

http://www.thomann.de/se/blue_sky.html?sid...3b0cbc448376e62

Jag lyssnade på en massa monitorer innan jag bestämde mig för Blue Sky Mediadesk.

Det är bra drag och inget snack om att det är ett av dom absolut bästa budget alternativen som finns på marknaden om man vill ha en ljudbild med lägsta botten för ett rimligt pris.

Det som är lurigt med sub/sat är att man måste vara lite petig när man tunar in systemet så det låter naturligt.

Men dom har bra manualer som förklarar hur man skall ställa in sitt system.

Och vill du ha "ett jädra bastryck så kan du ställa upp subben, omöjligt att få till med små närfältare.

Jag har också sett att du vill bygga ett bord med lite plats för rackeneheter. Tänk på att du får rätt höjd på bordet om du skall ställa monitorerna ovan på "racklådorna".

Dom flesta tillverkare rekommenderar att du har öronen i höjd så att du sitter mellan med diskant och det större elementet.

Så bygg hellre "rakcen lägre så du kan justera höjden efteråt.

Bygger du för högt så måste du vinkla nedåt och då får du en smalare sweet spot. Det är en klar fördel att ha högtalarna i rätt höjd när man jobbar, då slipper du sitta och kolla om du är i rätt position.

Jag hade hellre investerat i ett par Blue Sky och uppgraderat senare istället för att köpa ett par Adam eller Genelec och vänta på att få råd med subbas.

Du skall väl ha kul nu och inte vänta på att få bra lyssning?

😛

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker också att det är konstigt att folk bara predikar två högtalare. Men sedan så får jag även anpassa mig efter min ekonomi då det gäller köp av utrustning.

Jag köpte mina z2300or en gång i tiden för att dom fick jävligt bra recensioner och hade ganska djup bas. Men nu frågar jag mig hur mycket man egentligen missar om jag skulle köpa ett par Adam A7or (46hz och uppåt)? Tycker man får ett par av dom till ett riktigt bra pris. Om jag vill köpa en sub av samma märke(Adam sub7) så är jag helt plötsligt uppe i 13.000kr, och är nere i 31hz. Men som det känns nu så känns det som att man kommer att sakna det lägre registret ärligt talat.

edit: tror att z2300 basen går ned till 35hz

Problemet är att om du inte har ett stort (> ca. 20 kvm) akustiskt behandlat (skumgummi/gullfiber enbart = ej tillräckligt) rum så kommer du troligtvis inte ha någon nytta av den djupa basen iallafall då den antingen inte kommer att återges (om rummet är för litet) eller vara extremt ojämn (p g a stående vågor) så man inte kan avgöra hur det låter oavsett.

EDIT: < = fel, > ska det vara...

Redigerat av Gilbert
Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)
Problemet är att om du inte har ett stort (< ca. 20 kvm) akustiskt behandlat (skumgummi/gullfiber enbart = ej tillräckligt) rum så kommer du troligtvis inte ha någon nytta av den djupa basen iallafall då den antingen inte kommer att återges (om rummet är för litet) eller vara extremt ojämn (p g a stående vågor) så man inte kan avgöra hur det låter oavsett.

Helt riktigt, men hemma är allt kompromisser.

Du kan få stående jobbiga vågor på andra frekvenser med små närfältare också.

Jag sitter i ett obehandlat rum på ca 15kvm men med mycket böcker och segelpåsar och där funkar en sub/sat lyssning kanon!

Hemma har man sällan perfekt lyssnig oavsett vad du väljer för högtalare. Jag vill bara ha det gott när jag spelar.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)
Väntar fortfarande på dagen då jag hör ett 2.1-system utklassa ett 2.0-system i samma prisklass.

Man har ju sina egna preferenser naturligtvis.

Du är varmt välkommen hem till mig och lyssna.

Jag bjuder på kaffe och cognac!

Sedan beror det på vad man gör för musik.

Dansgolvsorienterad musik utan tryck i botten är helt värdelöst, medan rock funkar.

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...