Jump to content
Annons

EUROVISION SONG CONTEST FINALEN


debatt

Recommended Posts

Annons
  • Svar 75
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Det går bra det här, kanske lika bra att jag tar ut våra bidrag nästa år så det blir nån ordning påt. Dvs om vi får vara med överhuvudtaget 😄 . I så fall kan vi ju skicka in min Oaaj the movie som ligger under allmänt här uppe på typ sidan två eller tre eller nåt, tror den har lika stor chans 😄 .

Jag tror seriöst det blir bättre om vem som helst förutom CB tar ut våra bidrag.

Han är för gammal. Han är inte modern. Han har ingen koll längre.

Link to comment
Dela på andra sajter

Absolut inte! Jag gillar verkligen Malenas bidrag, och tror dessutom på att den kan vinna. Faktiskt!

Jag gillar den fortfarande... men jag får nog se över min vad-som-går-hem-faktor. Där har jag verkligen losat BIG TIME! Jävla skit!

Det är ert fel, inte mitt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Im in love with a... synd att han rörde sig som en hockeyspelare!

/aROCKER

by the way...Norges hockeyspelare har rört sig som musikartister i tio år...så, vi har en vändning här...FAIRYTALE!

Link to comment
Dela på andra sajter

Skön låt Norge vann med, grattis till dom. 😄

CB och SVT passade på att håna oss efteråt också:

Din dröm kan bli verklighet! Skicka in bidrag till 2010 års melodifestival 😄😄

Oj. Vann norge? Trevligt, då blir det inte så lång resa nästa år.. tänkte som lite indipendent, skicka in ett bidrag.. man vill ju gärna kalkylera med resorna redan från början...

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)

ja det som vinner svenska bidragen går alltid dåligt utomlands nu för tiden. Kanske dags att tänka om för folk? Rösta på det sämsta bidraget så kanske det går hem utomlands också? Eller? 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
Jag tror och hoppas att detta är Christer Björkmans sista år.

Jag gillar inte hans sätt att välja och vraka bland låtar som ska vara med.

1. Tvärtom vad du tror. Han sitter säkert och lär göra det flera år framåt. 2. Nej inte jag heller. Mestadels bara ren skit.

Link to comment
Dela på andra sajter

1. Tvärtom vad du tror. Han sitter säkert och lär göra det flera år framåt. 2. Nej inte jag heller. Mestadels bara ren skit.

Det hemska är att jag tror du har rätt.

Han lär nog sitta ett j*vla bra tag till...

Link to comment
Dela på andra sajter

ja det som vinner svenska bidragen går alltid dåligt utomlands nu för tiden. Kanske dags att tänka om för folk? Rösta på det sämsta bidraget så kanske det går hem utomlands också? Eller? 😕

vadå, det är ju aldrig några bra låtar med...

Link to comment
Dela på andra sajter

vadå, det är ju aldrig några bra låtar med...

Iakttagelser:

1. I år var det jämförelsevis ganska hög klass på finalen. Noterbart är faktiskt att det var överraskande få falsksjungare i startfältet.

2. De 6-7 första låtarna, och särskilt Sverige, lider av det klassiska mixproblemet när det rör sig om förinspelad bakgrund - SÅNGEN ÄR FÖR HÖG!!!!! De tblir ju INGET tryck alls. Så, då var det sagt.

3. Estlands låt var helt fantastiskt bra. På riktigt.

4. Programledarna skriker alltid i detta program.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker definitivt att rätt låt vann.

I år tror jag inte det hade spelat någon roll vilken av de låtar som var med i delfinalerna som vi skickat för ingen var i närheten av Norges bidrag.

Jag tror att Sverige lider av att det blivit för mycket industri, samma låtskrivare etc, jag säger inte att låtarna var dåliga men låtarna blir liksom konstruerade de känns inte riktigt ärliga och saknar hjärta och glädje. Ofta är det väl så att samme kompositör(med vissa undantag) skriver inte så många unika låtar som sticker ut under sin livstid.

Redigerat av stajo
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker definitivt att rätt låt vann.

I år tror jag inte det hade spelat någon roll vilken av de låtar som var med i delfinalerna som vi skickat för ingen var i närheten av Norges bidrag.

Jag tror att Sverige lider av att det blivit för mycket industri, samma låtskrivare etc, jag säger inte att låtarna var dåliga men låtarna blir liksom konstruerade de känns inte riktigt ärliga och saknar hjärta och glädje. Ofta är det väl så att samme kompositör(med vissa undantag) skriver inte så många unika låtar som sticker ut under sin livstid.

Håller med dig. Det har blivit en jäkla inavel industri inom Svenska melodifestivalen. Man hör ju direkt vilka som ligger bakom låtarna, dom får skärpa sig dessa "proffs" producenter.

Jag personligen har ett par låtar som fått bra feedback av en del större producenter i branschen, men rekommendationen jag fått är att söka mig till andra länder med dom. Väldigt trist då man känner lite extra stolthet i att kanske få representera Sverige någon gång i detta sammanhang, men det verkar tyvärr omöjligt att få in foten här.

*suck*

Link to comment
Dela på andra sajter

Frågan är om Alexander Rybak hade fått med denna låt i den Svenska Melodifestivalen...

Precis, antagligen hade han väl inte det med tanke på hur Christer och gänget sköter sig. Kan inte den utnämnda juryn även välja låtarna? Då höjs nog låtkvalitén i proportionalitet mot att kändisarna minskar... skulle jag tro.

Jag tycker det är intressant med hur media och Björkman reagerar nu till denna skitplacering relativt för några år sedan. Var det inte ett jädra liv när t.ex. Stenmark gick lika dåligt i tävlingen?

Nu var attityden helt annan känns det som.

Link to comment
Dela på andra sajter

Blev lite förvånad igår över Malenas insats. Jag har inte varit hemma i Sverige i vinter så därför missade jag den Svenska Melodifestivalcirkusen. Dock så har jag ju hört hennes bidrag på radion några gånger och varit helt övertygad att det varit någon annan som sjöng verspartierna. Det var väldigt stor skillnad på sånginsatsen igår och då speciellt i verserna. Det blev heller inte något tryck i mixen som andra också har påpekat här.

Jag tror att Svensson och dess utländska motsvarigheter (mr Smith, Herr Mueller etc) inte är så bra på hitta falsksång (till skillnad mot forumets medlemmar) men det de flesta kan uppleva är om bidraget känns lite osäkert och avslaget. Den känslan fick jag igår efter Malenas framträdande och reviderade mina förhoppningar om en topplacering rejält som innan bara varit baserad på radioversionen. Sen håller jag med om att vårt svenska melodifestivalsound känns omodernt. Det enda skillnaden i år var att det toppat med lite opera men grunden är ju samma som alla år vilket inte är så konstigt med tanke på upphovsmännen. Sen är vi i Sverige rätt bra på att hypa våra egna bidrag. Så mycket snack utomlands om La Voix har det väl inte varit ?

Generellt sett kan man ju också konstatera att alla länder ståtar idag med en rätt imponerande produktion. Dock lyser de starka melodiena med sin frånvaro. Med dagens teknik kan man lätt lätt göra en höna av en fjäder men det är inte så många låtar som fortfarande håller om man skalar ner dem och kompar dem med enbart gitarr. Norges styrka var kanske just en enkel melodi kryddad med lite rysk melankoli och en sockersöt yngling. Fullkomligt unikt att han gick hem i alla läger. Ännu mer förvånande att Islands och Englands bidrag hamnar så högt upp. Bert K fick ju inte direkt vatten på sin kvarn att öststaterna röstar bara på varandra och idag har jag heller inte hittat hans snygga nuna på löpsedlarna.

Armenien hade ett riktigt coolt bidrag med Inga och Anush (underbart namn) grundkompet var lite småfunkigt toppat med lite österländska tongångar.

För en gång skull står det något vettigt i Aftonblaskan..... Avgå Björkman 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

Tyckte faktiskt att det var ovanligt bra i år! Flera låtar som snurrat runt i skallen, och det dessutom utan att driva mig till vansinne.... 😕

Bosnien-Herz och Armenien var mina favoriter, även Norge, Island, Albanien, Estland och nån mer var helt ok...

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
För en gång skull står det något vettigt i Aftonblaskan..... Avgå Björkman 😛

Jepp men då måste han ta med sig de övriga som skriver de förpestade inavellåtarna också år efter år.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jepp men då måste han ta med sig de övriga som skriver de förpestade inavellåtarna också år efter år.

Dom kan få fortsätta skriva sina låtar. Om tävlingen öppnas upp så löser sig det automagiskt 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Frågan är om Alexander Rybak hade fått med denna låt i den Svenska Melodifestivalen...

No way! Den är alldeles för bra för det. Vi mår mest av mittemellanlagom-låtar!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Blev lite förvånad igår över Malenas insats. Jag har inte varit hemma i Sverige i vinter så därför missade jag den Svenska Melodifestivalcirkusen. Dock så har jag ju hört hennes bidrag på radion några gånger och varit helt övertygad att det varit någon annan som sjöng verspartierna. Det var väldigt stor skillnad på sånginsatsen igår och då speciellt i verserna. Det blev heller inte något tryck i mixen som andra också har påpekat här.

Jag tror att Svensson och dess utländska motsvarigheter (mr Smith, Herr Mueller etc) inte är så bra på hitta falsksång (till skillnad mot forumets medlemmar) men det de flesta kan uppleva är om bidraget känns lite osäkert och avslaget. Den känslan fick jag igår efter Malenas framträdande och reviderade mina förhoppningar om en topplacering rejält som innan bara varit baserad på radioversionen. Sen håller jag med om att vårt svenska melodifestivalsound känns omodernt. Det enda skillnaden i år var att det toppat med lite opera men grunden är ju samma som alla år vilket inte är så konstigt med tanke på upphovsmännen. Sen är vi i Sverige rätt bra på att hypa våra egna bidrag. Så mycket snack utomlands om La Voix har det väl inte varit ?

Generellt sett kan man ju också konstatera att alla länder ståtar idag med en rätt imponerande produktion. Dock lyser de starka melodiena med sin frånvaro. Med dagens teknik kan man lätt lätt göra en höna av en fjäder men det är inte så många låtar som fortfarande håller om man skalar ner dem och kompar dem med enbart gitarr. Norges styrka var kanske just en enkel melodi kryddad med lite rysk melankoli och en sockersöt yngling. Fullkomligt unikt att han gick hem i alla läger. Ännu mer förvånande att Islands och Englands bidrag hamnar så högt upp. Bert K fick ju inte direkt vatten på sin kvarn att öststaterna röstar bara på varandra och idag har jag heller inte hittat hans snygga nuna på löpsedlarna.

Armenien hade ett riktigt coolt bidrag med Inga och Anush (underbart namn) grundkompet var lite småfunkigt toppat med lite österländska tongångar.

För en gång skull står det något vettigt i Aftonblaskan..... Avgå Björkman 😛

Det här måste vara det bästa inlägget jag läst om tävlingen någonsin. Skriver under på varje ord!

Lite personliga uppfattningar;

Malenas sång lämnade sannerligen en del övrigt att önska, speciellt vid verserna som gick i en alltför låg tonart för hennes register. Det jag gillade bäst var den pampiga inledningen och det storartade avslutet - då reste sig håren. Annars lämnade den mig ganska oberörd, faktiskt. (Liksom 95% av de övriga bidragen.)

Avsaknaden av melodier är ett stort problem, utan dem kommer man knappt ihåg låtarna. Nu är La Voix rätt så melodiös men operasången gör det omöjligt att uppfatta vad som sägs, vilket förtar mycket av melodins styrka.

Att skylla på vänskapsröstning när man kommer ohjälpligt efter är rätt bekvämt men har föga med verkligheten att göra. Det bevisar inte minst Norge i år! (Och själva gnäller vi i högan sky om våra grannar inte ger oss fullpoängarna.)

Om Björkman ska avgå vet jag inte, finns gott om klantskallar som står i tur att efterträda honom. Men helt klart behöver våra uttagningar en nytändning, såvida vi inte ska nöja oss med placeringar runt 20-strecket.

Link to comment
Dela på andra sajter

creel (oregistrerad)

Sveriges mix var ju under all kritik. Sången måste ha varit 40 dB högre än bakgrundsmusiken. Att hon sedan sjöng falskt och osäkert då och då gjorde inte saken bättre.

Vinnarbidraget var helt ok.

Link to comment
Dela på andra sajter

Absolut inte! Jag gillar verkligen Malenas bidrag, och tror dessutom på att den kan vinna. Faktiskt!

Vilken ihopsnickrad skitlåt

som ändå kom med p.g.a ?

Hoppas Björkman tar sitt

pick och pack nu och sina

kompisar med sig så vi

slipper se samma skara mer

år efter år efter år efter år

Vi behöver verkligen

en sann upprättelse nu

vad ärliga musiker kan

åstakomma som inte

kört ner huvudet i nåt

dunkelt koncept

ne de fanns bara en låt

som gjorde mej glad

hora din moldova

http://www.youtube.com/watch?v=GIialqM3cfs

eller Inga o Anus låt

http://www.youtube.com/watch?v=C-fjPzS9YAI

Redigerat av antikartellmusikern
Link to comment
Dela på andra sajter

Sveriges mix var ju under all kritik. Sången måste ha varit 40 dB högre än bakgrundsmusiken. Att hon sedan sjöng falskt och osäkert då och då gjorde inte saken bättre.

Vinnarbidraget var helt ok.

Ofattbart att ljudet kan vara så miserabelt. Hur många miljoner kostar produktionen? Tyvärr är det ett klassiskt misstag när man kör inspelad bakgrund.

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
Vilken ihopsnickrad skitlåt

som ändå kom med p.g.a ?

Hoppas Björkman tar sitt

pick och pack nu och sina

kompisar med sig så vi

slipper se samma skara mer

år efter år efter år efter år

Du menar så att du får chansen vara med? Det verkar vara ditt livs mening vara med i det. Eller? 😛 Med tanke så mycket du skriver om det hela.

Redigerat av DieHard
Link to comment
Dela på andra sajter

Nyss hemkommen från en härlig långhelg i Prag, där jag inte hade möjlighet att se finalen, så är jag totalt chockad!

Norge som vinnare?!?! 🙂 En riktigt urdålig låt med en sångare som låter som en mistlur. Helt obegripligt. Jag är nog glad att jag inte såg finalen - för då hade jag antagligen blivit allt mer chockad under kvällen, över hur ruggigt dålig smak folk har...

Hur var det nu med östländernas grannröstning förresten? Enligt Björkman är det ju det som gör att vi aldrig vinner (samtidigt som det aldrig klagas på vårt eget grannröstande... 🙁 ) - men hur kunde då Norge vinna? Så j-a många grannländer har de väl inte...? 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...