Jump to content
Annons

Bach Guitars


Anjou

Recommended Posts

Ja, det är fina byggen.

Kan väl påpeka att efter att ha spelat med den ett helt rep så känns mickarna inte lika imponerande.

Det lutar nog åt att sätta i nya på sikt, men det beror väl lite på vad man har för krav, och hur man tänkt använda gitarren som avgör.

Skulle även vilja slipa ner banden något, men även det är ju högst individuellt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
BJORNANDERSSON (oregistrerad)

alltså för dom pengarna som man ska ut med för dom kan man ju inte förvänta sig att få något som en äkta gibson eller en fender, men är det en bra kopia för de här stålarna är det ju bra...ska iallafall investera i en furchgitarr när jag åker dit i sommar...har länge letat efter dem men nu när musikbörsen i malmö inte har dom så tänkte jag köpa en i prague, kanske lite billigare också?

Link to comment
Dela på andra sajter

Köpte för en tid sedan en Les Paul Goldtop från Edgaraudio och kan inte säga annat än att jag är sjukt nöjd!! tunn och slimmad hals, bra justerad och den känns verkligen bra. Jämförde den med en polares dyra gibsons i 25k-klassen och det var minimala skillnader i känsla. Vi kunde knappt känna skillnad på dem i blindtest förutom att Bachen var lite lite tyngre.

Visst, bachen har lite kosmetiska fel, te.x lacken på huvudet är inte helt perfekt i kanterna. men ororväckande nog hade polarens Gibson med en del lackmissar typ runt stallet och så.

Stämskruvarna känns inte helt pålitliga, samtidigt har jag inte märkt att den stämmer om sig särskilt mycket. Skulle vilja byta dem, mickarna och all elektronik så den blir riktigt bra. Ja, mikrofonerna är ju klart godkända men de går inte upp mot dem som sitter i orginalen såklart.

post-15191-1268324762_thumb.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

ingen aning. nu jämförde vi dem mot polarens två gibson-gitarrer: en standard och en custom tror jag... Har för mig att det satt samma mickar i dem, någon standard antar jag. Och bachens mickar var inte riktigt lika bra. Stallmicken låter bra (tillräckligt bra för mig) medans halsmicken låter lite "konstigt" jämfört med en gibson.

Redigerat av iGnu
Link to comment
Dela på andra sajter

alltså för dom pengarna som man ska ut med för dom kan man ju inte förvänta sig att få något som en äkta gibson eller en fender, men är det en bra kopia för de här stålarna är det ju bra...ska iallafall investera i en furchgitarr när jag åker dit i sommar...har länge letat efter dem men nu när musikbörsen i malmö inte har dom så tänkte jag köpa en i prague, kanske lite billigare också?

Ja, visst är det så. Man kan inte förvänta sig att få en Gibson för de pengarna.

Om man byter ut mickarna och eventuell mekanik man är missnöjd med så hamnar man ändå på ett pris som ligger strax under Epiphones, och har då en gitarr som håller riktigt hög klass!

Angående Furch så är det bara att tuta och köra.

Fruktansvärt bra gitarrer, de är redan billiga, så kan du köpa dem till ännu bättre pris är det bara att gratulera.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jaa...visst är det! har du en furch nu eller`?

Japp, har en Durango CM-40 som är deras billigaste tror jag.

Den låter väldigt bra, däremot har jag även där lite invändningar mot greppbrädan och bandhöjden.

Har dock spelat en hel del på dyrare modeller, i synnerhet jumbomodeller, och de lämnar inget övrigt att önska.

Link to comment
Dela på andra sajter

Japp, har en Durango CM-40 som är deras billigaste tror jag.

Den låter väldigt bra, däremot har jag även där lite invändningar mot greppbrädan och bandhöjden.

Har dock spelat en hel del på dyrare modeller, i synnerhet jumbomodeller, och de lämnar inget övrigt att önska.

Jag har med den. Jag tycker också att den låter bra men stränghöjden gör den svårspelad. Det är även bred hals på den vilket gör det ännu jobbigare iom stränghöjden. Jag ska lämna in min så de filar ner sadeln, sen tror jag den kommer bli riktigt skön. En negativ grej jag upptäckt är dock att den låter död och resonant på tjocka E-strängen från ca. 11:e bandet och uppåt vilket är lite trist.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 år senare...

Hallå!

Fick hem min B&CH Strata idag. Den skulle tydligen vara ett custombygge. Finns tydligen endast i ett ex men jag betalade inte en krona över 2000 för den ändå. Så ska det va! Hur som helst tror jag inte den skiljer sig nämnvärt i kvalité från de vanliga B&CH stratorna. Allt nedan är baserat på mitt första intryck.

Jag är imponerad! Efter att ha strängat om den och justerat hals, intonation (så klart) och stränghöjd måste jag säga att jag är extremt nöjd!! Att tillägga är att jag beställde den ifrån B&CH's egen webbshop och kom således undan lite billigare. Jag tycker inte att banden behöver fixas, inte på den här iaf. Jag menar 2000 och den låter i princip lika bra som min Fender Strata Deluxe för närmare 20000. Nu har jag inte kört den med A/B-box för att verkligen hårdtesta men jag måste säga att det inte är långt ifrån. Halsen känns bra även om den är långt ifrån min Fender men för det ynka priset känns det imponerande. Halsen sköter sig med andra ord men känns lite ruffig. Bandstavarna kommer nog slitas fort även om de är tipptopp i nuläget, men nu ska vi inte sia allt för långt in i framtiden. Halsen kommer också kännas skönare när jag spelat in den.

Detaljerna är där man märker de stora skillnaderna. Den var lite svår att intonera, sadeln är i plast och inte ens fastlimmad (men gitarren stämmer däremot bra!), plastdelarna har lite fula kanter etc. Elektroniken kommer nog att slitas snabbare än min strata. Hade varit konstigt annars.

Nu är jag ju lite salig och vi får se hur den sköter sig framöver men vill ni ha en löjligt bra och billig backupgitarr eller den bästa (?) nybörjargitarren så vet ni vad ni ska skaffa! Och jag menar... 2000, det är ju inga pengar vad gäller instrument. Bara att chansa! Nu är jag heller med säkerhet inte den mest kräsne gitarristen på det här forumet men med det sagt ger jag alla tummar upp!

post-25400-0-22237500-1301339245_thumb.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 10 månader senare...

Jag har alltid velat ha en gibson les paul men aldrig känt att jag vill lägga ut så mkt pengar på en gitarr.

Har kollat runt på kopior, epiphone som är för fula och senast var jag inne på en hagström men den föll mig inte på läppen. BaCH har jag länge funderat på men har aldrig haft möjlighet att testa.

Hittade dock till deras egen webshop, och i slutet av januari beställde jag en. Sniken som jag är tog jag den billigaste, som jag fattade det en utgående modell därav priset. Beställde och betalade in 200 euro (drogs 1700 sek från mitt konto) vilket inkluderade frakten. Idag kom den äntligen.

post-16893-0-26188000-1329933615_thumb.jpg

Tyvärr en fabriksåldrad variant, tycker egentligen inte om fabriksslitna gitarrer men den serväl snart naturligt sliten ut 🙂

Har förberett mig på att kvalliten inte skulle va den bästa men när jag plockade upp den fick jag direkt en "äkta gibson känsla"... den är tung som den ska, lacken känns perfekt, halsen är riktigt skön. Mekaniken känns bra, stämskruvar och volympottar är stumma och utan minsta glapp. Några märken i halsens "bindings" (tror jag det heter) men inget som känns.

Stränghöjden är väldigt låg från fabriken, tror jag ska höja dom en aning, trots det inget uppenbart rassel. Intoneringen verkar hyfsad men ska kolla det mer noggrant. Strängarna känns som dom är indränkta i klister, fruktansvärt tröga men det var väl väntat. Banden känns riktigt bra, inga vassa kanter eller sånt.

Nu ska jag byta strängar, kolla intonering och stränghöjd. Återkommer efter detta!

Hur som helst kan jag säga redan nu att 1700 för denna är rena stölden.....

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...