Jump to content
Annons

Oändligt ljud?


Sphinxter

Recommended Posts

Finns det ett material som reflekterar ljud till 100% eller absorberas ljudet alltid gradvis tills det försvinner in i materialet i form av resonans?

Och om det finns ett sådant material, skulle man kunna bygga en låda med en labyrint inuti så att ljudet som skickas in aldrig hittar ut dvs försöka uppnå konstant ljud. eller krävs det även vakum för detta?

Vet inte riktigt varför jag frågar detta, men jag började undra 😆

Kanske detta är ett tecken på att hjärnan håller på att kollapsa 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
...vad vi vet...

Men är det inte en fysisk omöjlighet? Ljud behöver ju nåt medium att transporteras i (vacum funkar inte) och då blir det väl samma problem som med en evighetsmaskin? Det krävs ju energi för att vågrörelserna ska fortsätta och då måste man ju tillföra mer energi hela tiden.

Link to comment
Dela på andra sajter

Finns det ett material som reflekterar ljud till 100% eller absorberas ljudet alltid gradvis tills det försvinner in i materialet i form av resonans?

Och om det finns ett sådant material, skulle man kunna bygga en låda med en labyrint inuti så att ljudet som skickas in aldrig hittar ut dvs försöka uppnå konstant ljud. eller krävs det även vakum för detta?

Vet inte riktigt varför jag frågar detta, men jag började undra 😮

Kanske detta är ett tecken på att hjärnan håller på att kollapsa :rolleyes:

Ljud färdas inte i vakum. Ljud är förändringar i ett material, t.ex luft.

All materia som finns i vardagen är atomer, som reagerar på ljud med att i sin tur studsa, och få atomerna i sin omgivning att studsa. Tänk ringar på vattnet, men åt alla håll, och olika hårt beroende på material eller hur mycket tyngd de behöver flytta - träatomer är tyngre än luftatomer. Också luften har en tröghet, som gör att rörelseenergin förloras. Hur man än gör ( utan att tillföra ljudet energi ) kommer det att förlora styrka. Det är emot naturlagarna som jag känner dom att nåt sånt som du beskriver skulle kunna hända. You cant fool the old man.

Resonans är när en ton är av den frekvensen på sina svängningar att den möter sina egna dalar och toppar i studsen mellan två väggar. Då förstärks just den frekvensen. Men energi förloras likväl.

Om något är fel med mitt inlägg så kan ni räkna till tjugofem så kommer vallhagen och rättar till det. Det brukar han göra.

Redigerat av laxlaxlax
Link to comment
Dela på andra sajter

1...3...7...6..2..12....11..17..13....21...22...24...kommer Vallhagen snart?.... 🤪

Nope, allt var helt rätt av Laxx3. Vallhagen dyker bara upp när det blivit fel.

Om jag har rätt nu så dyker han alltså inte upp!

1....2.....3....4.....

Link to comment
Dela på andra sajter

Yeah!

Nä. Det går inte att lyfta sig själv i håret, och det går fortfarande inte att bygga en evighetsmaskin. "Det skulle bli för roligt då" som min gamle fysikmentor Engström brukade säga!

25...26...27...28...

Edit: Och in the end of all time, när alla skillnader i den lägsta energiformen värme utjämnats enligt entropins - den eviga förljumningens - lagar ... så blir allt kallt (ca -271 C, runt 2 K), tyst, stilla, och vackert.

Redigerat av Vallhagen
Link to comment
Dela på andra sajter

Så ljudet kan inte traversera i vakum - Ok det fattar jag.

Men om man skickar in en signal av en viss frekvens i en låda av rätt material så att resonans uppstår (enligt laxlaxlax) och fyller de med luft så skulle det i princip öka men samtidigt avta, och får man då rätt balans så skulle ljudet klinga i oändlighet, eller?

Jag har nu fattat att resonans inte är lika med material som vibrera - så här mycket har jag inte lärt mig sedan fysik i skolan :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Så ljudet kan inte traversera i vakum - Ok det fattar jag.

Men om man skickar in en signal av en viss frekvens i en låda av rätt material så att resonans uppstår (enligt laxlaxlax) och fyller de med luft så skulle det i princip öka men samtidigt avta, och får man då rätt balans så skulle ljudet klinga i oändlighet, eller?

All rörelse i något medium (i detta fall luft) ger upphov till friktion, som innebär att en del av rörelseenergin ofelbart övergår till värme. Du kommer med andra ord aldrig att kunna få ett oändligt ljud även om du hade kunnat ordna ett oändligt reflekterande material i lådan.

Link to comment
Dela på andra sajter

den eviga förljumningens - lagar ... så blir allt kallt (ca -271 C, runt 2 K), tyst, stilla, och vackert.

nja

borde det inte bli ljummet?

edit: såg ju nu att det stigit två grader iaf 😄

alltid något

Redigerat av Demonproducenten
Link to comment
Dela på andra sajter

Rent filosofiskt så kan ljud vara hur länge som helst men upphör ljuda så fort någon har en möjlighet att höra det. Det är en gammal sanning, som jag fått berättad för mig av en gammal sjöman en gång.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...