Jump to content
Annons

Cannabisartikel på Expressen


Martin

Recommended Posts

-Det finns ett slumpmässigt förhållande mellan bruk av cannabis och utvecklandet av psykotiska störningar.

😄

Jag hoppas att du förstår att det även finns ett slumpmässigt förhållande mellan kopiös tomatkonsumtion och singelolyckor i trafiken?

Huvudregeln är att man får göra vad man vill med sin egen kropp. Droger är dock förbjudna i stor utsträckning då knarkare anstränger vårt välfärdssystem. Här kan naturligtvis paralleller dras till alkoholkonsumtion. Dock har man valt att inte förbjuda det då det är en sådan utbredd företeelse.

Vad gäller just cannabis så blir väl själva knäckfrågan i vilken utsträckning den drogen belastar vårt skattefinansierade sociala skyddsnät. Personligen tycker jag att man kan ta Sveriges anticannabispropaganda med en nypa salt.

Redigerat av cm0s
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 173
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Huvudregeln är att man får göra vad man vill med sin egen kropp.

Sexköpslagen kan dock sägas vara en lag som säger att man inte får göra vad man vill med sin egen kropp.

I det fallet för att det berör någon annans kropp och själ.

Precis som droganvändning kan göra.

Frihet under ansvar.

Återigen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sexköpslagen kan dock sägas vara en lag som säger att man inte får göra vad man vill med sin egen kropp.

I det fallet för att det berör någon annans kropp och själ.

Precis som droganvändning kan göra.

Frihet under ansvar.

Återigen.

Att knulla någon annan berör i högsta grad vederbörandes kropp och frångår därför inte mot huvudregeln att man får göra vad man vill inom sin egen rättssfär.

Sexköpslagen var därför ett dåligt exempel. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur tänker du nu?

😄

Precis det jag skrev.

Att du får göra vad du vill med dig själv så länge du inte inkräktar i någon annans rätt.

Redigerat av cm0s
Link to comment
Dela på andra sajter

Precis det jag skrev.

Att du får göra vad du vill med dig själv så länge du inte inkräktar i någon annans rätt.

Detta förekommer ju inte.

Alla har någon anhörig, någon vän, någon granne, något husdjur. Om inte, så definitivt någon medmänniska.

Därför var sexköpslagen ett utmärkt exempel!

Redigerat av debatt
Link to comment
Dela på andra sajter

Detta förekommer ju inte.

Alla har någon anhörig, någon vän, någon granne, något husdjur. Om inte, så definitivt någon medmänniska.

Därför var sexköpslagen ett utmärkt exempel!

Med rättssfär åsyftas rätt enligt lag, inte någon moralisk bedömning.

Bara för att någon granne blir ledsen i ögat för att jag skär mig själv så har jag inte angripit dennes rättssfär.

Du kan inte ärligt tro att man kan köpa sex genom att rikta en handling enbart mot sig själv. Det krävs två personer för att idka samlag, om du nu inte kände till det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Med rättssfär åsyftas rätt enligt lag, inte någon moralisk bedömning.

Bara för att någon granne blir ledsen i ögat för att jag skär mig själv så har jag inte angripit dennes rättssfär.

WOW! Härligt hur du bagatelliserar sådär coolt och häftigt. Undrar om du hade kunnat vara lika rak gentemot en förälder vars dotter/son skär (skadar) sig själv konstant.

Bara en tanke jag fick.

Link to comment
Dela på andra sajter

WOW! Härligt hur du bagatelliserar sådär coolt och häftigt. Undrar om du hade kunnat vara lika rak gentemot en förälder vars dotter/son skär (skadar) sig själv konstant.

Bara en tanke jag fick.

Jaha, så du menar att barnet borde ådömas något form av straff? Du tror inte att böter (som antagligen kommer att få betalas av föräldrarna) eller sluten ungdomsvård kommer göra situationen ännu värre?

Redigerat av cm0s
Link to comment
Dela på andra sajter

Jaha, så du menar att barnet borde ådömas något form av straff? Du tror inte att böter (som antagligen kommer att få betalas av föräldrarna) eller sluten ungdomsvård kommer göra situationen ännu värre?

poängen med VÅRD är väl att göra det bättre, och ska nog inte ses som nåt straff. I ett sånt fall bör den ju helst vara frivillig, men det är ju en utopi att det skulle funka. Tvångsvård.

Stoppa valfriheten

Stoppa den, stoppa den

Link to comment
Dela på andra sajter

Jaha, så du menar att barnet borde ådömas något form av straff?

Nu var du sådär cool och häftig igen... Jag menade förstås att även om jag värnar om friheten att göra vad man vill med sin kropp, så ska jag som förälder inte per automatik ignorera att mitt barn "väljer" att (skära) skada sig, bara för att barnets "val" enligt dig — hur var det nu du käckade till det — inte "angriper min rättssfär"...

Ta det inte personligt, det var bara ditt exempel med att "skära sig" som sög granit i sammanhanget. Tyckte jag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Med rättssfär åsyftas rätt enligt lag, inte någon moralisk bedömning.

Bara för att någon granne blir ledsen i ögat för att jag skär mig själv så har jag inte angripit dennes rättssfär.

Du kan inte ärligt tro att man kan köpa sex genom att rikta en handling enbart mot sig själv. Det krävs två personer för att idka samlag, om du nu inte kände till det.

Bra då förstår vi varann. Samtidigt är det så att mitt moraliska handlande går långt längre än vad som står skrivet i lagar och förordningar.

Lagarna haltar ju betänkligt.

När det gällde detta med att köpa sex, så var det ju just det jag menade - det är en handling där bägge berörs. Antingen missförstod du eller så skrev jag klantigt. Vi glömmer det nu. Låt oss fokusera på vad trådskaparen tog upp från början istället.

Det var väl att det var skit med knark.

End of discussion.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu var du sådär cool och häftig igen... Jag menade förstås att även om jag värnar om friheten att göra vad man vill med sin kropp, så ska jag som förälder inte per automatik ignorera att mitt barn "väljer" att (skära) skada sig, bara för att barnets "val" enligt dig — hur var det nu du käckade till det — inte "angriper min rättssfär"...

Ta det inte personligt, det var bara ditt exempel med att "skära sig" som sög granit i sammanhanget. Tyckte jag.

Att föräldrar har ett visst ansvar som vårdnadshavare har inget med den här diskussionen att göra (såvida vi inte pratar om minderåriga knarkare?).

Mitt exempel står sig fortfarande. Jag kan inte straffas för att jag skär mig själv. Vare sig du vill det eller inte.

Bra då förstår vi varann. Samtidigt är det så att mitt moraliska handlande går långt längre än vad som står skrivet i lagar och förordningar.

Lagarna haltar ju betänkligt.

Samtidigt måste man väl ändå beakta att ett frihetsberövande (som ju faktiskt kan ske om man är missbrukare) är ett väldigt stort ingripande.

Link to comment
Dela på andra sajter

Att föräldrar har ett visst ansvar som vårdnadshavare har inget med den här diskussionen att göra

Jo, det har det — eftersom vi har talat om åldersgräns för när det ska vara OK och fritt att knarka i enlighet med Krokodils samhällsmodell — vare sig du vill det eller inte.

Redigerat av Valle
Link to comment
Dela på andra sajter

Jo, det har den — eftersom vi har talat om åldersgräns för när det ska vara OK och fritt att knarka i enlighet med Krokodils samhällsmodell — vare sig du vill det eller inte.

Det strider fortfarande inte mot principen att man inte kan straffas för brott mot sin egen rättssfär.

Det blir ju i de fallen föräldrarna som straffas för att de underlåtit att ta hand om sina barn.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det strider fortfarande inte mot principen att man inte kan straffas för brott mot sin egen rättssfär.

Det blir ju i de fallen föräldrarna som straffas för att de underlåtit att ta hand om sina barn.

Om barnen t.ex. knarkar, menar du?

Link to comment
Dela på andra sajter

Om barnen t.ex. knarkar, menar du?

Ja. Notera att jag skrev att man gör undantag för drogmissbruk då det belastar den offentliga sektorn.

Redigerat av cm0s
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
anarkisten1 (oregistrerad)

Om missbruk är straffbart eller ej oavsett vilken substans som missbrukas eller åldern på den som gör det är väl skit samma. Det viktiga måste väl ändå vara att visa väg till ett mående som innebär att man inte behöver droga sig för att må bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om missbruk är straffbart eller ej oavsett vilken substans som missbrukas eller åldern på den som gör det är väl skit samma. Det viktiga måste väl ändå vara att visa väg till ett mående som innebär att man inte behöver droga sig för att må bra.

Hej sosse.

Äter man godis för att må bra, eller för att det är gott? Går man på bio för att slippa ifrån sin tunga gråa vardag - eller för att få en stunds underhållning?

Knark är inte alltid flykt och självmedicinering, ibland är knark bara gott.

Link to comment
Dela på andra sajter

anarkisten1 (oregistrerad)
Hej sosse.

Äter man godis för att må bra, eller för att det är gott? Går man på bio för att slippa ifrån sin tunga gråa vardag - eller för att få en stunds underhållning?

Knark är inte alltid flykt och självmedicinering, ibland är knark bara gott.

Sorry Lorry har bytt parti 😲 . Jasså underhållning och gott säger du, o fan kan man få en macka Idol 09 med anjovissmak?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...