Jump to content
Annons

One-hit wonder


audioman

Recommended Posts

Vad tror ni, vad kan det röra sig om i pengar idag för dom som gör sk One-hit wonders 🙂 , 1 hit som hamnar högt på listorna runtom världen.

Självklart förstår jag att alla har olika deal osv vidare, men har ingen uppfattning alls.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

För ett tag sedan var det en tråd om TV-programmet Musikministeriet och dom hade ett avsnitt som handlade om sånt. Där sade de att man brukar tjäna runt 1 mille på en one-hit. Men det varierar säkerligen väldigt mycket, beroende på vem, var och hur bra låten är. 🙂

edit: Musikministeriet hette det ja, inte musikmagasinet. Edit: hittade avsnittet: här

Redigerat av Memphis
Link to comment
Dela på andra sajter

Läste om att Purple hade haft ett bråk i början på 70-talet. Det visade sig att Blackmore/Gillan o Glover (låtskrivarna) hade fått väldigt mycket mer pengar än övriga medlemmar, Lord och Paice. Dessa hotade då med att hoppa av gruppen. Då de var viktiga för gruppen, skrev man en deal där alla stod som kompositörer för att åtgärda problemet. Kan ej lova men vill minnas att t ex Blackmore tjänade 15 miljoner (pund, kronor?) mer än de som inte skrev på ett enda år.

Sting tjänade 45 miljoner pund mer än de andra två i Police under ett enda av deras aktiva år. Han skrev de flesta låtarna och alla de som blev hits.

Link to comment
Dela på andra sajter

Pengar till den som presterar med andra ord, vilket låter helt ok i mina öron. Jag tror nog inte att de övriga gick helt tomhänta. 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

Pengar till den som presterar med andra ord, vilket låter helt ok i mina öron. Jag tror nog inte att de övriga gick helt tomhänta. 😕

Absolut, håller med! Jag menade bara att det gör skillnad om man är låtskrivare eller inte i ett band. Deep Purple var stora men absolut inget hit-band. Ändå gjorde det skillnad i plånboken. Ian Paice, trummis i DP, sa i en intervju ang "låtskrivarbråket" ungefär så här: "Det är jag som bestämmer vad trummorna skall spela, alltså är jag kompositör." Kan diskuteras om Du frågar mig. Kallas inte det att arrangera?

Link to comment
Dela på andra sajter

För ett tag sedan var det en tråd om TV-programmet Musikministeriet och dom hade ett avsnitt som handlade om sånt. Där sade de att man brukar tjäna runt 1 mille på en one-hit. Men det varierar säkerligen väldigt mycket, beroende på vem, var och hur bra låten är. 😕

edit: Musikministeriet hette det ja, inte musikmagasinet. Edit: hittade avsnittet: här

Så en smash-hit håller låtskrivaren försörjd i 2-3 år, eftersom även låtskrivare måste betala skatt och sociala avgifter på sin inkomst så räcker en miljon inte långt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Skriv en jullåt... får du med den på absolute christmas så lär du kunna bada i mjölk och honung resten av livet.

Adolphson & Falk's låt "Mer jul" generar pengar till en hyfsad semesterresa årligen, hörde jag dom sa i nån intervju för ett tag sedan. Men det är väl pengar till större del bara från Sverige, möjligen även något grannland. Så Absolut Christmas med utgivning i norden räcker nog inte så långt... 😕

//Micke....

Link to comment
Dela på andra sajter

"Det är jag som bestämmer vad trummorna skall spela, alltså är jag kompositör." Kan diskuteras om Du frågar mig. Kallas inte det att arrangera?

han får ju göra jävligt speciella arr på sina trumpartier om han ska ha nån verkshöjd på det isf 😕

inte bara tralla takter å fills - oavsett hur tajta eller begåvade

det kallas att spela

Link to comment
Dela på andra sajter

han får ju göra jävligt speciella arr på sina trumpartier om han ska ha nån verkshöjd på det isf 😕

inte bara tralla takter å fills - oavsett hur tajta eller begåvade

det kallas att spela

Precis, men utpressningen gick vägen i alla fall. Han står som medkompositör på alla låtar under ett antal år. Sen verkar de haft nån diskussion igen för några skivor senare så står det enskilda medlemmars namn som kompositörer igen. Sen kan man undra - hade han någonsin spelat just det trumspelet om Blackmore aldrig hade visat honom sin nya låt?

Link to comment
Dela på andra sajter

Även om jag förstår tänket med att den som skriver nåt ska ha cred för det, så tycker jag faktiskt att det borde tillhöra ren artighet att man delar låtskrivarcrediten mellan alla i bandet oavsett vad. Jag skulle inte med gott samvete kunna sno åt mig alla pengarna åp en låt som jag skrev men som spelas av mitt band.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle inte med gott samvete kunna sno åt mig alla pengarna åp en låt som jag skrev men som spelas av mitt band.

om man vänder på det då? (bara rent hypotetiskt)

skulle du med gott samvete sno åt dig en andel av något som någon annan skrivit som du bara trummar på?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jävligt svår gränsdragning... Om man bara lägger ett standard, fanatsilöst 4/4-komp, så nej. Däremot om man lägger ett komp som blir en del av låten och tar den till en ny nivå, så ja. Run to the hills t.ex. skulle vara ganska tråkig utan trumkompet och basen. Man kan ju argumentera på samma sätt med tråkiga basgångar/gitarrkomp. Det bäst för bandsämjan är nog att ha en överenskommelse av något slag, oftast bidrar ju hela bandet, men i olika grad.

/Andreas

Link to comment
Dela på andra sajter

Absolut, håller med! Jag menade bara att det gör skillnad om man är låtskrivare eller inte i ett band. Deep Purple var stora men absolut inget hit-band. Ändå gjorde det skillnad i plånboken. Ian Paice, trummis i DP, sa i en intervju ang "låtskrivarbråket" ungefär så här: "Det är jag som bestämmer vad trummorna skall spela, alltså är jag kompositör." Kan diskuteras om Du frågar mig. Kallas inte det att arrangera?

nej, jag menade inte att knöla till dig... 😕 Fast jag har alltid fattat det som så att DP stod som låtmakare pga att de jammade ihop låtarna. Och det är ju skillnad på om jag kommer till replokalen med en hel låt färdig eller om jag kommer med ett riff som vi gör färdigt tillsammans. Och vad det gäller trummor så må Ian vara en av världshistoriens bästa trummisar men jag skulle tro att minst 70% av den generella publiken struntar blankt i det. Men det är ju en helt annan diskussion.

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)

En hit i sverige kan nog dra in en miljon. Före skatter. Men den ska väl delas på flera. Gör man en låt som hamnar i försäljningstoppen i USA

och flera länder så drar man nog in några miljoner dollar. Gör man en låt som blir en bästsäljare över ett år så behöver man inte oroa sig mer

men då behövs det något i stil med It must have been love ala Gessle. Den har nu över en miljon radiospelingar bara i USA. I sverige

får man väl en tusenlapp för en spelning i riksradion.

Link to comment
Dela på andra sajter

om man vänder på det då? (bara rent hypotetiskt)

skulle du med gott samvete sno åt dig en andel av något som någon annan skrivit som du bara trummar på?

Jag kan inte spela trummor, så... 🙂

Hehe, nej men det är en sak om jag hoppar in och spelar lite grejer på nån annan inspelning som studiomusiker, då tycker jag ju inte att jag ska ha kredd. Men om jag är med i ett band så har jag inga problem med det. För jag tycker att det är den färdiga inspelningen som är låten, och om bandet hade andra medlemmar så skulle det påverka soundet på den; därför bör alla få kredd för slutresultatet.

Sen kan ju det kanske variera mellan olika band. Vissa band kanske fungerar så att det är en diktator som bestämmer allt, och då kanske det är mest lämpligt att den personen får all kredd. Men det är inget band jag skulle vilja spela i.

Link to comment
Dela på andra sajter

Läste om att Purple hade haft ett bråk i början på 70-talet. Det visade sig att Blackmore/Gillan o Glover (låtskrivarna) hade fått väldigt mycket mer pengar än övriga medlemmar, Lord och Paice. Dessa hotade då med att hoppa av gruppen. Då de var viktiga för gruppen, skrev man en deal där alla stod som kompositörer för att åtgärda problemet. Kan ej lova men vill minnas att t ex Blackmore tjänade 15 miljoner (pund, kronor?) mer än de som inte skrev på ett enda år.

Sting tjänade 45 miljoner pund mer än de andra två i Police under ett enda av deras aktiva år. Han skrev de flesta låtarna och alla de som blev hits.

En halv miljard mer? Under ett år? Är du säker på att det var en sån astronomisk summa? Låter ofattbart mycket.

Link to comment
Dela på andra sajter

Även om jag förstår tänket med att den som skriver nåt ska ha cred för det, så tycker jag faktiskt att det borde tillhöra ren artighet att man delar låtskrivarcrediten mellan alla i bandet oavsett vad. Jag skulle inte med gott samvete kunna sno åt mig alla pengarna åp en låt som jag skrev men som spelas av mitt band.

Du menar att det inte skulle kunna spelas av någon annan? I så fall finns det grupper som gör sådana avtal så att alla får stå med. För mig skulle det kännas som att åka snålskjuts.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jävligt svår gränsdragning... Om man bara lägger ett standard, fanatsilöst 4/4-komp, så nej. Däremot om man lägger ett komp som blir en del av låten och tar den till en ny nivå, så ja. Run to the hills t.ex. skulle vara ganska tråkig utan trumkompet och basen. Man kan ju argumentera på samma sätt med tråkiga basgångar/gitarrkomp. Det bäst för bandsämjan är nog att ha en överenskommelse av något slag, oftast bidrar ju hela bandet, men i olika grad.

/Andreas

Ja, fast här råder begreppsförvirring. Det Du beskriver kallas att arrangera en låt. Finns många exempel på hur arr har förändrat en låt till både det bättre och det sämre. Samtliga covers gjorda på Dylan-låtar är t ex bättre än orginalet. Har de som gjort dessa covers komponerat? Arrangörer kallas ibland in för att rädda låtar man inte får till. Arrangörer får också betalt men omfattas av annat avtal.

Link to comment
Dela på andra sajter

En halv miljard mer? Under ett år? Är du säker på att det var en sån astronomisk summa? Låter ofattbart mycket.

Nej, är inte säker. Jag läste om det i en gammal Melody Maker eller Sounds på 80-talet när de var stora. Jag minns bara att jag reagerade över hur fruktansvärt mycket mer låtskrivaren Sting drog in än de andra två. De gick nog inte lottlösa heller.

Link to comment
Dela på andra sajter

En världshit krävs, samt att den också går in under någon form av genre som är återkommande. T.ex en jul låt. Det lär inbringa åtskilliga miljoner på kontot.

Alt 2. Någon form av radioplåga som det blir mycket snackis om. Exempel från Sverige: Basshunter. Det ger lite ören också 🙂

Men viktigast av allt är just att låten slår utomlands, Sverige är ett alldeles för litet land för att en one hit wonder ska inbringa mycket klirr. Det är spelningar som gäller här.

Link to comment
Dela på andra sajter

En världshit krävs, samt att den också går in under någon form av genre som är återkommande. T.ex en jul låt. Det lär inbringa åtskilliga miljoner på kontot.

Alt 2. Någon form av radioplåga som det blir mycket snackis om. Exempel från Sverige: Basshunter. Det ger lite ören också 🙂

Men viktigast av allt är just att låten slår utomlands, Sverige är ett alldeles för litet land för att en one hit wonder ska inbringa mycket klirr. Det är spelningar som gäller här.

Ja, stämmer säkert till viss del. Nu kommer jag med sånt där jag påstår mig ha läst utan att kunna verifiera det jag kommer med igen, förlåt 3Lax och Demon! Läste att det var Robban Broberg som visslade den där truddelutten som kördes som ljudlogga för P3 under en massa år. Det var han som visslade och som också stod som kompositör! Enligt uppgifter i GP för en herrans massa år sedan påstods det att den visslingen inbringade en summa motsvarande en genomsnittlig svensks årsinkomst vid den tiden.

En annan sak jag vill minnas är att när Gyllene Tider återförenades för en turné häromsistens så var det en massa käbbel om att Per Gessle hade fått en stor summa pengar, bra mycket mer än de resterande i GT. Har för mig att någon av våra kvällstidningar hade varit inne och kollat upp vad Per drog in året innan ENBART på GT-låtar. Jag har för mig att man även redovisade Roxette-sidan men då för sig. Bara Gyllene Tider låtarna drog in en ofantlig summa pengar (vågar inte ens gissa hur mycket det var, men mycket var det!). Ja, nu handlar det om mer ää en hit och också låtar som gått och blivit klassiker. Nog kan man dra in bra med pesetas på hitar inom Sverige (Norden).

Har bekanta som lyckats med konststycket att få med enstaka låtar på fullängdare för olika artister. De låtar som mina bekanta har fått med får väl betecknas som "fillers" och har aldrig blivit singlar/ hitar. Fullängdarna har ibland sålt riktigt bra (guld/ platina). Mina bekanta har inte fått många kronor. Det räcker alltså inte att få med sitt material på en cd som säljer bra, man måste få till en hit.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, stämmer säkert till viss del. Nu kommer jag med sånt där jag påstår mig ha läst utan att kunna verifiera det jag kommer med igen, förlåt 3Lax och Demon! Läste att det var Robban Broberg som visslade den där truddelutten som kördes som ljudlogga för P3 under en massa år. Det var han som visslade och som också stod som kompositör! Enligt uppgifter i GP för en herrans massa år sedan påstods det att den visslingen inbringade en summa motsvarande en genomsnittlig svensks årsinkomst vid den tiden.

En annan sak jag vill minnas är att när Gyllene Tider återförenades för en turné häromsistens så var det en massa käbbel om att Per Gessle hade fått en stor summa pengar, bra mycket mer än de resterande i GT. Har för mig att någon av våra kvällstidningar hade varit inne och kollat upp vad Per drog in året innan ENBART på GT-låtar. Jag har för mig att man även redovisade Roxette-sidan men då för sig. Bara Gyllene Tider låtarna drog in en ofantlig summa pengar (vågar inte ens gissa hur mycket det var, men mycket var det!). Ja, nu handlar det om mer ää en hit och också låtar som gått och blivit klassiker. Nog kan man dra in bra med pesetas på hitar inom Sverige (Norden).

Har bekanta som lyckats med konststycket att få med enstaka låtar på fullängdare för olika artister. De låtar som mina bekanta har fått med får väl betecknas som "fillers" och har aldrig blivit singlar/ hitar. Fullängdarna har ibland sålt riktigt bra (guld/ platina). Mina bekanta har inte fått många kronor. Det räcker alltså inte att få med sitt material på en cd som säljer bra, man måste få till en hit.

* Tänker du på låten Vatten? Underbar låt för övrigt. Gillar Roberts sköna vibrato när han sjunger.

Självklart kunde man förr bli rik på musik i Sverige, men jag trodde vi talade om presens, alltså nutid. Det går INTE över huvudtaget att jämföra dåtidens stora artister med dagens. En hit idag finns inte ens med 1/10 av den tid som den spelades förr. Fanns ingen nedladdning, fanns inte samma möjligheter att kopiera låtar, och inte var det enkelt heller.

Det var inte heller lika öppen scen för alla som ville bli stora musiker, utan det var en skvätt människor som va megastora istället.

Idag är det större konkurrens då det är otroligt lätt att göra musik, en dator, ljudkort och en mick, så är du igång. Du behöver inte ens betala för programvaran om du har internet 😎

Förr var du beroende av ett kontrakt och stora bolag som hade prylarna du inte hade råd med.

* Personligen tycker jag inte att det är något konstigt att Per Gessle tjänar mer än de övriga i GT, då han är front figur. Detta är ett återkommande fenomen som också innebär en hel del extra press mot den personen. Man kan skriva kontrakt sinsemellan alla i ett band om man vill att pengarna ska fördelas lika. Jag skulle dock hellre ha prioriterat att kunna vara lite anonym och ändå få en del av kakan.

Samma sak där med en hit inom Sverige, du kan inte jämföra då med nu. Norden är större så det är lite skillnad. Lyckas du med att slå i alla länder som ingår i Norden, då är det roligare. Ännu roligare om det blir i Skandinavien 🙂

* Att sälja guld i Sverige lär inte ge stora pengar(30.000 plattor?) om du nu har fått marknadsföring och promotion betalt pch arrangerat av ett bolag du har kontrakt hos. Och om det är andra musiker inhyrt, mixare, mastrare osv kostar det också. Det som blir över får du 🙂

Ska du göra allt själv får du självklart mer av kakan men oddsen för att du lyckas marknadsföra dig själv lika bra är nog inte så stora, med tanke på de kontakter som bolagen sitter med. Det är värt en hel del.

Link to comment
Dela på andra sajter

jag tycker att det är den färdiga inspelningen som är låten, och om bandet hade andra medlemmar så skulle det påverka soundet på den; därför bör alla få kredd för slutresultatet.

Sen kan ju det kanske variera mellan olika band. Vissa band kanske fungerar så att det är en diktator som bestämmer allt, och då kanske det är mest lämpligt att den personen får all kredd. Men det är inget band jag skulle vilja spela i.

en ganska vettig inställning :rolleyes:

jag brukar rekommendera band där låtarna kanske kläcks av en eller två men sen formas av alla till det färdiga resultatet att dela in skapandet i inte bara melodi å text utan att också lägga in arr som en del av det hela

antingen 1/3 melodi/harmoni 1/3 text 1/3 arr (som då kanske alla delar på som bidragit med sin bit) eller 1/4 melodi 1/4 harmonier 1/4 text 1/4 arr, beroende på hur å vad som skapas å vilken ordning

man möter väldigt olika inställning till detta bland olika musikutövare

Redigerat av Demonproducenten
Link to comment
Dela på andra sajter

negroj9 (oregistrerad)
Jävligt svår gränsdragning... Om man bara lägger ett standard, fanatsilöst 4/4-komp, så nej. Däremot om man lägger ett komp som blir en del av låten och tar den till en ny nivå, så ja. Run to the hills t.ex. skulle vara ganska tråkig utan trumkompet och basen. Man kan ju argumentera på samma sätt med tråkiga basgångar/gitarrkomp. Det bäst för bandsämjan är nog att ha en överenskommelse av något slag, oftast bidrar ju hela bandet, men i olika grad.

/Andreas

Det är skillnad på 4/4-del komp och 4/4-dels komp. Jämför Phil Rudd's 4/4-dels komp med Simon Wright's 4/4-dels komp så fattar du vad jag menar.

Trummisar i AC/DC för er som är obildade 🙂

Genom att byta ut en medlem i ett band kan ju all magi försvinna oavsett instrument.

Link to comment
Dela på andra sajter

Genom att byta ut en medlem i ett band kan ju all magi försvinna oavsett instrument.

Visst, men det är ju oftast genom lyssnarens subjektiva öron denna magi upplevs. En som är totalt ointresserad av AC/DC (och kanske hårdrock i största allmänhet) hör ingen större skillnad på vem som spelar trummor. Men denne kan förstås höra skillnad på Back in Black och Thunderstruck. Det är kompositörens förtjänst.

Redigerat av Widmark
Link to comment
Dela på andra sajter

Jo visst är det skillnad på komp och komp, men det är svårt att hävda att man skall upphovsrätten till kompet i Back in black 🙂. Kommer inte ihåg kompet i Thunderstruck just nu, men det kan knappast vara bättre än Back in black väl? Det är sånt som kallas magi eller känsla, vissa har det, andra inte. Det är så små skillnader i anslag och tajming som gör det, men ändå blir det så enorm skillnad i hur man upplever resultatet. Försök få till det med en "humanizer" i trumpluggen, i dare ya 🙂. Men nu tror jag vi börjar glida väl mycket OT 🙂.

/Andreas

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...