Jump to content
Annons

Cannabisartikel på Expressen


Martin

Recommended Posts

1) Det är väl självklart att varje människa ska ha friheten att knarka ifred. Varför tycker du att du har rätt att diktera vad andra ska göra med sina liv? Vad är det som gör dig så rättfärdig och överlägsen?

2) Folk kommer fortsätta knarka vare sig lagen förbjuder det eller inte..

1) Det är väl självklart att varje människa ska ha friheten att inte knarka i fred. Varför tycker du att du har rätt att diktera vad andra ska göra med sina liv? Vad är det som gör dig så rättfärdig och överlägsen?

2) Inte om vi inför rätt lagar.

//:debatt

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 173
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

anarkisten1 (oregistrerad)
- Ja?

- Varför skulle vinet vara surt och äckligt? För att du har svept 7000 boxar och fått avsmak för det?

- Ja en banan (om du nu menade en gul böjd sak) är såklart nyttigare. Likaså ett löppass och en tallrik spenat, men nu är det väl inte det vi pratar om..

- Ja jag kollade men förstod inte riktigt grejen, du får gärna förklara det roliga 😄

kram

Superkram tebakas på dig, det är lite häftigt att du försöker vrida det till att jag som förespråkar drogfrihet skulle vara skurken 😆 . Det fanns inga boxar då och jag har aldrig gillat det där sura skiten.

Kolla igen och lyssna eller glömde du det.

Link to comment
Dela på andra sajter

1) Det är väl självklart att varje människa ska ha friheten att inte knarka i fred. Varför tycker du att du har rätt att diktera vad andra ska göra med sina liv? Vad är det som gör dig så rättfärdig och överlägsen?

Visa mig inlägget där Krokodil säger att alla ska tvingas att knarka.

Link to comment
Dela på andra sajter

Visa mig inlägget där Krokodil säger att alla ska tvingas att knarka.

Det har han aldrig sagt.

Men följden av en politik som Krokodil förespråkar är att en del som aldrig skulle använda cannabis kommer att göra det.

Det finns inga belägg eller bevis för att cannabis (eller någon annan drog för den delen) skulle vara nyttig för hälsan och förlänga livet t.ex.

Däremot finns det hur mycket material som helst som tydligt visar att droger är skadliga. Läs vetenskapliga rapporter eller ansedda

medicinska tidskrifter såsom the Lancet t.ex. så hittar du en mängd information. Dessutom, jag behöver väl knappast påminna om

rattonykterhet och sådana som framfört fordon och skadat andra människor under påverkan från droger, dit man naturligtvis även

kan räkna en del mediciner som i vissa fall alltför slentrianmässigt skrivs ut, liksom alkohol.

Denna tråd tyder på en oerhörd brist på information,

ett kunskapshål som måste fyllas. Vet du inte det är du förlåten.

Att Krokodil framhåller att folk ska få knarka i fred tycker jag säger allt egentligen. Det dödar hela tråden och gör diskussionen helt onödig.

Har man en sådan inställning, vad finns det då att säga? Tråden blir liksom helt oberättigad direkt.

😛

//:debatt

Link to comment
Dela på andra sajter

Valle: Vad sägs om att tillåta cannabis på samma premisser som alkohol? Bara för att det vore nice, och lite rättvist.

För nog är det lite konstigt att staten har förbjudit en växt?

För att det vore nice, och lite rättvist? Gubblibertariansk ironi?

OK, jag får väl säga något i den här jävla tråden...

I grunden är jag — även om det nu kommer som en chock för någon — emot direkta förbud som inskränker människans frihet att göra vad hon vill med sin kropp. Men så brottas jag lite med mig själv: min "frihet" får liksom inte samtidigt orsaka onödigt lidande för någon annan i min närhet/omgivning.

Nu är jag inte lika uppknarkad, superunik och erfaren som Krokodil, och kanske dig, Herr Nattvaktare, men jag är lite reserverad mot att släppa knarket helt oinskränkt fritt såsom t.ex. Krokodil vill. Och det beror som sagt bara på att jag inte har så full koll på alla sorters knark som cirkulerar samt vilka effekter alla dessa knarksorter har på individer och samhälle. Jag hör dessutom till den skaran som anser att knark är skadligt. Och då talar jag av egen erfarenhet.

Men, till huvudfrågan: tillåta cannabis på samma premisser som alkohol? Jag vet inte, faktiskt... Jag tycker det verkar lite tramsigt att, dels köra det sönderslitna alkoholargumentet, dels favorisera en knarksort. Ska man tillåta cannabis kan man lika jävla gärna dra hela linan (ut)... eh? Fast som sagt, jag är något osäker, och det nog bara för att jag är lite chicken.

Var inte fånig, förresten, det är inte växten i sig som är förbjuden.

Link to comment
Dela på andra sajter

För att det vore nice, och lite rättvist? Gubblibertariansk ironi?

OK, jag får väl säga något i den här jävla tråden...

I grunden är jag — även om det nu kommer som en chock för någon — emot direkta förbud som inskränker människans frihet att göra vad hon vill med sin kropp. Men så brottas jag lite med mig själv: min "frihet" får liksom inte samtidigt orsaka onödigt lidande för någon annan i min närhet/omgivning.

Nu är jag inte lika uppknarkad, superunik och erfaren som Krokodil, och kanske dig, Herr Nattvaktare, men jag är lite reserverad mot att släppa knarket helt oinskränkt fritt såsom t.ex. Krokodil vill. Och det beror som sagt bara på att jag inte har så full koll på alla sorters knark som cirkulerar samt vilka effekter alla dessa knarksorter har på individer och samhälle. Jag hör dessutom till den skaran som anser att knark är skadligt. Och då talar jag av egen erfarenhet.

Men, till huvudfrågan: tillåta cannabis på samma premisser som alkohol? Jag vet inte, faktiskt... Jag tycker det verkar lite tramsigt att, dels köra det sönderslitna alkoholargumentet, dels favorisera en knarksort. Ska man tillåta cannabis kan man lika jävla gärna dra hela linan (ut)... eh? Fast som sagt, jag är något osäker, och det nog bara för att jag är lite chicken.

Var inte fånig, förresten, det är inte växten i sig som är förbjuden.

Växten är förbjuden! Den får faktiskt inte finnas i Sverige utan skriftligt tillstånd från Jordbruksverket samt Statens utsädeskontroll. Fråga Sture Johannesson.

Men varför måste du vara så drastisk? Man behöver inte sälja heroin i konsum bara för att man tillåter vissa licensierade företag hantera cannabis. Cannabis är en på det hela taget harmlös drog och jag ser ingen anledning att diskutera dom andra tyngre drogerna i samma andetag.

Jag kör förresten inget sönderslitet alkoholargument, jag tycker inte att majja ska legaliseras för att det är sjuukt taskit att man bara får supa typ, jag föreslog en modell som liknar den vi har med systembolaget för att det vore vettigt.

Tvärtemot Debatt så tycker jag också det vore föredömligt om fler yngre berusade sig med cannabis istället för alkohol, eftersom alkohol faktiskt är farligare. För berusa sig kommer dom att göra, precis som vi gjorde. 🙂

Och precis som i fallet med sänkt tobaksskatt för att stävja organiserad brottslighet så skulle det vara fint att dels bryta maffians handelsmonopol - för handeln med cannabis har ju inte minskat under dagens omänskligt stränga förbudspolitik, tvärtom - och dels sluta kriminalisera våra medborgare för att dom röker en förbjuden växt (!).

För övrigt har jag själv inte rökt på sedan förra decenniet någon gång så det gafflandet kan du lägga ner direkt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det har han aldrig sagt.

Men följden av en politik som Krokodil förespråkar är att en del som aldrig skulle använda cannabis kommer att göra det.

Det finns inga belägg eller bevis för att cannabis (eller någon annan drog för den delen) skulle vara nyttig för hälsan och förlänga livet t.ex.

Däremot finns det hur mycket material som helst som tydligt visar att droger är skadliga. Läs vetenskapliga rapporter eller ansedda

medicinska tidskrifter såsom the Lancet t.ex. så hittar du en mängd information. Dessutom, jag behöver väl knappast påminna om

rattonykterhet och sådana som framfört fordon och skadat andra människor under påverkan från droger, dit man naturligtvis även

kan räkna en del mediciner som i vissa fall alltför slentrianmässigt skrivs ut, liksom alkohol.

😆

//:debatt

Det överlägsna med liberalismen är att man inte tvingar någon till något. Således är det ett logiskt fel att säga att man tvingar folk att inte knarka. Förstår du inte det själv? Om alla får göra som de vill, så blir alla nöjda. Enkelt. Men du vill att andra ska göra som du vill.

Följden av en liberal drogpolitik gällande cannabis har jag redogjort för med fakta från Holland. Kort sagt, du har fel.

Ja, drogen kan vara skadlig .Om man hårddrar det är allt skadligt. Det är fortfarande inget argument för att man ska ta kontrollen över människors egna liv.

Denna tråd tyder på en oerhörd brist på information,

ett kunskapshål som måste fyllas. Vet du inte det är du förlåten.

Kunskapshål? Du talar utifrån godtycklig data du hittat på själv. Om det är någon som har brist på information är det du. Visa mig någonting som tyder på att konsumtionen av cannabis skulle öka eller att någon ens skulle dö av det (tips: hittills har typ ingen dött).

Att Krokodil framhåller att folk ska få knarka i fred tycker jag säger allt egentligen. Det dödar hela tråden och gör diskussionen helt onödig.

Har man en sådan inställning, vad finns det då att säga? Tråden blir liksom helt oberättigad direkt.

Varför då? Det är min ståndpunkt. Om du inte kan argumentera mot den är det ditt problem. Problemet är att du har en bestämd åsikt, eller rättare sagt en fördom, som du försöker få situationen att passa in på. Jag, däremot, har anpassat min ståndpunkt till hur det faktiskt är. Du vet ju knappt varför du tycker som du gör.

Link to comment
Dela på andra sajter

anarkisten1 (oregistrerad)

Brass verkar vara en ganska ofarlig drog och om man jämför med tex alkohol så är ju ruset helt olika och på många sätt mindre dramatiskt, på ytan i alla fall. Det finns till och med en engelsk studie som säger att brassrökande bilförare generellt sett verkar vara försiktigare i trafiken. En lobbyist tog upp en intressant vinkling på tv här om dagen som i stort gick ut på att legalisera droganvändningen för att 1. då avdramatiserar vi det/gör det mindre sexigt och lockande 2. vi får kontroll på ett annat sätt och folk överlever 3. det kommer att bli mindre lönsamt för drogkqartellerna som tjänar enorma pengar i dagsläget på illegala verksamhet.

Det kan ju iofs vara nåt att tänka på. Men som jag ser det och då efter ganska lång tids erfarenhet så om man jämför cannabis och alkohol så är alkoholen ur kroppen på ca en natt dvs utan återställare. Cannabinolen lagras i fettvävnaden under ganska lång tid tar nog minst en vecka att bli av med om jag inte minns fel och jag tror oxå att den ackumuleras i takt med att man använder den. Iom att cannabis på ytan verkar vara 1. utan fysisk tillvänjningrisk 2. gör det lättare för många brukare att ha ett någorlunda vettigt socialt liv jämfört med andra droger så gör det att man löper en alltför stor risk att inte riktigt fatta att man blivit beroende men på ett annat sätt än vad vid normalt sett kallar beroende. Jag tror alltså att det på grund av att det på ytan ser ut att vara ganska ok och ofarligt med cannabis att just det i sig kan leda in i ett ganska omfattande missbruk.

Att närminnet lägger ner lite är ju en klassiker och att vuxenblivandet fördröjs det är oxå känt men det finns tydligen inga bevis på bestående cirkulationsrubbningar i hjärnan. Sen finns det faktiskt ganska gott om exempel där folk har flippat ut helt på ett tråkigt sätt. För var det ju förknippat med love peace and understanding men nu för tiden så finns brasset med i alla typer av samanhang så brass i situationer/miljöer där det förekommer våld är tydligen inte helt ovanligt nu.

Men frågar man mig om vem jag helst skulle spendera en fem minuter med, en aspackad alkoholist oavsett hur trevlig och motståndskaraftig mot att gå ner i reptilhjärnan eller en järnflummig brassrökare så blir svaret lätt för mig i alla fall.

Vem vet om några generationer så kanske vi har en kultur där rökningen historiskt sett passar bättre in, lite typ som i dom länder som man ofta hänvisar till. Men jag tror man ska komma ihåg när man gör den typen av jämförelser att det är nog i verkligheten inte riktigt är så accepterat i dom länderna som man tror.

Min grundinställning är alltså att jag tycker det är för jävligt att folk ska behöva droga sig för att överleva alternativt hitta kickarna i livet och när det gäller brass så tillför det inget som du inte redan har inom dig från början. Det är som sagt bara att öppna kranen och köra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, drogen kan vara skadlig .Om man hårddrar det är allt skadligt. Det är fortfarande inget argument för att man ska ta kontrollen över människors egna liv.

Kunskapshål? Du talar utifrån godtycklig data du hittat på själv. Om det är någon som har brist på information är det du. Visa mig någonting som tyder på att konsumtionen av cannabis skulle öka eller att någon ens skulle dö av det (tips: hittills har typ ingen dött).

Jag har anpassat min ståndpunkt till hur det faktiskt är.

Käre Krokodil. Man behöver inte hårddra det och prata om det mest extrema, om död.

Det finns mängder med information. Om du inte orkar hitta den själv så ska jag ta fram den åt dig när jag får tid.

Under tiden kan jag upplysa dig om att du inte har den blekaste aning om vad du pratar om!

Apropå tråden vara eller icke vara: du säger att du har en ståndpunkt och att jag har ett problem om jag inte kan argumentera mot den. Du är rolig du. Det finns ingen anledning att argumentera. Tycker du att alla ska få knarka om de vill, vad vill du då att motparten eller andra debattörer ska säga? "Javisst". Och i så fall, End of discussion. Eller kanske, "Nej". Du har fel. Vad vill du att tråden egentligen ska leda till? Att alla ska hålla med dig? Att andras åsikter ska presenteras och förklaras som icke hållbara och utan bevis? Eller vill du bli omvänd och inse att du snackar skit?

Jag har inte fått ett enda bevis på att cannabis skulle vara något bra. Presentera det till att börja med.

//:debatt

Redigerat av debatt
Link to comment
Dela på andra sajter

När man arbetar inom psykiatrin träffar man ofta på patienter som efter en regelbunden användning av cannabis har utvecklat paranoia eller andra psykotiska symtom. En australiensisk forskningsartikel redovisade för en tid sedan följande hypoteser om ett möjligt samband:

-Det finns ett slumpmässigt förhållande mellan bruk av cannabis och utvecklandet av psykotiska störningar.

-Cannabisbruk kan påskynda utvecklingsförloppet hos människor som har en känslighet för schizofreni.

-Cannabisbruk förvärrar schizofreni, symtomen blir fler och svårare.

-Människor med psykotiska störningar är mer benägna att missbruka cannabis.

(Källa:uttalande från web4health)

Link to comment
Dela på andra sajter

anarkisten1 (oregistrerad)

Folk glömmer ofta att cannabisplantan numer är förädlad till att producera mer och starkare så det här förvånar inte mig. Men jämfört med risken att dö i akut alkoholförgiftning så är risken ändå förhållandevis liten om man ska försöka sig på en objektiv bedömning.

Den som har lättare än genomsnittet att utveckla psykostillstånd etc eller att försätta sig i situationer/begå handlingar som gör att dom råka illa ut löper nog större risk nu för tiden iom den starkare cannabisen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kan tänka mig att jämföra cannabis med rårís. Vilket är nyttigast för kroppen?

Jag skulle nog aldrig hävda att alkohol är mindre farligt än cannabis.

Och ja, jag både har läst om och sett ett mycket intressant program från UK (Newcastle?) om cannabisens effekter i utslagna stadsdelar under arbetslöshetens framfart. Där framhölls att plantorna modifieras på olika sätt. Såg även en dokumentär från Holland om detta. Det kan ju vara riktigt stor skillnad mellan olika sorter.

Redigerat av debatt
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har inte fått ett enda bevis på att cannabis skulle vara något bra. Presentera det till att börja med.

Det är ju för i helvete inte det han säger heller. Häng med i diskussionen istället för att rabbla samma sak om och om igen. Han säger att det är totalt jävla irrelevant hur skadligt eller oskadligt cannabis må vara, det som är viktigt är att man inte säger åt folk vad de ska göra med sitt liv.

Sen kan man ha invändningar på det om man vill. Men se till att läsa hans inlägg till att börja med.

Link to comment
Dela på andra sajter

anarkisten1 (oregistrerad)
Det är ju för i helvete inte det han säger heller. Häng med i diskussionen istället för att rabbla samma sak om och om igen. Han säger att det är totalt jävla irrelevant hur skadligt eller oskadligt cannabis må vara, det som är viktigt är att man inte säger åt folk vad de ska göra med sitt liv.

Sen kan man ha invändningar på det om man vill. Men se till att läsa hans inlägg till att börja med.

Men vad säger du, det är väl klart att man i de fall man tycker att folk har fel i den här typen av frågeställningar försöker påpeka det. I min ordlista kallas det för att bry sig om. Det är väl klart som korvspad att man säger åt dom som man tycker gör fel med sina liv att man tycker att dom gör fel. Folk får ju för sig det mest märkliga saker och tänk dig in i situationen att din dotter/son får för sig att nu jävlar ska jag protestera mot mina föräldrar så nu drar jag i mig fetmackan heroin bara för att visa att jag vill bestämma själv.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det jag inte fattar är varför folk som blivit missbrukare under ett förbudssystem nästan alltid vill ha mer förbud, mer av samma apparat som bidrog till deras egen misär.

ja absolut, se bara på alkohol, där finns det minsann inga missbrukare inte. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Men vad säger du, det är väl klart att man i de fall man tycker att folk har fel i den här typen av frågeställningar försöker påpeka det. I min ordlista kallas det för att bry sig om. Det är väl klart som korvspad att man säger åt dom som man tycker gör fel med sina liv att man tycker att dom gör fel.

Visst, men då blir det ju bara att ni snackar förbi varann. Det Krokodil säger är "det spelar ingen roll om cannabis är farligt eller inte, det ska legaliseras för att alla ska få bestämma själva vad de vill göra med sin kropp", och ni svarar med "men cannabis är ju farligt!". Det känns inte som en diskussion som leder nån vart.

Det är nära på att man själv blir legaliseringsförespråkare bara av att se hur illa de på förbudssidan argumenterar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Alkoholkulturen sitter djupt rotad här i norden. Jämfört med hur det såg ut för 100-150 år sedan är ditt påstående närmast en sanning.

Det beror på vad man menar med missbruk. Om man tycker att minnesluckor och tung bakfylla är ett tecken på ett missbruk dagen innan, så är det nog inte så stor skillnad.

Link to comment
Dela på andra sajter

Huvudfrågan är väl egentligen om drogmissbruk är något man väljer frivilligt. Jag anser inte det, därför vill jag ha ett fortsatt förbud mot tunga och beroendeframkallande droger. I en perfekt värld, där alla redan har det bra, vet precis vad de ger sig in på, är välutbildade och har vänner och familj som kan rycka in om det egna omdömet mot all förmodan skulle slå slint, DÅ kan man börja snacka om att släppa allt fritt. Vi är inte där, tyvärr.

Vad gäller alkohol och cannabis vet jag faktiskt inte. Känns lite som att ska alkohol vara tillåtet, så borde cannabis definitivt vara det också.

Link to comment
Dela på andra sajter

Frihet i sig är inte bra.

Frihet under ansvar är en helt annan sak. Då kan t.o.m. jag vara liberal.

Saken är bara den att detta ansvar börjar i samma ögonblick vi föds.

Och ansvaret gäller inte bara oss själva, framförallt har vi ett ansvar gentemot våra medmänniskor.

Sedan tycker faktiskt inte jag heller att staten ska säga åt oss vad vi ska göra med våra liv i alla avseenden.

Men om vi inte kommer på själva vad vi bör göra med våra liv, så måste vi ha staten som räddningsplanka.

😉

//:debatt

Link to comment
Dela på andra sajter

Men om vi inte kommer på själva vad vi bör göra med våra liv, så måste vi ha staten som räddningsplanka.

Frågan är naturligtvis var gränsen ska gå, vem ska vi tvinga att ta den där räddningsplankan? Om jag är rubbad på något sätt och inte kan ta hand om mig själv kanske staten ska ha rätt att låsa in mig, däremot är det väl en anings mer tveksamt om jag ska kunna avtvingas blodprov och eventuellt straffas för att jag röker på.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker inte att droger skall legaliseras. Tycker att det bör informeras mer i media istället om hur farligt det är med droger (och alkohol). Jag tycker att det bör läggas mer resurser på sjukvård och rehabilitering. Resurser på vad som nu än behövs.. för att stötta folket istället för att slå krokben.

Men nu måste jag koka kaffe innan jag dör.. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...