Jump to content
Annons

Mera värme i min studio...


Recommended Posts

Hello fellow nerds!

Jag vill ha mera liv och värme i mina inspelningar så därför vänder jag mig nu till er om bra tips!

Jag spelar in musik med hjälp av dator och Cubase/Logic, spelar bara in gitarr och sång som riktiga instrumment idag.

Datorn e tipptopp, ljudkortet är kanske inte det vassaste på marknaden (M-audio Fasttrack USB) och en

enkel AKG mikrofon som främst är till för live sammanhang. En preamp kanske skulle kunna vara ngt?

Jag tycker också att nivån på elgitarren blir för låg genom ljudkortet.

Mina ljudideal är 70-tal och vinyl, men jag har inte råd med ngt Neve bord 🙂 Så rör kanske känns som en

självklarhet, men jag är inte snobbig på det sättet, kan jag få ett lika bra sound från en VST-plugg så går

det lika bra 🙂

Jag har snubblat över en liten summa pengar och det är sällsynt hos mig 😆 2500:- som jag kan använda till ngt skoj.

Så vad ska det bli en ny mick och en liten preamp, eller vad tycker ni? Ni kanske har ngt begagnat som ni vill bli av

med, eller kan tipsa om?

Vänliga hälsningar

//Spooner

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

en preamp kan säkert tillföra bättre ljud, kanske nån joe meek variant (äger ingen själv men har läst att de ska vara bra), jag har en trakmaster pro (focusrite) och har fått mer positiva omdömmen på mitt gitarrljud efter att jag skaffade den.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag ignorerar otrevligt dina frågor och tänkte kasta ur mig ett par gratistips.

Genom att köra ett ljudspår genom en gammal bandspelare eller dylikt får du ofta en mer komprimerad och "varmare" ljudbild. Har tillochmed vid ett par tillfällen kopierat enstaka instrument till vanligt kassettband (dator -> kassett -> dator). Dock med skiftande resultat.

Samplat skivknaster, alternativt pluggar som Vinyl, kan kanske kännas töntigt, men man lurar garanterat örat till att höra mer "värme".

Sedan vill jag slå ett slag för fler analoga instrument (tex percussion). Jag talar bara för mig själv nu, men om något låter organiskt och mänskligt, upplever jag ljudbilden lite rundare och varmare än om det kommer från mjukvara. Är dock medveten om att det kan vara en placebo-effekt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hi ho Spooner.

Testa Ferox Tape Saturation

ferox.jpg

Riktigt trevlig liten sak.

Den finns gratis här: http://www.jeroenbreebaart.com/audio_vst.htm

Jag har själv inte experimenterat så jättemycket med den, men har hört den lite. Tror den kan göra en del av det du är ute efter.

Ska testa den lite mer när jag får mitt CuBase.

Jag tycker nog trots allt att du ska satsa på en stormembransmikrofon istället för Röden, om du mest ska spela in sång.

Akustisk gitarr låter snyggt i M3:an, men det funkar också bra i en stormembranare. Tror du kommer få

med mer trevligheter på toppen med en stormebransmick.

Röden fungerar iofs bra live också. Har använt den på gitarr... så den är ju schyst som allaround.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hi ho Spooner.

Testa Ferox Tape Saturation

ferox.jpg

Riktigt trevlig liten sak.

Den finns gratis här: http://www.jeroenbreebaart.com/audio_vst.htm

Jag har själv inte experimenterat så jättemycket med den, men har hört den lite. Tror den kan göra en del av det du är ute efter.

Ska testa den lite mer när jag får mitt CuBase.

Jag tycker nog trots allt att du ska satsa på en stormembransmikrofon istället för Röden, om du mest ska spela in sång.

Akustisk gitarr låter snyggt i M3:an, men det funkar också bra i en stormembranare. Tror du kommer få

med mer trevligheter på toppen med en stormebransmick.

Röden fungerar iofs bra live också. Har använt den på gitarr... så den är ju schyst som allaround.

Hej på dig din gammla kartoffel!

Ska testas minsann!

l83r5, bro!

//spoony

Link to comment
Dela på andra sajter

Hi ho Spooner.

Testa Ferox Tape Saturation

ferox.jpg

Riktigt trevlig liten sak.

Den finns gratis här: http://www.jeroenbreebaart.com/audio_vst.htm

Jag har själv inte experimenterat så jättemycket med den, men har hört den lite. Tror den kan göra en del av det du är ute efter.

Ska testa den lite mer när jag får mitt CuBase.

Jag tycker nog trots allt att du ska satsa på en stormembransmikrofon istället för Röden, om du mest ska spela in sång.

Akustisk gitarr låter snyggt i M3:an, men det funkar också bra i en stormembranare. Tror du kommer få

med mer trevligheter på toppen med en stormebransmick.

Röden fungerar iofs bra live också. Har använt den på gitarr... så den är ju schyst som allaround.

Jo en stormembram får d nog bli ändå, jag får väl försöka dämpa rum o dator lite bättre eftersom dom tydligen är lite mer kinkiga på sådant...

Link to comment
Dela på andra sajter

Angående att köra över till analog bandare och tillbaka till det digitala så har jag gjort det. Jag tog med några av mina portagjorda bakgrunder, med ganska hårt digitalt ljud, (vad nu det är) och spelade in en studio med en 24-kanals Studerbandare. Bakgrunden las på två kanaler, sen la jag dit sång och leadgitarr. I slutmixen lät mina "hårda" bakgrunder väldigt mycket varmare. Ljudkillen redigerade även i dator, men enligt honom berodde förbättringen på att bakgrunderna var in på tejpen och vände. Därför är jag sugen på en Revox eller liknade att leka lite med.

Link to comment
Dela på andra sajter

Angående att köra över till analog bandare och tillbaka till det digitala så har jag gjort det. Jag tog med några av mina portagjorda bakgrunder, med ganska hårt digitalt ljud, (vad nu det är) och spelade in en studio med en 24-kanals Studerbandare. Bakgrunden las på två kanaler, sen la jag dit sång och leadgitarr. I slutmixen lät mina "hårda" bakgrunder väldigt mycket varmare. Ljudkillen redigerade även i dator, men enligt honom berodde förbättringen på att bakgrunderna var in på tejpen och vände. Därför är jag sugen på en Revox eller liknade att leka lite med.

Ja det skulle vara spännande att lajja lite med en sådan, men en fattig man som jag får nog tillsvidare nöja med mig pluggen som Tophe rekomenderade här ovan...

sett Revox bandare mellan 1700 - 5k på webben, vad är ett rimligt pris för en sådan?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hello!

Jag är nu en glad ägare till ett nytt ljudkort och och en ny mikrofon! yihaa!

Jag tänkte som så att en bättre mic och ett bättre ljudkort skulle ge mig en

renare insignal och alltså lättare att blötlägga i efterhand med div effekter.

Så jag slog till på följande:

Mikrofon: JJlabs C010b

Ljudkort: NI Audio kontrol 1

Dessa båda har fått väldigt bra kritik i press och web...

Musicmusic i Örebro is tha shit! (tack Erik) Jag fick en riktigt sweet deal 😄

Så vad tycker ni? Jag har bara testat ljudkortet än och det verkar riktigt najs!

Over & out //Spoony

Link to comment
Dela på andra sajter

Hello!

Jag är nu en glad ägare till ett nytt ljudkort och och en ny mikrofon! yihaa!

Jag tänkte som så att en bättre mic och ett bättre ljudkort skulle ge mig en

renare insignal och alltså lättare att blötlägga i efterhand med div effekter.

Så jag slog till på följande:

Mikrofon: JJlabs C010b

Ljudkort: NI Audio kontrol 1

Dessa båda har fått väldigt bra kritik i press och web...

Musicmusic i Örebro is tha shit! (tack Erik) Jag fick en riktigt sweet deal 😄

Så vad tycker ni? Jag har bara testat ljudkortet än och det verkar riktigt najs!

Over & out //Spoony

Man får väl gratulera då! Jag träffade en polare som sysslat med ljud mycket i sina dar, han sitter nu och redigerar gamla tvåspårs liveinspelningar av Jimi Hendrix som hittats nyligen, sånt som ingen nånsin hört. Han kör det genom eq och 30 andra pluggar i datorn. Han håller även på med Sabbath och Led Zeppelintejper. Han tyckte ideén med att köra över ljudet på rullband var smart, han hade gjort samma sak tills hans rulbandare plötsligt tog eld och han fick springa ut i trädgårn med den!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag träffade en polare som sysslat med ljud mycket i sina dar, han sitter nu och redigerar gamla tvåspårs liveinspelningar av Jimi Hendrix som hittats nyligen, sånt som ingen nånsin hört.

Åååh raritet. Vilken era? Hur är ljudkvaliteten? Finns ju mängder med J Hendrix som låter förtvivlat dåligt som han förmodligen inte velat att folk skulle höra. De "officiella" släppen är ju guld dock, framförallt Experience-tiden.

Link to comment
Dela på andra sajter

Åååh raritet. Vilken era? Hur är ljudkvaliteten? Finns ju mängder med J Hendrix som låter förtvivlat dåligt som han förmodligen inte velat att folk skulle höra. De "officiella" släppen är ju guld dock, framförallt Experience-tiden.

Oj, det låter som en lycklig kille! Sabbath o Hendrix på tape... 🙂

Ja d vore riktigt coolt att testa med en riktig bandare ngn gång... ska se om ja inte kan hitta ngn på loppis. Har hittat konstigare saker 🙂

Men gammla rullband e kanske inte helt lätt att få tag i...

Link to comment
Dela på andra sajter

Oj, det låter som en lycklig kille! Sabbath o Hendrix på tape... 😛

Ja d vore riktigt coolt att testa med en riktig bandare ngn gång... ska se om ja inte kan hitta ngn på loppis. Har hittat konstigare saker 🙂

Men gammla rullband e kanske inte helt lätt att få tag i...

Det är liksom jobb han gör åt folk som äger banden. Han sa: fatta, det här är ljud och musik som ingen har hört sen 1968 när de spelades in. Han sa också att han hittat en låt som han spelade in på nån sorts kassettporta (tror jag) med mig 1986. Jag hade spelat både bas och gitarr och sjungit. Vem som spelade trummor kommer varken han eller jag ihåg. Och jag själv har inte en susning om vad det var för låt, det var nåt jag knåpat ihop i alla fall. Han skulle skicka den per mail...

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är liksom jobb han gör åt folk som äger banden. Han sa: fatta, det här är ljud och musik som ingen har hört sen 1968 när de spelades in. Han sa också att han hittat en låt som han spelade in på nån sorts kassettporta (tror jag) med mig 1986. Jag hade spelat både bas och gitarr och sjungit. Vem som spelade trummor kommer varken han eller jag ihåg. Och jag själv har inte en susning om vad det var för låt, det var nåt jag knåpat ihop i alla fall. Han skulle skicka den per mail...

Låter kul, den bara måste du ju delge oss här om du får den! 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja sånt där händer ju hela tiden. Min polare som är på grammofonstudion sa att det kom in nån krokig man nån dag med ett gäng rulleband i en maxi-kasse med outgivet paul-maccartneymaterial som han ville digitalisera.

Tänk liksom, det där är ju personligheter som äter, lever och skiter musik. Klart det blev en jäkla massa material inspelat runt omkring dom, spontana samarbeten, nån som ville prova nån grej, en fest i en studio osv.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja sånt där händer ju hela tiden. Min polare som är på grammofonstudion sa att det kom in nån krokig man nån dag med ett gäng rulleband i en maxi-kasse med outgivet paul-maccartneymaterial som han ville digitalisera.

Tänk liksom, det där är ju personligheter som äter, lever och skiter musik. Klart det blev en jäkla massa material inspelat runt omkring dom, spontana samarbeten, nån som ville prova nån grej, en fest i en studio osv.

Oj då! Kan du berätta mer? Från vilken tid var inspelningarna? Har de kommit ut?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...