Jump to content
Annons

Vad ska jag tänka på vid val av CPU?


Ambjörn

Recommended Posts

Jag har inte hållit på med datorbygge sedan Pentium 4 var det hetaste som fanns. Nu funderar jag på att bygga en ny studiodator, men tycker att processordjungeln är svår att överblicka eftersom jag inte har hängt med på länge.

Datorn kommer enbart att användas som audioinspelare av "hårdvaruinstrument", tillsammans med Sonar. Inget MIDI, inga mjukvaruinstrument eller -syntar. Däremot kommer jag att spela in upp till åtta spår samtidigt och använda en hel del realtidspluggar när jag mixar. Så ser behovet ut.

Jag funderar på att utgå från något färdigt uppgraderingspaket, för att få grundkomponenter som säkert trivs ihop, och komplettera med låda, grafikkort etc. Frågan är dock vilket paket jag ska välja och det känns som att CPU:n får avgöra.

Vad har jag mest nytta av - en två- eller en fyrkärnig processor? Vilket gör mest nytta - hög klockfrekvens eller hög CPU-cache? Finns det något generellt att säga om valet mellan AMD och Intel (het debatt när jag var med i leken senast, men kanske inte längre)?

Bara som ett exempel har jag tittat på det här paketet: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=346430

* AMD Phenom X4 9650 Quad Core, Socket AM2+, 2,3GHz, 2MB, Boxed with fan

* Gigabyte GA-MA770-UD3, Socket-AM2+/AM3, AMD 770+SB700, ATX, DDR2 , Firewire, GbLAN, PCI-Ex(2.0)x16

* Corsair TWIN2X 6400 DDR2, 2048MB CL5 Kit w/two matched CM2X1024A-6400 Dimm's

* Antistatic Armchain 180cm

Vore det att göra bort sig helt?

Jag tror att ni som har koll vet ungefär vilken typ av info jag behöver. Jättetacksam om ni vill dela med er av ert kunnande!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Intel i7!

Tack för det! i7 har jag ju glömt lägga in i artikeln - och det var ju en i forumet som hade pillat ihop en sådan med mycket bra resultat, men bara med Vista i så fall och inte XP.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för era svar! Intel i7 verkar vara ett alternativ för helt andra budgetar än min, men är säkert jättebra... Nu lutar jag åt något i stil med Intel Core™ 2 Duo E8400 3.0GHz. Vad tror ni om det?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle vilja påstå att om budget är viktigare än den ultimata prestandan så är ett AMD-system att föredra.

Ett passivt kylt ATI kort av någon budgetmodell till detta och du kommer en bra bit på väg. Det finns även passiva CPU kylare om man känner att ljudnivån i burken måste vara minimal, även om man går upp rätt så rejält i processorprestanda.

Link to comment
Dela på andra sajter

När det gäller CPU så finns bara en regel enligt mej. Snabbast vinner.

Idag är I7:orna lite väl dyra så därför är det bättre att vänta 4-8 månader tills dem gått ner i pris. Det kan vara värt att vänta med tanke på testet i en annan tråd här på forumet. Det verkar nästan som att Intel hoppat över en generation denna gång. I7:an slår ju knockout på tidigare processorer med hästlängder.

En gång AMD. Aldrig mer. Vilket ruttet skräp det var. Hade en XP 3000+ eller vad dem hette. Hopplös.

Redigerat av freddie
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...