Jump to content
Annons

Brus/Pip i mikrofonen!


wickoo

Recommended Posts

Tjena, jag har en SE1000 mic som är micad till förstarken, som jag har kopplat ifrån ett M-Audio Solo ljudkort.

Jag hör gitarren tydligt, men man hör även ett starkt "pipande" ljud, vet om inte det är brus eller om det är något annat.

Någon som vet vad felet kan vara?

MVH

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Postat (redigerat)
Om du inte har jordat elurtag, så kan det kanske vara radiostörningar...?

Hm, hur kan man se säkert om ett utag är jordat? ska man inte använda jordat uttag eller?

Okej, det är möjligt! Har rätt mycket elektronik i rummet.. den skulle kunna störas av tv, digital box, dator och min laptop.. det är väll vad jag har i rummet.. fast dom är alla avstängda.. stör dom ändå?

Men jag tänkte faktist på störningar först, så jag flyttade bort micen 2-3 meter, men det hördes ändå.. Hur långt bort måste man vara?

Redigerat av wickoo
Link to comment
Dela på andra sajter

Hm, hur kan man se säkert om ett utag är jordat? ska man inte använda jordat uttag eller?

Okej, det är möjligt! Har rätt mycket elektronik i rummet.. den skulle kunna störas av tv, digital box, dator och min laptop.. det är väll vad jag har i rummet.. fast dom är alla avstängda.. stör dom ändå?

Men jag tänkte faktist på störningar först, så jag flyttade bort micen 2-3 meter, men det hördes ändå.. Hur långt bort måste man vara?

Om det är radiostörningar så kan det vara så illa att du inte alls kan bli av med dem utan att köra jordat. Det brukar vara Radio Moskva man får in i så fall, eftersom de sänder med en j-t hög effekt... 😄

Om du har jordningsblecken vid sidorna i elurtaget så ska det vara jordat (det får inte förekomma jordade urtag om det inte verkligen ÄR jordat, enligt elsäkerhetsbestämmelserna), men om det bara är två hål, så är det ojordat. Du bör som sagt ha jordat för att minska risken för problem...

Ojordat:

37572.jpg

Jordat:

37574.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Okej, det verkar som jag ojordat i väggen, det är bara skarvdosorna som är jordade. Detta går itne att lösa på något annat sätt eller?

Inte utan att ta dit en elektriker som får dra in skyddsjord till rummet.

Du kan göra en test genom att TILLFÄLLIGT dra en förlängningskabel från köket (eftersom det alltid måste vara jordat där) och se om det hjälper. Det duger inte som permanent lösning eftersom det strider mot elsäkerhets- och brandsäkerhetsreglerna, men för en tillfällig test så är det ok. Se bara till att inte använda några elurtag alls i rummet, utan koppla då allting till förlängningskabeln. Annars finns det risk att du tar i chassin som är kopplade till olika faser - och då blir det riktigt "spännande"... 😄

Efter testen så vet du om det är avsaknad av skyddsjord som är orsaken, så då vet du om det är lönt att ta dit en elektriker - eller om du måste försöka hitta någon annan orsak...

Du kan också läsa lite på denna sidan om störningar. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Lägg gärna upp ett klipp, så kan jag eller någon annan försöka identifiera det. ☺️

Jag kom att tänka på en sak. Du har ju mickat upp gitarrstärkaren. Det är inte så, att störningen kommer redan från gitarren så att det är singlecoil-micarna som tar upp störningar? De är "bra" på sådant...

Kolla alltså om du får samma ljud om du inte drar igång stärkaren, utan bara har micen stående själv, som när du ska spela in sång.

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
Lägg gärna upp ett klipp, så kan jag eller någon annan försöka identifiera det. 😛

Jag kom att tänka på en sak. Du har ju mickat upp gitarrstärkaren. Det är inte så, att störningen kommer redan från gitarren så att det är singlecoil-micarna som tar upp störningar? De är "bra" på sådant...

Kolla alltså om du får samma ljud om du inte drar igång stärkaren, utan bara har micen stående själv, som när du ska spela in sång.

Japp, har provat det med! Blev ingen skillnad

Redigerat av wickoo
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...