Jump to content
Annons

Förbättra inspelning


Ihzon

Recommended Posts

Hallå alla!

Jag är en femton årig kille som har haft en liten studio i snart ett halvår. JAg går direkt på frågan.

Finns det något som förbättrar inspelning av mick och gitarr typ rack grejer och sånt kan inget om detta?

Hjälp gärna:P

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
DieHard (oregistrerad)

Saken är den att inte ha för bråttom. Lär dig så bra som det går med det du nu har. När du har lärt dig bli bättre är det dags att byta upp. Men sen krävs det att man har råd också. Det är inte bara att köpa dyra grejer och sen kommer det automatiskt låta bättre. Det krävs kunskap för att förstå vad som är bra och hur man använder dem. Grymma saker i fel händer åstadkommer ingenting. För att veta vad bra saker och hur man får ut det allra bästa av dem är att ha börjat från början med budgetsaker. Så har vi alla börjat och arbetat oss uppåt. Man blir ju som sagt var ingen grym gitarrist för att man har dyr gura. Många gånger så är det med mixar att vissa ljud låter bra i mixen men allt annat än grymt solo. Börja med att lära dig spela och hur man spelar och mixa. Med en t ex budgetstärkare och gitarr så kommer du längre med att lära dig olika inspelningstekniker än sitta med dyra saker och inte fatta hur man gör med dem.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Hur gör du idag när du spelar in?

Berätta om vad du har för grejer och hur du gör.

Är det ackgura s åär det heta tipset att rikta micken mot 12e bandet.

Prova med olika avstånd och rikta micken upp mot halsen om ljudet blir för bumligt.

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

I nio fall av tio är det rummet där inspelningen görs, eller mikrofonplacering/teknik som ställer till det. Jag vill minnas att Claes här på forumet har gjort en genomgång av akustikbehandling för oinvigda. Kanske någon annan kan posta en länk? Med risk för att låta trist tycker jag att du ska börja i den änden.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag använder mig av en imac med 4 gig. Kör Logic express. Fender Telecaster + vox stärkare. Studio project B1 och ett par sennheiser lurar. Matrix ljudkort också😄

Jag tänkte det med mixning. Har aldrig testat:P Hur ska jag gå till väga med EQ och sånt. KOm på nu att mixning ökar vell ljudkvaliten otroligt mycket eller hur?

Finns det någon bra mixer skola eller något sånt eller hur ska jag gå till väga?

Link to comment
Dela på andra sajter

Testa att flytta micken lite hit och dit och hör skillnaden samtidigt i lurarna.

Steg två kan vara att försöka förstå hur en kompressor fungerar. Till elgitarr tycker jag det är snyggt att komprimera lite, (typ väldigt lite) grann efteråt när man ska mixa. En kompressorpedal som är ikopplad direkt på gitarrpedalen tycker jag är rena katastrofen, andra tycker tvärtom.

Att fatta vad en kompressor gör tar ett bra tag, men sätt igång så kan du det snart bätre än oss gamla rävar.

Mickplacering och kompressor, där har du två viktiga grejer.

Har du en telecaster är du en förståndig ung man som kommer att gå långt. Halvspydiga kommentarer från vissa här på forumet är bara att skita i. Ta en sak i taget. Och spela mycket!

Och fråga mycket.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan väl tillägga att du kan börja jobba med EQ för att förändra karaktären i de olika instrumenten/dela upp frekvenserna så att instrument inte krockar.

T.ex. så kanske distad elgitarr låter jättecoolt själv när du höjt massa basfrekvenser, men när du har med basen så krockar de och det blir grötigt. Sänk då basfrekvenserna på gitarren och låt basen ha det utrymme själv.

Enkelt sätt kan man väl säga att där du t.ex. höjer på gitarren bör du sänka på basen/andra instrument. Beroende på vilket du vill ha mest tydligt osv. Äsch, svårt att förklara, känner mig lite luddig men hoppas det hjälpte nåt iaf.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag använder mig av en imac med 4 gig. Kör Logic express. Fender Telecaster + vox stärkare. Studio project B1 och ett par sennheiser lurar. Matrix ljudkort också🙂

Jag tänkte det med mixning. Har aldrig testat:P Hur ska jag gå till väga med EQ och sånt. KOm på nu att mixning ökar vell ljudkvaliten otroligt mycket eller hur?

Finns det någon bra mixer skola eller något sånt eller hur ska jag gå till väga?

Du har ju jättebra grejjer! Det handlar bara om att prova, läsa här och på andra ställen, testa, lyssna, flytta mic, prova igen. Sen läsa in Dig på vad EQ och kompressor, framförallt, kan göra för den vidare förädlingen av ljudet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för alla svar. Jag ska testa mig fram till det mesta:P Såg att studio har ett gammalt nummer om mixning tänkte köpa den och sen logic special om det blir till hjälp.

HAr någon tips om en mikrofon som är anpassad till akustisk gitarr. Själva micken i gitarren låter kass enligt mig:P

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för alla svar. Jag ska testa mig fram till det mesta:P Såg att studio har ett gammalt nummer om mixning tänkte köpa den och sen logic special om det blir till hjälp.

HAr någon tips om en mikrofon som är anpassad till akustisk gitarr. Själva micken i gitarren låter kass enligt mig:P

Inbyggda micar i acke brukar låta ganska risigt. 🙂

Har du testat din B1 till gitarren? Det blir helt ok. Gå annars in och hämta lite olika exempel från min testsite, så kan du jämföra vilken skillnad det är mellan olika micar.

Många gillar Oktava MK012 på acke - och vill du komma undan billigare, så är Line Audio's CM3 en riktig liten guldklimp med en liten prislapp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag måste säga det vilka bra sidor du har Claes! Blev mycket till hjälp. Just nu ligger min budgett ganska lågt runt 5 tusen. Ska köpa en shure sm57 till att micka min elgitarr. Sen ett Tc Electronic desktop konnekt 6 ljudkort. Sen nu då så blir ju en line audio cm3 perfekt för budgetten. Tack för allt grabbar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad bra att höra!

Haha just nu sitter jag och surfar väldigt mycket runt studio! Jag undrar bara en fråga:P

Är det nödvändigt att ha en peamp eller kan jag köra direkt in i ljudkortet utan att det blir förseningar eller något?

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)

Det är alltid bättre med preamp, som konnektkortet, än med ljudkort där man kan plugga in direkt. Blir sämre resultat.

Link to comment
Dela på andra sajter

låter mer som du har en dator, en mick å möjligheten att spela in

en studio är något lite mer än så

Men... vilket oerhört korkat inlägg. 🙂

En inspelningsstudio är en plats där man spelar in ljud. Oftast åsyftas musikinstrument och sång, men den kan också vara för till exempel tal och radiojinglar.

Studion består vanligen av flera rum med anpassad akustik för inspelning av sång, trummor och andra instrument, ett mixerrum, samt andra faciliteter. Normalt består studion av ett kontrollrum, vilket är det rum där mixerbordet finns och ljudtekniker sitter och lyssnar på det material som spelas in, samt ett inspelningsrum, vilket är det rum där inspelningen sker. Inspelningsrummen kan ibland vara flera och rummens storlek beror på vad som ska spelas in. Trummor kräver ofta ganska stora inspelningsrum.

Verktyg som används i studion är bland annat mikrofoner, mixerbord och avancerade datorprogram för att kunna reglera inspelningen och ändra ljudets effekter.

Ett rum hemma där man har inspelningsutrustning

och programvara för att spela in kan således kallas

för en studio. Inte en fet studio eller kommersiell sådan

men ändå en studio.

edit: la till lite

Redigerat av Tracer
Link to comment
Dela på andra sajter

Med ett så bra ljudkort kanske du kan klara dig bra med de preampar som redan sitter i kortet. Ska det bli bättre kanske du måste köpa en preamp för många tusenlappar. Ett sätta att få superljud på en akustisk gitarr är att stereo-micka med två CM3 plus en B1 i mono. Med sex ingångar på kortet går det ju fint.

Vore jag du skulle jag hellre köpt två CM3, än en CM3 och en SM57. Elgitarrren kan du spela in lika bra med en B1 som med en SM57. Här tycker nog andra tvärtom, men kombinationen av två småmembranare, tex CM3, och en stormembranare, tex B1, kan du ha stor nytta av. Med dem kan du spela in ett helt trumset om du är noga med mickplaceringen.

Och till akustisk gitarr blir ljudet sååå snyggt i stereo.

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
konnekt 6 har redan inbyggda pre-amps serru 😄. torde va rätt hög klass på dom.

Jepp. Tror nog du får ta och läsa igenom vad som står på deras hemsida om den. Om engelskan är ett problem så hade ju Studio ganska nyligen, om jag nu inte minns helt, fel, ett test på den. Ett ljudkort med ingångar för gitarr,bas och för mickar är en givetvis en preamp också och inte enbart ljudkort. Som sagt var deras kvalitet på dem är riktigt bra och som Herr Nilsson säger om du ska få något bättre än deras preamp i det kortet får du slanta upp flera tusen.

Link to comment
Dela på andra sajter

låter mer som du har en dator, en mick å möjligheten att spela in

en studio är något lite mer än så

Han studio är säkert inte lika stor/dyr/fin som din, men den kan ändå vara en studio.

konnekt 6 har redan inbyggda pre-amps serru 🥰. torde va rätt hög klass på dom.

För pengarna tycker jag det är ett riktigt bra kort. Köpte ett sådant till sambon nyligen och det funkar prima, på macen iaf. Tänk bara på att om du sitter på Vista 64 så finns det inga drivare än.

Link to comment
Dela på andra sajter

Han studio är säkert inte lika stor/dyr/fin som din, men den kan ändå vara en studio.

För pengarna tycker jag det är ett riktigt bra kort. Köpte ett sådant till sambon nyligen och det funkar prima, på macen iaf. Tänk bara på att om du sitter på Vista 64 så finns det inga drivare än.

+1

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack så mycket för alla svar allihopa uppskattar det väldigt mycket. Det ändä jag inte förstår är hur ska jag kunna spela in med 3 mickar samtidigt medans den bara har en mic input?

En fråga till det verkar som att många vet mycket om just det ljudkortet och då undrar jag:

Jag kör mac och använder mig av Logic express. Funkar kortet bra ihop med Logic eftersom det står på sidan att den passar bra ihop med cubase?

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
Jag kör mac och använder mig av Logic express. Funkar kortet bra ihop med Logic eftersom det står på sidan att den passar bra ihop med cubase?

Det är klart det funkar lika bra till Logic som vilket sequenserprogram som helst. 😄 Plus också att du får med ett bra reverb.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack så mycket för alla svar allihopa uppskattar det väldigt mycket. Det ändä jag inte förstår är hur ska jag kunna spela in med 3 mickar samtidigt medans den bara har en mic input?

"Den"(?) har bara en mickinput? Kan inte ljudkortet som är nämnt ta sex mickar samtidigt? Måste han ha även en mixer??

Link to comment
Dela på andra sajter

Måste klargöra en sak GN: Har ljudkortet en ingång så måste man mixa alla nivåer innan och då lämpligast i ett mixerbord. Sen pruttar man in den signalen rätt in i ljudkortet. Har man däremot som mig ett ljudkort med 8 ingångar så kan man spela in allt separat och kan mixa efteråt.

Jag har en oskriven låtidé: "mupparnas parad" som sitter hårt i näthinnan men aldrig lär bli inspelad....

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...