Jump to content
Annons

Fått ett jordat uttag installerat


otippad

Recommended Posts

Tjena!

Jag fick in ett jordat uttag i lägenheten men jag får endå goa stötar av mitt elpiano och ljudkort. (det blir en blå gnista)

Jag lyfte på kåpan till elskåpet och kollade:

IN: En svart och en vit kabel (ingen gröngul kabel utifrån alltså)

Jorden som jag beställt (gröngul) satt fäst på en skena där alla nollor satt. Ingen jordfelsbrytare fanns.

Är det statisk elektrisitet som spökar eller är det fuskjordat?

Nån som har koll på läget?

Redigerat av otippad
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

De "blå blixtarna" kan mycket väl vara statisk elektricitet. Och egentligen även i det fallet ett tecken på att du laddar ur dig mot jord.

Vad beträffar dina jordade uttag:

Det låter som du bor i en gammal kåk med en gammal elcentral utan separat jordskena. Då kopplas jorden till nollskenan.

Det låter också som du har ett gammalt fyrledarsystem, då har du ingen separat jord in utan gemensam nolla och jord.

Men detta är bara gissningar!

Är du osäker så be någon behörig kolla. Har du köpt installationen av en behörig elinstallatör är dock min andra gissning att det bör vara OK...

Till sist: Att du beställer jordade uttag betyder inte med automatik att du få en jordfelsbrytare, det måste du säga till om separat.

Link to comment
Dela på andra sajter

De "blå blixtarna" kan mycket väl vara statisk elektricitet. Och egentligen även i det fallet ett tecken på att du laddar ur dig mot jord.

Vad beträffar dina jordade uttag:

Det låter som du bor i en gammal kåk med en gammal elcentral utan separat jordskena. Då kopplas jorden till nollskenan.

Det låter också som du har ett gammalt fyrledarsystem, då har du ingen separat jord in utan gemensam nolla och jord.

Men detta är bara gissningar!

Är du osäker så be någon behörig kolla. Har du köpt installationen av en behörig elinstallatör är dock min andra gissning att det bör vara OK...

Till sist: Att du beställer jordade uttag betyder inte med automatik att du få en jordfelsbrytare, det måste du säga till om separat.

Tjena och tack för svaret!

Jag tror det är gamla elsystemet här.. Jag får nog leva med problemet.

Det kan bero på min 4-metersmatta, som laddar ur ibland

Link to comment
Dela på andra sajter

De "blå blixtarna" kan mycket väl vara statisk elektricitet. Och egentligen även i det fallet ett tecken på att du laddar ur dig mot jord.

Vad beträffar dina jordade uttag:

Det låter som du bor i en gammal kåk med en gammal elcentral utan separat jordskena. Då kopplas jorden till nollskenan.

Det låter också som du har ett gammalt fyrledarsystem, då har du ingen separat jord in utan gemensam nolla och jord.

Men detta är bara gissningar!

Är du osäker så be någon behörig kolla. Har du köpt installationen av en behörig elinstallatör är dock min andra gissning att det bör vara OK...

Till sist: Att du beställer jordade uttag betyder inte med automatik att du få en jordfelsbrytare, det måste du säga till om separat.

Ang detta, är det nån som vet hur man blir av med statisk elektrisitet?

Jag har testat lägge ner en kabel från chassit på golvet idag. Får se om det är skönare att ta smällen

i foten istället.

Som sagt det laddar ur, sen är det bara att köra, men det gör lite ont

Link to comment
Dela på andra sajter

Ang detta, är det nån som vet hur man blir av med statisk elektrisitet?

Jag har testat lägge ner en kabel från chassit på golvet idag. Får se om det är skönare att ta smällen

i foten istället.

Som sagt det laddar ur, sen är det bara att köra, men det är lite jobbigt att vara rädd för sitt ljudkort

Link to comment
Dela på andra sajter

När du en gång är "uppladdad" så laddar du automatiskt ur dig när du rör vid något med en annan potential, exempelvis jord.

För att minska risken att du laddar upp dig, undvik kläder med syntetmaterial, kombinationer syntet /ylle etc. Genomgående ren bomull är bättre. Undvik textilmatta på golvet.

Torr luft (som under en kall vinterdag) ökar problemen. Fuktig luft minskar dem.

I ESD-skyddade elektroniklabb etc använder man bland annat ledande mattor, ledande bordsbeklädnad, speciella skor och antistatarmband som är jordade via en ledning och en resistor kopplad till jord, (kanske inte speciellt praktiskt för dig) för att avleda statisk elektricitet som kan skada elektronikkomponenter. Dessutom är inte mattorna etc speciellt billiga prylar...

Ett sätt att undvika en del av obehagskänslan, om man vet att man är uppladdad, är att hålla i ett metallföremål (exempelvis klingan på en skruvmejsel) och sedan röra vid ett jordat metallföremål med spetsen på skruvmejseln så själva "blixten" utgår från skruvmejselspetsen i stället.

Redigerat av Violiner
Link to comment
Dela på andra sajter

Skyddsjord (gul/grön) är samma som nollan (blå) i centralen.. Svart är fas... Vit brukar användas vid trappströmbrytare etc.. Men är det gammal hus kan det vara vilken färg som helst.. Vanligast är dock röd=jord svart=nolla (vid gamla hus alltså). Men inget är säkert.. Kolla alltid med elektriker.. Bifogar en bild från en inkoppling jag gjorde av en tvättmaskin nyss i ett gammalt hus så ser du hur tokiga färger det kan vara..

post-3286-1237035630_thumb.jpg

Redigerat av hegobald
Link to comment
Dela på andra sajter

Mät och kolla själv! Har du en spänningsprovare ska du få 230 volt mellan de två "vanliga" hålen, det ena är fasen, det andra är nollan. Testa även att mäta mellan jordstiftet och bägge hålen. Mellan det ena hålet, (det är fasen, kan vara vilket som helst av de två hålen) och jordstiftet ska du också få 230 volt. Får du inte fram 230 volt mellan nåt av hålen och jordstiftet, eller mittskenan kanske man kan kalla den, då har du ingen jord framdragen. Sånt är inte helt ovanligt tyvärr.

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...