Jump to content
Annons

Mastring?


kim87

Recommended Posts

När jag mastrar (oavsett om det är i cubase eller logic), så brukar jag typ köra på en flerbands eq, svepa lite, trycka till bas/lågt mellanregister och diskant (är oftast där det saknas i mina mixar). Sedan slänger jag på en L2a, väljer någon preset typ "moderate limiting", "kanske" drar upp eller ner thresholden nån db, sen är det inte så mycket mer än det.

Har någon gång slängt på en waves de-esser då jag känt att det har behövts, men detta har då varit mer en akut-lösning.

Har någon gång testat att mastra genom att lägga upp samma låt på 2 spår i projektet, och sedan eq:at bort all diskant på ena spåret, och all bas på det andra, och sedan eq:at/lagt kompressor på bas och diskant för sig (detta var dock ett sätt som för mig bara kändes jobbigt).

Nu till frågan:

Skulle bli fruktansvärt glad för ett par tips på hur jag kan få mina mastringar bättre. Det jag ofta känner att jag saknar är "det där krispet" (inte jobbig hård diskant, utan det dära proffsiga krispet) + "stabil" mysig bas i soundet (tänk typ på the editors, interpol eller liknande band), och dessutom vill jag kunna trycka upp mina produktioner ännu mer i volym än vad jag förmår att göra i nuläget. Kan lixom inte göra annat än att se till att jag har hyffsad volym när jag gör mixen, och sedan trycka på med limiter i mastring. Men kan ju inte trycka så mycket som jag egentligen skulle vilja (eftersom det låter apa då).

För smakprov på något jag har mixat och mastrat kan ni kolla ett av mina projekt/band: http://myspace.com/stareatreceivers (lyssna till exempel på "to get through this day").

Observera: Var ca 2,5-3 år sen de där låtarna spelades in/mixades/mastrades, och jag är alltså inte ute efter synpunkter på varken låtarna eller mixningen, trumljud osv (väl medveten om att t ex virveln inte är allt för smickrande 😲 ). Det jag är ute efter är tips, idéer på hur jag kan komma vidare och utvecklas i mitt mastrande. Har blivit skickligare på inspelning och mix sedan de där låtarna spelades in, men mastring är jag kvar på ungefär samma nivå.

Ha det gött! /Kim

Redigerat av kim87
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 68
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Ett snabbt tips bara: Ozone 4! En kanonbra komplett mastringsvit:

-En EQ som är lätt att finjustera vid behov.

-En Multibandsdynamics-del som jag brukar spendera mest tid med. Expandera ut basregistret för att få tryck och dynamik i botten för att sedan komprimera det med hyffsat låg treshold och samtidigt låg ratio, och sedan limitera baspaketet lite. det är väl mest basregistert jag jobbar med där men även de andra registren får sig lite komprimering. Man har verkligen full kontroll när man kan expandera, komprimera och limitera 4 olika band samtidigt.

-En grym Multibandsexiter där man kan addera lite luft och glitter i diskanten.

-Ett Mastringsreverb. Aldrig använt.

-En Maximizer som verkligen går att trycka i botten utan att det egentligen hörs så mycket. Den som låter bäst och höjer volymen bäst av de grejerna jag provat. Bara denna är värd pengarna.

-Multibands-stereobreddare. Använder för att få basen mer i mono och kanske diskanten/miden minimalt mer i stereo.

Mitt tips är att skita i alla presets som följer med och gör allt själv med denna Guide som referens. Läsvärd!

Sen är pluggen skitbra på andra saker. Har du en bus med körer på så testa dra upp ett "radio-preset". Eller lägg ett masteringspreset på lead-vokalen!!😲

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett snabbt tips bara: Ozone 4! En kanonbra komplett mastringsvit:

-En EQ som är lätt att finjustera vid behov.

-En Multibandsdynamics-del som jag brukar spendera mest tid med. Expandera ut basregistret för att få tryck och dynamik i botten för att sedan komprimera det med hyffsat låg treshold och samtidigt låg ratio, och sedan limitera baspaketet lite. det är väl mest basregistert jag jobbar med där men även de andra registren får sig lite komprimering. Man har verkligen full kontroll när man kan expandera, komprimera och limitera 4 olika band samtidigt.

-En grym Multibandsexiter där man kan addera lite luft och glitter i diskanten.

-Ett Mastringsreverb. Aldrig använt.

-En Maximizer som verkligen går att trycka i botten utan att det egentligen hörs så mycket. Den som låter bäst och höjer volymen bäst av de grejerna jag provat. Bara denna är värd pengarna.

-Multibands-stereobreddare. Använder för att få basen mer i mono och kanske diskanten/miden minimalt mer i stereo.

Mitt tips är att skita i alla presets som följer med och gör allt själv med denna Guide som referens. Läsvärd!

Sen är pluggen skitbra på andra saker. Har du en bus med körer på så testa dra upp ett "radio-preset". Eller lägg ett masteringspreset på lead-vokalen!!😏

Ahkej!=) tack för tipset, verkar bra!🙂 ska kolla om man kan hitta någon trial med det där programmet! Vad kostar det, ungefär?

Link to comment
Dela på andra sajter

Trial hittar du på http://www.izotope.com/products/audio/ozone/download.asp

Programmet kostar 249 USD!

Men som sagt: Du hittar massvis med tips i guiden och tipsen är tänkta att fungera oavsett vilka pluggar du använder!

Schysst!😎 Ah kollade igenom den lite snabbt, ska nog ta och skriva ut den och läsa igenom när jag ska sätta igång och mastra. Tack så mycket för tipset!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker att det låter som en dum idé att lägga de-esser i mastringsfasen. Behöver nåt de-essas bör det väl göras på de enskilda spåren.

Har inte så mycket att tillägga annars, ozone-guiden är bra läsning!

Link to comment
Dela på andra sajter

En de-esser kan man använda om man har te.x mycket diskantrika cymbaler och vassa s-ljud som liksom skär lite i öronen bara på vissa ställen.. Men precis som du säger, bättre att lösa problem i mixen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har funderat på att inhandla mig ett mastringspaket men står i valet och kvalet mellan "T-RackS 3 Standard/Deluxe" som jag kan köpa som Crossgrade då jag har en annan produkt från IkMultimedia, samt "Ozone 4"

Vilken tycker ni är bäst? Har använt en fulversion av Ozone 3 förut och tyckte det var lätt att jobba i. Fast vilket paket är mest prisvärt, enligt er?

T-racks 3 S - 199.99$ (ca 1600 kr)

T-racks 3 D - 299.99$ (ca 2400 kr)

Ozone 4 - 249.99$ (2000 kr)

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker Ozonepaketet är rätt prisvärt i sig.. Det lilla jag testat T-Racks har gett mig intrycket att i Ozone har man mer kontroll. Fast interfacet i T-racks är ju helt klart mycket roligare! Ta hem demon och testa!

Link to comment
Dela på andra sajter

Mina tankar. Låter som du skall börja om lite grann.

1 - ordna bra lyssning när du mixar. Det innebär bland annat så bra högtalare som du har råd med. Men ännu viktigare är att göra en ordentlig bearbetning av akustiken i rummet. Basfällor, dämpning i reflexpunkterna. Dålig akustik gör att du inte hör vad som händer när du mixar.

2 - skruva upp volymen när du mixar bara precis till exakt rätt volym. Du behöver en dB-mätare (finns enkla på Claes Olsson). Exakt vad som är rätt volym beror lite på men det viktiga är att du har samma lyssningsvolym jämt. Inte nödvändigtvis samma inställning på volymratten.

Skär cymbalerna i öronen skall du fixa det här, i mixen. Låter det inte så krispigt som du tänkt dig, fixa det i mixen. Är basen inte stabil, ordna det i mixen.

3 - mixa tills det låter skitbra. Fortsatt mixa tills det låter ännu bättre. Lägg låten åt sidan, kom tillbaka och putsa till det låter exakt så bra som du vill att det skall göra.

Först nu kan du börja fundera på att mastra.

// Gunnar

Link to comment
Dela på andra sajter

Förutom att se till att ha en väldigt bra o transparent EQ-plugg och jobba med små förändringar (breda Q-värden, max 2 - 3 db -/+) och en schysst limiter skulle jag rekomendera en bra multibandskompressor. Saker som bl a den varit bra till för mig har t ex varit att "skärpa upp" basregistret, tighta till och "platta till" en smula så att man får ett schysst tryck i basregistret genom hela låten. De andra registerna har jag varit mer försiktig med. Det går dock att åstadkomma en hel del bra med en sådan som man annars tror att eq skall ta hand om.

Link to comment
Dela på andra sajter

3 - mixa tills det låter skitbra. Fortsatt mixa tills det låter ännu bättre. Lägg låten åt sidan, kom tillbaka och putsa till det låter exakt så bra som du vill att det skall göra.

Först nu kan du börja fundera på att mastra.

// Gunnar

Gör du så? Alltså att du mixar så fu#¤ing bra det bara går och sen använder masterknepen? Inte bägge grejerna samtidigt?

Link to comment
Dela på andra sajter

Mina tankar. Låter som du skall börja om lite grann.

1 - ordna bra lyssning när du mixar. Det innebär bland annat så bra högtalare som du har råd med. Men ännu viktigare är att göra en ordentlig bearbetning av akustiken i rummet. Basfällor, dämpning i reflexpunkterna. Dålig akustik gör att du inte hör vad som händer när du mixar.

2 - skruva upp volymen när du mixar bara precis till exakt rätt volym. Du behöver en dB-mätare (finns enkla på Claes Olsson). Exakt vad som är rätt volym beror lite på men det viktiga är att du har samma lyssningsvolym jämt. Inte nödvändigtvis samma inställning på volymratten.

Skär cymbalerna i öronen skall du fixa det här, i mixen. Låter det inte så krispigt som du tänkt dig, fixa det i mixen. Är basen inte stabil, ordna det i mixen.

3 - mixa tills det låter skitbra. Fortsatt mixa tills det låter ännu bättre. Lägg låten åt sidan, kom tillbaka och putsa till det låter exakt så bra som du vill att det skall göra.

Först nu kan du börja fundera på att mastra.

// Gunnar

Tack för tipsen (även om jag faktiskt skrev att jag bara ville ha tips på mastring, nu gav du mig typ bara tips på inspelning och mix 🙂 ).

Är mycket medveten om att man inte alltid kan få det så bra som man vill om man inte har spelat in det på rätt sätt (skit in-skit ut), men tyckte du nästan fokuserade lite väl mycket på mixning då det var mastring jag undrade över:)

Tack för svaret hur som helst!

Link to comment
Dela på andra sajter

Förutom att se till att ha en väldigt bra o transparent EQ-plugg och jobba med små förändringar (breda Q-värden, max 2 - 3 db -/+) och en schysst limiter skulle jag rekomendera en bra multibandskompressor. Saker som bl a den varit bra till för mig har t ex varit att "skärpa upp" basregistret, tighta till och "platta till" en smula så att man får ett schysst tryck i basregistret genom hela låten. De andra registerna har jag varit mer försiktig med. Det går dock att åstadkomma en hel del bra med en sådan som man annars tror att eq skall ta hand om.

ok, tack för svar! ska testa lite med ozone-pluggen!

Link to comment
Dela på andra sajter

Har funderat på att inhandla mig ett mastringspaket men står i valet och kvalet mellan "T-RackS 3 Standard/Deluxe" som jag kan köpa som Crossgrade då jag har en annan produkt från IkMultimedia, samt "Ozone 4"

Vilken tycker ni är bäst? Har använt en fulversion av Ozone 3 förut och tyckte det var lätt att jobba i. Fast vilket paket är mest prisvärt, enligt er?

T-racks 3 S - 199.99$ (ca 1600 kr)

T-racks 3 D - 299.99$ (ca 2400 kr)

Ozone 4 - 249.99$ (2000 kr)

lånar tråden lite;)

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har lite spooky metoder för att spela in, men multibandskompressorn i min Behringer Ultradyne masterburk tycker jag är superbra. Vanlig enbands kompressor på slutmixen är mkt sämre, går inte att jämföra. Multibandskompressorer finns väl i alla dataprogram med. Den jag har i burken har sex band, och man kan ändra delningsfrekvenserna. Nån som vet några frekvenser där man borde dela? Jag har vimsat runt lite med inställningarna. Det kanske vore smart att låta hela tre olika register ta hand om basen från tex 125 hz och nedåt? Ger man då kaggen lite extra skjuts med två små pucklar på tex 60 och 120 hz kan man låta elbasen vara helt rak eller göra ett brett lyft vid 90 hz. Med tre band i multikompressorns basdel behöver då kanske inte kaggen och basen slåss om utrymmet?

Just var man borde sätta delningarna har jag funderat på...

Link to comment
Dela på andra sajter

Trombonisten har rätt.. Det är så man ska göra.. Framförallt tipset om lyssning och akustik... Regeln är enkel.. Skit in= skit ut 😎

Gör du så? Alltså att du mixar så fu#¤ing bra det bara går och sen använder masterknepen? Inte bägge grejerna samtidigt?
Link to comment
Dela på andra sajter

Joo.. iof... Beror på vad man gillar.. Vet att du gillar sånt.. Mycket bra förädlad skit man fått höra från dig faktiskt. :rolleyes: Den här gillar jag t.ex http://www.martinwiklund.com/stuff/kungens_melodi.mp3 Är det en klarinet eller är det en sån där australiensisk bambututa??? Man vet ju aldrig med dig.. Bra är det i alla fall.. 😄

Här hemma brukar jag köra på regeln skit in = guld ut. Det känns mycket bättre tycker jag.
Redigerat av hegobald
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...
Tack för tipsen (även om jag faktiskt skrev att jag bara ville ha tips på mastring, nu gav du mig typ bara tips på inspelning och mix 😲 ).

Är mycket medveten om att man inte alltid kan få det så bra som man vill om man inte har spelat in det på rätt sätt (skit in-skit ut), men tyckte du nästan fokuserade lite väl mycket på mixning då det var mastring jag undrade över:)

Tack för svaret hur som helst!

Förmodligen för att han inser att lösningen till dina största problem inte ligger i mastrandet i sig utan att du inte mixar klart ordentligt.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
Tack för tipsen (även om jag faktiskt skrev att jag bara ville ha tips på mastring, nu gav du mig typ bara tips på inspelning och mix 🙂 ).

Är mycket medveten om att man inte alltid kan få det så bra som man vill om man inte har spelat in det på rätt sätt (skit in-skit ut), men tyckte du nästan fokuserade lite väl mycket på mixning då det var mastring jag undrade över:)

Tack för svaret hur som helst!

Jag tycker att du har förstått saken lite fel. Om du mixar riktigt, riktigt bra! Så behöver du knappast mastra alls. De du talar om är STORA ingrepp som ABSOLUT bör tas hand om redan i mixen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker att du har förstått saken lite fel. Om du mixar riktigt, riktigt bra! Så behöver du knappast mastra alls. De du talar om är STORA ingrepp som ABSOLUT bör tas hand om redan i mixen.

Jo, jag hävdar att man visst måste mastra, även om man mixar bra. I alla fall om man vill upp i de ljudnivåer som mycket musik har idag. En av de vanligaste frågorna som dyker upp här är om varför ens egna (i och för sig välljudande mix) låter så låg i volym jämfört med annan musik. Då behöver man ofta lite hjälp från masteringverktyg även om det finns den hel del att göra redan i mix.

Link to comment
Dela på andra sajter

Gör du så? Alltså att du mixar så fu#¤ing bra det bara går och sen använder masterknepen? Inte bägge grejerna samtidigt?

se det som så här

du underarbetar å lackar bilen så bra du bara kan

sen lägger du på klarlacken som ger den extra finishen å djupet

du håller inte slipmaskinen i ena handen å klarlackeringssprutan i den andra o kör samtidigt

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo, jag hävdar att man visst måste mastra, även om man mixar bra. I alla fall om man vill upp i de ljudnivåer som mycket musik har idag. En av de vanligaste frågorna som dyker upp här är om varför ens egna (i och för sig välljudande mix) låter så låg i volym jämfört med annan musik. Då behöver man ofta lite hjälp från masteringverktyg även om det finns den hel del att göra redan i mix.

Nivåerna är inget problem tycker jag. Det kan man ta hand om vid mix. Om man nu vill.

Jag tycker mastring handlar om att anpassa och ofta placera ett material i ett visst sammanhang.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nivåerna är inget problem tycker jag. Det kan man ta hand om vid mix. Om man nu vill.

Jag tycker mastring handlar om att anpassa och ofta placera ett material i ett visst sammanhang.

Du har säkert en bra och viktig poäng där, Joachime! Dock hävdar jag att det fortfarande är så att många, t o m proffs, använder mastering bl a till att få upp nivå. Det är också det svar som lämnas för det mesta på både detta och andra forum där man diskuterar problem med att få upp nivån.

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis, nog är det väl lättare att placera 4-5 låtar tillsammans med rätt nivå och man kanske vill färga låtarna med ett gemensamt reverb eller nåt på en skiva om man mastrar dom, eller?

/aROCKER

Link to comment
Dela på andra sajter

Du har säkert en bra och viktig poäng där, Joachime! Dock hävdar jag att det fortfarande är så att många, t o m proffs, använder mastering bl a till att få upp nivå. Det är också det svar som lämnas för det mesta på både detta och andra forum där man diskuterar problem med att få upp nivån.

Vad jag menar är att mastring står sig slätt utan det sammanhang man vill foga in materialet i. Sedan håller jag med om att detta ofta innefattar nivåjustering, eq, kompression etc.

Nivåjustering per se går däremot lika bra att göra i mix som efteråt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Att man inte skulle behöva mastring om man mixar ordentligt är det dummaste jag hört.. Mastring används till följande fundamentala saker, som flera varit inne på tidigare.

1) Rätta till frekvensmässig obalans i mixen

2) Se till att alla alster som ska placeras tillsammans har samma frekvensbalans

3) Se till att alla alster som ska placeras tillsammans håller en jämn ljudvolym

4) Limma ihop ljudproduktionen

Man ska mixa för att det ska låta bra, inte för att mixen ska låta som en färdig skiva. Man gör tex olika mastringar för CD, LP och för musikvideo. Om du skulle mixa något för att det skulle låta "CD-färdigt" så sitter du där med arslet i vagnen om du vill använda låten till något annat sen.

Om du nu vill ha någon form av tips på en mastringskedja kanske följande kan fungera. i nedanstående ordning.

1) En riktigt bra EQ, gärna en Linear phase.

2) En stereobreddare, används ofta för att öka på separationen lite. Kontrolle fasen

3) En vanlig kompressor för att limma ihop mixen lite. Beror ju förstås på om mixaren har komprimerat sin masterbus

4) En limiter

Se till att slå av alla dither-funktioner i kedjan så att det endast appliceras sist. Multibandskompressorer är jag otrolig motståndare till, om man inte vet EXAKT vad man ska ha dem till så ändrar de hela mixens ljudbild genom att fucka upp de frekvensbalansen. En danspop-låt kan ABSOLUT inte ha samma multibansinställning som en country-ballad.

Redigerat av Hal
Link to comment
Dela på andra sajter

Vad jag menar är att mastring står sig slätt utan det sammanhang man vill foga in materialet i. Sedan håller jag med om att detta ofta innefattar nivåjustering, eq, kompression etc.

Nivåjustering per se går däremot lika bra att göra i mix som efteråt.

Jag håller med dig till viss del, även om ditt resonemang skulle betyda att man inte skulle behöva mastra en singel då den inte släpps i ett sammanhang :-)

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...