Jump to content
Annons

Varför låter min musik dålig i ett par kassa hörlurar?


Bluemoon

Recommended Posts

drloop (oregistrerad)

Grejer och prylar i all ära.

Hyr in dig med en bra producent i en riktig studio och spela in sång/ mixa.

Då blir det rejäl kvalitéts skillnad mot din egen inspelning och mix.

Jag hyr hellre in mig med duktigt folk än köper för dyra grejer hem.

Dels får du coachning när du sjunger och du får ett sound i mix som är i toppklass.

Så istället för att lägga 10 000-20 000 på mick å preamp, betala duktigt folk.

Är man jätteduktig på ljudteknik och förstår och kan höra skillnader på mickar och preampar, ja då skall man gå och köpa bra grejer. Men innan man förstår sig på ljudteknik ordentligt så är det dina kunskaper som sätter gränserna inte prylarna.

Ofta brister inte tekniken först utan rummet där du spelar in och dina egna kunskaper.

Stuart Price som jobbat med Madonna har sagt nåt jag gillar och håller med om.

I en modern signal kedja så finns det egentligen inga prylar som låter så illa att det inte kan fixas till i mix.

Förutsatt att inget är felaktigt uppsatt eller trasigt.

För mig var det en stor kick att hyra in mig för mix och sång.

Sången på den låten jag la i studio blev inte bara ljudmässigt bättre utan också mycket bättre uttryck tack vare coachningen som jag fick.

Mixen är åtskilligt bättre än vad jag gör hemma.

Med andra ord, hemma gör jag demos och sedan spelar jag in hos proffs.

Och skulle en sångtagning bli magi hemma så är mina grejer tillräckligt väljudande för att jag skall kunna behålla det på "platta". Jag kör med budget prylar i samma klass som din B1.

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 111
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

hur är akustiken där du spelar in sången? har man ett "dåligt" rum så är det bättre att dämpa reflektionerna när man spelar in och lägga på reverb/delay efter åt.

sen beror det ju på hur duktig du är på att mixa.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sandra ML förekommer i åtminstone två aktuella trådar och problemet är egentligen hur man ska kunna få så bra ljud som möjligt ur ett redan inspelat material på 12 låtar.

Där har Studio Projects B1 använts, liksom utrustning från Behringer bl.a. Inställningen har varit 16 bitars upplösning. Att optimera detta i efterhand är vad vi har att brottas med, i samförstånd med en ljudkräsen och diskantklarhetseftersträvande medveten genrebestämd ambitiös musikskapare.

Vad framtiden bör innebära beträffande inspelningsteknik och utrustning är egentligen en helt annan sak.

I detta fall bör man jobba med ljudförbättrande processorer. Nästa gång är en helt annan fråga.

😄

//:debatt

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

I fallet redan inspelat så kan man lämna bort det för mix.

Annars är det bara att använda EQ. En exciter är nog mest om man spelat in fel, typ på baksidan av micken.

B1 låter tillräckligt bra.

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej igen gott folk! Soligt idag iaf;) då blir man lite gladare i ett annars ruggigt land.

Nu är det så här, jag vet att jag inte sitter på enorma kunskaper vad gäller inspelning, det vet jag (men jag kan så mycket mer än för bara nå år sen). Men jag vet också att jag aldrig aldrig ger upp vad gäller mina drömmar å mål. Jag har kommit fram till att, om jag nu måste spela in om allt, ja då får det vara så. De kommer då bli den 4 (!) gången jag spelar in om alla låtar, hör och häpna, men efter varje gång har det blivit så mycket bättre (p.g.a erfarenhet naturligtvis). Varför jag kände mig extra less denna gång är för att jag är så nöjd med alla dubbar, ja allt. Har jobbat och gnetat. Men vill man ligga på topp, då är det bara att jobba vidare. Sen är jag överambitiös många gånger, men det kanske bara är bra. Jag kan ju inte tänka mig att de stora producenterna blev stora bara genom ett knapptryck 😄 Och låten "it's a long way to the top if you want to play rock n roll" är väl väldigt ärlig enligt mig. Låtarna är också för bra för att bara nöja sig med det näst bästa, därför jag vill att det ska bli bättre!

Varför jag inte spelar in i proffs -studio är för att många av mina låtar har enormt med dubbar... det skulle bli för tok för dyrt. Jag vet också att man kan lyckas få klart och fint ljud i hemmastudio. Är ju på god väg, bara det att jag vill komma ett steg närmare det perfekta ljudet (finns inga genvägar till det perfekta ljudet som man brukar säga). På denna (3 :e omgång inspelningar av denna skiva) har jag 3 låtar kvar att spela in på. Jag ska då prova mig fram på alla vis att få till bra ljud. Få se om det blir bättre... då får nästa steg bli att spela in om övriga låtar.

Har också tagit kontakt med en duktig snubbe i stan för att samla info. Tack för all hjälp! Nu är det bara att move on och ta tjuren vid hornen. Have a nice day.

Link to comment
Dela på andra sajter

n1kko (oregistrerad)

Har inte lusläst tråden, så du kanske har svarat på detta tidigare. Men har du kvar alla bounces, nermixningar och arbetsfiler till låtarna? Då kanske det bara rör sig om att mixa om dem? Dvs jobba med de instrument och sångspår som du redan spelat in. Lägga filter, kompressorer, EQ och panorera tills du får en fin mix. Det finns säkert jättemånga här på forumet som gärna hjälper dig med en mix eller två.

Har du inte kvar nermixningar och arbetsfiler så får du ta det som lärdom till framtiden att alltid spara sånt på externa hårdiskar osv. Just för att enkelt kunna gå tillbaka om man vill så. Tyvärr är det ofta så att man måste göra misstag för att lära sig. Du får se de gamla mixarna som något som fört dig framåt i ditt mixande och skapande, och inte om några produkter att skicka runt. Och är låtarna så pass bra som du säger så kan det nog vara värt att lägga ner lite mer tid på att få mixarna rättvisa! 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Hej igen!

Okej, ingen har nämn high pass/ low pass filter för mig. Har kikat runt lite, och det verkar ganska vanligt att använda detta på sång? Vad gör dessa filter på sången?

EDIT: samma sak som EQ har jag nu snappat upp;) of course

Redigerat av sandraML
Link to comment
Dela på andra sajter

Du gör precis samma sak som du beskyller andra för - och blandar ihop helt olika saker; Musikskapande och Sound.

Tycker du? Jag vill snarare hävda att jag behandlar sound som en del i musikskapandet.

Men nu är det inte det mitt inlägg huvudsakligen handlar om. Jag pratar om prylfixeringen och hur ofta det är fokus på prylar istället för arbetssätt, ideal, visioner etc, i trådar som den här. Något som berör skapandet av sound i allra högsta grad.

Om du har en vision i ditt huvud om hur en låt ska låta så är valet av mickförstärkare eller signal/brusförhållande mycket små detaljer av förverkligandet. Även den enklaste av utrustning duger i de allra flesta fall gott.

Jag tycker att det snackas för mycket utanför ämnet när frågor om ljud och ljudkvalitet dyker upp.

Stopp där! Ljud (antar du menar "ljud" som i "sound") och ljudkvalitet är två helt olika saker. Blandar man ihop dessa trillar man snabbt in på teknikpryls-snacket. Och det är inte till så stor hjälp. Musikskapande är till största delen en kreativ process glöm inte bort det. 😉

Förresten vem är adressaten i den citerade meningen? Syftar du på att jag går offtopic i mitt förra inlägg? I så fall får du gärna förklara hur!

Om man nu är supernöjd med sina låtar (som frågeställaren uppenbarligen är), så vill man inte få slängt i ansiktet att låtarna kanske suger och det är därför det inte låter "bra".

Tråden är redan uppe i tre sidor och jag orkar inte läsa igenom hel aen gång till. Men upplever du verkligen att någon uttrycker något liknande till Sandra? Hegobald pratar iofs om att en bra låt gör en bra produktion eller något liknande (något jag inte håller med om), men jag tycker int ehan antyder att det skulle vara något fel på Sandras låtar.

Vad jag vet har ingen fått höra Sandras låtar så det vore ju hur som helst ren spekulation att tycka något om hennes låtskrivarkapacitet.

Då vill man i stället ha tips om hur man förbättrar ljudet så att man kan testa själv med de tips man får och se vad som passar

Ja, och det finns många oilka sätt att angripa den är typen av frågor. Framförallt i ett fall som det här, när ingen hört materialet i fråga, är det viktigt att belysa problemet från olika håll.

- och frågan gäller inte musiken över huvud taget i sådana fall.

Här tror jag du fintar dig själv genom att dela upp musikskapandet i en låtskrivande (och ev framförande) del och en ljudteknisk del. En kompositör, en musiker och en ljudtekniker... Var tog själva produktionen vägen?

När man har konstaterat att tråden inte handlar om musiken, så kan man låta bli att kommentera i tråden,

Jag ha fått uppfattningen att Sandra gör allt själv: skriver, spelar, sjunger, arrar, producerar , spelar in och redigerar. Det framgår att hon har en stark vision om hur det ska vara. Vi andra har inte fått någon möjlighet att sätta oss in i musiken och kan därför inte med säkerhet svara på vad det är som hindrar henne rån att förverkliga sin vision.

Att du (utifrån ditt trånga musik-eller-ljudkvalitet-perspektiv) kommer fram till att hindret inte har med musken att göra känns väldigt förhastat.

om det enda råd man vill komma med, är att musiken kanske är kass och att det är meningslöst att fundera på hur det låter.

Återigen, vem har påstått något sådant? Vem kan påstå något sådant?

Uppenbarligen så bryr ju frågeställaren sig om ljudet och då ska man väl kunna diskutera ljudet utan en massa tjafsande om annat...

Ja, hon bryr sig om sitt "sound" och känner att hon inte riktigt når ända dit. Hon undrar också om det kan ha med ljudkvaliteten på inspelningarna, vilket det självklart kan ha. Men det är ju inget vi kan påstå med säkerhet eftersom vi inte hört varken låtarna , inspelningarna eller mixarna än.

Att därifrån glida över till att diskutera huruvida den eller den preampen duger till att spela in med är i mitt tycke att gå utanför ämnet. Än värre, förvirrar det för trådskaparen själv eftersom det lätt kan tolkas som generella tips på hur förbättrar sin produktion, kommer närmre sin vision. Vilket det ju inte är. Vi har ju aldrig hört materialet och kan bara få en uppfattning om det och hennes vision genom vad hon berättar för oss.

Att det sedan ibland går till överdrift, där folk frågar om micar eller preampar i tusenkronorsklassen och får som svar att allt under 20000:- är skit som låter exakt likadant, är lika dumt, eftersom man ju måste utgå från frågeställarens utgångspunkt om inläggen ska ha relevans och föra diskussionen framåt - men sådant har ju inte förekommit i denna tråden.

Kanske inte det. Men jag såg tendenserna, därav mitt inlägg.

Resten av ditt inlägg har uppenbarligen inte med mitt tidigare inlägg att göra så det låter jag bli att citera.

Men jag får lite känslan av att du kämpar mot väderkvarnar. Du har ett mycket stort fokus på ljudkvalitet och du verkar trivas med det. Fint! Är du nöjd är jag nöjd.

Men det är många trådar här på forumet där den ursprungliga frågan berör musikskapande/-produktion generellt men där svaren snabbt glider in på vilka prylar man ska ha och vad som är bäst. Personligen tycker jag det är tråkigt eftersom det bidrar inte till trådskaparens utveckling och begränsar forumets möjligheter att fungera som kunskapsbank.

Du är en av forumets mer tongivande och uppskattade medlemmar.

När jag ser dig länka till din mictestsite i en tråd som den här som så uppenbart handlar om helt andra saker än vilken mick som är mest prisvärd i 10000-kronors-sementet har det mycket stor inverkan på hur resten av tråden kommer uveckla sig. I de allra flesta fall kommer tråden urarta i ett jämförande av priser, märken, modeller och diskussionen hurudvida mikrofonen eller preampen gör störst inverkan. Eller om man måste uppgradera båda på en gång.

Jag hävdar att ännu en sådan tråd varken gynnar Sandra eller forumet som helhet.

Edit: såklart finns det ju tusen stavfel och syftningsfel i en så här lång text.

Redigerat av joachime
Link to comment
Dela på andra sajter

Det jag märkt med egna låtar är att de låter sämre när jag kletat dit EQ, kompressor/limiter ( i okunskap). Bättre att låta det vara och låta lyssnaren använda sina avancerade volymkontroller istället. Se bara till att du mixat bra tror jag. Sen överlåta till studios för mastring etc.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sandra, det bästa nu vore om du lade upp en låt eller nån minut bara så är det mycket lättare för alla att ge råd.

det är säkert fler än jag som är nyfikna på att få höra din musik.

Imponerande att du gjort om låtarna 3 ggr för att de ska bli riktigt bra!

Du har den absolut viktigaste egenskapen för att bli något nämligen envishet, att inte ge upp eller nöja sig när det låter ok.

Du har säkert lärt dig mer för varje gång, arrat låtarna bättre och höjt kvaliten på alla sätt.

Jag är själv väldigt dålig på att mixa och det är nog den biten (den jobbigaste) som är den viktigaste, att lära sig använda grejerna rätt för att kunna få det att låta som man vill.

Det spelar ingen roll hur dyra pluggar och studio grejer man köper om man inte vet hur man använder dem på bästa sätt.

men det går fortare och lättare att köpa nått nytt än att lära sig att använda det man redan.

visst behöver man en bra mikrofon, preamp osv. för att få bra ljud in men kan man inte använda EQ, kompressor osv. rätt så står man likt förbannat där med ett resultat som inte är riktigt så bra som det kunde ha varit.

Du borde kolla om det finns någon studio kurs eller kurs i inspelnings program där du bor. eller om du kan få vara med i nån studio och lära dig lite om mixning.

Den här texten riktar sig lika mycket till dig som till mig själv, tänker ofta att jag borde sätta mig och lära mig olika pluggar, kolla instruktions filmer osv. men det är ju så mycket roligare att göra låtar och spela in. 😉

Hi pass är ett filter som låter alla frekvenser över det inställda värdet passera (skär bort låga toner, brus osv.) low pass gör tvärt om. bas tar ju mycket plats i mixen så det skär man bort en del på alla kanaler som inte behöver det för att de frekvenser du vill ha ska få mer plats. när man använder Eq så ska du höja gain och sedan svepa fram och tillbaka över frekvens området för att hitta det som låter dåligt och sänka där. de frekvenser som låter bra höjer man lite för att få det ljud du vill ha och för att allt ska höras tillsammans i slut ändan så kan man inte höja och sänka på samma ställen på alla kanaler för då krockar det.

Redigerat av sixties
Link to comment
Dela på andra sajter

tänkte på en annan grej:

vad har du för monitorer/lurar?

det är svårt att få till en bra mix om man inte kan höra alla frekvenser bra. därför är det alltid bra att referens lyssna i olika högtalare, lurar, i bilen osv. för att kolla att mixen låter bra över allt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vill bara utfärda en varning till alla som läser Claes inlägg - han kan mycket väl ha fel.

...precis som alla andra som uttrycker sina åsikter och gissningar, vilket är det som förekommer i tråden i samtliga inlägg... 😉

Å andra sidan så handlar ju så mycket i livet om att lura sig själv, så varför inte låta någon annan göra det åt en.

Det finns ingen som sitter inne med den absoluta sanningen om någonting, så härmed utfärdas en varning för 99% av alla inlägg i hela forumet där ljud, musik och teknik diskuteras, eftersom de i de flesta fall baseras på personliga åsikter snarare än fakta. Läs alltså inte i forumet - för du kan bli lurad av andras åsikter! 😆

Detta är något som jag ser som självklart och som egentligen aldrig skulle behöva sägas, men ändå: Eftersom det alltid handlar om individer som uttrycker sina åsikter när diskussioner förekommer i ett forum - och alla argumenterar som om just deras åsikt är den enda rätta, så gäller det att ta del av och fundera över alla åsikterna och tänka efter vilket som passar ens eget sätt att tänka, innan man bestämmer sig för vilken åsikt som stämmer bäst överens med sin egen.

Är du sedan så smart att du tar till sig av de olika åsikter som framkommer och sedan testar de förslag du får och kommer fram till vad DU SJÄLV trivs med (något som är en förutsättning för att kunna skapa en EGEN uppfattning - men som somliga verkar tro att ingen gör, utan de känner att de måste hoppa in som någon sorts forumpoliser och varna för andra medlemmars åsikter... 😲 ), så har du kommit en bra bit på vägen. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker du? Jag vill snarare hävda att jag behandlar sound som en del i musikskapandet.

Men nu är det inte det mitt inlägg huvudsakligen handlar om. Jag pratar om prylfixeringen och hur ofta det är fokus på prylar istället för arbetssätt, ideal, visioner etc, i trådar som den här. Något som berör skapandet av sound i allra högsta grad.

Om du har en vision i ditt huvud om hur en låt ska låta så är valet av mickförstärkare eller signal/brusförhållande mycket små detaljer av förverkligandet. Även den enklaste av utrustning duger i de allra flesta fall gott.

Stopp där! Ljud (antar du menar "ljud" som i "sound") och ljudkvalitet är två helt olika saker. Blandar man ihop dessa trillar man snabbt in på teknikpryls-snacket. Och det är inte till så stor hjälp. Musikskapande är till största delen en kreativ process glöm inte bort det. 😲

Förresten vem är adressaten i den citerade meningen? Syftar du på att jag går offtopic i mitt förra inlägg? I så fall får du gärna förklara hur!

Tråden är redan uppe i tre sidor och jag orkar inte läsa igenom hel aen gång till. Men upplever du verkligen att någon uttrycker något liknande till Sandra? Hegobald pratar iofs om att en bra låt gör en bra produktion eller något liknande (något jag inte håller med om), men jag tycker int ehan antyder att det skulle vara något fel på Sandras låtar.

Vad jag vet har ingen fått höra Sandras låtar så det vore ju hur som helst ren spekulation att tycka något om hennes låtskrivarkapacitet.

Ja, och det finns många oilka sätt att angripa den är typen av frågor. Framförallt i ett fall som det här, när ingen hört materialet i fråga, är det viktigt att belysa problemet från olika håll.

Här tror jag du fintar dig själv genom att dela upp musikskapandet i en låtskrivande (och ev framförande) del och en ljudteknisk del. En kompositör, en musiker och en ljudtekniker... Var tog själva produktionen vägen?

Jag ha fått uppfattningen att Sandra gör allt själv: skriver, spelar, sjunger, arrar, producerar , spelar in och redigerar. Det framgår att hon har en stark vision om hur det ska vara. Vi andra har inte fått någon möjlighet att sätta oss in i musiken och kan därför inte med säkerhet svara på vad det är som hindrar henne rån att förverkliga sin vision.

Att du (utifrån ditt trånga musik-eller-ljudkvalitet-perspektiv) kommer fram till att hindret inte har med musken att göra känns väldigt förhastat.

Återigen, vem har påstått något sådant? Vem kan påstå något sådant?

Ja, hon bryr sig om sitt "sound" och känner att hon inte riktigt når ända dit. Hon undrar också om det kan ha med ljudkvaliteten på inspelningarna, vilket det självklart kan ha. Men det är ju inget vi kan påstå med säkerhet eftersom vi inte hört varken låtarna , inspelningarna eller mixarna än.

Att därifrån glida över till att diskutera huruvida den eller den preampen duger till att spela in med är i mitt tycke att gå utanför ämnet. Än värre, förvirrar det för trådskaparen själv eftersom det lätt kan tolkas som generella tips på hur förbättrar sin produktion, kommer närmre sin vision. Vilket det ju inte är. Vi har ju aldrig hört materialet och kan bara få en uppfattning om det och hennes vision genom vad hon berättar för oss.

Kanske inte det. Men jag såg tendenserna, därav mitt inlägg.

Resten av ditt inlägg har uppenbarligen inte med mitt tidigare inlägg att göra så det låter jag bli att citera.

Men jag får lite känslan av att du kämpar mot väderkvarnar. Du har ett mycket stort fokus på ljudkvalitet och du verkar trivas med det. Fint! Är du nöjd är jag nöjd.

Men det är många trådar här på forumet där den ursprungliga frågan berör musikskapande/-produktion generellt men där svaren snabbt glider in på vilka prylar man ska ha och vad som är bäst. Personligen tycker jag det är tråkigt eftersom det bidrar inte till trådskaparens utveckling och begränsar forumets möjligheter att fungera som kunskapsbank.

Du är en av forumets mer tongivande och uppskattade medlemmar.

När jag ser dig länka till din mictestsite i en tråd som den här som så uppenbart handlar om helt andra saker än vilken mick som är mest prisvärd i 10000-kronors-sementet har det mycket stor inverkan på hur resten av tråden kommer uveckla sig. I de allra flesta fall kommer tråden urarta i ett jämförande av priser, märken, modeller och diskussionen hurudvida mikrofonen eller preampen gör störst inverkan. Eller om man måste uppgradera båda på en gång.

Jag hävdar att ännu en sådan tråd varken gynnar Sandra eller forumet som helhet.

Edit: såklart finns det ju tusen stavfel och syftningsfel i en så här lång text.

Om någon frågar mig vad klockan är så talar jag om hur mycket klockan är!? Det låter ju rätt självklart,eller hur?

Den här tjejen(sandraML) frågar om det är mycket skillnad på vissa mickar osv,ska man då inte svara att det är skillnad på vissa mickar för det är av underordnad betydelse till bra låt,mix, arr,sångkunskaper osv?Det verkar lite underligt om jag får säga!?Nu har vi ju inte fått hört något från hennes låtar så vi kan ju bara hjälpa henne så gott det går.

En sak som är viktig tycker jag är att ha en bra lyssning med så rak freqvensgång som möjligt,att mixa genom lurar är väldigt svårt. Köp ett par studiomonitorer då behöver du inte hålla på och lyssna på mixen genom andra högt,lurar etc och då är det lättare att höra brister i mic,preamp,eq och kan kompensera för dessa.har själv köpt m-audios bx8 aktiva monitorer kostar 4800:- paret och är väldigt tydliga och avslöjar varenda detalj. Dom har en drive på musikbörsen med dom mindre bx5:orna har kostat 3400:-paret är nu nedsatt till 1700:-paret nackdelen är att dom inte går ner lika djupt i basen som bx8:orna men för dom pengarna finns det ingen ting som slår dom på fingrarna!? Detta gäller även bx8:orna tycker jag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Inte för att den musik jag jämför med låter super heller, men nog låter det lite bättre än min musik. Vad ska jag ta mig till? Min mick exempelvis, Studio projekt B1, är det den som är så kass att det nu märks när jag lyssnar i dessa sämre hörlurar? Måste jag spela in om aaaaaaaallt (as mycket jobb har jag lagt ner på att spela in och klippa miljontals dubbar) i gen o köpa en ny mick för 20 000 kr?
Den här tjejen(sandraML) frågar om det är mycket skillnad på vissa mickar osv,ska man då inte svara att det är skillnad på vissa mickar för det är av underordnad betydelse till bra låt,mix, arr,sångkunskaper osv?Det verkar lite underligt om jag får säga!?Nu har vi ju inte fått hört något från hennes låtar så vi kan ju bara hjälpa henne så gott det går.

Så här långt är vi helt överens.

Sandra undrar om det till exempel kan vara mikrofonen som gör skillnaden mellan hennes egna låtar och referensmusiken. Eftersom vi inte har hört varken det ena eller andra är det svårt att sätta fingret på vad som är problemet. Däremot är det fritt fram att spekulera och gissa!

Jag opponerar mig mot att så många fokuserar på den utrustning hon använder. Vi vet ju varken vad hon använder den till, hur hon använder eller vad hon eftersträvar.

Rätt använt kommer man riktigt långt med den enklaste av utrustning.

En sak som är viktig tycker jag är att ha en bra lyssning med så rak freqvensgång som möjligt,att mixa genom lurar är väldigt svårt. Köp ett par studiomonitorer då behöver du inte hålla på och lyssna på mixen genom andra högt,lurar etc och då är det lättare att höra brister i mic,preamp,eq och kan kompensera för dessa.har själv köpt m-audios bx8 aktiva monitorer kostar 4800:- paret och är väldigt tydliga och avslöjar varenda detalj. Dom har en drive på musikbörsen med dom mindre bx5:orna har kostat 3400:-paret är nu nedsatt till 1700:-paret nackdelen är att dom inte går ner lika djupt i basen som bx8:orna men för dom pengarna finns det ingen ting som slår dom på fingrarna!? Detta gäller även bx8:orna tycker jag.

Och så var det igång igen. Märken hit, modellbetecknignar dit. Frekvensgång, prisuppgifter, passa-på-pris hos Musikbörsen. Köp nu!

På vilket sätt hjälper du Sandra att förverkliga sin vision? 😲

Link to comment
Dela på andra sajter

Att använda monitorer/hörlurar med så rak frekvensgång som möjligt är underförstått en självklarhet, anser jag.

Visst skulle det hjälpa SandraML om hon har/hade såna. Det är svårt att mixa och mastra i lurar, även om de är bra.

😲

//:debatt

Link to comment
Dela på andra sajter

Så här långt är vi helt överens.

Sandra undrar om det till exempel kan vara mikrofonen som gör skillnaden mellan hennes egna låtar och referensmusiken. Eftersom vi inte har hört varken det ena eller andra är det svårt att sätta fingret på vad som är problemet. Däremot är det fritt fram att spekulera och gissa!

Jag opponerar mig mot att så många fokuserar på den utrustning hon använder. Vi vet ju varken vad hon använder den till, hur hon använder eller vad hon eftersträvar.

Rätt använt kommer man riktigt långt med den enklaste av utrustning.

Och så var det igång igen. Märken hit, modellbetecknignar dit. Frekvensgång, prisuppgifter, passa-på-pris hos Musikbörsen. Köp nu!

På vilket sätt hjälper du Sandra att förverkliga sin vision? 😮

Jag hoppas verklingen att du skojar?Har du provat att mixa i lurar nån gång? Det ända jag opponerar mig mot är att hon mixar i lurar? Det viktigaste i hela kedjan är att högtalarna har rak freqvens och är så neutral som möjligt om du vill ha ett resultat som funkar så bra som möjligt i alla högtalare!?Om man inte hör alla brister tdigare i signalkedjan så är det svårt att åtgärda eller hur? Så det billigaste är att köpa bra lyssning istället för dyra mickar och preampar. Har du dålig lyssning spelar det ingen roll hur dyra mickar preamps ,effekter du har för det hör du iallafall inte.och det här har ingenting att göra med om man kan spela,sjunga,hålla takten.oavsett vad hon eftersrävar så underlättar det om man hör vad man mixar och (rätt använt kommer man riktigt långt med den enklaste av utrustning)som du säger, så den billigaste och enklaste lösningen som jag ser det är ett par monitorer 1700:- up till 4800:-Det verkar som om du sätter ett värde i att det ska vara så svårt som möjligt? så då kan ju du mixa enbart genom att titta på musiken i cubase ect utan lurar och högtalare!? billigare än så lär det ju inte bli!?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag hoppas verklingen att du skojar?

På det stora hela, nej. Är du allvarlig när du ställer den frågan?

Har du provat att mixa i lurar nån gång?

Ja, jag ha gjort hela album där jag på det stora hela förlitat mig på ett par, för mig bekanta, hörlurar. Det är inget jag eftersträvar, men ibland är ett par välbekanta lurar bättre än ett par okända högtalare i bråkig akustik.

Det ända jag opponerar mig mot är att hon mixar i lurar?

Gör hon? Hon nämner att hon jämför sitt eget material med liknande referensmaterial i två par olika hörlurar.

Men det framgår faktiskt inte om hon överhuvudtaget har kommit så långt som till mix.

Det viktigaste i hela kedjan är att högtalarna har rak freqvens och är så neutral som möjligt om du vill ha ett resultat som funkar så bra som möjligt i alla högtalare!?

Du pratar om signalkedjan nu? Jag tycker det är bra att ha en så jämn kedja som möjligt. Bra inspelningskedja, dålig lyssningskedja gör det svårt att höra skillnaderna. Riktigt dålig inspelningskedja begränsar möjligheterna att göra något av materialet i efterhand. Oavsett kvalitet på lyssning.

Om jag ska peka ut en enskild "viktigaste" teknisk parameter i inspelningskedjan och lyssningskedjan blir det nog akustiken.

Det verkar som om du sätter ett värde i att det ska vara så svårt som möjligt?

Hur lyckas du läsa in det i mina inlägg? 😮

Link to comment
Dela på andra sajter

Så här långt är vi helt överens.

Sandra undrar om det till exempel kan vara mikrofonen som gör skillnaden mellan hennes egna låtar och referensmusiken. Eftersom vi inte har hört varken det ena eller andra är det svårt att sätta fingret på vad som är problemet. Däremot är det fritt fram att spekulera och gissa!

Jag opponerar mig mot att så många fokuserar på den utrustning hon använder. Vi vet ju varken vad hon använder den till, hur hon använder eller vad hon eftersträvar.

Rätt använt kommer man riktigt långt med den enklaste av utrustning.

...och min så fasansfulla "prylfixering" och hänvisning till min testsite, såg ut så här (om någon nu inte har orkat läsa hela tråden, utan bara hoppar in och reagerar på något som någon säger långt senare):

"Bättre" är väldigt personligt.

Gå gärna in på min testsite och hämta smakprov, så kan du jämföra B1 och TLM103 och se om skillnaden mellan dem är något i stil med vad du tycker att du behöver...

Om det distar så beror det ytterst sällan på micen, utan för det mesta är det preampen eller ljudkortets ingång som blir överstyrd. TLM103 har vad en bekant har kallat "hysteriskt hög utsignal", så det är nog större risk för överstyrning med den än med B1:an, om man har en stark ljudkälla...

Låter det illa om micen, så kanske du har vänt den på fel håll (mycket vanligt fel, så du är i så fall långt ifrån ensam om det)...? Du ska sjunga mot sidan där logotypen sitter.

Hur man kan utläsa någon prylfixering i detta, förstår jag inte - och eftersom jag säger att hon själv kan kolla om skillnaden är vad hon tror kan behövas för att hon ska bli nöjd, så lägger jag inga ord i munnen på henne, utan uppmanar till att hon ska bilda en egen uppfattning först. Det är ju det min testsite är till för; att man ska kunna jämföra många olika modeller under så lika villkor som möjligt.

Link to comment
Dela på andra sajter

På det stora hela, nej. Är du allvarlig när du ställer den frågan?

Skulle jag inte va det 😮?

Ja, jag ha gjort hela album där jag på det stora hela förlitat mig på ett par, för mig bekanta, hörlurar. Det är inget jag eftersträvar, men ibland är ett par välbekanta lurar bättre än ett par okända högtalare i bråkig akustik.

intressant...,en fråga bara? Är det inte svårare att lära sig vart alla upp och nedgångar i freqvensgången är i ett par lurar/olinjära högtalare än om man vet att dom är så rak i gången som möjligt från början? För mig verkar det iallafall enklare.Nu vet ju inte jag hur linjär dina lurar är så?...Men om du mixar i lurarna och sen lyssnar i par monitorer så låter det lika,delvis inga freqvenser är högre eller lägre än det var i lurarna?

Gör hon? Hon nämner att hon jämför sitt eget material med liknande referensmaterial i två par olika hörlurar.

Men det framgår faktiskt inte om hon överhuvudtaget har kommit så långt som till mix.

Det har du alldeles rätt i,hon nämner aldrig att hon har mixat i lurar bara att hon lyssnat och jämfört i olika hörlurar.

jag råkade bara läsa mellan raderna och anta att det var det hon gjort,jag ber så hemskt mycket om ursäkt..

Du pratar om signalkedjan nu? Jag tycker det är bra att ha en så jämn kedja som möjligt. Bra inspelningskedja, dålig lyssningskedja gör det svårt att höra skillnaderna. Riktigt dålig inspelningskedja begränsar möjligheterna att göra något av materialet i efterhand. Oavsett kvalitet på lyssning.

Om jag ska peka ut en enskild "viktigaste" teknisk parameter i inspelningskedjan och lyssningskedjan blir det nog akustiken.

Hmm...om man har en semipro eller lite sämre kedja fram till en neutral högtalare då hör man lättare vart man kan kompensera,men om man har samma semipro eller lite sämre kedja fram till en olinjär högtalare har man inte en aning om vart man kan kompensera eftersom man inte vet/hör vart bristerna är?Om jag hade hennes signalkedja och skulle byta en del av kedjan så skulle jag i allafall köpt en bra monitor.

Hur lyckas du läsa in det i mina inlägg? 🙂

Har ingen aning, jag vart väll lite stingsli.?Men om man tar din lösning på det hela.....javisst ja vart är din lösning då? Den har jag inte sett eller har jag missat nåt?

Link to comment
Dela på andra sajter

Här stämmer ju knappt någonting! 😛

Du inleder med ett citat från ett av mina tidigare inlägg. Ett citat som du sedan inte alls knyter an till.

...och min så fasansfulla "prylfixering" och hänvisning till min testsite, såg ut så här (om någon nu inte har orkat läsa hela tråden, utan bara hoppar in och reagerar på något som någon säger långt senare):

Hur man kan utläsa någon prylfixering i detta, förstår jag inte

fasansfulla "prylfixering"

Inte i närheten av vad jag eller någon annan påstått.

Jag har inte påstått att man ska kunna "utläsa någon prylfixering i detta".

Smått irriterande, det vis du blandar ovidkommande citat med fritt tagna påståenden och rena insinuationer.

Om vi ska kunna fortsätta den här diskussionen behöver jag mer välformulerade av dig. Något som går att bemöta.

Det vore också trevligt om du kunde ta dig an några av de kommentarer jag gett och frågor jag ställt. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

intressant...,en fråga bara? Är det inte svårare att lära sig vart alla upp och nedgångar i freqvensgången är i ett par lurar/olinjära högtalare än om man vet att dom är så rak i gången som möjligt från början? För mig verkar det iallafall enklare.Nu vet ju inte jag hur linjär dina lurar är så?...Men om du mixar i lurarna och sen lyssnar i par monitorer så låter det lika,delvis inga freqvenser är högre eller lägre än det var i lurarna?

Ett par hyfsade hörlurar för studiobruk har minst lika rak frekvensgång som ett par hyffsade närfältsmonitorer i ett hyfsat rum. Det r inte frekvensggången som gör det knepigt att mixa i lurar, det är stereofältet och avsaknaden av reflektioner från ett rum.

Hmm...om man har en semipro eller lite sämre kedja fram till en neutral högtalare då hör man lättare vart man kan kompensera,men om man har samma semipro eller lite sämre kedja fram till en olinjär högtalare har man inte en aning om vart man kan kompensera eftersom man inte vet/hör vart bristerna är?Om jag hade hennes signalkedja och skulle byta en del av kedjan så skulle jag i allafall köpt en bra monitor.

Ja, vad har hon nu för signalkedja? Och hur kom du fram till att det var just den som var problemet?

ja vart är din lösning då? Den har jag inte sett eller har jag missat nåt?

Tycker fortfarande det finns för lite att gå på för att komma med några konkreta lösningar.

Link to comment
Dela på andra sajter

creel (oregistrerad)

Jag tycker det går utmärkt att mixa i lurar om man "kan" dem, dvs van i att lyssna i dem och vet hur det bör/brukar låta.

Link to comment
Dela på andra sajter

Här stämmer ju knappt någonting! 😱

Du inleder med ett citat från ett av mina tidigare inlägg. Ett citat som du sedan inte alls knyter an till.

Jag använde det citatet eftersom det passade i sammanhanget. Det var ju du som pratade om att det alltid blir prylfixering i trådar som handlar om ljud. Det är för krångligt att plocka ihop femtielva citat från olika ställen i tråden för att det ska bli hanterbart, så därför använde jag ett nyare citat som jag tyckte var relevant för min kommentar om prylfixering.

Inte i närheten av vad jag eller någon annan påstått.

Det var ju du som förfasade dig över att jag hänvisade till min testsite när du skrev så här:

När jag ser dig länka till din mictestsite i en tråd som den här som så uppenbart handlar om helt andra saker än vilken mick som är mest prisvärd i 10000-kronors-sementet har det mycket stor inverkan på hur resten av tråden kommer uveckla sig.

Det var med tanke på det som jag också citerade mitt första inlägg i tråden, där jag hänvisade till min testsite för att hon skulle kunna bilda en egen uppfattning om huruvida det skulle vara någon mening att överväga någon annan mic eller inte - och det var trådskaparen själv som drog fram frågan om en dyrare mic från början, medan de flesta var väldigt överens om att den hon redan har, skulle duga. Det trådskaparen frågar om är ju ljudet och inte musiken - och då är förstås en diskussion om ljudet det man tänker på i första hand. Jag sade också i ett inlägg att det kunde bero på att hon gör fel i mixen och lägger sången för lågt eller kanske inte har separerat de olika instrumenten tillräckligt etc.

Sandra undrar om det till exempel kan vara mikrofonen som gör skillnaden mellan hennes egna låtar och referensmusiken. Eftersom vi inte har hört varken det ena eller andra är det svårt att sätta fingret på vad som är problemet. Däremot är det fritt fram att spekulera och gissa!

...men man får alltså inte spekulera och gissa om vad som helst eller ge tips och synpunkter i "fel" (enligt vissa medlemmar) riktning, utan man måste se till att följa vissa oskrivna regler som säger att det är för mycket prylfokusering i trådar som handlar om ljud - trots att det frågeställaren börjar med, är att fråga om en annan mic skulle ge henne det hon är ute efter...? 😕

Det vore också trevligt om du kunde ta dig an några av de kommentarer jag gett och frågor jag ställt. 🙂

...och det skulle vara trevligt om du bemödade dig om att läsa igenom tråden i stället för att ha denna inställning:

Tråden är redan uppe i tre sidor och jag orkar inte läsa igenom hel aen gång till.

Jag tänker inte anstränga mig mer för att leta upp fler citat, utan jag lämnar denna tråd därhän, åt sitt självdöende öde efter att den har förstörts av tjafsande om saker som trådskaparen inte har frågat om.

Sandra: Dra gärna igång en ny tråd i stället - och även om det tar emot, så försök ryta till om du tycker att diskussionen spårar ur, oavsett vem det är som får den att spåra ur (alltså även om det skulle vara jag som ställer till det... 🙂 ).

Som andra har sagt, så skadar det förstås inte med ljudexempel på vad du tycker blir dåligt. Det blir alltid lättare att ha något sådant som utgångspunkt för diskussionen. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vet ju hur goa ni alla är och att alla vill trådksaparens bästa. Men jag ber er att ni inte låter tråden spåra ur till att behandla OT för mycket då jag får magkänslan av att den kan vara på väg dit 😕

Till trådskaparen: Som sagts innan i tråden så får du gärna lägga upp ett litet smakprov på vad du åstadkommit och berätta vart du anser problemet ligga i ditt ljud. Då kan du nog få mer konkreta svar och mer specifika gissningar. Just nu har du lämnat oss lite att famla i mörkret 😱

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej gott folk, nu tycker jag att alla ska lugna ner sig några kilo. Jag ska vända mig till en kunnig producent/tekniker i stan för att få hans åsikt. Problemet är att man måste lyssna i dessa lurar för att fatta vad jag snackar om. Jag har tagit till mig av alla råd jag fått, om att spela in i 24 bitars, testa enhancer, tätat mitt sångbås så mycket att det är mörkt därinne m.m... Har letat olika inställningar i mitt program osv... nothing helps fast allt är som det borde när jag nu spelar in. Det låter bra i ett par bättre lurar, monitorer, osv... men i just dessa lurar (när jag jämför med andra artister) så är det något som inte stämmer. Då absolut främst på mina dubbar som jag panorerar (ca 12 dubbar i varje öra som jag bouncar) då hörs det väldigt bra. Det låter liksom dovt och burkigt (nästan fasfel???). Är mina dubbar för tighta? Skämt och sido. .. som sagt. Vi lägger ner denna tråd så länge tycker jag, så går jag till en kunnig person som får hjälpa mig, för jag klarar inte detta själv. Tack för alla svar än så länge! god natt. 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

och om jag ska vara helt ärlig så tror jag det är prytslarna jag använder som inte är de bästa (därför tycker jag inte ni ska klaga på Claes för mkt som verkar ha lite överblick på studioutrustning). Jag kan ju radda upp mina grejor:

Mikrofon: Studio Projekts B1

Preamp: ART (kan inte hitta nå mer namn, kostade under 1000 kr iaf)

Kompressor: Behringer composer pro xl

Ljudkort: Edirol UA 25 (det ska inte vara så dåligt har jag hört, även om det är USB)

Som ni ser är alla grejorna budgetprylar, men noga utvalda efter noga research. Dessa köptes när jag inte tjänade pengar. Imorgon ska jag prova spela in utan min preamp och kompressor. Har hört att mikpreampar spelar stor roll i sammanhanget. Den har iaf lågt egenbrus:) Uteslutningsmetoden är den bästa metoden.

Redigerat av sandraML
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...