Jump to content
Annons

Symmetrisk hörsel?


JJMusik

Recommended Posts

Enkel fråga egentligen... är det normalt att man inte har exakt lika hörsel på bägge öronen?

Nu menar jag ju uteslutet att man inte plågat det ena örat framför en marshallstack i 20 år och vet att det är skadat. Men om man lyssnar på svaga brus eller toner, är det normalt att man hör ljuden något olika i båda karaktär och styrka mellan öronen?

Eller föds man med helt symmetrisk hörsel? 😛

Kanske lite folk här som varit och gjort hörseltest som har erfarenheter

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Varken hörselgångarna eller ytteröronen är identiska, så helt symmetrisk hörsel kan man nog aldrig ha, men hjärnan kompenserar automagiskt för de skillnader som finns, så att det blir ganska hyggligt i alla fall...

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för ditt svar claes! fantastiskt ord du använde där, vet inte om du snubblade på tangenterna eller? Magi är kanske vad det är... "automagiskt" 😛

😛 Inget snubbel. Jag skriver det så ibland för att det låter kul. En vän (som tyvärr begick självmord för flera år sedan) använde det väldigt ofta, så det är lite av hans minne som lever vidare i uttrycket. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är lite som ögonen skulle jag tippa på. Man ser ju ofta inte lika bra på båda ögonen men tillsammans så blir det bättre och märks inte lika tydligt. Samma med öronen säkert. 🙂

Redigerat av Memphis
Link to comment
Dela på andra sajter

Enkel fråga egentligen... är det normalt att man inte har exakt lika hörsel på bägge öronen?

Nu menar jag ju uteslutet att man inte plågat det ena örat framför en marshallstack i 20 år och vet att det är skadat. Men om man lyssnar på svaga brus eller toner, är det normalt att man hör ljuden något olika i båda karaktär och styrka mellan öronen?

Eller föds man med helt symmetrisk hörsel? 😄

Kanske lite folk här som varit och gjort hörseltest som har erfarenheter

Jag har en liten dipp i högerörats frekvenskurva, men jag uppfattar nog ljud likadant.

Skyller på att ha stått med högerörat mot trummisen i för många år. (På nåt sätt blir det samma placering i varje replokal...)

Link to comment
Dela på andra sajter

Man föds med i princip symmetrisk hörsel. Mycket små skillnader accepteras. En tumregel som ofta används för vad som skall betraktas som onormalt är om tre intilliggnde frekvenser på ett vanligt hörselprov uppvisar mer än 10 dB:s skillnad mellan öronen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis som folk har konstaterat så tror vi väl gärna att det är lika, medan det egentligen inte är det, eftersom helheten är så pass bra. Förutom hörsel och syn så är ju våra fötter olika stora, och tar man högra halvan av ansikten och gör den spegelvänd och sätter den som vänstra också så ska det tydligen se jättekonstigt ut, för inte heller ansiktet är ju symmetriskt. Ingenting man tänker på för man tror det är lika, och detsamma gäller väl hörseln.

Link to comment
Dela på andra sajter

och tar man högra halvan av ansikten och gör den spegelvänd och sätter den som vänstra också så ska det tydligen se jättekonstigt ut, för inte heller ansiktet är ju symmetriskt.

Haha, ja det där e rätt kul. Antingen tar man bara en liten spegel i mitten mot en fotografi där man e frammifrån eller så gör man det enkelt i photoshop, kopierar och spegelvänder. Man ser lätt väldigt lustig ut, kanske dags för en ny tråd där man laddar upp sitt bidrag? 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Sidoskillnaden i pratiken mellan öronens hörsel är minimal. Har man ensidig tinnitus och/eller svårt att höra väckarklockans tickande när man ligger på ena örat men inte då man ligger på det andra, är det idé att kontrollera hörseln.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för alla svar!

Jag tycker att jag har en liten mid-dipp i vänstra örat. Känns som att jag inte hör attacken och midden i ljud exakt lika bra som på det högra. Vet inte om örat är pajjat, eller om min hörselgång kanske är annorlunda eller något...

Någon som upplever liknande?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...