Jump to content
Annons

Recommended Posts

Har spelat in lite saker och brukar ofta köra en Normalize på hela paketet inställd på typ 0dB för att få upp nivåerna till maxläge.

Dock har jag läst lite tips och råd här och där att det är en onödig process och att det är bättre att ha lite headroom tillgodo så det finns lite luft att jobba med.

Därför undrar jag om man kanske ska köra en normalize på typ -3dB på de som jag redan kört normalize 0dB på för att få lite utrymme.

Annars finns det kanske inte så mycket att leka med när det ska läggas effekter osv. Då pressas de kanske upp i taket. Eller har jag missuppfattat detta?

Normalize förändrar väl inte samplingen? Den lyfter väl bara paketet relativt efter högsta punkten i det markerade området?

Någon som har lite tips och råd? Eller har jag sabbat mina filer nu?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Men om jag har en inspelning med olika höga toppar och ställer Normalize på 0db, så söker den ju igenom hela ljudfilen och höjer hela paketet till den högsta stapeln i inspelningen når 0-punkten. Men i det läget, så finns det ju inget spelrum kvar att leka med. Det var det jag funderade på. För Normalize ändrar ju nivåerna. Det är det ingen tvekan om.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men om jag har en inspelning med olika höga toppar och ställer Normalize på 0db, så söker den ju igenom hela ljudfilen och höjer hela paketet till den högsta stapeln i inspelningen når 0-punkten. Men i det läget, så finns det ju inget spelrum kvar att leka med. Det var det jag funderade på. För Normalize ändrar ju nivåerna. Det är det ingen tvekan om.

Eftersom du kan göra precis samma sak genom att själv höja volymen, så fyller det ändå ingen funktion, annat än att det tar lite tid... 😱 Du höjer musiken och bruset lika mycket, så du har ingen nytta av att normalisera de enskilda spåren. Du kommer ju ändå att mixa sedan och sänker alltså volymen på en del av de spår som normaliseringen har höjt innan.

Att du får upp det till 0 spelar ingen roll. Eftersom programmet ändå jobbar med floating point internt, så har du headroom i alla fall.

Link to comment
Dela på andra sajter

man ska endast använda normalize som en del i masteringen

i mixningen är del helt onödigt för då ändrar man reglarna i mixern istället

om det är en livekonsert du spelat in kan du använda enbart normalize för få rätt nivå.

när det gäller pop så använder man oftast en limiter istället och där ställer man högsta nivån om man kan även öka medelvolymen rms

men då förändrar man ljudbilden

och om den upplevda ljudnivån är olika mellan låtar måste man använda en limiter för att få mer jämt rms

man kan jämföra klassisk musik med pop, båda ligger på 0dB men pop upplevs betydligt starkare eftersom rms är starkare

inom klassisk musik så använder man inte limiter utan när man är klar med mixningen då normaliserar man

Link to comment
Dela på andra sajter

Men om jag har en inspelning med olika höga toppar och ställer Normalize på 0db, så söker den ju igenom hela ljudfilen och höjer hela paketet till den högsta stapeln i inspelningen når 0-punkten. Men i det läget, så finns det ju inget spelrum kvar att leka med. Det var det jag funderade på. För Normalize ändrar ju nivåerna. Det är det ingen tvekan om.

Jag förstår, både av diskussioner i detta forum och på andra ställen, att åsikterna om Normalize-funktionen går isär, både vad gäller om det skall användas, när och hur.

En sak som jag vill ha fram är dock denna: Betänk att även ev brus o annat som ligger på filen också åker med upp när Du normalizear.

Hamnade som (o)frivillig åhörare när två inspelningsproffs kom i diskussion om Normalize-funktionen. Bägge arbetade i Protools o Logic. Den ena använde alltid denna funktion på alla ljudfiler inför mixning. Har för mig att han satte mängden så att han hade ett headroom på ett par - tre db. Han menade att då visste han exakt hur mycket headroom han hade på alla sina filer. Den andra menade på att han ställde in nivåerna så noga att det aldrig behövdes. Den första menade då att det gjorde han också och att detta bara var en sista, utjämnande grej innan mix. Den andra menade då att Normalize gjorde något hörbart med ljudfilen vilket den första nekade till. Då tog de upp en obehandlad ljudfil i PT och tittade på den i extremt inzoomat läge. Sen gjorde de en kopia och lade på ett nytt spår under och zoomade även den. De normalizeade kopian och den såg annorlunda ut, enligt båda (Jag fick aldrig se). Den första hävdade med bestämdhet att detta bara vara av grafisk art och inte påverkade ljudet alls, den andra hävdade att det visst påverkade ljudet. Jag lägger inga egna värderingar i detta, bara återger hur debatten kan gå. Välj själv vad som är rätt/ fel.

Själv har jag använt funktionen vid något tillfälle där jag misslyckats med inspelningsnivån på något enskilt instrument och inte kunnat göra om inspelningen. Jag upplever att det har fungerat bra. Det förutsätter dock att man inte har problem med brus, brum el liknande. Jag kan inte höra någon skillnad annat än att det blivit högre, men jag är inte expert.

Dock brukar jag, de gånger jag använt funktionen, se till att ha headroom. Drar jag upp till nära 0 så får jag problem så fort jag lägger in pluggar. Så fort jag vill höja ett område i EQ:n det minsta lilla, slår det över på rött i kanalen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Givetvis höjer man även brus och annat skräp som ligger i filen, men det gör man även om man höjer regeln. Den biten har jag förstått. Men att det skulle ändra ljudbilden tror jag inte. Som jag tänker mig Normalize, så läser den igenom hela samplingen och letar efter den absolut högsta punkten. Om denna ligger typ 5dB under maxnivån som man eftersträvar (i mitt fall 0dB), så lyfter den hela samplingen 5dB för att den högsta punkten ska lyfta sig till den punkten (precis som man gör med en volymregel). Då följer givetvis allt skräp som ligger lägre även med upp i nivå, men då i rätt förhållande till övriga delar, så inget förändras. Använder man kompressor eller limiter, så packas ju de olika delarna och förändrar innehållet, men det gör väl inte Normalize, som jag förstått det.

Det jag känner kan vara smidigt med Normalize är att man får lite mer power i filen, så man inte behöver hamna i toppläge med regeln om filen är svagt inspelad (eller något svagare än annat material). Det är också lättare att se de starkare partierna vid editering om man normaliserat. Trummor t ex är ju lättare att se alla slag på om man kört en normalize. Mycket lättare att jobba med i efterhand.

Så det kan ju kännas bra att ha själva ljudfilen lagom förstärkt så man kan leka med reglarna sedan utan att behöva hamna i topp-position. Men mitt största frågetecken gäller om man då maximerat själva filens headroom (om man t ex lägger på någon effekt som bakar på mer av ljudbilden). Men det kanske inte spelar någon roll (om jag förstått Claes rätt).

Men kanske ska jag kliva in i mina ljudfiler och minska ner dom 3dB med Normalize eller något sånt, så det finns lite luft att leka med. Eller gör det ingen nytta i alla fall?

Link to comment
Dela på andra sajter

I praktiken spelar det egentligen ingen roll alls. Du har tillräcklig internt headroom för att du ska kunna köra med alla spåren på 0dB.

Om man ska gå in på extrem nördfaktor så innebär varje digital bearbetning en försämring. Nu borde det inte gälla normalisering, eftersom det ju bara flyttar bits upp eller ner, men om det ingår någon sorts omräkning även i det läget, så är det alltså åtminstone teoretiskt bättre att undvika den extra bearbetningen som normaliseringen innebär...

Med tanke på den teoretiska försämringen vid digital bearbetning, så finns det även de som förespråkar att man spelar in allt på precis rätt nivå från början och alltså inte ens använder reglarna på mixern - men då är man verkligen inne på nördnivå och diskuterar... 😆

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

när man normaliserar ändrar man inte ljudbilden

när man använder en limiter då förändras ljudbilden beroende på hur mycket man pressar

jag skulle inte normalisera enskilda samplingar av olika trummor heller pga av du förstör det naturliga volymförhållandet mellan trummorna

tänk att ha olika samlingar med olika anslag och sen normaliserar du allt

då tappar du ju hela poängen med multisamplingar

samma om du spelat in ett helt trumset

overheaded är troligen naturligt svagare än en närmickad

varför då förstöra det naturliga förhållandet

men inget är fel bara det låter bra...

Link to comment
Dela på andra sajter

när man normaliserar ändrar man inte ljudbilden

när man använder en limiter då förändras ljudbilden beroende på hur mycket man pressar

jag skulle inte normalisera enskilda samplingar av olika trummor heller pga av du förstör det naturliga volymförhållandet mellan trummorna

tänk att ha olika samlingar med olika anslag och sen normaliserar du allt

då tappar du ju hela poängen med multisamplingar

samma om du spelat in ett helt trumset

overheaded är troligen naturligt svagare än en närmickad

varför då förstöra det naturliga förhållandet

Precis!

Då uppstår det onödiga som jag nämnde tidigare; att efter normalisering så blir det flera spår som måste sänkas vid mixningen för att få rätt balans - och då är det ju helt onödigt att lägga tid på att normalisera alla spåren först.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...