Jump to content
Annons

Hörlurarna som ger den bästa stereobilden


jinxyjinx1234 (oregistrerad)

Recommended Posts

jinxyjinx1234 (oregistrerad)

Hej!

Jag har inte för tillfället råd för riktiga studiomonitorer så jag har tänkt att mixa i hörlurar. Jag har redan Audio Technica ATH-M50 och tycker mycket om dem, men jag skulle vilja ha ett par till, sådana som ger en bättre stereobild än Audio Technica, finns sådana hörlurar?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Ingen hörlur kommer att ge dig en "bra" stereobild.

Helt sant. Jag har dock för mig att jag har läst att öppna lurar kan ge åtminstone illusionen av en mer korrekt stereobild, än slutna. Vet du om det stämmer? Värt att nämnas isåfall.

Redigerat av dysfunctional
Link to comment
Dela på andra sajter

jinxyjinx1234 (oregistrerad)

Men vad tycker ni? Går det bra om jag köper ett par billiga monitorer bara för att ha koll på stereobilden och mixar resten i hörlurarna (Sådana som Audio Technica ATH-M50)? Jag menar att jag ska använda de monitorerna endast när jag ska panorera, och allt annat mixar jag i mina hörlurar (Som inte färgar ljudet) så att monitorerna och hörlurarna kompletterar varandra. Tror ni det kommer att funka?

Link to comment
Dela på andra sajter

Tror ni det kommer att funka?

Ja, men du behöver nog inte köpa monitorer bara för att ha koll på panoreringar. Det går i princip lika bra på en hyfsad hemstereo så länge inte högtalarna står väldigt knepigt placerade. Efter ett par försök har du rätt bra koll på hur du bör gå tillväga för att få bra resultat. Spara pengarna tills du har råd med ett par bra monitorer istället.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...
kolla in AKG k601 riktigt grymma

Många på headfi forumet som testat alla de dyra lurarna hävdar att just AKG k601 och k701 har den största soundstage de hört. k1000 ännu större (dyra).

De är väldigt populära lurar.

Redigerat av Magpie
Link to comment
Dela på andra sajter

Många på headfi forumet som testat alla de dyra lurarna hävdar att just AKG k601 och k701 har den största stereobredd de hört.

De är väldigt populära lurar.

Det är just att separationen mellan kanalerna (och därmed bredden) blir för stor med lurar, som är en av de saker som gör att det blir svårare att göra en bra mix i lurar - så om de skulle ge en större stereobredd än andra lurar, skulle jag snarare se det som en nackdel i studion... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vet inte om stereobredd är rätt ord jag använde.

Det jag läst är att de lätt kan urskilja och separera de olika instrumenten i dessa lurar i det virtuella rummet som skapas.

Inte att det låter brett mellan höger och vänster. Soundstage är uttrycket de använder.

Det virtuella rummet varierar från alla lurar. Vissa låter supernära och det tycker inte jag känns bra.

Det är nog en smakfråga vad man föredrar, men jag skulle gärna prova AKG K serien.

Här är en typisk tråd från head-fi forumet:

http://www.head-fi.org/forums/f4/akg-k701-...essions-251003/

Redigerat av Magpie
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 5 månader senare...
Ingen hörlur kommer att ge dig en "bra" stereobild.

Spännande att du hört alla hörlurar som existerar 🙂

Visst finns det hörlurar som ger en bra stereobild. Däremot kanske inte stereobilden är jättestor. Separation, placering, och tredimensionalitet kan man däremot få i sina hörlurar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns ju någon mjukvara för hörlurelyssnare som "emulerar" monitorer på något sätt. (Så att det ska bli mer naturligt så att säga.) Sök i gamla trådar så hittar du länken!

(PS. Har du ett par lurar och inga monitorer är det kanske lite irrationellt att köpa ett till par lurar...?)

Link to comment
Dela på andra sajter

Om det nu fungerar, har ej testat.

"Redline Monitor is a listening, mixing, and mastering tool. It replaces the extreme stereo separation that is characteristic for headphones with the detailed stereo image of near-field monitor speakers."

http://112db.com/redline/monitor/

Redigerat av danielssondesign
Link to comment
Dela på andra sajter

Det är en sak att avnjuta redan färdigmixad och mastrad musik i hörlurar och en annan sak att mixa i lurar. Problemet är att ALLA hörlurar har total separation mellan vänster och höger öra vilket gör att man lätt missar saker som små fasfel etc, man får inte med rumsreflektioner etc som man får då man mixar via rumplacerade monitorer. Precis som andra postare redan gett tips finns det dock hjälpmedel som underlättar.

Både Redline Monitor och gratispluggen HDPHX VST emulerar rumsplacerade monitorer och underlättar mixningen i hörlurar.. Men det är tveksamt om dom kan ersätta riktig lyssning i högtalare till 100% när man mixar.

Däremot om man enbart gör musik som är avsedd att enbart avnjutas i hörlurar så är det ju inget problem . 🙂

Spännande att du hört alla hörlurar som existerar 😄

Visst finns det hörlurar som ger en bra stereobild. Däremot kanske inte stereobilden är jättestor. Separation, placering, och tredimensionalitet kan man däremot få i sina hörlurar.

Redigerat av hegobald
Link to comment
Dela på andra sajter

Att hörlurar inte är samma sak som högtalare är helt sant, men det innebär inte att alla hörlurar ger en dålig stereobild.

Nu var ju dessutom frågan från början vilka hörlurar som ger en bra stereobild, och inte hörlurar VS högtalare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tråden handlar om att mixa i hörlurar i stället för högtalare. Citerar från första inlägget "Jag har inte för tillfället råd för riktiga studiomonitorer så jag har tänkt att mixa i hörlurar. "

Att hörlurar inte är samma sak som högtalare är helt sant, men det innebär inte att alla hörlurar ger en dålig stereobild.

Nu var ju dessutom frågan från början vilka hörlurar som ger en bra stereobild, och inte hörlurar VS högtalare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...