Jump to content
Annons

Internet Album


Fimp06

Recommended Posts

tjenna, jobbar just nu åp ett "Album" som kommer släppas på internet.

Gör alla mina låtar i Cubase osv men har en fundering..

HUR kodar jag så jag får in all information i MP3?

tex album-covern osv??

MVH

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Cover-bilden får du lägga med som separat bildfil (ex *.jpg) .. Däremot kan du koda in det mesta om genre, artist, albumtitel etc i själva MP3-filen. Du får helt enkelt förpacka det hela som en zip (helst) eller rar fil.. En mapp helt enkelt med en playlist och allt.. En playlist är helt enkelt en vanlig textfil men slutar vanligtvis med filändelsen .m3u Mer info på http://filext.com/file-extension/M3U

tjenna, jobbar just nu åp ett "Album" som kommer släppas på internet.

Gör alla mina låtar i Cubase osv men har en fundering..

HUR kodar jag så jag får in all information i MP3?

tex album-covern osv??

MVH

Link to comment
Dela på andra sajter

Cover-bilden får du lägga med som separat bildfil (ex *.jpg) .. Däremot kan du koda in det mesta om genre, artist, albumtitel etc i själva MP3-filen. Du får helt enkelt förpacka det hela som en zip (helst) eller rar fil.. En mapp helt enkelt med en playlist och allt.. En playlist är helt enkelt en vanlig textfil men slutar vanligtvis med filändelsen .m3u Mer info på http://filext.com/file-extension/M3U

jo vet jag, MEN, när du ibland drar igång en låt på din dator, så hamnar albumcovern i mediaplayern eller tex på din ipod, det är dit vill jag komma 🤪

Link to comment
Dela på andra sajter

jo vet jag, MEN, när du ibland drar igång en låt på din dator, så hamnar albumcovern i mediaplayern eller tex på din ipod, det är dit vill jag komma 🙂

Det är för att programmet söker upp albuminfo från en databas på internet, bland annat omslagsbild.

Link to comment
Dela på andra sajter

HUR kodar jag så jag får in all information i MP3?

tex album-covern osv??

Det kan du göra i flera olika program, exempelvis med Winamp och iTunes. Detta inkluderar att lägga in album-cover.

I Winamp gör du såhär

Markera låten i playlisten > Högerklicka > View file info > Artwork 😏

Link to comment
Dela på andra sajter

Det kan du göra i flera olika program, exempelvis med Winamp och iTunes. Detta inkluderar att lägga in album-cover.

I Winamp gör du såhär

Markera låten i playlisten > Högerklicka > View file info > Artwork 😏

Och i WMP så högerklickar du på låten i biblioteket och väljer "Advanced Tag Editor".

Link to comment
Dela på andra sajter

Inget stannar i din MP3 fil.. Däremot kopplar databasen ihop din coverbild med din MP3-fil 😆

stannar informationen kvar på filen eller är det enbart för min dator?
Link to comment
Dela på andra sajter

Tja, jag fattar inte riktigt om det bara pratas om externa attribut (som omslag) eller om det inkluderar rena info-taggar. De senare stannar kvar i filen och 'följer' med.

Link to comment
Dela på andra sajter

Man kan inte baka in en bild typ .jpg i infotaggarna på en mp3. All hänvisning till en bild måste i så fall koordineras via en central databas. Itunes, Wmp etc.. Eller så får man använda sig av nån gratisdatabas t.ex http://www.coversproject.com/

Tja, jag fattar inte riktigt om det bara pratas om externa attribut (som omslag) eller om det inkluderar rena info-taggar. De senare stannar kvar i filen och 'följer' med.
Link to comment
Dela på andra sajter

Man kan inte baka in en bild typ .jpg i infotaggarna på en mp3.

Visst tusan kan man göra det! Jag kör med Mp3tag. Gratisprogram som funkar fint. Bara markera de låtar som ska ha omslaget, dra över jpg-filen till cover art rutan och klicka spara. Nu ligger bilden med i mp3an.

Redigerat av Thomas A
Link to comment
Dela på andra sajter

Visst tusan kan man göra det! Jag kör med Mp3tag. Gratisprogram som funkar fint. Bara markera de låtar som ska ha omslaget, dra över jpg-filen till cover art rutan och klicka spara. Nu ligger bilden med i mp3an.

Här lär man sig! Tack för det!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...