Jump to content
Annons

EUROVISISON SONG CONTEST SEMIFINAL 1


debatt

Recommended Posts

Hej!

Vad tycker ni?

Tyckte ME kom in lite fel i takten. Lät inte bättre med bakgrundskörerna heller. Men bör gå vidare.

Tjeckien var inte med på riktigt va?

Har bara ytterst ytterst lite förhandstittat på tv och Nätet för denna upplagan. Gillar mest England och Ryssland vad jag vet, men de kommer väl i nästa semi eller?

Redigerat av debatt
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

EUROVISION SONG CONTEST 2009 SEMIFINAL 1:

Debatts röstning, på skalan 1-5 där 5 är bäst:

1. Montenegro 3+

2. Tjeckien 1-

3. Belgien 3

4. Vitryssland 2+

5. Sverige 3

6. Armenien 2+

7. Andorra 3

8. Schweiz 3

9. Turkiet 2-

10.Israel 1+

11.Bulgarien 1

12.Island 3+

13.Makedonien 3

14.Rumänien 3

15.Finland 2+

16.Portugal 3

17.Malta 3

18.Bosnien 2

Så.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker egentligen att Vitryssland var klart bäst.

Som tvåa tycker jag nog Sverige, men med viss tvekan. Det är ett stort minus att hon låter så tamt i versen. Den biten behärskar hon inte, men i refrängen låter det verkligen kanonbra (även om man ganska tydligt känner igen Nessun Dorma... 😳 ).

Montenegro tyckte jag också var värd att gå vidare.

Island var en söt vaggvisa som kändes som en B-sida från någon Country&Western-artist. Det var i alla fall trevligt att höra någon som är så ung och sjunger så säkert och bra. 😄

Finland var ju exakt som E-Type, så det kändes mindre kul - men med tanke på hur många dåliga låtar det fanns, så var det väl kanske ändå rätt att den kom med till finalen...

Schweiz nämnde någon - men deras låt lät ju som om det var plockat från valfri låt från djuraffärspojkarna och sången var gräslig...

Malta var så totalt genomtrist - och även om hon sjöng säkert, så blev jag j-t irriterad på att hon bara sjöng vokaler och i princip inga konsonanter, så det gick knappt att höra någon text. Det gjorde att det lät syntetiskt och första gången jag hörde låten så misstänkte jag faktiskt Autotune...

Överlag väldigt trista låtar som blir tjatiga redan efter andra takten ungefär och några som lät som jättelånga intron som aldrig lyckades kicka igång själva låten - men det är ju så det brukar vara, så det är väl som det ska... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Såg/hörde bara Sveriges bidrag, tyckte det lät oerhört tamt. Kändes som att musiken var lite lågt mixad också eller var det bara hos mig?

Nä, det var rätt kasst mixat. I mina öron var det även rätt kassa låtar överlag. Och han, poperamannen var ju en behållning. Om än komisk sådan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Såg/hörde bara Sveriges bidrag, tyckte det lät oerhört tamt. Kändes som att musiken var lite lågt mixad också eller var det bara hos mig?

Håller absolut med. Lät inte helt bra detta...

Har förresten Cameron Diaz någon bror eller så i Vitryssland?

Link to comment
Dela på andra sajter

Dåligt mixat kvällen igenom, ja.

Mitt största frågetecken när Shirley och Edward bad oss gömma telefonerna innan Bulgarien då det uppgavs vara "vår största konkurrent".

Själv tyckte jag det var ett hån mot Malena och Kempe då Bulgariens låt var nonsens, alla sjöng konstant falskt. Jag satt och vred mig i soffan när de försökte sjunga stämmor och operasång.

Link to comment
Dela på andra sajter

Dåligt mixat kvällen igenom, ja.

Mitt största frågetecken när Shirley och Edward bad oss gömma telefonerna innan Bulgarien då det uppgavs vara "vår största konkurrent".

Själv tyckte jag det var ett hån mot Malena och Kempe då Bulgariens låt var nonsens, alla sjöng konstant falskt. Jag satt och vred mig i soffan när de försökte sjunga stämmor och operasång.

Jag slog på tv:n och råkade komma rätt in i Bulgariens låt. Är inte detta redan en klassiker? Både jag och frugan kom i sånt skrattanfall så att vi väckte den ena av våra döttrar. Vilken surrealism! Man undrade om de menade allvar. Efter en lite stund insåg man att det gjorde de! Hela numret med kläderna, utspelet, den nästan konstanta faslksången och, till råga på allt, den rakt igenom erbarmlige kastratsångaren med sin cape och dramatiska utspel. Man brukar ibland beklaga sig ang den påstådda likriktningen. Här fick vi ett bevis på att det är en bit kvar. Om man har synpunkter på låtkvalitet och annat i svenska delfinaler bör man kolla in detta som motvikt. Jag skulle kunna tänka mig att rösta på sånt här - det gav mig verkligen en upplevelse utöver det vanliga.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag slog på tv:n och råkade komma rätt in i Bulgariens låt. Är inte detta redan en klassiker? Både jag och frugan kom i sånt skrattanfall så att vi väckte den ena av våra döttrar. Vilken surrealism! Man undrade om de menade allvar. Efter en lite stund insåg man att det gjorde de! Hela numret med kläderna, utspelet, den nästan konstanta faslksången och, till råga på allt, den rakt igenom erbarmlige kastratsångaren med sin cape och dramatiska utspel. Man brukar ibland beklaga sig ang den påstådda likriktningen. Här fick vi ett bevis på att det är en bit kvar. Om man har synpunkter på låtkvalitet och annat i svenska delfinaler bör man kolla in detta som motvikt. Jag skulle kunna tänka mig att rösta på sånt här - det gav mig verkligen en upplevelse utöver det vanliga.

Tingeling framstår ju som ett seriöst mästerverk i sammanhanget.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...