Jump to content
Annons

Cannabisartikel på Expressen


Martin

Recommended Posts

anarkisten1 (oregistrerad)
Ja, det var en specifik historia och det finns många variationer på den. Det finns säkert fler myter, det brukar vara gott om det när det gäller just droger. Någon i min skola sa att röka hasch var som att dra en osthyvel på hjärnan varje gång, vilket ju inte stämmer.

Vad jag läst skiljer sig cannabispsykosen något mot andra sorts psykoser. Hur den gör det, det vet jag faktiskt inte.

Jäpp. Jag resonerar som så att förbudet bara är kontraproduktivt och kostar pengar som skulle kunna koncentreras på något som faktiskt har effekt, till exempel avgiftning och rehabilitering.

På tal om myter, läs gärna detta.

“Narkotikakontrollen har haft betydande verkan genom att hålla nere det ickemedicinska bruket. Missbruksläget i vårt land är bättre än på många andra håll i världen och detta är ett resultat av vår restriktiva narkotikapolitik. Genom en rad insatser (t.ex. den landsomfattande polisoffensiven 1969 och lokala aktioner som i Arboga 1986) har vårt land visat att det går att på bred front tränga tillbaka massmissbruk av narkotika genom att använda metoder som är acceptabla i vårt samhälle. Målet, ett narkotikafritt samhälle, är och förblir en viktig del av välfärdssträvandena.” – Drugsmart/CAN/Polisen

"Svensk narkotikapolitik är inte framgångsrik! Missbruksläget är långt ifrån bättre i Sverige än i andra europeiska länder, och förbudet har inte haft avsedd inverkan på konsumtionen av narkotika. Vi har idag fler tunga missbrukare än drogliberala länder som Holland, och samtidigt den högsta dödligheten bland tunga missbrukare i hela EU. Detta är alltså resultatet av vår restriktiva narkotikapolitik! Det är en politik som gjort allt annat än att lett oss in i den utopi som är dess mål! Målet, “ett narkotikafritt samhälle”, ger nu mer endast ett repressivt skäl åt det gamla ordspråket “målet rättfärdigar medlen”. Den tragiska konsekvensen av den förda politiken är idag att politiken orsakar mer skada än drogerna i sig. Detta är den huvudsakliga anledningen till varför det narkotikafria samhällets politik inte får något gehör i ett Europa som allt mer söker nya, verklighetsbaserade och humanistiska vägar att möta drogproblematiken."

Källor:

1 EMCDDA Annual Report 2001

2 EMCDDA Annual Report 2000

3 Brottsförebyggande Rådet, BRÅ; Kriminaliseringen av narkotikabruk

4 Brottsförebyggande Rådet, BRÅ; Ungdomar, droger och polisens insatser

5 Centralförbundet för Alkohol- och Narkotikaupplysning, CAN; Drogutvecklingen i Sverige, Rapport 2000

Länk till sidan jag tog det från:

http://cannabisfakta.swecan.org/15myter_html.htm

Men dina källor är ju från 2000 hur ser det ut nu? Det är väl klart att vi ska ha en fördomsfri inställning till narkomani och rehabilitering men det vore ju dumt att utgå ifrån att ett friskt samhälle får räkna med sin beskärda del narkomaner. Det är väl bättre att ändra samhället så folk inte behöver knarka, det kommer ju iofs aldrig att ske men man kan ju få drömma.

Redigerat av anarkisten1
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 173
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

anarkisten1 (oregistrerad)

Debatt man tackar och bugar.

Typ det finns ju lite erfarenhet här så mig lurar ingen, inte när det gäller det här ämnet i alla fall.

Ha det bra.

Redigerat av anarkisten1
Link to comment
Dela på andra sajter

Att det skulle ge mer resurser är en dålig ursäkt för den verkliga anledningen, nämligen den att man ska kunna få knarka ifred utan att åka fast, eller hur?

KÄRA NÅN. Kan vi lägga av att hitta på motiv åt motståndaren? "Ni vill bara knarka ifred/ni vill bara ha allting gratis/ni vill bara blablabla", på vilket sätt leder det till en vettig debatt? Gör skäl för ditt användarnamn!

Link to comment
Dela på andra sajter

Att det skulle ge mer resurser är en dålig ursäkt för den verkliga anledningen, nämligen den att man ska kunna få knarka ifred utan att åka fast, eller hur?

Det är väl självklart att varje människa ska ha friheten att knarka ifred. Varför tycker du att du har rätt att diktera vad andra ska göra med sina liv? Vad är det som gör dig så rättfärdig och överlägsen?

Men dina källor är ju från 2000 hur ser det ut nu? Det är väl klart att vi ska ha en fördomsfri inställning till narkomani och rehabilitering men det vore ju dumt att utgå ifrån att ett friskt samhälle får räkna med sin beskärda del narkomaner. Det är väl bättre att ändra samhället så folk inte behöver knarka, det kommer ju iofs aldrig att ske men man kan ju få drömma.

Och så säger folk att jag är utopisk.

Folk kommer fortsätta knarka vare sig lagen förbjuder det eller inte. Det handlar om att vara realistisk och komma fram till den bästa lösningen för hur situationen egentligen är, eller om man ska stänga in sig i en bubbla och sträva efter befängda abstraktioner som 'det narkotikafria Sverige' och samtidigt bara förstöra ännu mer för de som har verkliga problem.

Men nejdå. Bara man tvingar folk nog mycket så slutar de knarka. Och du ska vara anarkist? Jo, tjena.

Redigerat av Krokodil
Link to comment
Dela på andra sajter

anarkisten1 (oregistrerad)

Krokodil jag menar inte att tvinga nån men jag förnekar inte att jag tycker att det vore skönt om vi kunde förändra samhället så att folk inte mår så illa så att dom behöver droga sig. Det skäms jag inte för tvärtom, Utopia kanske inte skulle vara så dumt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Krokodil jag menar inte att tvinga nån men jag förnekar inte att jag tycker att det vore skönt om vi kunde förändra samhället så att folk inte mår så illa så att dom behöver droga sig. Det skäms jag inte för tvärtom, Utopia kanske inte skulle vara så dumt.

Jag är till hundra procent positiv att det finns människor som börjat med droger av nyfikenhet, av att vilja uppleva livets alla möjligheter, och så vidare. Jag är med dig på att det är tragiskt att världen ska behöva se ut som den gör, men det är inte rationellt att sträva efter en idealisation som aldrig går att uppnå. Vi kan inte förändra mänsklig natur hur stränga lagar och hur starka stater vi än har.

Redigerat av Krokodil
Link to comment
Dela på andra sajter

anarkisten1 (oregistrerad)

Jag tror inte vi pratar samma språk faktiskt 😐 så vi lägger ner tycker jag. Men nåt att ta med sig det är att, nä fan jag vill räkna efter men jag kände ett gäng som var nyfikna som inte finns längre.

Link to comment
Dela på andra sajter

Krokodil — ja eller nej — anser du att en knarkpåverkad person kan handla rationellt i alla lägen?
Nej.

Ja eller nej — icke-påverkade personer då (oavsett drog), kan de enligt din mening handla rationellt i alla lägen?

Link to comment
Dela på andra sajter

Krokodil: Jag håller med dig, men som du kanske märker så är (tyvärr) alla motståndare till cannabis orubbliga. Ju mer man försöker "övertala" folk, desto värre blir det. Och jag kan inte direkt klandra dom, eftersom jag själv (och kanske du också?) varit likadan en gång i tiden. Personer runt omkring mig försökte förklara för mig att det inte va så farligt som jag trodde, men jag kunde liksom inte ta det på allvar.

Men så en dag åkte jag till Australien, rökte en fet och insåg hur trångsynt jag varit hela mitt liv. Sedan dess har jag rökt mer eller mindre regelbundet, vilket jag är nöjd med. Visst, periodvis har det blivit en aning för mycket. Men som nu, röka en eller två gånger i veckan är lagom tycker jag. Tidigare sprang jag runt och skrek på krogen, vaknade upp med bulor och tömda konton. Allt sånt försvann i takt med att jag började röka, och det är jag milt sagt glad över.

Trots förbudet har jag hittills rökt obehindrat och aldrig åkt fast (peppar peppar!). Det tråkiga i mina ögon med förbudet idag är kvalitén och priset. Jag hade varken rökt mer eller mindre om det varit lagligt.

JAG VILL BESTÄMMA SJÄLV. Jag bryr mig inte ett smack om Svenne Banan tittar snett på mig om jag tänder en holk i parken, men om jag skulle åka fast går nog flyttlasset till Danmark.

Cannabis är en mild drog, det är inget att vara livrädd för.

Att göra musik, (röka en spliff kanske) och lyssna på det man skapat, är ändå det som slår allt!

puss

Link to comment
Dela på andra sajter

Roligt att se att det finns fler på detta forum som är lite öppnare. Jag har inte alltid haft en lika vidsynt inställning till droger. Men jag har tyckt de har varit intressanta ända sen barnsben.

Det som är svårast med de som är emot droger, brukar vara att de blundar för fakta och spelar på stereotyper och myter. Såg på SVT häromdagen en debatt mellan en svensk kvinna (vänsterpartist) och en liberal engelsman. Han la upp ungefär de argument jag hade, men när vänsterkvinnan fick dessa relevanta fakta presenterade för henne skakade hon bara på huvudet och sa "drugs kill because drug is drugs". Det är även en sådan argumentation vi har haft äran av att bevittna i denna tråden.

Cannabis är en relativt mild drog fysiskt sett. Men den har starka egenskaper tycker jag, om man använder det i rätt syfte. Att utforska sitt medvetande funkar helt klart, om man har en böjelse för sånt. Att ge musikskapandet en ny dimension är en annan, och jag håller med dig -- musik och cannabis (jazztobak) går ihop som elgitarrer och distorsion.

"See I think drugs have done some good things for us. If you don't think drugs have done good things for us then do me a favor. Go home tonight and take all of your records, all your tapes and all your CD's and burn 'em. Because, you know all those musicians who made all that great music that's enhanced your lives throughout the years? Rrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrreal fucking high on drugs, man."

- Bill Hicks (må han vila i frid).

Puss.

Redigerat av Krokodil
Link to comment
Dela på andra sajter

anarkisten1 (oregistrerad)
Krokodil: Jag håller med dig, men som du kanske märker så är (tyvärr) alla motståndare till cannabis orubbliga. Ju mer man försöker "övertala" folk, desto värre blir det. Och jag kan inte direkt klandra dom, eftersom jag själv (och kanske du också?) varit likadan en gång i tiden. Personer runt omkring mig försökte förklara för mig att det inte va så farligt som jag trodde, men jag kunde liksom inte ta det på allvar.

Men så en dag åkte jag till Australien, rökte en fet och insåg hur trångsynt jag varit hela mitt liv. Sedan dess har jag rökt mer eller mindre regelbundet, vilket jag är nöjd med. Visst, periodvis har det blivit en aning för mycket. Men som nu, röka en eller två gånger i veckan är lagom tycker jag. Tidigare sprang jag runt och skrek på krogen, vaknade upp med bulor och tömda konton. Allt sånt försvann i takt med att jag började röka, och det är jag milt sagt glad över.

Trots förbudet har jag hittills rökt obehindrat och aldrig åkt fast (peppar peppar!). Det tråkiga i mina ögon med förbudet idag är kvalitén och priset. Jag hade varken rökt mer eller mindre om det varit lagligt.

JAG VILL BESTÄMMA SJÄLV. Jag bryr mig inte ett smack om Svenne Banan tittar snett på mig om jag tänder en holk i parken, men om jag skulle åka fast går nog flyttlasset till Danmark.

Cannabis är en mild drog, det är inget att vara livrädd för.

Att göra musik, (röka en spliff kanske) och lyssna på det man skapat, är ändå det som slår allt!

puss

Ja tjena

Jag kan infa om att så där en 30 år senare och några kilo röka visare så ser det liiite annorlunda ut. 😳 Så där resonerar ju alla innan livet knackar på och det börjar bli trångt i glasbubblan. Det behövs inga droger för att kunna göra musik det är bara att våga öppna spjället och köra. Det går till och med att spejsa till det och på samma gång driva med psykedelia gengren kolla länken.

http://www.youtube.com/watch?v=10BwmKIGc68...page&fmt=18

Dom håller väl på att stänga christiania så det blir väl till att jaga på gator och via kontakter där oxå kan jag tro, för övrigt så är ju danmark inte speciellt invandrarvänligt just nu.

Lycka till (ingen ironi utan på riktigt)

Link to comment
Dela på andra sajter

anarkisten1 (oregistrerad)
Roligt att se att det finns fler på detta forum som är lite öppnare. Jag har inte alltid haft en lika vidsynt inställning till droger. Men jag har tyckt de har varit intressanta ända sen barnsben.

Det som är svårast med de som är emot droger, brukar vara att de blundar för fakta och spelar på stereotyper och myter. Såg på SVT häromdagen en debatt mellan en svensk kvinna (vänsterpartist) och en liberal engelsman. Han la upp ungefär de argument jag hade, men när vänsterkvinnan fick dessa relevanta fakta presenterade för henne skakade hon bara på huvudet och sa "drugs kill because drug is drugs". Det är även en sådan argumentation vi har haft äran av att bevittna i denna tråden.

Cannabis är en relativt mild drog fysiskt sett. Men den har starka egenskaper tycker jag, om man använder det i rätt syfte. Att utforska sitt medvetande funkar helt klart, om man har en böjelse för sånt. Att ge musikskapandet en ny dimension är en annan, och jag håller med dig -- musik och cannabis (jazztobak) går ihop som elgitarrer och distorsion.

"See I think drugs have done some good things for us. If you don't think drugs have done good things for us then do me a favor. Go home tonight and take all of your records, all your tapes and all your CD's and burn 'em. Because, you know all those musicians who made all that great music that's enhanced your lives throughout the years? Rrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrreal fucking high on drugs, man."

- Bill Hicks (må han vila i frid).

Puss.

Att en del artister inte klarade att göra musik utan droger det handlade nog mer om att inte våga nåt annorlunda från början och en jävla press från inustrin och konsumenterna. Sen finns det en jävla massa bra musik som skapats av icke brassrökande musiker, förmodligen rejält mycket mer än av rökande.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja tjena

Jag kan infa om att så där en 30 år senare och några kilo röka visare så ser det liiite annorlunda ut. 😳 Så där resonerar ju alla innan livet knackar på och det börjar bli trångt i glasbubblan. Det behövs inga droger för att kunna göra musik det är bara att våga öppna spjället och köra. Det går till och med att spejsa till det och på samma gång driva med psykedelia gengren kolla länken.

Jaja, vi fattar, du har rökt jättemycket och har erfarenhet, således ska vi lyssna på dig. Men att det gick dåligt för din del, om det gjorde det, beror ju på dig och på dina kompisar respektive.

Link to comment
Dela på andra sajter

anarkisten1 (oregistrerad)
Jaja, vi fattar, du har rökt jättemycket och har erfarenhet, således ska vi lyssna på dig. Men att det gick dåligt för din del, om det gjorde det, beror ju på dig och på dina kompisar respektive.

Jaja vi fattar du är desperat inställd på att uppfinna hjulet igen, hör av dig om 30 år så kan vi jämföra hjul. Lycka till

PS vad gillade du videon?

Link to comment
Dela på andra sajter

KÄRA NÅN. Kan vi lägga av att hitta på motiv åt motståndaren? "Ni vill bara knarka ifred/ni vill bara ha allting gratis/ni vill bara blablabla", på vilket sätt leder det till en vettig debatt? Gör skäl för ditt användarnamn!

Det gör jag verkligen! Och det gör du också tydligen! 😆😄

Jag tryckte på en känslig punkt och fick fram sanningen.

Vad mer kan man begära?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det gör jag verkligen! Och det gör du också tydligen! 😆😄

Jag tryckte på en känslig punkt och fick fram sanningen.

Vad mer kan man begära?

Att nån blir upprörd över din argumenteringsteknik betyder att du har rätt? Intressant slutsats.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja tjena

Jag kan infa om att så där en 30 år senare och några kilo röka visare så ser det liiite annorlunda ut. 🙂 Så där resonerar ju alla innan livet knackar på och det börjar bli trångt i glasbubblan. Det behövs inga droger för att kunna göra musik det är bara att våga öppna spjället och köra. Det går till och med att spejsa till det och på samma gång driva med psykedelia gengren kolla länken.

http://www.youtube.com/watch?v=10BwmKIGc68...page&fmt=18

Dom håller väl på att stänga christiania så det blir väl till att jaga på gator och via kontakter där oxå kan jag tro, för övrigt så är ju danmark inte speciellt invandrarvänligt just nu.

Lycka till (ingen ironi utan på riktigt)

Hej hej på dig du.

Jag har inga planer på att röka ner mig totalt varje dag i trettio år, som du verkar ha gjort. På samma sätt som jag inte tänker supa varje dag. Dricka lite vin på helgerna är mer givande. Lagom är bäst 🙂

Jag tar aldrig någon drog då jag GÖR musik, däremot ibland när jag lyssnar på det jag gjort (det var så jag menade). Ofta hjälper det att höra helheten istället för att fokusera på små detaljer.

"Stänga Christiania" har dom gjort väldigt länge.. Men visst, får väl flytta till Holland då eller nåt. Indien kanske?

Eller så får jag bara se till att akta mig för länsman..

puss

Link to comment
Dela på andra sajter

anarkisten1 (oregistrerad)
Hej hej på dig du.

Jag har inga planer på att röka ner mig totalt varje dag i trettio år, som du verkar ha gjort. På samma sätt som jag inte tänker supa varje dag. Dricka lite vin på helgerna är mer givande. Lagom är bäst 🙂

Jag tar aldrig någon drog då jag GÖR musik, däremot ibland när jag lyssnar på det jag gjort (det var så jag menade). Ofta hjälper det att höra helheten istället för att fokusera på små detaljer.

"Stänga Christiania" har dom gjort väldigt länge.. Men visst, får väl flytta till Holland då eller nåt. Indien kanske?

Eller så får jag bara se till att akta mig för länsman..

puss

Pöss tebaka på dig det var skoj att höra ett eko, så tänkte jag oxå då det begav sig. Så du drar lätt på en låda i parken och skiter i om svensson ser men av princip aldrig när du gör musik. Och sånt där äkligt surt vin vill du dricka på helgerna oxå, då vet i hundan om det inte är bättre med en riktig banan ändå.

Vad tyckte du videon då för du kollade väl?

Link to comment
Dela på andra sajter

Krokodil - du är rolig. 🙂 Jag tror den värsta libertarianyran lägger sig om några år, brukar vara så.

Valle: Vad sägs om att tillåta cannabis på samma premisser som alkohol? Bara för att det vore nice, och lite rättvist.

För nog är det lite konstigt att staten har förbjudit en växt?

Link to comment
Dela på andra sajter

Så du drar lätt på en låda i parken och skiter i om svensson ser men av princip aldrig när du gör musik.

- Ja?

- Varför skulle vinet vara surt och äckligt? För att du har svept 7000 boxar och fått avsmak för det?

- Ja en banan (om du nu menade en gul böjd sak) är såklart nyttigare. Likaså ett löppass och en tallrik spenat, men nu är det väl inte det vi pratar om..

- Ja jag kollade men förstod inte riktigt grejen, du får gärna förklara det roliga 😄

kram

Link to comment
Dela på andra sajter

Krokodil - du är rolig. 😄 Jag tror den värsta libertarianyran lägger sig om några år, brukar vara så.

Valle: Vad sägs om att tillåta cannabis på samma premisser som alkohol? Bara för att det vore nice, och lite rättvist.

För nog är det lite konstigt att staten har förbjudit en växt?

Vad menar du? Att jag är offer för en libertariansk trend? Jag kommer alltid ta frihet på allvar, så för mig finns det inget annat rimligt idésystem.

Link to comment
Dela på andra sajter

- Ja?

- Varför skulle vinet vara surt och äckligt? För att du har svept 7000 boxar och fått avsmak för det?

- Ja en banan (om du nu menade en gul böjd sak) är såklart nyttigare. Likaså ett löppass och en tallrik spenat, men nu är det väl inte det vi pratar om..

- Ja jag kollade men förstod inte riktigt grejen, du får gärna förklara det roliga 😄

kram

Hahah 😆 En kram istället för en puss kan säga så mycket.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...